Werkgeheugen hoort niet bij moederboard?

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 21:16
Ik heb een kort vraagje:

heb de volgende stats:

Afbeeldingslocatie: http://dutchbridge.nl/files/stats.JPG

Werkgeheugen is 200mhz. Nu lees ik in de manual van de moederboord en ik zie dat er 333mhz of 400mhz werkgeheugen in moet. Het probleem is dat deze pc van mijn vriendin is en die heeft problemen. De computer gebruikt voortdurend virtueel geheugen. Ik heb al uitgelegd dat 512mb een beetje te weinig is om de hele dag op te lopen photoshoppen.

Kan iemand mij een advies geven?

P.S. Het blijkt dat de processor nu iets van 63 graden is. Ik heb begrepen dat 67.7 graden het maximale is? Ze (vriend + pappa) hebben al een nieuwe cooler gekregen van intel, omdat de oude niet goed functioneerde volgens mijn vriendin.

En zoals gewoonlijk weten ze alles beter :) ondertussen nog steeds problemen _/-\o_

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Verwijderd

Alles ze toch alles beter weten, wat voor advies zou je dan willen hebben? ;)

• plus20
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Het is duur geheugen. 200*2 is 400 mhz. ER zit dus 'gewoon' 400 mhz geheugen in.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Werkgeheugen is 200mhz. Nu lees ik in de manual van de moederboord en ik zie dat er 333mhz of 400mhz werkgeheugen in moet

euh ? 200x2 want het is ddr = 400 ;)
en voor photoshoppen is 512 inderdaad een beetje weinig.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 21:10
PC3200 == 400mhz, en daar draait het ook op. DDR (Double Data Rate) wil zeggen dat het verdubbeld wordt. Cpu-z geeft bij mij ook aan dat hij op 200MHz draait, maar hij draait wel degelijk op 400MHz hoor ;)
512 MB zou ik minstens verdubbelen.

I see red pixels.

Verwijderd

Om toch maar nuttige informatie te geven, warmte hoeft niet perse aan de cpu koeler zelf te liggen, maar ook aan de airflow in de kast. 200 MHz * 2 = 400 MHz, dus het werkgeheugen is gewoon goed.

Toch kan je proberen middels Memtest86 en/of WIndows Memory Diagnostic (via simpel google werk te vinden) kijken of het geheugen nog wel naar toebehoren werkt. Is dit zo, en werkt alles nog niet helemaal lekker, zou het tevens ook een slecht werkende en/of te warme northbrigde kunnen zijn, aangezien dit probleem ook veel voorkomt.

• isomis
oh ja stom van mij jongens. Ik zie nu pas DUAL staan.

Alleen ik vind het vreemd dat hij steeds om virtueel geheugen vraagt. Je moet die pc zien hij is zooooo traag. Ook zonder photoshop draaiend. Heb ook al uitgelegd dat ze schoon moeten beginnen en nieuw windows xp erop moeten zetten.

Wat raden jullie aan als ze nieuw geheugen gaat kopen? 1 strip van 1G of 2 keer 512mb? En ik maak mij beetje zorgen om de temperatuur. Het is zo'n kast met zo slurf erin die op de processor is gericht.

• isomis
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:43:
Om toch maar nuttige informatie te geven, warmte hoeft niet perse aan de cpu koeler zelf te liggen, maar ook aan de airflow in de kast. 200 MHz * 2 = 400 MHz, dus het werkgeheugen is gewoon goed.

Toch kan je proberen middels Memtest86 en/of WIndows Memory Diagnostic (via simpel google werk te vinden) kijken of het geheugen nog wel naar toebehoren werkt. Is dit zo, en werkt alles nog niet helemaal lekker, zou het tevens ook een slecht werkende en/of te warme northbrigde kunnen zijn, aangezien dit probleem ook veel voorkomt.
ik vind het een kut kast, maar ja dat is een mening die ik niet echt kan onderbouwen. De temperatuur van de northbridge is die uit te lezen? Nee zeker?

Bedankt voor de reactie.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

isomis schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:44:
oh ja stom van mij jongens. Ik zie nu pas DUAL staan.

Alleen ik vind het vreemd dat hij steeds om virtueel geheugen vraagt. Je moet die pc zien hij is zooooo traag. Ook zonder photoshop draaiend. Heb ook al uitgelegd dat ze schoon moeten beginnen en nieuw windows xp erop moeten zetten.

Wat raden jullie aan als ze nieuw geheugen gaat kopen? 1 strip van 1G of 2 keer 512mb? En ik maak mij beetje zorgen om de temperatuur. Het is zo'n kast met zo slurf erin die op de processor is gericht.
dual is weer wat anders ;)
maar ik zou dan 2x 512mb nemen zodat het ook weer in dual mode kan draaien.
ik weet niet of er nog meer plaatsen zijn waar je nog fans zou kunnen plaatsen in die kast ?
anders zou je nog kunnen kijken voor een intake en outtake fan.

Verwijderd

Ja en Nee....

Het is uit te lezen mits je moederbord het ondersteunt. Er zijn zat programma's die dit kunnen:

* Programma van je moederbord fabrikant (waarschijnlijk, mits ondersteunt)
* SpeedFan
* Motherboard Monitor
* etc (ik mis er een heel hoop, maar dit zijn de bekendere)

Maar zoals ik in mijn 1ste comment al heb gezegd, waarom zou je blijven kijken (lees: zoeken) naar een oplossing als de personen voor wie je het doet, er toch niets mee gaan doen... ;)

• isomis
chucky666 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:48:
[...]

dual is weer wat anders ;)
maar ik zou dan 2x 512mb nemen zodat het ook weer in dual mode kan draaien.
ik weet niet of er nog meer plaatsen zijn waar je nog fans zou kunnen plaatsen in die kast ?
anders zou je nog kunnen kijken voor een intake en outtake fan.
ja zoiets zou ik ook doen. Alleen zij gaan er vanuit dat de koeler die bij de processor is geleverd de processor moet koelen. Indien het niet het geval is gaan ze intel bellen enz enz O-) Ze hebben al een nieuwe koeler gekregen en erop gedaan, alleen zonder effect. Hij gaat zeker midden in de zomer weer de 70 graden halen.

• isomis
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:50:
Ja en Nee....

Het is uit te lezen mits je moederbord het ondersteunt. Er zijn zat programma's die dit kunnen:

* Programma van je moederbord fabrikant (waarschijnlijk, mits ondersteunt)
* SpeedFan
* Motherboard Monitor
* etc (ik mis er een heel hoop, maar dit zijn de bekendere)

Maar zoals ik in mijn 1ste comment al heb gezegd, waarom zou je blijven kijken (lees: zoeken) naar een oplossing als de personen voor wie je het doet, er toch niets mee gaan doen... ;)
schoonzoon VS schoonvader _/-\o_ Geintje. Nee, wil het gewoon oplossen voor mijn vriendin, want op korte duur komt dat ding toch in mijn huis te staan.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

moet je van de zomer die kast opengooien als hij weer zo heet wordt en er dan een fan laten inblazen.
dan kunnen ze zien dat de temp. toch lager kan ;)

Verwijderd

Dan zou ik toch proberen te kijken voor een andere kast met wat meer ruimte erin, mits dat de pc het nog waard is. Veel mensen denken dat de koeling alleen bepaald wordt door de cpu-fan, maar vergeten een goeie airflow ;)

Ik zou toch proberen te kijken hoeveel graden SpeedFan uitleest aan de northbrigde...

Verwijderd

Chucky666: Dat is meer de campzone manier he :D

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:56:
Chucky666: Dat is meer de campzone manier he :D
ja, maar is wel een goede manier om te laten zien dat de temps omlaag kan met goede airflow.
als ze het niet geloven als je het ze verteld , dan maar laten zien. :*)

Verwijderd

schoonzoon VS schoonvader _/-\o_ Geintje.
Ik geloof dat ik je mag feliciteren? ;)

Verwijderd

Let wel dat softwarematige temperatuur uitlezing nooit klopt. Je weet niet wat je meet, je weet niet of het op de juiste manier gemeten wordt en je weet niet of die meting op de juiste manier wordt uitgelezen.

Over temps hoef je je echt geen zorgen te maken zo lang de PC niet regelmatig flink crasht. (Vooral als ie wat meer aan het doen is of het een warme dag is, gewoon random crashes door bijvoorbeeld rot geheugen telt niet mee)

Dit traagheid syndroom lijkt me het beste eerst aan te pakken in de software en dan eens naar de hardware te gaan kijken. Beetje onzinnig om naar de hardware te kijken als de software brak is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2007 22:01 ]

• isomis
plaatje van de temperaturen:

Afbeeldingslocatie: http://dutchbridge.nl/files/naamloos1.JPG

Verwijderd

"nooit klopt" <-- dan moet ik je toch ongelijk geven. Natuurlijk zijn er verschillende sensoren, maar het moederboard waar isomis het over heeft gaat al wat langer mee, en programma's die het uitlezen zullen aardig dicht in de buurt komen van de werkelijke temperatuur....

Het gaat er puur om om te kijken of de temperatuur de drempel nadert of niet. Niet om de temperatuur te weten precieze commagetallen...

Edit: Volgens SpeedFan duidelijk geval van een te hete kast....Heb zelf nog nooit een HDD boven de 43 graden uit zien komen :o

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2007 22:06 ]

• isomis
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 22:00:
Let wel dat softwarematige temperatuur uitlezing nooit klopt. Je weet niet wat je meet, je weet niet of het op de juiste manier gemeten wordt en je weet niet of die meting op de juiste manier wordt uitgelezen.

Over temps hoef je je echt geen zorgen te maken zo lang de PC niet regelmatig flink crasht. (Vooral als ie wat meer aan het doen is of het een warme dag is, gewoon random crashes door bijvoorbeeld rot geheugen telt niet mee)

Dit traagheid syndroom lijkt me het beste eerst aan te pakken in de software en dan eens naar de hardware te gaan kijken. Beetje onzinnig om naar de hardware te kijken als de software brak is.
Mee eens, alleen het probleem is dat als hij het softwarematig weer doet. Al is het een klein beetje zijn ze weer tevreden. Krijg ik weer die discussie dat alles het goed doet, waarom zou je verder kijken?. Ik zelf denk dat een format c nodig is en meer werkgeheugen om de problemen op te lossen. Aangezien me vriendin dag en nacht moet photoshoppen voor school.

Kan ik over 4 maanden weer aan de slag :)

Verwijderd

Meer werkgeheugen zal inderdaad wel helpen, maar een schone installatie zal meer wonderen doen.

Van een paar graden koeler gaat de boel niet ineens harder lopen.
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 22:04:
"nooit klopt" <-- dan moet ik je toch ongelijk geven. Natuurlijk zijn er verschillende sensoren, maar het moederboard waar isomis het over heeft gaat al wat langer mee, en programma's die het uitlezen zullen aardig dicht in de buurt komen van de werkelijke temperatuur....

Het gaat er puur om om te kijken of de temperatuur de drempel nadert of niet. Niet om de temperatuur te weten precieze commagetallen...

Edit: Volgens SpeedFan duidelijk geval van een te hete kast....Heb zelf nog nooit een HDD boven de 43 graden uit zien komen :o
Tjah, ik heb gezien dat bij moederborden van dezelfde revisie soms verschillende revisies van de sensor chip gebruikt werd waardoor de software compleet verkeerde waardes terug gaf. En dat is alleen nog maar het probleem van het uitlezen.

Dan heb je ook nog het probleem dat je geen idee hebt of dat die sensor chip wel goed z'n werk doet (je weet niet of de sensoren het juiste type zijn, of de boel netjes gekalibeerd is etc. Die sensor chipjes en eventuele sensoren zijn van het type enorm goedkoop, zijn nooit gekalibreerd in mijn ervaring).

En dan heb je nog het probleem dat je geen idee hebt wat je precies meet. Je weet niet waar die sensor precies zit, of ie wel goed contact maakt, of er geen airflow overheen staat waardoor ie iets anders meet etc.

Ze geef je bijvoorbeeld de 'kast' temperatuur aan, dit is vaak een simpele NTC in de bovenste laag van de northbridge. Doordat de geheugen controller daar zit bij Intel systemen kan dat ding behoorlijk stoken en heeft het weinig te maken met de daadwerkelijke temperatuur in de kast.

De CPU kan worden gemeten onder de CPU in de socket, bij K7 was dit heel normaal. Bij de P4 zit er een simpele NTC ofwel op de behuizing ofwel in de chip zelf. Deze is eigenlijk alleen ter indicatie van oververhitting en kan absoluut niet gebruikt worden om de temperatuur daadwerkelijk uit te meten.

Als je daadwerkelijk een PC hebt die oververhit raakt merk je dat vanzelf, je krijgt dan crashes nadat ie een tijdje heeft aangestaan of je em net flink hebt laten rekenen. Of bijvoorbeeld op een warme dag gaat ie vervelend doen, of als iemand iets bovenop de kast legt.

Heb je daar geen last van (random crashes tellen dus niet mee, je merkt gelijk wanneer het aan de temperatuur ligt) dan zal het ook wel goed zijn met de temperatuur. Over het algemeen maakt het niets uit hoe warm die dingen worden, als het werkt dan werkt het. Het is ook een fabeltje dat je CPU er kapot van zou gaan. De soldeer tussen de core en de behuizing gaat pas smelten vanaf een graad of 180, wil je daaraan komen dan ben je toch alweer een eindje verder. Daarnaast hebben CPU's al jaren beveiliging dat ze bij een dusdanig hoge temperatuur de boel uitschakelen juist om schade te voorkomen (geloof 120 graden de absolute cut-off is, eerder gaat ie al throttlen).

Gestressed fan's toevoegen of betere koelers kopen alleen om de temperatuur van 70 naar 50 graden te krijgen is dus echt niet nodig en doet verder niets af. Als je aan het overclocken bent zal een lagere temperatuur zorgen voor een hogere mogelijke overclock (maar het is geen garantie), maar als je daar toch niet mee bezig bent of het ding gewoon stabiel is op de snelheid waarop jij em wilt hebben dan is het allang goed.

Het is wel zo dat technisch gezien de levensduur afneemt als ie langdurig op hogere temperaturen loopt (80 graden of hoger, staat in de datasheet precies welk type welke temperatuur 'veilig' is, dat is vaak 75 a 80 graden, daarboven neemt de levensduur dus af). Echter is dat niet zo'n punt, de technische levensduur van zo'n ding is vele malen langer als de economische levensduur. Oftewel tegen de tijd dat ie daaraan stuk gaat is het ding al lang niets meer waard en wordt het waarschijnlijk zelfs niet eens meer gebruikt.
Pagina: 1