Toon posts:

PC gaat uit door dvd brander(s)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik heb sindskort problemen met mijn dvd brander (nec). Deze heeft altijd gewerkt, maar sindskort gaat mijn pc uit (!) als de leeslezer op gang komt. Dan moet ik de stekker eruit trekken en na een paar seconden weer in de stopcontact doen om mijn pc aan te krijgen.

Ik heb deze brander in een ander pc gestopt, en daar werkte alles prima.
Gister heb ik een nieuwe dvd brander gekocht, en ook deze brander "zette" mijn pc uit, zodra de lens aangesproken werd.

Ik heb twee windows en onder beide windows had ik het zelfde probleem (win xp pro)

Het verhaal van master/slave klopt. Ik heb een 350 Watt voeding met MSI moderboard en een Sempron CPU.

Weet iemand waar dit probleem vandaag komt?

Bedankt alvast

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Lijkt mij op een overbelaste voeding. Kan je de spanningen meten, als de dvdbrander idle is en specs van de voeding geven?

Verwijderd

Topicstarter
De pc waar ik het nu over heb, zit helaas in een andere stad dan waar ik woon.

Ik zou de spanningen aan de hand van het moederbordprogramma kunnen lezen. Maar de specs van de voeding heb ik niet, behalve dat het een gemiddelde voeding is van 350 W.

Daarnaast moet ik melden dat als ik een CD brander in de betreffende pc zet, is er helemaal niets aan de hand als ik cd's brand of lees. Dus een CD brander werkt wel, maar dvd brander niet !

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

rapture schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:25:
Lijkt mij op een overbelaste voeding. Kan je de spanningen meten, als de dvdbrander idle is en specs van de voeding geven?
Wattage van een laser inc aansturings electronica is minder dan 5 watt. dus tenzij TS al een zeer onstabiel systeem heeft, zal het wel geen voedings probleem zijn.

IK gok zelf dat het aansturen van een IDE apparaat het probleem is. Je zou iig eens kunnen proberen de brander op een ander ide-kanaal te hangen, of vervangen door een HD. mocht het probleem blijven weet je iets meer welke kant je moet zoeken. Je zou ook de IDE kabel eens kunnen vervangen, misschien ergens een miniscule beschadiging die tot kortsluiting legt.

Overigens leiden overgeklokte FSB's ook regelmatig tot problemen met IDE controllers. misschien op jouw ook van toepassing ?

* heuveltje heeft sinds vrijdag hetzelfde probleem. Nog geen oplossing voor gevonden :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb niet aan overclocken gedaan. Ik heb al inderdaad de IDE kabel vervangen.

Helaas heb ik geen ander IDE-kanaal (alleen maar sata). Maar ik kan een ander voeding proberen, of een IDE HD aan die kanaal hangen en kijken wat er gebeurt.

Heeft iemand nog andere ideeen, dan hoor ik ze graag.

Bedankt