[USB HDD]omgevallen, maakt piepend geluid -> dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

Topicstarter
[Lange versie]

Ik zat 4 uur geleden op school in een lokaal met een klasgenoot zonder airco te hannissen met linux op mijn externe USB HD.

Op een gegeven moment deed mijn HD niets meer (als in hij draait maar de pc vind geen bestanden)
Aangezien ik dit probleem al eens had gehad met een usb-stick wist ik het probleem: oververhitting!
Ik snel HD uitgedaan en opengeschroefd om de HD te laten koelen (volgens mij zou je er letterlijk een ei op kunnen bakken)
nadat de HD een beetje was afgekoeld geprobeerd om verder te werken -> ging niet, aangezien de HD weer snel te warm werd.

Dus ik en mijn klasgenoot naar een ander lokaal met airco.
Hij had mijn HD vast, ik de kabels. Hij zet mijn HD op zn kant en sluit de kabels aan.
Ik dacht: ik leg hem ff plat (ipv op z'n smalle kant) dan kan 'ie niet omvallen,
pok mijn hand tegen de HD -> KLAP! HD op z'n kop

ik: 0.o! klasgenoot: o.0!

Nou jah, was wel eens vaker gebeurd, maar dan lag er vaak een boek onder of klapte 'ie op z'n (rubber) "pootjes"

"hmmm. hij maakt wel een raar piepend geluid"

We hebben nog getest of het aan het USB "kastje" lag (dat ding waar de HD in zit, hoe heet dat ookal weer.) (thuis getest of ik nog iets kon lezen, hij vond de USB device wel, maar de HD niet)

maar nee, hij piepte nog steeds. alleen wist ik niet of de HD nog gelezen kon worden... thuis geprobeerd -> niets...
Hij maakt een piepend schrapend geluid(piep, halve seconde stil,piep, halve seconde stil, etc), en als ie een tijdje draait maakt 'ie een schrapend geluid.

Ik heb al op GoT gezocht, maar niets gevonden over omgevallen HD's die piepen (oke wel wat, maar dat was oud/nutteloos)

nou heb ik wel de tip gevonden om een HD in de vriezer te leggen, maar het weer is nogal warm, en ik kan niet mijn HD in de vriezer laten liggen terwijl ik de data eraf haal, of ik moet een kabel vinden/kopen van +- 20 meter :/ (kan dat wel met USB? zo jah, ga ik misschien zo'n kabel kopen om het te proberen, want er staat school werk op)

Is het zowiezo wel een goed idee om mijn HD in te vriezen? (kweeniet of het bij bepaalde gevallen misschien niet mag)
[Einde Lange versie]

[Korte versie]

Mijn HD is omgevallen, hij piept om de halve seconde en maakt na 2 min piepen een schrapend geluid.

Is invriezen een optie of kan ik het gewoon vergeten?
[Einde Korte versie]

De HD is een: Maxtor Diamond 8 plus 40 GB

zijn er nog vragen??? :P

Greyh0und

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Nee, ga maar shoppen voor een andere schijf.
Deze is zo te horen helaas overleden.
Klinkt als een headcrash.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:35
In dit geval gaat invriezen ook niet werken. Dat ding is gewoon kapot.

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 23:19
Stond de hd aan toen je deze omver "pokte"?

Meestal als de HD piept, heeft hij de geest gegeven.

Voor de zekerheid al eens rechtstreeks op een IDE poort aangesloten?

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:20
Is echt zo dood als een pier.

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Topicstarter
DaRKie schreef op woensdag 25 april 2007 @ 20:16:
Stond de hd aan toen je deze omver "pokte"?

Meestal als de HD piept, heeft hij de geest gegeven.

Voor de zekerheid al eens rechtstreeks op een IDE poort aangesloten?
ja, hij stond aan :'(

ik zal het eens proberen op een ide poort, al heb ik niet veel hoop meer...

(zou een computer winkel misschien de data kunnen redden? ik heb gehoord dat ze vaak wat professionelere apparatuur hebben.)

Greyh0und

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Computerwinkel niet, maar datarecoverybedrijven wel.
Gaat je helaas tussen enkele honderden euro's tot enkele duizenden euro's kosten...

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 23:19
Dan kan ik begrijpen dat je klasgenoot raar opkeek :)

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Topicstarter
DarthPlastic schreef op donderdag 26 april 2007 @ 11:44:
Computerwinkel niet, maar datarecoverybedrijven wel.
Gaat je helaas tussen enkele honderden euro's tot enkele duizenden euro's kosten...
zoveel heb ik er ook weer niet voor over... :/

Greyh0und

• Grutman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik ga even dit topic kapen omdat mijn voorval er nogal heel sterk op lijkt.

Ik had ook een externe HD, 2,5", via USB gevoed (WD Passport).
Laten vallen toen ie niet draaide.
Stak hem da volgende keer terug in, draait niet meer, maar piept een paar keer na elkaar.
Na 10s geeft de pc geluid van USB-device gevonden, maar je vindt niks (duh de schijf zelf wil niet draaien).
Ik heb nog garantie.

Vraag:
- Hij draaide niet toen ie viel, kan het gewoon aan de interface liggen, niet aan de schijf?
- Kan invriezen helpen?
- Via garantie proberen?

• Nijn
- Hij draaide niet toen ie viel, kan het gewoon aan de interface liggen, niet aan de schijf?
Alles kan, maar lijkt me niet waarschijnlijk.

- Kan invriezen helpen?
Alles kan, maar lijkt me niet waarschijnlijk.

- Via garantie proberen?
Lijkt me niet nee. Het is nou niet bepaald een productiefout, waar de garantie voor bedoelt is. Je hebt `m zelf laten vallen.

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Topicstarter
Ikzelf heb invriezen geprobeerd (er kon toch niet veel meer aan kapot gaan...)

Niets...

Als ik hem starte begon hij met spinnen, maar hield al snel op.
Na 10 keer proberen, bleef hij spinnen, maar was wel de piep terug en de pc heeft hem nog steeds niet gevonden :'(

Greyh0und

• Grutman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-02-2024
- Via garantie proberen?
Lijkt me niet nee. Het is nou niet bepaald een productiefout, waar de garantie voor bedoelt is. Je hebt `m zelf laten vallen.
Ik heb het geprobeerd via de garantie: rechtstreeks opsturen naar WD (Duitsland voor mij, ben Belg).
Volgens mij kijken ze daar niet naar. Via de site gedaan, werkt goed. Het gaat gewoon van "wachten op ontvangst" naar "drive ontvangen en nieuwe wordt in gereedheid gebracht om geshipt te worden". Na twee weken had ik een gloednieuwe (zonder krasjes ;) ).

Nuttig voor al diegene dit in hetzelfde geval zitten.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 15:08

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Grutman schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 15:03:
[...]

Ik heb het geprobeerd via de garantie: rechtstreeks opsturen naar WD (Duitsland voor mij, ben Belg).
Volgens mij kijken ze daar niet naar. Via de site gedaan, werkt goed. Het gaat gewoon van "wachten op ontvangst" naar "drive ontvangen en nieuwe wordt in gereedheid gebracht om geshipt te worden". Na twee weken had ik een gloednieuwe (zonder krasjes ;) ).

Ja, maar je data is pleite. Dus... :{ of kreeg je een nieuwe met je ouwe data terug?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Nijn
Grutman schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 15:03:
[...]

Beetje raar om anderen dit advies te geven. Ik wist niet dat het WD's schuld is dat JIJ je hdd hebt laten vallen...
Pagina: 1