Logisch station

Pagina: 1
Acties:
  • 620 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo,

Ik heb al enkele tijd Windows Vista geinstalleerd op mijn PC, toen ik hem had geinstalleerd, had ik mijn Seageate Barracude 320GB volledig gecleaned. Maar sinds ik Vista heb geinstalleerd krijg ik het niet meer voor elkaar om de D:\ en E:\ partitie te veranderen in een logisch station. Ik las in de FAQ dat je max 3 primaire partities kan hebben en 1 uitgebreide partitie, dit heb ik dus nu ook. Maar dit wil ik graag veranderen in 1 primaire voor Windows en 1 voor alle andere dingen.

Toen ik de schijf in deelde ging hij bij de 4de partitie automatisch om naar een uitgebreide partitie, dit heb ik dus niet zelf gemaakt.

Ik heb even een screenshotje gemaakt om het duidelijker te maken:
Klik

Ook met Windows help kwam ik niet verder, misschien kunnen jullie mij verder helpen?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:42
Allereerst zou ik een iets professioneler partitioneringsprogramma gaan gebruiken. Die van Windows is toereikend voor het simpele spul, maar wordt daar boven al snel te weinig.

Hoe wil je het nou eigenlijk ingedeeld hebben?
2 partities of 1 windows partitie en 1 extended met allemaal losse partities daarin?

Beide moet met bijvoorbeeld Partition Magic niet zo`n ramp zijn om te doen.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:45
Probeer is met partition magic, dat vind ik zelf een heel goed programma voor partitiebeheer. Met die standaard windows meuk kom je niet zo ver.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• SOEPSTENGEL13
Hmm, ook bedankt voor de tips, maar dan loop ik gelijk weer vast, want Partition Magic werkt niet op Vista, ik zal eens kijken in de FAQ voor meer programma's.

Zo zou ik het graag willen hebben:
C:\Windows PRIMAIR
D:\ t/m I:\ LOGISCH STATION

[ Voor 3% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 25-04-2007 20:20 ]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
waarom percé logische stations? Dat maakt (afaik) toch geen bal uit?

Heeft ook een computer!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 22:36
Ik denk dat je via de windows partitie manager dat enkel kan doen door eerst alle partities te verwijderen (uitgezonder je c natuurlijk :))
Je gaat dan 1 primaire hebben en 300gb ofzo ongebruikte ruimte en daarvan moet je dan een logische partitie maken die je daarna dan terug kunt opdelen in aparte partities.

Als je enkel die lege gaten wilt wegwerken, dan moet je een partitie ernaast verwijderen om die er dan mee te kunnen mergen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je kunt maximaal vier primaire partities per schijf maken.

Per primaire partitie kun je maximaal één station maken.

Je kunt van maximaal één primaire partitie een uitgebreide partitie maken (dus: maximaal 4 primaire partities of maximaal 3 primaire partities én 1 uitgebreide partitie).

In een uitgebreide partitie kun je in de praktijk (DOS/Windows) net zoveel logische stations maken totdat alle letters uit het alfabet zijn opgebruikt.

ARME AOW’er

• SOEPSTENGEL13
Bertus schreef op woensdag 25 april 2007 @ 20:23:
waarom percé logische stations? Dat maakt (afaik) toch geen bal uit?
Ik wil graag alles een beetje ge-organiseerd hebben io m'n hardeshijf.
DaRKie schreef op woensdag 25 april 2007 @ 20:25:
Ik denk dat je via de windows partitie manager dat enkel kan doen door eerst alle partities te verwijderen (uitgezonder je c natuurlijk :))
Je gaat dan 1 primaire hebben en 300gb ofzo ongebruikte ruimte en daarvan moet je dan een logische partitie maken die je daarna dan terug kunt opdelen in aparte partities.

Als je enkel die lege gaten wilt wegwerken, dan moet je een partitie ernaast verwijderen om die er dan mee te kunnen mergen.
Dus als ik D verwijder (100GB vrije ruimte samen met E:\) Dan verhuist die vrije ruimte naar de uitgebreide partitie of begrijp ik je verkeerd?
Guardian Angel schreef op woensdag 25 april 2007 @ 20:26:
Je kunt maximaal vier primaire partities per schijf maken.

Per primaire partitie kun je maximaal één station maken.

Je kunt van maximaal één primaire partitie een uitgebreide partitie maken (dus: maximaal 4 primaire partities of maximaal 3 primaire partities én 1 uitgebreide partitie).

In een uitgebreide partitie kun je in de praktijk (DOS/Windows) net zoveel logische stations maken totdat alle letters uit het alfabet zijn opgebruikt.
Ja dat wist ik al, maar nu is het de vraah hoe ik die uitgebreide partitie vergroot.

• DaRKie
Als je je D verwijdert, dan heb je ipv 50gb ongebruikte ruimte, 100gb ongebruikte ruimte en daarmee kan je terug een prim partitie maken maar dan van 100gb.

Die 10gb in je logische partitie, als je de partie er meteen links of rechts van verwijdert, kan je die ongebruikte ruimte wederom omzetten naar een partitie

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:42
Je zult inderdaad zelf de partities moeten verhuizen. Partition Magic is hier prima voor geschikt, omdat PM ook beschikt over een opstartbare rescue disk (2 stuks om precies te zijn). Dus van Vista heb je geen last.

• SOEPSTENGEL13
DaRKie schreef op woensdag 25 april 2007 @ 20:37:
Als je je D verwijdert, dan heb je ipv 50gb ongebruikte ruimte, 100gb ongebruikte ruimte en daarmee kan je terug een prim partitie maken maar dan van 100gb.

Die 10gb in je logische partitie, als je de partie er meteen links of rechts van verwijdert, kan je die ongebruikte ruimte wederom omzetten naar een partitie
Ja, maar ik wil graag die 40 GB vrij ruimte verplaatsen naar de uitgebreide partitie. En dit wil ik ook met D:\. De enige primaire partitie hoeft C te zijn.

• DaRKie
Dan moet je doen wat ik eerst zei, alles buiten je C verwijderen en die totale ruimte gebruiken voor een extented partitie.

Zoals men eerder zei, partition magic kan dit doen voor jou, via de win part tool moet je dat zelf regelen.

• SOEPSTENGEL13
Ik zal kijken of het lukt want laatst kreeg ik PM niet aan de praat met Vista.

Edit: werkt niet, omdat hij hem niet kan installeren.

[ Voor 26% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 25-04-2007 20:47 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik zie het hele probleem eigenlijk niet.

Je hebt nu een primaire partitie C. Welke partities en wat voor soort je nog meer hebt maakt niets uit. Verwijder al deze partities en maak 1 nieuwe extended partitie aan en daarna net zoveel logische stations als je wilt tot aan het maximum.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 25-04-2007 21:00 ]

ARME AOW’er

• SOEPSTENGEL13
Hoe maak je dan een extended partitie, daar weet ik niks van?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

In de vrije ruimte uiteraard. Maak partitie dan komt de vraag vanzelf. Heb je dan die extended partitie moet je daar nog alleen de stations maken.

Handige website: http://www.sjoerd-visser.demon.nl/multiboot/partitie.html

[ Voor 21% gewijzigd door Guardian Angel op 25-04-2007 21:11 ]

ARME AOW’er

• SOEPSTENGEL13
Het spijt me, maar ik kan het niet vinden hoor...

http://img138.imagevenue..../29227_temp_122_468lo.jpg

Ik kan dan ook niks andere kiezen dan Wizzard voor eenvoudig volume, misschien is dat het probleem?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Kijk eens bij systeembeheer>computerbeheer>schijfbeheer of heeft Vista dat niet?

ARME AOW’er

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 20:45:
Ik zal kijken of het lukt want laatst kreeg ik PM niet aan de praat met Vista.

Edit: werkt niet, omdat hij hem niet kan installeren.
gebruik gewoon de dos versie :?

• SOEPSTENGEL13
In computer beheer staat nergens uitgebriede partitie maken, je kan alleen een eenvoudig volume maken.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Onder extra staan er opties voor. (Bij XP tenminste)

Oops, denk dat de TS inmiddels wel iets heeft uitgevogeld. :)

[ Voor 38% gewijzigd door Guardian Angel op 02-05-2007 23:31 ]

ARME AOW’er

• Demo
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Tip: gebruik voor het verbouwen van partities Acronis Disk Director en geen Partition Magic. Ik heb al van teveel mensen gehoord dat zij met PM partities hebben gesloopt (die ervaring heb ik zelf ook) terwijl dezelfde bewerking met DD zonder problemen uitgevoerd kon worden.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1