Toon posts:

XP werkt traag en doet vaag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakers

Ik heb het volgende systeem:

CPU: Pentium 4 3,2 Ghz + Hyperthreading
RAM: 512MB DDR 400Mhz
GFX: ATI Radeon X300 met 128MB
HDD: 160 GB

Op dit systeem is windows XP geinstalleerd (inclusief SP2 en een hele lijst updates).
Er gebeuren soms vreemde dingen op dit systeem:

>> Blijft een tijdje (ca 2 minuten) hangen. Je kunt dan vrijwel niets meer.
De muis blijft nog meebewegen, en het startmenu verschijnt als je het aanklikt, maar gaat meestal niet meer weg. Ook CTRL-ALT-DEL werkt niet meer.

>>Als je bij het inlogscherm bent en een gebruikersnaam/icoon aanklikt, start hij op maar na enkele seconden ben je weer terug in het inlog scherm. :(

>> Als je bij het inlogscherm bent kun je soms geen wachtwoord invoeren.
Het invoerveld verschijnt wel, maar als je deze aanklikt verschijnt er geen cursor binnen het veld en kun je dus niet typen. Als ik met de muis over het invoerveld ga, veranderd deze in een handje.
Soms helpt het om eerst bij een onbeveiligt bureaublad aan te melden, af te melden en het nog eens te proberen.

>> Soms als ik op afmelden klik, word er niets afgemeld maar loopt de boel vast.
Dan kun je geen programma's meer starten (ook geen taakbeheer), alleen wachten en eindeloos vaak op start => afmelden klikken, en merken dat het niets uithaald. :(

Ik had al behoorlijke problemen met dit systeem (vooral qua snelheid) en ik heb hem nog geen twee weken geleden opnieuw geinstalleerd. De hoeveelheid software die inmiddels al geinstalleerd/gedeinstalleerd is, is niet groot en ik heb nog geen tekenen van virussen of spyware tegengekomen (Ik scan wel eens met AVG).

Heeft iemand enig idee wat hier fout kan zijn?? Vroeger functioneerde de boel nog goed. Kan het zijn dat er iets met de hardware aan de hand is?
Of is de XP schijf die ik voor de installatie gebruikt heb, beschadigd??

Kan iemand me helpen?

hartelijk dank ;)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-03 08:01

Sebazzz

3dp

-Virusscan
-Spywarescan / Adwarescan
-Chkdsk uitvoeren op al je partities
-Defragmenteren
-Start uitvoeren -> sfc /scannow (xp cd bij de hand houden)

Succes :p

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Check dan ook meteen of je HD niet stiekem in PIO modus draait.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, klinkt me meer als een hardwarematig defect in de oren dan iets van software. Zeker als ie pas vers is en er gewoon AV / firewall software draait.
neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door, kijk of je daar verder mee komt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er toevallig diagnostische software om hardware deffecten/onregelmatigheden op te sporen?? Ik ben niet iemand die direct de kast openschroeft en dingen gaat verwijderen/verwisselen. Ik heb ook geen andere test-hardware om hiervoor te gebruiken (b.v ander geheugen enzo).

Ik heb een 300W voeding van AOpen. Zou het kunnen dat die langzaam minder vermogen gaat leveren??

Hoe check je of je HDD in PIO mode draait (het is een SATA 150 schijf trouwens)???