Instabiele verbinding met WRT54GL + DD-WRT v23 SP2

Pagina: 1
Acties:
  • 2.589 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-03 11:39
Enige tijd geleden heb ik een Linksys WRT54GL gekocht icm een Speedtouch 716 en TweakDSL internet. Die router erbij omdat als ik de modem zo dicht mogelijk bij het adsl-ontvangstpunt zet, er twee verdiepingen hoger geen draadloos bereik was. Nu staat de router ertussenin, aangesloten in een gewone ethernetport van de modem en in de internetport van de router.

De Speedtouch heb ik in bridgemode gezet en dat lijkt allemaal goed te gaan. Op de WRT54GL heb ik dus een DHCPserver draaien die automatisch adressen uitdeelt. Ook dit werkt gewoon.

De situatie is dus alsvolgt:

Modem (bridge) -> router -> 2 wireless pcs en 1 met bekabeling.

Het probleem is dat regelmatig (meestal enkele keren per dag) de verbinding wegvalt en er een reboot nodig is om de boel weer werkend te krijgen. Overigens werkt het alleen weer bij een reboot van de modem (!?). De statuslampjes werken wel gewoon goed op zowel de modem als op de router. Om het nog vreemder te maken zijn het niet altijd (soms wel) alle pcs die er op hetzelfde moment last van hebben,dus als de ene pc zonder internet zit, wil dat niet altijd zeggen dat de andere 2 ook geen internet hebben. Ook is, geloof ik, geen verbinding met het netwerk meer mogelijk op het moment dat ik word disconnected: zal dit nog even moeten doublechecken voor de zekerheid.

Ik heb het programmaatje Whoami op mijn eigen pc gebruikt nadat een ICTer het had gedraaid op zijn laptop, toen hij die in mijn router had geplugged. Het gekke is dat bij hem niets bijzonders te constateren viel, terwijl op mijn pc m'n eigen lokale ipadres niet eens werd gevonden. Ook kon hij geen DNS servers vinden, terwijl ik die gewoon heb ingesteld en ik heb normaalgesproken natuurlijk ook gewoon internet.

Ik las dat het probleem dat sommige versies van de WRT54G niet al te veel connecties tegelijk aankunnen, op de WRT54GL niet echt voorkwam. Is dit zo? Ik download namelijk wel eens torrents en ik kreeg het idee dat het daar toch iets mee te maken had. 'Maximum ports' staat trouwens op 4096.
Heeft iemand enig idee wat anders het probleem zou kunnen zijn? Want ik word hier als online gamer behoorlijk gek van :P.

Alvast bedankt

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:51
Al eens een firmware als Tomato geprobeerd? Ik merk met mijn WRT54G dat DD-WRT stukken zwaarder is.

Zie ook:
[Ervaringen] Linksys WRT54G(S) Firmwares

• AsusEDje
Nee nog niet, misschien wel handig om es te proberen idd. Wellicht verhelp ik zo een en ander.

Ik heb inmiddels wel de clockspeed verhoogd van 200 naar 216Mhz en nog geen disconnects sindsdien, al is het nog maar twee uur geleden...

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Ik gebruik HyperWRT+Thibor15c firmware voor me WRT54GS en WRT54GL.

Download ook als een gek met torrents. In het begin, met de originele firmware en nog aantal andere was het een ellende. Moest ook idd de router rebooten omdat die bijna niks meer doet en 90% of meer packet losses gaf.

Had de oplossing gevonden om een firmware te gebruiken waar je een opstartscript kan gebruiken. Kant en klaar zo'n scriptje van internet geplukt die om de 3600 seconde het buffer leeggooid van de router. Het probleem lag aan het enorm aantal connecties die bittorrent maakt en je buffer gewoon vol maakt op een een of ander manier. Met dat scriptje losde het bij mij op in ieder geval.

Mocht je interesse hebben en willen proberen. Laat maar weten, post ik dat scriptje wel effe hier. Die Thibor firmware kan je halen van www.[denaamvandiefirmware-duswatmeteenTbegint].co.uk (ja volgens mij mag ik geen links posten naar downloads?)

• AsusEDje
Vooralsnog draait de router zo stabiel. Ik heb nog geen kicks meegemaakt, maar de verbinding is wel enorm traag geworden: weer een nieuw mysterie.

Ik denk dat ik een tweede WRT54GL ga kopen om met andere firmware te experimenteren en zo te kijken welke voor mij het beste is. Doe ik liever niet met deze aangezien we anytime online moeten zijn.

En zo'n script lijkt me ook behoorlijk handig idd, zou je die misschien kunnen posten?
Bedankt voor de tips so far in ieder geval.

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
The Conman schreef op donderdag 26 april 2007 @ 03:38:

Mocht je interesse hebben en willen proberen. Laat maar weten, post ik dat scriptje wel effe hier. Die Thibor firmware kan je halen van www.[denaamvandiefirmware-duswatmeteenTbegint].co.uk (ja volgens mij mag ik geen links posten naar downloads?)
hey, zou je dat scriptje kunnen posten, en zou het op 1 of andere manier mogelijk kunnen zijn om dat te implenteren in een originele firmware?

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 16:07

GekkeR

key = key

Vergeet de timeouts in DD-WRT ook niet lager te zetten.

Daarnaast zeg je zelf dat inet pas weer werkt zodra de modem gereset is.
Lijkt me dus een speedtouch probleem (ook veel waarschijnlijker imho).

Zoek firmware voor je speedtouch en kijk op inet of je bridgemode wel goed in hebt gesteld.

(draai zelf dd-wrt op een wrt54gl en de uptime begint over de 100dagen te tikken nu)

[ Voor 12% gewijzigd door GekkeR op 28-04-2007 13:34 ]

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• AsusEDje
Ik was nog vergeten te zeggen dat als ik tijdens een storing m'n laptop direct verbindt met de modem, het probleem omzeild wordt en de verbinding weer wordt hersteld. Zodra ik de router er weer tussen zet, ben en blijf ik disconnected.

Ik heb inmiddels een tweede GL binnen en heb daar net Tomato 1.06 opgezet, uptime: 19 minuten :). Ben benieuwd.

Edit: de lag is in ieder geval niet verdwenen.
Edit 2: Wat ik overigens ook vergeten was te zeggen was dat het probleem op de oude router niet was opgelost met de verhoging van de clockspeed: niet ver voordat ik deze nieuwe router ertussen heb gezet, werd ik namelijk disconnected.

[ Voor 28% gewijzigd door AsusEDje op 28-04-2007 20:34 ]

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-03 18:25
ik meende ook dat de lagere kloksnelheid voor instabiliteit zorgde, in nieuwere firmware van linksys werd de cpu ook hoger geklokt daarom.

tuurlijk heb je lag met inefficiente p2p downloads die je hele upload wegvreten.... en met 4096 connecties is het helemaal klaar... dan moet je 1 van 500 euro kopen die doet dat wel goed qua connecties.

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 16:07

GekkeR

key = key

De cpu snelheid omhoog was voor een bepaald type WRT54G (v2.2 dacht ik).
De router waar het hier over gaat is een WRT54GL , de snelheid blijft gewoon 200Mhz.

Zolang de timeout op ongeveer 360 of lager zit zou je geen problemen met P2P moeten hebben.

Draai zelf DC++ , Limewire en uTorrent (meestal 2-3 aan), geen enkel probleem.

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• AsusEDje
Uiteraard word je snelheid onderuit gehaald door uploaden, maar in mijn geval lag ik ook zonder dat er ook maar enig p2p programma op de achtergrond staat te draaien. Maar goed, dit hoeft nier per se met m'n router te maken te hebben.

De nieuwe GL draait gewoon op 200Mhz en max. connections staat hier op 2048. Hoe de betreffende timeouts in Tomato ingesteld staan, is me nog even een raadsel: Voor zowel TCP als UDP is er een hele waslijst met timeouts met allemaal verschillende waarden. Ik vermoed dat het om "Time wait" gaat (120 sec), of "Established" (4 uur), maar ik heb er te weinig verstand van om dit met zekerheid te zeggen

Uptime nog steeds niet onderbroken iig.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Hardcore-Maniac schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 20:52:
[...]

hey, zou je dat scriptje kunnen posten, en zou het op 1 of andere manier mogelijk kunnen zijn om dat te implenteren in een originele firmware?
ik heb dit in de startup script staan

echo 4096 > /proc/sys/net/ipv4/ip_conntrack_max
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/icmp_echo_ignore_broadcasts
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/icmp_ignore_bogus_error_responses
echo 512 > /proc/sys/net/ipv4/neigh/default/gc_thresh1
echo 2048 > /proc/sys/net/ipv4/neigh/default/gc_thresh2
echo 4096 > /proc/sys/net/ipv4/neigh/default/gc_thresh3
echo "600 1800 120 60 120 120 10 60 30 120" > /proc/sys/net/ipv4/ip_conntrack_tcp_timeouts

verder geen andere timeout settings ofzo in de router aangepast, werkt prima hier gemiddeld met zo'n 10-15 torrents continue download, me WRT54GS draait al meer dan een half jaar zonder te reboot/reset.

• AsusEDje
Bedankt voor het scriptje Conman. Ik heb inmiddels ook HyperWRT + Thibor 15c op m'n GL gezet en vooralsnog draait alles gewoon perfect.

Edit: eerste kick toch een feit.

[ Voor 11% gewijzigd door AsusEDje op 01-05-2007 02:40 ]

• AsusEDje
Na het checken van de utp kabels, het experimenteren met de firmware van de GL, het op een ander (minder bezet) kanaal zetten van m'n wireless network (je weet maar nooit) is er nog weinig veranderd aan m'n stabiliteit. Inmiddels heb ik zo ongeveer elke avond een lange freeze van ongeveer een minuut, die nu overigens wel vanzelf verdwijnt. Dit, terwijl ik niet aan het downloaden/uploaden ben en de pcs met een wireless verbinding uitstaan. Ik ben op die momenten alleen aan het online gamen (CoD 2).

Heeft iemand nog suggesties?
Pagina: 1