Toon posts:

[ATI X1600PRO / Catalyst] Zwart scherm door Catalyst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een nieuwe computer aan het installeren. Asus M2N-MX, ATI X1600PRO, rest van de set-up is niet van wezenlijk belang. Windows installatie is zonder problemen verlopen. Alle drivers netjes geinstalleerd, maar na het installeren van welke Catalyst driver dan ook (heb 7.3, 7.4 en de versie van de meegeleverde cd-rom: 6.4 geprobeerd), krijg ik na de noodzakelijke reboot onmiddelijk een compleet zwart scherm te zien zodra ik wil inloggen in Windows.

Heb (uiteraard) geGoogled en op GOT gekeken. Het probleem komt kennelijk vaker voor, maar geen van de genoemde oplossingen bieden mij enig soelaas. Heb inmiddels ook moederbord al naar nieuwste BIOS geflashed en de nieuwste NVIDIA drivers gedownload. Zolang ik geen Catalyst installeer, werkt alles wel naar behoren maar zijn de prestaties van de videokaart natuurlijk niet optimaal.

Ik kan overigens in de BIOS enkel de optie vinden om de volgorde van grafische apparten die gebruikt worden aan te passen, maar geen optie om de integrated grafische kaart compleet uit te schakelen. Ik vraag mij echter af of het hier aan ligt, aangezien zonder Catalyst de computer wel normaal te gebruiken is.

Ik begin er aardig moedeloos van te worden, ben ondertussen al 20x in veilige modus geweest om wéér een Catalyst er af te donderen, ik hoop dan ook dat iemand me kan helpen.

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-07 13:22
Catalyst is toch niet noodzakelijk om te installeren? je videokaart draait prima dan.. Catalyst is alleen handig om je instellingen te doen voor o.a. meerdere schermen en resoluties veranderen.. maar hiervoor kun je ook bijvoorbeeld ultramon gebruiken..

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan je daar geen gelijk geven, nu heb ik in Apparaatbeheer een apparaat zonder driver staan, aangezien Windows zelf niets kan vinden. Scrollen door een webpagina gaat niet extreem schokkerig.

Verwijderd

Topicstarter
Update: heb inmiddels Omega drivers geinstalleerd. Kaart wordt nu weliswaar als "RV530" herkend, maar wel 400mhz Ramdac en 128 mb. Verder loopt alles soepel dus ik ben tevreden! Blijf het wel uitermate vreemd vinden dat het eerder niet werkte.

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-07 05:05

QinX

Shai-Hulud

RV530 is toch ook chip die erop zit?
en je heb catalyst niet nodig ikzelf heb gewoon de display driver alleen geinstalleerd. maar ben later toch overgestapt op de omega drivers zodat ik bij beeldscherm>geavanceerd meer kon aanpassen.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Verwijderd

Topicstarter
Nu breekt m'n klomp: na nog een reboot wederom hetzelfde probleem! Waar vind ik die display driver QinXi? Of bedoel je daarmee alleen de driver installeren en niet Control Center? Want dat heb ik al geprobeerd...

• Wombat13
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07 12:42
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:27:
Nu breekt m'n klomp: na nog een reboot wederom hetzelfde probleem! Waar vind ik die display driver QinXi? Of bedoel je daarmee alleen de driver installeren en niet Control Center? Want dat heb ik al geprobeerd...
Je maakt me nieuwsgierig, wat voor een scherm heb je? Ik heb nl. een hele tijd hetzelfde probleem gehad na het instaleren van ati drivers... Bij het starten van windows kreeg ik dan steeds *signal out of range*.. bleek dat de refresh-rate te hoog stond. Moest ik een oude crt monitor pakken en de refresh-rate omlaag halen. Daarna geen last meer van gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Wombat13 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:49:
[...]

Je maakt me nieuwsgierig, wat voor een scherm heb je? Ik heb nl. een hele tijd hetzelfde probleem gehad na het instaleren van ati drivers... Bij het starten van windows kreeg ik dan steeds *signal out of range*.. bleek dat de refresh-rate te hoog stond. Moest ik een oude crt monitor pakken en de refresh-rate omlaag halen. Daarna geen last meer van gehad.
Ik heb een LG 1953S. Refreshrate staat nu op 75Hz, wat zou moeten kunnen aangezien het getoond wordt als ik het vinkje aan zet met "verberg modi die dit scherm niet kan laten zien". Ik krijg echter wel precies dezelfde foutmelding als jij, over "signal out of range".

Ik wacht af tot het scherm weer er uit knalt, want ik kan nu wel er mee werken, krijg alleen nog af en toe "at random" een zwart scherm voor mijn kiezen, waarna ik moet rebooten. Als dat nu weer gebeurt, ga m'n oude CRT er eens bij slepen.

Update: net aan CRT gehangen nadat het beeld midden in een Windows-sessie uitviel: op de CRT ook geen beeld. Kreeg nu wel de mededeling van Windows (na de reboot) dat het systeem hersteld was van een ernstige fout. Iemand enig idee? Ga nu nog oudere drivers proberen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2007 23:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels maar een mail gestuurd naar de leverancier, aangezien de situatie toch onwerkbaar bleef. Gevraagd om om te ruilen voor vergelijkbaar NVIDIA kaartje, daar heb ik tenminste nog nooit problemen mee gehad. Wat een rommel die software van ATI zeg :(
Pagina: 1