Toon posts:

Gbit netwerk / snelheids probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik zal even mijn netwerk thuis schetsen, het is niet supergroot dus dat is vlug geschetst.
Bestaat uit
- server met specs ( Intel Celeron D 3Ghz / Asus P5GZ-MX onboard marvell gbit / realtek gbit netwerkkaartje / raid5 7x 500 Gb SATA2 / 40Gb ATA bootschijfke ) en draait ubuntu 6.10
- pc1 : intel 3Ghz / gigabyte mobo onboard marvell gbit / raptor 74 gb bootschijf ) draait Win XP Pro SP2
- laptop en mce heb ik nog geen testen mee uitgevoerd.

Ik heb op ubuntu GlFTPD2.01 geinstalleerd en gebruik op mijn pc ftprush als om files te transferre. Maar ik haal slechts 25 mb/s tot 30 mb/s via FTP transfer. Na zowat op diverse fora te hebben rondgedwaalt en het één en ander uit te proberen en niets die hielp ben ik ten einde raad en plaats ik hier een thread.
Voor de vraag er komt, ik heb de kabels gecheckt in mijn netwerk en deze zijn allemaal Cat5E en de switch die ik gebruik is een ASUS GIGA X1105N.

Na hier op tweakers wat te zoeken in het netwerkgedeelte kwam er voor dat men zei dat ik moest controleren of mijn netwerkkaarten wel delijk op 1000mbit full duplex stonden met ethtool controleerde ik dit en was dit ook zo:
code:
1
2
3
4
        Advertised auto-negotiation: Yes
        Speed: 1000Mb/s
        Duplex: Full
        Port: Twisted Pair

Daarna wees men er ook op om te controleren of de hd's geen bottleneck vormden, vandaar dat ik ff met hdparm testje deed
code:
1
2
3
4
5
6
7
/dev/sda1:
 Timing cached reads:   2916 MB in  2.00 seconds = 1458.25 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  476 MB in  3.00 seconds = 158.51 MB/sec

/dev/hda:
 Timing cached reads:   2892 MB in  2.00 seconds = 1445.38 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  168 MB in  3.01 seconds =  55.89 MB/sec

hier lijkt mij ook niet echt een bottleneck te zitten.

Dus na wat verzoeken kwam iperf aan het licht, moest ik ff een server opzetten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
------------------------------------------------------------
Client connecting to 192.168.1.10, TCP port 5001
TCP window size: 10.0 MByte
------------------------------------------------------------
[1920] local 192.168.1.4 port 1714 connected with 192.168.1.10 port 5001
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[1920]  0.0-10.4 sec   835 MBytes   676 Mbits/sec

[1920] local 192.168.1.4 port 1715 connected with 192.168.1.10 port 5001
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[1920]  0.0-11.5 sec   950 MBytes   696 Mbits/sec

Wat me wel opviel is dat mijn snelheid om af te wel degelijk hoger is dan mijn snelheid om te uploaden.

uploaden varieert van 25 - 30
afhalen daarintegen varieert van 35 - 40

Ik heb ook diverse filesystems geprobeerd, waaronder reiserfs, ext2, ext3 en xfs, maar dit bleek blijkbaar geen tot weinig rol te spelen. Atm is alles geformat in ext3.

Ik denk dat ik niets vergeten te melden heb, moest er iemand zijn die misschien weet aan wat het zou kunnen liggen... aarzel niet om te reply'n :)

Mvg

Verwijderd

Topicstarter
ff mijn thread bumpen, echt niemand die enig id heeft wat het probleem zou kunnen vormen?

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 15:04
Ik heb hier pas ook tests mee uitgevoerd, en ik vrees dat het niet veel sneller gaat kunnen gaan.
Mijn download was rond de 40-50 en upload was hetzelfde.

Ik vermoed dat je schijven niet op PCIe of PCIX hangen, maar gewoon via de PCI-bus gaan, en dus ben je begrensd tot 133MB/s. Hier is nog wat overhead bij en dit wordt gedeeld door NIC en schijven. Zonder de overhead zit je aan 100MB/s ongeveer en delen door 2 krijg je dan 50MB/s. Dit is dan ook voor de meeste mensen het maximum.

Mijn thread vind je hier : [GBIT NETWERK] Ontzettend trage snelheden

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:14

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als ik het goed begrijp heb je vooral op je server vanallerlij performance tests uitgevoerd, maar ligt het probleem niet gewoon bij de ontvangende WinXP pc? Die raid5 zal wel meer dan 30MB/s trekken, maar die ene disk in die pc dat wordt al een ander verhaal.

Check ook eens of er niet ergens een CPU volloopt, want beide netwerkkaartjes staan er nou niet echt om bekend om zuinig om te springen met de CPU volgens mij. (in elk geval de realtek niet, de marvell zou ik zo niet weten, maar dat is volgens mij ook niet een chip die alles zelf doet, zoals bijvoorbeeld de netwerkchips van Intel wel doen.)

Maar aangezien Iperf aangeeft dat de bandbreedte toch wel boven de 80MB/s ligt als ik het goed zie zou ik toch de losse disk in de windows bak verdenken. Aangezien Iperf niet via de harddisk werkt. Dat kan je best ff testen met HDTune ofzo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
@codemann : moest ik een upload en download hebben van 50 zou ik al tevreden zijn, maar ik haal maar 25 - 30 :/
en mijn schijven hangen wel op pci-x ;) pci-x4 is de raidkaart en zit in een pci-x16 slot ( ik weet dat snelheid dan uiteraard wel maximum snelheid voro pci-x4 is )
maar als ik een file aanmaak met dd naar mijn raid5 van 1 Gb zit ik aan +-180-190 schrijfsnelheid, als ik file van 4gb aanmaak zit ik ongever aan 130-140... dus daar ligt het probleem idd niet.

@Orion84 : die raptor schijf dat in mijn pc zit zou toch wel meer dan 30 MB/s moeten aankunnen? Ik zal vanavond es benchen met hdtune en kijken of die misschien niet ergens een drop ofzo heeft.

Ik zou wel zo'n 1gbit kaartjes van intel kunnen / willen aanschaffen, maar tlijkt me dom om die aan te schaffen en moest dat dan het probleem niet op lossen :s

De cpu 'bezetting' es bekeke met top maar die gaat +- naar 30% dus denk niet dat die echt op zijn einde zit, ook al is het maar een celeron.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:14

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 12:58:
@codemann : moest ik een upload en download hebben van 50 zou ik al tevreden zijn, maar ik haal maar 25 - 30 :/
en mijn schijven hangen wel op pci-x ;) pci-x4 is de raidkaart en zit in een pci-x16 slot ( ik weet dat snelheid dan uiteraard wel maximum snelheid voro pci-x4 is )
maar als ik een file aanmaak met dd naar mijn raid5 van 1 Gb zit ik aan +-180-190 schrijfsnelheid, als ik file van 4gb aanmaak zit ik ongever aan 130-140... dus daar ligt het probleem idd niet.

@Orion84 : die raptor schijf dat in mijn pc zit zou toch wel meer dan 30 MB/s moeten aankunnen? Ik zal vanavond es benchen met hdtune en kijken of die misschien niet ergens een drop ofzo heeft.

Ik zou wel zo'n 1gbit kaartjes van intel kunnen / willen aanschaffen, maar tlijkt me dom om die aan te schaffen en moest dat dan het probleem niet op lossen :s

De cpu 'bezetting' es bekeke met top maar die gaat +- naar 30% dus denk niet dat die echt op zijn einde zit, ook al is het maar een celeron.
Nou, afgezien van brakke netwerkapparatuur (switch, kabels, kaartjes), waar we ff niet vanuit gaan, dan zou het daar toch wel haast aan moeten liggen. Sowieso zijn die 'oude' 74GB raptors ook niet heel bijzonder snel hoor. Misschien in acces time, maar doorvoer is niet echt bijzonder afaik.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
heb net ff die raptor gebenched:

Transfer rate Average: 59.9 MB/s
access time: 7.8ms
burst rate: 92.7 MB/s

CPU usage: 10.6%

edit: moest ik bvb zenden vanaf een striped raid van 4x 300 Gb SATA's zou mijn snelheid dan beter moeten zijn?

edit: net ff een striped van 4x 300 Gb SATAI schijven eraangehangen met een goed/slecht resultaat.

als ik files van de ubuntu server haal via glftpd haal ik mooie speeds zowel via de realtec nic als de onbaord marvell:

Transferred: ***.img 4,32 GB in 1 minute 23 seconds (53,19 MB/s)
Transferred 1 file totaling 698,41 MB in 12,13 seconds (58,74 MB/s)
Transferred 2 files totaling 1,36 GB in 24,44 seconds (58,60 MB/s)
1 down at 59.46MB/s (122%)

de upload speeds daarentegen zijn niet veranderd :/

Transferred: ubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso 698,41 MB in 30,02 seconds (23,27 MB/s)
Transferred: ubuntu-7.04-desktop-i386.iso 697,90 MB in 32,06 seconds (21,77 MB/s)
Transferred: *****.img 4,32 GB in 2 minutes 22 seconds (31,02 MB/s)

dan rest de vraag :o vanwaar die trage upload speeds :s

mijn mobo op de vaste pc is btw een GA965P-DQ6

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 22:21 ]

Pagina: 1