geluid verspreiden

Pagina: 1
Acties:

• chriroz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
hallo,

(ik weet niet precies in welk forum dit thuis hoort maar hier lijkt me het meest logisch)
ik ben bezig met de bouw van een Local Positioning Systeem (gps in het klein) op basis van geluid en de geluidssnelheid, maar ik zit met een probleempje. ik heb een 24khz ultrasoon speakertje en 3 ultrasone sensoren (microfoons). de geluidspuls die ik met het speakertje uitzend moeten door alle 3 de sensoren gemeten worden en op een zo groot mogelijke afstand. De sensoren staan op 3 hoekpunten van een vierkant vlak en het speakertje kan zich op elk punt in dat vierkant bevinden. hoe kan ik het geluid zo bundelen/versprijden zodat het op een zo groot mogelijke afstand nog te meten is?

het lijkt mij logisch dat het geluid van het ene speakertje zich in een plat vlak moet versprijden zodat er geen geluid verloren gaat in het plafond en in de vloer. maar hoe krijg ik dat voor elkaar?
voor een optimale meting moet het geluid dat de 3 sensoren opvangen moet ook weer gebundelt worden. Hoe krijg ik het voor elkaar om geluid dat uit een hoek van 90 graden kan komen op de zelfde plek te bundelen.

het hele systeem is al gebouwt en het werkt goed maar het bereik is te klein.
ik hoop dat iemand hier nog een cratieve oplossing heeft,

Chris

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

offtopic:
verspreiden ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Je zou het speakertje naar de vloer of het plafond kunnen laten wijzen en dan met een lens het geluid naar de zijkanten kunnen laten uitstralen. Het afstraalgedrag is dan behoorlijk uniform. Ongeveer zo als hier, maar dan in het klein ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• chriroz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/8610/untitledxv4.th.jpg
Dit is wat ik tot nu toe wat ik heb om het geluid te verspreiden. dat lijkt er al aardig op denk ik.
de sensors die ik gebruik zijn gewoon deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.voti.nl/common/us-tr-01.jpg
zou ik het geluid vanuit een hoek van 90 graden hierin kunnen bundelen of werkt het beter als ik er 2 naast elkaar zet? (en moet dat dan in serie of paralel?)