Kast zorgt voor boot-failure?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ackermans1973
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Is het mogelijk dat een kast ervoor zorgt dat een systeem totaal niet wil opstarten?

Ik heb al geruime tijd een systeem dat niet wil opstarten en om uit te zoeken waar dit aan ligt heb ik al vele verschillende stappen ondernomen, zonder enig resultaat.

Nu heb ik vorige week een erg goedkoop mobo gekocht (Asus P5VD2-MX SE) en daarmee kan ik mijn CPU (E6600) wel opstarten en werkt het gewoon.

In de tussentijd had ik een P-III systeem gebruikt (Asus P2B met 500Mhz PIII) in een andere kast.

Nu wilde ik eens kijken of deze het zou doen in de kast van de C2D, en ja hoor, opstarten, beep-codes, lang-kort-kort-kort. Ik heb zitten zoeken en ik kom er niet echt uit welke BIOS de P2B heeft, maar bij Award staat dat deze beep-code te maken heeft met de videokaart.

Is het nu echt mogelijk dat de kast zelf hiervoor zorgt?

Er is al een andere voeding ingebouwd geweest, geen effect, dus daar ligt het niet aan.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Niet correct aansluiten kan kortsluiting veroorzaken. Dus ja, in theorie kan dat. Maar ik zou eerder denken aan het niet correct aansluiten, dan dat het direct aan de kast zelf ligt...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 13:55

mvds

Totally awesome!

Dat kan ja, als je een busje op een plek op de backplate hebt zitten waar geen schroefgat zit op je mobo :)

[ Voor 14% gewijzigd door mvds op 25-04-2007 14:24 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt verdacht als kortsluiting doordat een of ander geleidende deel van de kast het moederbord bereikt. Andere mogelijke oorzaak is dat de videokaart scheef in het slot zit. In beide gevallen kan achterliggend probleem zijn dat de afstandsbusjes niet goed gemonteerd zijn...

Oslik blyat! Oslik!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik neem aan dat je de afstandbusjes hebt gebruikt bij het installeren van het moederbord?

• Ackermans1973
ShellGhost schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:24:
Ik neem aan dat je de afstandbusjes hebt gebruikt bij het installeren van het moederbord?
Ja, die die er al op zaten en verder die erbij geleverd zijn.

Maarja, al met al, is dat een gevalletje garantie claimen of wat?

Aan de busjes is niks veranderd, dus dat zou het, in principe, niet kunnen zijn.

Zijn er ook niet metalen afstandsbusjes?

• ShellGhost
Ackermans1973 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:28:
[...]

Aan de busjes is niks veranderd, dus dat zou het, in principe, niet kunnen zijn.

Uh, je hebt toch niet in elk gaatje een busje gedaan mag ik hopen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ackermans1973 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:28:
[...]

Je hebt dus blindelings wat meegeleverd was laten zitten, zonder te kijken of dat wel voor jouw moederbord geschikt is, en dan wil je garantie claimen |:(

Begin eens met te kijken naar de locatie van die krengen en de overeenkomstige delen van je moederbord...
Jazeker, van die ellendige plastic dingen die je bij AT-kasten vaak tegenkwam. Of die geschikt zijn voor jouw kast kunnen we ook niet ruiken aangezien je niet meldt om welke kast het gaat.

Oslik blyat! Oslik!

• Ackermans1973
dion_b schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:32:
[...]

Je hebt dus blindelings wat meegeleverd was laten zitten, zonder te kijken of dat wel voor jouw moederbord geschikt is, en dan wil je garantie claimen |:(

Begin eens met te kijken naar de locatie van die krengen en de overeenkomstige delen van je moederbord...

[...]
Agossie, punt is, het heeft maanden en maanden gewerkt, en ja, de busjes van de Chieftec DX-01 BD-U zitten allemaal goed, en geen een zit op een plek waar geen opening in het moederbord voor schroefjes zit.
Jazeker, van die ellendige plastic dingen die je bij AT-kasten vaak tegenkwam. Of die geschikt zijn voor jouw kast kunnen we ook niet ruiken aangezien je niet meldt om welke kast het gaat.
Zie boven.

En neem een kopje koffie, wordt je wat milder van... :)

• Ackermans1973
ShellGhost schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:29:
[...]

Uh, je hebt toch niet in elk gaatje een busje gedaan mag ik hopen?
Duh... nee.

• ShellGhost
Dan moet je eens gaan werken aan je posts.
Aangezien dion_b en ik dus hetzelfde dachten. ;)

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tsja, misschien dat het juist nu (temperatuur, uitzetten?) oid wel je mobo raakt.

Kortsluiting is mijn gok ook.

Doen die systemen het 'droog' (zonder kast) wel gewoon?

Heeft ook een computer!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Komt mij een beetje onvriendelijk over deze reactie, zeker voor een moderator. Overigens moet je gewoon de koperen busjes gebruiken die bij de kast horen.
Maar goed wat de TS even moet doen is de schroefgaatjes in het moederbord tellen en vervolgens ook het aantal gebruikte afstandbusjes. Deze hoeveelheid moet (op uitzonderingen na) gelijk zijn. Draai de busjes in de kast op de juiste plaats en kijk of je ze nog allemaal ziet als je het moederbord op zijn plaats legt. Vervolgens pak je net zoveel schroefjes als gebruikte busjes en schroef je alles vast.
Een verkeerd geplaatst busje kan sluiting veroorzaken waardoor er schade kan ontstaan.
Succes!

• Ackermans1973
Merijn70 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:47:
[...]

Komt mij een beetje onvriendelijk over deze reactie, zeker voor een moderator. Overigens moet je gewoon de koperen busjes gebruiken die bij de kast horen.
Maar goed wat de TS even moet doen is de schroefgaatjes in het moederbord tellen en vervolgens ook het aantal gebruikte afstandbusjes. Deze hoeveelheid moet (op uitzonderingen na) gelijk zijn. Draai de busjes in de kast op de juiste plaats en kijk of je ze nog allemaal ziet als je het moederbord op zijn plaats legt. Vervolgens pak je net zoveel schroefjes als gebruikte busjes en schroef je alles vast.
Een verkeerd geplaatst busje kan sluiting veroorzaken waardoor er schade kan ontstaan.
Succes!
Hallo, dat klopt, ik heb 9 busjes, en 9 gaatjes in het mobo, en ze zitten allemaal op de juiste plek, dus daar ligt het gewoon niet aan.

Kunnen we daar nu AUB over ophouden, die busjes zitten goed.

Punt is, die kast heeft al sinds vorig jaar gewerkt, en nu geeft ie dus om de een of andere reden fouten bij welk systeem er ook in zit.

• ronboy30
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2016
Het kan natuurlijk ook dat de powerswitch of de reset switch van de kast stoort....

Ik heb van al mijn hobbies mijn beroep gemaakt

• Misluct
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05-2023
Heb je ook al andere voeding geprobeerd?

• Ackermans1973
Misluct schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:12:
Heb je ook al andere voeding geprobeerd?
Lezen....

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ackermans1973 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 22:11:
[...]

Hallo, dat klopt, ik heb 9 busjes, en 9 gaatjes in het mobo, en ze zitten allemaal op de juiste plek, dus daar ligt het gewoon niet aan.

Kunnen we daar nu AUB over ophouden, die busjes zitten goed.
OK, als dat in je TS of eerdere posts gestaan had, waren we er niet zo over doorgegaan :z
Punt is, die kast heeft al sinds vorig jaar gewerkt, en nu geeft ie dus om de een of andere reden fouten bij welk systeem er ook in zit.
Dat zegt niets over oorzaak. Mijn P3 mobo deed het tot een maand of twee terug ook jarenlang prima. Toch was een kortsluiting op de 12V lijn bij plaatsen van een DIMM (ja ik was lomp |:( ) reden dat hij helemaal doorgebrand is ;)

Als afstandbusjes het duidelijk niet zijn zou ik gaan kijken naar scheefstand van de videokaart. Heb zelf zat kasten gehad die net een klein beetje scheefstonden waardoor een AGP kaart net niet goed erin zat en daardoor alles kortsloot (niet permanent, maar zolang het scheefzat kon je booten vergeten). Of dat ook bij PCIe zo'n issue kan zijn weet ik niet aangezien ik nog geen PCIe heb gehad in zo'n scheve kast :z

Toch zou je dezelfde test kunnen proberen: haal de backplate van je videokaart af, prik hem zo in de PCIe slot en kijk wat er gebeurt als je het zo probeert.

Oslik blyat! Oslik!

• Ackermans1973
dion_b schreef op donderdag 26 april 2007 @ 14:06:
[...]

OK, als dat in je TS of eerdere posts gestaan had, waren we er niet zo over doorgegaan :z

[...]

Dat zegt niets over oorzaak. Mijn P3 mobo deed het tot een maand of twee terug ook jarenlang prima. Toch was een kortsluiting op de 12V lijn bij plaatsen van een DIMM (ja ik was lomp |:( ) reden dat hij helemaal doorgebrand is ;)

Als afstandbusjes het duidelijk niet zijn zou ik gaan kijken naar scheefstand van de videokaart. Heb zelf zat kasten gehad die net een klein beetje scheefstonden waardoor een AGP kaart net niet goed erin zat en daardoor alles kortsloot (niet permanent, maar zolang het scheefzat kon je booten vergeten). Of dat ook bij PCIe zo'n issue kan zijn weet ik niet aangezien ik nog geen PCIe heb gehad in zo'n scheve kast :z

Toch zou je dezelfde test kunnen proberen: haal de backplate van je videokaart af, prik hem zo in de PCIe slot en kijk wat er gebeurt als je het zo probeert.
Maar het gaat om 4 verschillende systemen, 4verschillende mobo's. Als dit het was, dan zou dat betekenen dat alle 4 de keren de videokaart scheef zit. Dat lijkt mij persoonlijk vreemd, aangezien 2 verschillende systemen voordat de problemen begonnen, gewoon goed werkten.

P2ND2 SLI deluxe met P4 640, geen problemen en een Striker Extreme met C2D E6600 (op 3,2 Ghz) geen problemen. En ineens, geen boot enkel draaiende fans en verder komt ie niet meer.

De kast weigert met deze 2 mobo's, een P2B met P3 en een gloednieuwe P5VD2-MX SE.

Ik denk dat ik het maar eens ga aankaarten bij de leverancier, want het ligt wat mij betreft echt aan de kast zelf.

Als er constant vanaf dat ik de kast had problemen had, dan zou ik zeggen ja, het kan aan een scheve kaart liggen.

Maar er is duidelijk iets anders aan de hand.
Pagina: 1