[WC] Zelfbouw GPU-koelblok

Pagina: 1
Acties:
  • 415 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:58
Ik ben van plan om met een plaatje koper een zelfbouw GPU koelblok te maken,
Bedoelt voor een G80 (in de winkel kosten die dingen €100,- + :o ), maar ik probeer het zo te maken dat het op meerdere kaarten gaat passen zodat ik het ook in de toekomst nog kan gebruiken.
Nu heb ik dit subforum al doorgezocht op zelfbouw koelblokken maar de topics dateren voornamelijk uit 2003 en eerder en daarnaast voornamelijk bedoelt voor CPU's Ik ben benieuwd hoe jullie tegenover mijn plan staan en of er mensen zijn die al een blokje hebben gemaakt voor hun grafische kaart.

Mijn idee:
Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/5541/g80koelblokmf5.th.jpg

Dus het water gaat eerst over de core dan met een kunststof slang naar het geheugenkoelblok,
het geheugenkoelblok bestaat uit 3 losse koperplakjes verbonden met koperen buisjes, is het nu slimmer om dit uit een stuk te maken, dus zo:
Afbeeldingslocatie: http://img242.imageshack.us/img242/8408/g80uiteenstukgp7.th.jpg

Ik denk namelijk dat het beter is gericht te koelen dan om teveel koper te gebruiken dat dus onnodig warmte afgeeft. Mja dat is maar een kleine vraag, het is natuurlijk makkelijker om drie stukjes los te frezen en dan te verbinden dan zo'n gebogen geval te frezen.

Dan nu het belangrijkste:
Hoe zal ik de binnen kant uitfrezen, wat geeft het meeste warmte af aan het water:
1.) één gang kronkelend over de core
2.) een open structuur met allemaal kleine "uitsteeksels" zoals je ook wel eens voor de CPU ziet.

Ik voel het meest voor de eerste optie want dit is het makkelijkste te frezen maar als het tweede effectiever blijkt te zijn ga ik die proberen te maken.
En voor het geheugen wil ik gewoon een rechte gang uit frezen dit om de doorvoersnelheid voor het water hoog te houden, maar koelt het dan ook al effectief genoeg?

Ik ben dus van plan een koperen base te gebruiken en deze af te dekken met plexiglas:
-Hoe hecht je dit waterdicht (schroeven, siliconenkit of rubberrandje)?
-Hoe dik moet het plexiglas zijn?
-Hoe dik moet het koper zijn en hoe dik de laag koper tussen het water en de core?

Zo dit is genoeg om een leuk nieuw topic te starten over zelfbouw koelblokken.
Raar dat zo weinig mensen hier nog aan doen sinds er fab-made blokken worden verkocht tegen belachelijk hoge prijzen.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties/ervaringen

M3P - M3LR - 6320Wp

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik heb zelf ook koelblokken gemaakt voor op mijn grafische kaart. Ik ben alelen wel benieuwd hoe je de koelblokken van binnen wilt hebben? "Kronkelend" vind ik een beetje een wazig omschrijving. Er zijn vele modellen beschikbaar. En met welke machines wil je dit gaan verwezelijken.
Heb jij de beschikking over fatsoenlijke freesbanken met freesjes varierend van 2 t/m 4,5 mm?

Ik weet zeker dat een rib/pin structuur veel effectiever kan werken, mits het voor een groot genoeg koeloppervlak zorgt, dan alleen een maze. De goedkopere waterblokken hebben altijd een maze stuructuur omdat dit de kosten kan drukken.
Zelf heb ik voor mijn CPU 1 inlet en 2 outlet's, maak ik gebruik van 20 ribbetjes van ongeveer 15mm lengte en 2mm dikte. Mijn NB herbergt alleen een maze in de vorm van een Z/N.
Mijn GPU blok herbergt een maze te samen met een oppervlakte vergrotende sturctuur.

Voor je geheugen blokken kun je denk ik het beste 3 afzonderlijke blokken maken en combineren door middel van koperen pijpen. Dit zal makkelijker te maken zijn dan 1 aan een gesloten blok voor je geheugen.

voor het op elkaar maken van de 2 helften kun je vloeibare pakking gebruiken, bijvoorbeeld van Loctite, ook kun je gebruik maken van lijm, maar dit kun je dan nooit meer losmaken, mits het goed geplakt is. Een andere optie is het op elkaar schroeven van de blokken. Hierbij moet je een rubberen ring als afdichting gebruiken.

Hoe dik plexiglas? Ik zou kiezen voor Polycarbonaat, dit is vele malen sterker en slagvaster. Dit zal minder snel barsten, maar is wel moeilijker te bewerken en een stuk duurder. De doorzichtige top moet dik genoeg zijn voor het schroefdraad van je koppelingen, en voor de rest misschien je mounting erin integreren?

Ik moet nu hier weg dus typ vanavond nog wel wat extra's ;)

Ps waar haal jij het koper en in welk formaat en voor welke prijs?

• bokkow
Ah bedankt voor de snelle en zeer complete reactie!
Ik begin met je laatste vraag, want ben zojuist de hele middag op zoek geweest naar een handel waar het te krijgen was, ben heel het industrie terrein afgeweest en het allerlaatste handeltje (heb er ongeveer 12 gehad :o ) was de metaalwalhalla (aka metaalhandel) het is de beste plek die je je kunt wensen. sfeerschets:
Je loopt over aan elkaar gelaste ijzeren platen en ziet containers met blinkende bergen koper :o.
Het is dus wel oud koper maar wel puur en de man zei "Wat moet je hebben we hebben alle maten" over kosten heeft ie het niet gehad maar het schijnt dat ie meer mannetjes met dezelfde vraag langs had gehad (morgen gaan we kijken wat de mogelijkheden zijn, als het interessant is laat ik het je even weten).

Goed wat ik bedoelde met kronkelend was idd die maze-structuur. Ik kan daarnaast gebruik maken van de werkbank op school en daar hebben ze een uiterst fijne freesbank, vervelende is alleen dat het handmatig is dus je kunt niet je ontwerp invoeren en uit laten frezen. Miss moet ik nog wel wat kleinere freesjes halen want het kleinste was geloof ik 4 mm oid. Ik ben wel van plan om één inlet en één outlet te gebruiken want anders moet je gaan werken met een y-verbindingsstukje en dat vind ik vrij lastig om doorvoersnelheid van beide stukjes gelijk te houden (respect dat het jou lukt).

De bedoeling is het koelblok net zo ingewikkeld te maken als koelblokken voor op CPU's om het meest effectieve koelblok te creëren, ik teken dalijk in paint nog wel wat ontwerpjes
Edit:
Gemaakt :p
Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/600/ontwerpenkoelblokke7.th.jpg
Ontwerp 1 is het makkelijkst te maken en daarnaast is de doorvoersnelheid van het water naar mijn idee het grootst (of maakt dat niet uit?). Maar ontwerp 2 heeft wel het meest oppervlak koper dat contact maakt met het water, daarentegen wordt het water wel afgeremd.
Miss is het nu ook wel het moment te vertelen welk pompje ik wil gebruiken; dat wordt een Innovatek Eheim HPPS 12 Volt (oftwel gewoon een Eheim 1048 met aansluiting voor 12 volt) met een waterverplaatsing van 10 liter per minuut of 600 liter per uur dus met maximaal hoogteverschil van 1,5 meter, dit lijkt me voldoende.
(waar kan ik die plaatjes plaatsen dat je ook mooie thumbnails krijgt? en niet zoals de tekst "imageshack pas op pop-ups!")

Ik wil trouwens niet het polycarbonaat gebruiken voor de mounting maar gewoon de koperen basis omdat dit mij een veiligere methode lijkt om geen druk op het plexiglas te krijgen alleen op het koper,
maak ook hier nog wel een plaatje van om het duidelijker te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door bokkow op 25-04-2007 17:54 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

• The Godsha
bokkow schreef op woensdag 25 april 2007 @ 17:03:
Ah bedankt voor de snelle en zeer complete reactie!
Ik begin met je laatste vraag, want ben zojuist de hele middag op zoek geweest naar een handel waar het te krijgen was, ben heel het industrie terrein afgeweest en het allerlaatste handeltje (heb er ongeveer 12 gehad :o ) was de metaalwalhalla (aka metaalhandel) het is de beste plek die je je kunt wensen. sfeerschets:
Je loopt over aan elkaar gelaste ijzeren platen en ziet containers met blinkende bergen koper :o.
Het is dus wel oud koper maar wel puur en de man zei "Wat moet je hebben we hebben alle maten" over kosten heeft ie het niet gehad maar het schijnt dat ie meer mannetjes met dezelfde vraag langs had gehad (morgen gaan we kijken wat de mogelijkheden zijn, als het interessant is laat ik het je even weten).

Goed wat ik bedoelde met kronkelend was idd die maze-structuur. Ik kan daarnaast gebruik maken van de werkbank op school en daar hebben ze een uiterst fijne freesbank, vervelende is alleen dat het handmatig is dus je kunt niet je ontwerp invoeren en uit laten frezen. Miss moet ik nog wel wat kleinere freesjes halen want het kleinste was geloof ik 4 mm oid. Ik ben wel van plan om één inlet en één outlet te gebruiken want anders moet je gaan werken met een y-verbindingsstukje en dat vind ik vrij lastig om doorvoersnelheid van beide stukjes gelijk te houden (respect dat het jou lukt).

De bedoeling is het koelblok net zo ingewikkeld te maken als koelblokken voor op CPU's om het meest effectieve koelblok te creëren, ik teken dalijk in paint nog wel wat ontwerpjes
Edit:
Gemaakt :p
[afbeelding]
Ontwerp 1 is het makkelijkst te maken en daarnaast is de doorvoersnelheid van het water naar mijn idee het grootst (of maakt dat niet uit?). Maar ontwerp 2 heeft wel het meest oppervlak koper dat contact maakt met het water, daarentegen wordt het water wel afgeremd.
Miss is het nu ook wel het moment te vertelen welk pompje ik wil gebruiken; dat wordt een Innovatek Eheim HPPS 12 Volt (oftwel gewoon een Eheim 1048 met aansluiting voor 12 volt) met een waterverplaatsing van 10 liter per minuut of 600 liter per uur dus met maximaal hoogteverschil van 1,5 meter, dit lijkt me voldoende.
(waar kan ik die plaatjes plaatsen dat je ook mooie thumbnails krijgt? en niet zoals de tekst "imageshack pas op pop-ups!")

Ik wil trouwens niet het polycarbonaat gebruiken voor de mounting maar gewoon de koperen basis omdat dit mij een veiligere methode lijkt om geen druk op het plexiglas te krijgen alleen op het koper,
maak ook hier nog wel een plaatje van om het duidelijker te maken.
Inderdaad een bneetje koper bietsen daar, daar heb ik ook wel ogen naar, want hier betaal ik nu 23 euro per kilo als het in die 2 manden al niet duurder is geworden.

De freesbank:
Dat het een handmatige freesbank is, is helemaal niet zo verkeerd hoor. Het vergt enige kennis en vaardigheid maar die heb je na een aantal uurtjes een beetje onder de knie zodat het allemal vrij snel losloopt. Je hebt met een handmatige freesbank geen moeilijke code combinatie nodig en je bepaald tijdens het frezen of het al dan niet een goed of slecht eindresultaat leverd en of het naar je zin is, zo niet dan kun je het misschien nog een beetje aanpassen.

De freesjes:
Ik zou in jou positie in ieder geval wel 2 of 3 mm freesjes halen, 4 mm is best wel veel, en zeker bij kleine blokken zeer onpractisch, je kunt dan niet genoeg of een gewenste hoeveelhied ribben creeëren. Koop er dan wel gelijk een stuk of 5 of meer, want bij mijn eerste zelfstandige freesbeurt versleet ik er ook 3 8)7.
Ga daarom ook niet dieper freesen dan die helft van je freesdiameter, laat de frees in ieder geval een beetje op snelheid draaien en frees een geul van 5mm liever in 3 keer dan in 2 keer, het bespaard misschien iets tijd, maar die verlies je wel wanneer je freesjebreekt :+
Zorg ervoor dat je tijdens het freesen het koper blok goed koelt, anders smelten de spanen zo weer vast, vooral bij het aanvlakken van de onderkant is dat zeer lastig

Y-Splitter:
De Y-splitter is wel leuk en ik vind het er interessant uitzien, het is alleen niet helemaal nodig. Door de inlet in het midden heb je de aanvoer van het koelste water meteen recht boven de die zitten wat theoretisch gunstig is maar in de praktijk zal het niet veel schelen. Bij relatief brede blokken, denk aan 50-60mm vind ik het er persoonlijk mooier uitzien.
En het hoeft niet 100% perfect gepositioneerd te zijn. Het water verspreid zicht hoe dan ook over beide kanten. Alleen blijft het het geval dat het water altijd de weg van de minste weerstand kiets, alhoewel dat hier niet echt opgaat, bij deze kleine onnauwkeurigheden.

Jouw pomp:
Je pomp zal krachtig genoeg zijn, ook bij dee zogenaamde "flowkillers". Wat jij maakt is nog een relatief klein blokje dus opzich zal de doorvoorsnelheid hoog genoeg zijn. Mijn Hydor L20 pomp is denk ik ongeveer van het zelfde kaliber en is ook krachtig genoeg voor mijn systeem.

Jouw ontwerp:
Ik persoonlijk zal kiezen voor jouw eerste ontwerp, waarom? Heel makkelijk, ik heb dat ontwerp ook, alleen dan iets verder uitgewerkt, ;). Ik heb dus in de aan en afvoer linies ook nog ribben gefreesd. Alhoewel jouw tweede ontwerp er ook leuk uit ziet.
Het eerste ontwerp is makkelijker te freesen met een grotere frees, omdat je ribben dan nog een groot genoeg contact oppervlak behouden. Het tweede ontwerp vereist naar mijn mening wel een hele fijne frees, maximaal 2mm ander denk ik niet dsat je er veel profijt van zult hebben.

Verder zal 1 rib in het gedeelte voor de RAM koeling meer dan voldoende zijn, ik zal het ook erin verwerken als ik jou was ;)

Een koperen top is inderdaad meer zekerheid als je het mij vraagt, maar het ziet er wel iets minder spectaculair uit, maar dat is afwegen.

Foto's:

Dit is van links naar recht, NB blok met alleen een maze, CPU blok met ribben (1 inlet en 2 outlet's), het GPU blok voor mijn ex 6800 (lijkend op jouw ontwerp)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5eb74845b368c9e21f1a15474b7cb86d/thumb.jpg
Alle ontwerpen werken goed. Dat GPU blok heeft mijn 6800le goed gediend, kijkend naar de core en mem clock van 476MHz en 996mhz.

Zie hier mijn laatste creatie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5e07a726a36d6b7ca08c334a424ce96f/thumb.jpg
Dit is mijn GPU blok voor het koelen van mijn X800. Ik maak gebruik van mijn zelfontworpen middelste rib met nog extra ribben, maar kijk en beredeneer zelf maar. Het spreek voor zich. Ik heb alleen geprobeer zoveel mogelijk functionele ribben in een koelblok van 30x50mm te stoppen.
Dat blauwe spul is duis vloeibare pakking.

Hier is de onderkant te zien, dit is gedaan omdat de Die van de X800 lager ligt dan de Shim.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4c7fef376d6d310e1ec0a55e6a26d659/thumb.jpg
BTW dit was een opdracht voor school, dit was namelijk mijn profielwerkstuk.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt O-)

[ Voor 15% gewijzigd door The Godsha op 25-04-2007 22:11 ]

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:05
23 euro per kilo? damn, das veel
pas nog voor mijn werk bijna 170 kilo aan (puur) koper weggebracht, kreeg er "maar" 5 euro per kilo voor

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:37

bonfie

Ik heb ook eens een water-koel blok gemaakt.

Gewoon massief koper, dan drie gaten boren, net niet erdoorheen.
Dan gaten boren 90 graden daarop, ook net niet erdoorheen.

Deze uiteinden dichtmaken. (schroef getapt en dichtgesoldeerd)

Lekker simpel, even een stukje verwarmingsbuis in de gaten stoppen, ook dichtsolderen.
En daar kan je mooi simpel je slangen erop fixen.

Dit kan dus met huis-tuin en keuken gereedschap. Geen frees nodig.

Het draait al bijna 3 jaar probleemloos hier.
Doordat het een massief blok is kan er veel warmte in kwijt. Als de cpu idle is, dan kan je het water uit laten staan. Als de cpu niet idle is, dan kan die 2 uur draaien voordat ie oververhit is.

• bokkow
Ik wou dat ik dit als PWS had gekozen maar in plaats daarvan heb ik iets gedaan met een TEC en AMD Thunderbird 1,4 Ghz ..

Ik moet zeggen dat je erg mooie blokjes hebt gemaakt, vooral je laatste dwingt veel respect af, erg mooi gedaan. Hoe lang ben je hier eig mee bezig geweest?
Aan de hand van je laatste ontwerp heb ik deze gemaakt, met schuine ribben:
Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/9141/g80koelblokrev3gy7.jpg
Ik heb niet zo veel tijd nu ik post vanavond nog wel iets.

[ Voor 5% gewijzigd door bokkow op 26-04-2007 10:53 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 13:11
Skuzz schreef op donderdag 26 april 2007 @ 10:30:
pas nog voor mijn werk bijna 170 kilo aan (puur) koper weggebracht, kreeg er "maar" 5 euro per kilo voor
handel is dat natuurlijk :Y)

laag inkopen, hoog verkopen..

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 13:11
Skuzz schreef op donderdag 26 april 2007 @ 10:30:
/edit

doublepost. excuus

[ Voor 11% gewijzigd door BootVluchteling op 26-04-2007 11:49 ]

• bokkow
Ik ben terug van de koperhandel en heb stuk afval koper kunnen halen
(290mm x 50mm x 5mm) ik hoop dat dit dik genoeg is om een base mee te maken?
anders kan ik nog wel iets anders fixen denk ik.

M3P - M3LR - 6320Wp

• The Godsha
bokkow schreef op donderdag 26 april 2007 @ 18:28:
Ik ben terug van de koperhandel en heb stuk afval koper kunnen halen
(290mm x 50mm x 5mm) ik hoop dat dit dik genoeg is om een base mee te maken?
anders kan ik nog wel iets anders fixen denk ik.
Dat zou genoeg moeten zijn, alleen je top leverd misschien problemen op ivm de lengte van je schroefdraad. Maar dat is op zich wel te verhelpen. Mijn base van de blokken is ook 5mm ongeveer.

En de prijs? Mits goed te betalen heb ik er ook wel ogen naar :P
bokkow schreef op donderdag 26 april 2007 @ 10:52:
Ik wou dat ik dit als PWS had gekozen maar in plaats daarvan heb ik iets gedaan met een TEC en AMD Thunderbird 1,4 Ghz ..

Ik moet zeggen dat je erg mooie blokjes hebt gemaakt, vooral je laatste dwingt veel respect af, erg mooi gedaan. Hoe lang ben je hier eig mee bezig geweest?
Aan de hand van je laatste ontwerp heb ik deze gemaakt, met schuine ribben:
[afbeelding]
Ik heb niet zo veel tijd nu ik post vanavond nog wel iets.
Mijn leraar was er ook zeer te spreken over mijn presentatie van het profielwerkstuk. Je ontwerp ziet er goed uit, toch had ik gekozen voor verticale ribben ipv deze diagonalen. Ten eerste heb je langere ribben met de verticale plaatsing (naar mijn inziens), dus de oppervlakte word groter.
En hoe zou jij die ribben zo diagonaal willen freesen? Het ligt er natuurlijk aan wat voor een freesbank jij tot je beschikking hebt maar aangezien de meeste alleen een X,Y & Z richting herbt moet je de X en Y richting combineren om diagonaal te freesen.

De tijd dat ik ermee bezig ben geweest? Phoe dar vraag je me wat. met alleen het freesen van de tot nu toe 4 blokken was ik wel zo'n, schrik niet, dik 20 uur kwijt. Ik denk dat ik robnd de 28 uur kom, maar het vergt veel tijd en concentratie. En bedankt dat je het waardeerd ;) Ik ben er ook zeer over te spreken. Ohja de koppelingen welke ik nu gebruik zijn ook ontzettend mooi maar wel ontzettend duur.

Mijn totale kosten plaatje voor de waterkoeling was ongeveer €170,-, maar zonder de slangkoppelingen €70,- |:(
bonfie schreef op donderdag 26 april 2007 @ 10:49:
Ik heb ook eens een water-koel blok gemaakt.

Gewoon massief koper, dan drie gaten boren, net niet erdoorheen.
Dan gaten boren 90 graden daarop, ook net niet erdoorheen.

Deze uiteinden dichtmaken. (schroef getapt en dichtgesoldeerd)

Lekker simpel, even een stukje verwarmingsbuis in de gaten stoppen, ook dichtsolderen.
En daar kan je mooi simpel je slangen erop fixen.

Dit kan dus met huis-tuin en keuken gereedschap. Geen frees nodig.

Het draait al bijna 3 jaar probleemloos hier.
Doordat het een massief blok is kan er veel warmte in kwijt. Als de cpu idle is, dan kan je het water uit laten staan. Als de cpu niet idle is, dan kan die 2 uur draaien voordat ie oververhit is.
Tuurlijk kan dit met huis tuin en keueken gereedschap. Maar je zult op deze manier nooit de resultaten van gefreesde "perfecte" blokken hebben.
Doordat jij maar 3 gaten hebt, welke naar mijn inziens alleen een geultje vormen, en zonder gebruik te maken ribben of andere oppervlakte vergrotende technieken, lijkt dit me een vrij slecht presterend blok.

Doordat het massief kan het misschien veel warmte opnemen, mar vergeet niet dat dit ook nog afgestaan moet worden, en dat kan het beste door een grote oppervlakte (ribben dus). Ook aan de buitenkant zitten geen ribben, dus de lucht zal ook maar een relatief kleine factor van afkoeling zijn. Een massief blok koelen met lucht is onzin, want je haalt er nog niet eens 2x een oppervlakte vergroting mee, tenzij het een inmens blok is.
Maarja als jij het nodig vind de pomp uit te zetten moet jij dat doen, maar het is ontzettend slecht voor je CPU.

[ Voor 78% gewijzigd door The Godsha op 26-04-2007 22:03 ]

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:29
He! ik was de laaste week ook al bezig met DIY waterjacket 8) Alleen dan voor mijn CPU.

Het ontwerp van mij heeft ook best veel weg van je "ontwerp 2"

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/617834a25744072ecc8d85b04e9e9ebc/thumb.jpg

Ik heb de maten er ook even bij gezet.. 70x70x8mm, 4mm diep. Het ontwerp is nog _lang_ niet klaar, maar het gaat om het idee :P door een stomme meetfout kloppen de randen ook niet.

Ik wil dit gaan CNC frezen uit alu, met een 2mm frees.. en op de bovenkant een polycarbonaat plaatje, van 3 mm dik. (als je btw een stuk van 10x10cm 3mm dik wil, ik heb er nu nog genoeg van ;) )

www.frees-it.com

• The Godsha
Bladeslayer schreef op donderdag 26 april 2007 @ 22:35:
He! ik was de laaste week ook al bezig met DIY waterjacket 8) Alleen dan voor mijn CPU.

Het ontwerp van mij heeft ook best veel weg van je "ontwerp 2"

[afbeelding]

Ik heb de maten er ook even bij gezet.. 70x70x8mm, 4mm diep. Het ontwerp is nog _lang_ niet klaar, maar het gaat om het idee :P door een stomme meetfout kloppen de randen ook niet.

Ik wil dit gaan CNC frezen uit alu, met een 2mm frees.. en op de bovenkant een polycarbonaat plaatje, van 3 mm dik. (als je btw een stuk van 10x10cm 3mm dik wil, ik heb er nu nog genoeg van ;) )
Maar als je met CNC freest dan kun je die bodem ook wel iets dunner maken, toch? wat ik hieruit opmaak is dat jouw bodem nu 4mm dik word :?

En 70x70x8, dast word een flink blok. BTW zeer net ontwerp, dat moet ik ook nog een keer maken :+

[ Voor 5% gewijzigd door The Godsha op 26-04-2007 22:54 ]

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
The Godsha schreef op donderdag 26 april 2007 @ 21:50:
[...]
[...]
Mijn totale kosten plaatje voor de waterkoeling was ongeveer €170,-, maar zonder de slangkoppelingen €70,- |:(
Het kan zijn dat ik het helaal mis heb hoor maar het lijken mij aan je avatar te zien gewoon push-in koppelingen. Deze zijn al te verkrijgen vanaf 1,95 per stuk. Dus wat er er zo bijzonder aan.

• The Godsha
_AuToMaTiC_ schreef op donderdag 26 april 2007 @ 23:57:
[...]

Het kan zijn dat ik het helaal mis heb hoor maar het lijken mij aan je avatar te zien gewoon push-in koppelingen. Deze zijn al te verkrijgen vanaf 1,95 per stuk. Dus wat er er zo bijzonder aan.
Dat zijn het ook, ik heb geen typfout gemaakt. De koppelingen, in totaal geloof ik 7x standaard koppelingen, 3x 90 graden koppelingen, 3x T splitters, 1x Ysplitter en nog wat andere meuk, 20 onderdelen in totaal. Deze kosten mij dus €100,- en waarom?
Zegt het merk Festo jullie iets? Juust'm daarom is het zo duur. Het zijn koppelingen welke normaal in de hydrauliek gebruikt worden, het is wel ontzettend goede kwaliteit en ze zien er wel vet uit.

• sky-
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Festo is idd prijzig spul :). En ook van zeer hoge kwaliteit.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• bokkow
Ik blaas het weer even nieuw leven in.
Na navraag gedaan te hebben bij Maarten-NForce (_/-\o_)
Heb ik nu eindelijk een webwinkel gevonden die voor normale prijzen maatwerk koper aanbiedt:
metaalwinkel
Van de week nog bestellen en aan de slag :p
Ik hoop dat een van jullie hier zijn voordeel nog uit kan pakken ;)
Behalve The_Godsha want die mazellaar heeft een enorme plaat gratis gekregen haha :p

[ Voor 9% gewijzigd door bokkow op 24-05-2007 13:54 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

Pagina: 1