[SBS2003] SMTP + pop connector tegelijk

Pagina: 1
Acties:

• Rodyman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06-2024
Om tijdelijke onbereikbaarheid van mijn server tegen te gaan zat ik aan het volgende te denken, maar wist ik niet of dit überhaupt mogelijk was.

Ik heb een domein voorbeeld.nl wat draait bij een webhoster.

Ik zet een Windows Small Business Server 2003 als mailserver voor het domein: voorbeeld.nl op op een andere locatie.
Er is een user: info@voorbeeld.nl

Het mx record van voorbeeld.nl verwijst naar het IP van de SBS server, een ander mx record met een lagere prioriteit wijst naar mail.voorbeeld.nl wat naar de webhoster zijn mailserver wijst.

Wanneer de SBS server om één of andere reden niet aan staat of het internet uitgevallen is, wordt de mail naar de webhoster gestuurd om geen mail te verliezen.
Dus wat ik wilde proberen is dus ÉN de pop connector aanzetten die eens in het uur de mail bij de provider ophaalt, ÉN de mailfunctionaliteit van exchange gebruiken. Is dit mogelijk?

Ik weet dat bSMTP wellicht een betere oplossing is, maar dat ondersteund mijn webhoster niet.

Het nadeel van deze methode is dat ik natuurlijk op 2 plekken de emailadressen moet aanmaken, op de SBS server, en de POP3 accounts op de webhosting. Maar dit is geen probleem.

Wat ik nu wil vragen: is een dergelijke opzet mogelijk? Ik vond het een beetje zonde om een complete SBS server licentie aan te schaffen als later blijkt dat het niet kan.

Verwijderd

Mogelijk wel, maar als je SBS gaat kopen om alleen je mail op te halen verklaar ik je bij deze wel voor gek. ;) Daar zijn veel betere, goedkopere en onderhoudsarmere methodes voor.

Als je SBS wilt gaan gebruiken, en voor die enkele keer dat je lijn d'r uit gaat even een alternatieve mailbezorgplek zoekt, dan kan dit best werken. Ik zou wel overwegen als de geoliede bliksem om te gooien naar ene ISP die wél bSMTP ondersteunt of, als het niet anders kan, één die tenminste een catch-all adres aan laat maken op de "nood" postbak. Dan haalt SBS je post op en verdeelt hem zelf naa gelang het mail adres en hoef je dus maar op één plek adressen in te geven.

• Rodyman
Ok dat is een goede tip van de catch all ja. Dat ondersteund de huidige webhoster wel.

En nee, SBS gaat niet alleen als mailserver gebruiken hoor ;-) Er zal flink gebruik gemaakt gaan worden van de Exchange agenda's, taken, notes, etc en hij zal ook dienen als SharePoint server, en wellicht in de toekomst voor nog meer zaken.

Maar bedankt voor de tip, nu weet ik dat het in ieder geval kan werken alvast zonder bSMTP, en inderdaad zo snel mogelijk op zoek naar een provider met bSMTP ondersteuning.

Verwijderd

Komt nog één kleinigheidje erbij: zoek even rond naar SBS POP3 Connector op dit forum. De meeste mensen die het kreng kennen adviseren wat anders te kopen om de POP3 mailbox leeg te vissen. Het MS ding is een stuk tuig van het langharig werkschuwe soort.

Het zal trouwens voor de nood/uitval situatie geen grote ramp zijn dat mail die je ge BCCed krijgt in je POPbox door de POP connector niet meer op de juiste naam bezorgd kan worden? Bij BCC verdwijnt namelijk het recipient adres uit de mail en weet geen enkele popconnector meer wat ie er nou mee aan moet. Daarvoor heb je dus een Administrator annex Postmaster waar je alle mail die verder nergens heen moet, bezorgd worden kan.

• Rodyman
Nee is geen enkel probleem, het is ook geen probleem om de accounts op 2 plekken aan te maken, er komen namelijk nagenoeg bijna nooit nieuwe accounts bij.