Toon posts:

Wat kan m'n Linux server nog meer doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net begonnen met Linux, erg leuk allemaal. :) Het draait op mijn 2e PC, die dus als server gaat fungeren.

Momenteel is het me met mijn beperkte kennis al gelukt om met Samba een map te sharen zodat ik die met Win2K kan benaderen. :)
Ik wil ook de printer nog laten sharen zodat hij ook printserver wordt.

Maar als ik daarmee klaar ben, wat kan ik hem nog meer laten doen? FTP server is opzich wel leuk maar ik heb maar ISDN, dus wie weet nog andere nuttige en leuke toepassingen voor m'n Linux bak?

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Lokaal HTTP servertje voor testen misschien!

en als je later Kabel of ADSL hebt kun je hem 24/7 gebruiken als WebServertje!

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Wat dacht je van een DHCP-server opzetten voor je lokale netwerk.

Verder heb je aan een interne DNS-server ook heel veel (lekker snel).

Van Samba kun je ook een Domain-controler maken, zodat je bijvoorbeeld in kan loggen op het domein, vervolgens worden er een aantal mappen op de server met je computertjes verbonden.
Je kunt ook roaming-profiles met Samba gebruiken. Dan kan je overal in je netwerk inloggen met een bepaalde gebruikersnaam (dus op verschillende computers) inloggen. Je krijgt dan overall bijvoorbeeld dezelfde desktop,favorites, "mijn documenten", history etc te zien (errug handig moet ik zeggen).

Mail-servertje opzetten?
Firewall maken?
SSH-server?
Web-server?

Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken of het kan allemaal wel.

Kijk eens voor documentatie en uitleg over bovenstaande dingetjes op www.linuxdoc.org en voor leuke progjes op www.freshmeat.net

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de ideeën! :)

BTW, ik krijg m'n HP 670C printer maar niet goed aan het printen onder SuSe 7, heb de printcap wel ff doorgeneust, maar lijkt me wel goed. Als ik bijvoorbeeld een ls -l daarna naar /dev/lp0 stuur dan reageert de printer wel maar hij print vervolgens niks, het error lampje blijft zenuwachtig staan te knipperen.

Ik heb maar een hekel aan die grafische zooi, alleen maar traag dus ik wil die HP eigenlijk niet via een grafisch geval installeren maar handmatig.

Hoe doe ik dat? Alvast hartelijk dank. :7

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt hem met fetchmail de mail van je provider op laten halen en via IMAP de computers in je netwerk toegang geven tot 1 en dezelfde mailbox (die op je server).
Handig als je met je hele familie de mailaccount van je provider gebruikt :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 06 februari 2001 22:13 schreef Bigs het volgende:
Je kunt hem met fetchmail de mail van je provider op laten halen en via IMAP de computers in je netwerk toegang geven tot 1 en dezelfde mailbox (die op je server).
Handig als je met je hele familie de mailaccount van je provider gebruikt :)
Leuk idee, thanks. :)

Maar zodra ik nog newbie ben in Linuxland, ga ik me eerst met de simpeler dingen bezig houden. ;)

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem met mijn printer (HP970 Cxi). Als ik 1 A4 wilde uitprinten, gooide de printer er 2 A4's uit. Vervolgens ging ook het papier-storing lampje knipperen. :(

Maar ik heb het kunnen oplossen door in /etc/apsfilterrc.cdj550 het commentaar (#) weg te halen voor:

PRINT_RAW_SUPPRESS_FORMFEED="yes"

Toen werkte het bij mij perfect >:)

Verwijderd

MP3 speler :)

Verwijderd

Ik heb IMAP nog niet gehoord. In combinatie met een fetchmail die telkens ergens je POP-mail ophaalt en op je server plaatst is dit echt machtig. Zo heb ik -waar ik ook ben en welke mailclient ik gebruik- altijd dezelfde inbox.

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
Je kan je linuxmachine je internetverbinding laten delen voor je netwerk. (iptables of ipmasquerading)
Dit gaat ook prima met isdn, had zelf nog een programmaatje geinstalleerd, waarmee je ook via het netwerk verbinding kon maken.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Misschien een JSP-server?.. (java server page)... koppelen aan een database..daarna koppelen met www-server...

Ohja wat ook leuk is ..is misschien een Virtual MAchine er van te maken....ok uitleg!!.. :).. Ik bedoel dat je dus onder linux, meerdere linux varianten te gelijken kunt draaien, maar dan ook nog dat ze met elkaar een netwerkverbinding hebben op 1 systeem..

Heb je wel een leuke computer voor nodig..minimaal 128 mb.. er is ook een windows versie...met ook linux ondersteuning!
en beos en openbsd...

Zal es na vragen hoe dat progje ook maar weer hete...

Ciao!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
VMWare :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

CHECK! :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

SQL server is ook altijd leuk vooral samen met de webserver.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Auto-cd-ripper.
Je gooit er een cd-tje in en 15-20 minuten later staat de hele CD met de juiste id3-tags in een via samba gesharede map.

DAN ben je pas de bikkel. :)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

}:O

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Carnifex
  • Laatst online: 14-08 11:17

Carnifex

auch

[quote]
Verder heb je aan een interne DNS-server ook heel veel (lekker snel).
[quote]

hoezo lekker snel? Wat is precies het nut van een local DNS (ik heb redhat 7 gateway naar internet)?

Carnifex

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:59

Destruction

(ex-)Automonteur

heb ie ook al een }:O ?

ik wel .

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

Verwijderd

Op donderdag 08 februari 2001 12:51 schreef Carnifex het volgende:
hoezo lekker snel? Wat is precies het nut van een local DNS (ik heb redhat 7 gateway naar internet)?
Als je een Caching-Nameserver maakt dan zoekt ie bij een IP de Naam (of andersom natuurlijk), net zoals de DNS van je ISP doet.
De Caching-DNS server onthoud dit vervolgens, de volgende keer dat je weer een verbinding maakt met een locatie op internet die je voorheen al bezocht hebt wordt dit IP of de Naam uit de cache van je eigen DNS server gehaald. Die cache wordt in het geheugen vastgehouden (dus niet op de harde-schijf).

Zoals je je voor kan stellen kan dit redelijke snelheidswinst boeken (zeker als je verbining via een modem o.i.d. maakt).
Niet dat je sneller kan downloaden ofzo, maar je zult wel sneller op een opgevraagde site terecht komen. Hier boek ik er enorme snelheidswinst mee, mede door het feit dat de verbinding naar de DNS-server van m'n ISP regelmatig een timeout geeft:(.

Verder kun je gewoon op je client opgeven dat ie eerst je eigen DNS-server moet gebruiken en eventueel kun je dan ook daarnaast nog de DNS-servers van je ISP opgeven.

Een stapje verder is een eigen (intern) domeintje aanmaken op die DNS-server.
Kun je je commputertjes leuke namen geven etc.
Of de computer van een vriend of kennis (tenminste als je z'n ip weet) binnen het domein plaatsen. Kan je bijvoorbeeld ook mailen naar een computer binnen je domein.

De combinatie met een DHCP server is in een netwerkje ook wel aan te raden. Deze geeft de IP's weg aan de clients in het netwerk, plus een hoop instellingen voor de client, waaronder ook de DNS instellingen (dus waar de client de DNS-server(s) kan vinden.

Een DNS-server is te vinden op www.isc.org, de naam ervan is bind

• Carnifex
  • Laatst online: 14-08 11:17

Carnifex

auch

thanxz voor je reply. Het is inderdaad misschien wel handig om een DNS aan te leggen ja... snelheid is altijd handig en je kunt er niet genoeg van hebben ;).
Je zegt dat het een stapje verder gaat met een interne DNS, maar is het dan zo dat anderen dan ook gebruik maken van dat DNS? Ik bedoel, als ik mijn pc een naam geef in die DNS, kunnen anderen(van internet) die naam dan gebruipen ipv mijn IP?

groeten,

Carnifex

Verwijderd

Interne DNS werkt alleen in je EIGEN netwerk en niet op het internet.... anders zou je je eigen computer www.microsoft.com kunnen noemen en dan zou "....." , je snapt natuurlijk zelf wel dat dat niet werkt (als je een beetje logisch nadenkt)...

Verwijderd

Op vrijdag 09 februari 2001 15:44 schreef Manga het volgende:
Interne DNS werkt alleen in je EIGEN netwerk en niet op het internet.... anders zou je je eigen computer www.microsoft.com kunnen noemen en dan zou "....." , je snapt natuurlijk zelf wel dat dat niet werkt (als je een beetje logisch nadenkt)...
Klopt,

Je kunt wel een domein registreren, waarbij je als DNS-server dus je eigen DNS-server opgeeft.
Dan kan je dus net zoveel subdomeintjes aanmaken onder je eigen domein als je zelf wil.
Zeg dat we een domein "testdomein.com" noemen, dan kan je dus van alles aan gaan maken. bijvoorbeeld "www.tweakers.testdomein.com" vervolgens kan je die naam bijvoorbeeld naar het IP van GOT laten wijzen.
Of "thuis.testdomein.com" naar je servertje thuis.

Op dat moment zijn die namen dus ook voor heel internet toegankelijk:)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Op dat moment zijn die namen dus ook voor heel internet toegankelijk:)
Jammer dat dit op ISDN niet gaat. ;) Met ADSL is het misschien nog een optie, al wil je daar ook niet al te veel upload hebben. :P

Kun je trouwens leuke geintjes mee uithalen:
www.microsoft.com naar je locale webservertje verwijzen, en doen alsof je 'em gehackt hebt. :D (errug LAME, maar wel grappig)

You can't have everything. Where would you put it?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 03 juli 2001 12:59 schreef tweakerbee het volgende:

[..]

Jammer dat dit op ISDN niet gaat. ;) Met ADSL is het misschien nog een optie, al wil je daar ook niet al te veel upload hebben. :P

Kun je trouwens leuke geintjes mee uithalen:
www.microsoft.com naar je locale webservertje verwijzen, en doen alsof je 'em gehackt hebt. :D (errug LAME, maar wel grappig)
Dat gaat dus niet werken, want geen enkele computer op het internet (behalve de compus op jouw netwerkje) raadplegen jouw DNS server.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06
Aangezien je via een ISDN lijn gaat is het wel handig als je een webcache zoals Squid installeerd. Scheelt je een hoop verkeer voor zaken die toch weinig veranderen zoals plaatjes. Squid heeft tevens een DNS proxy aan boord.

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Op donderdag 08 februari 2001 02:14 schreef Valium het volgende:
Auto-cd-ripper.
Je gooit er een cd-tje in en 15-20 minuten later staat de hele CD met de juiste id3-tags in een via samba gesharede map.

DAN ben je pas de bikkel. :)
Hmm, ik moet alleen nog iets bouwen dat m'n scriptje automagisch opgestart wordt als het cd-rom laatje dicht gaat (iemand een idee?), maar dan ben ik een echte bikkel ;-)

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-08 09:24
Op dinsdag 03 juli 2001 16:17 schreef Wizard_of_OS het volgende:

[..]

Hmm, ik moet alleen nog iets bouwen dat m'n scriptje automagisch opgestart wordt als het cd-rom laatje dicht gaat (iemand een idee?), maar dan ben ik een echte bikkel ;-)
Linux automounter gebruiken en via cron laten checken of er files/dirs onder je mount point staan ?

• Johannes Verelst
automounten op een audio-cd? :)
cron-tab zou kunnen, maar ik heb liever een echte notify dan pollen

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-08 09:24
Op dinsdag 03 juli 2001 20:49 schreef Wizard_of_OS het volgende:
automounten op een audio-cd? :)
cron-tab zou kunnen, maar ik heb liever een echte notify dan pollen
Gebruik jij nog audio cd's ??? ;)

• Johannes Verelst
Op woensdag 04 juli 2001 00:06 schreef RedRoon het volgende:

[..]

Gebruik jij nog audio cd's ??? ;)
ja, het ging hier om automagisch rippen van audio cd's .. :)

En ja, de kwaliteit van CD's is superieur aan mp3's, dus ik doe nog aan audio cd's ja.
Of rippen met lame op maximum kwaliteit VBR, dat is ook nog acceptabel :P

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 10:13
ik zou er een }:O op zetten :P
Pagina: 1