VPN en Citrix, voor/nadelen

Pagina: 1
Acties:
  • 389 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05 17:28
Geachte,

Ik ben netwerkbeheerder in een ziekenhuis, radiologen kijken vanaf thuis naar rontgen foto's (allemaal digitaal tegenwoordig).

Dit doen ze via IE welke opgestart wordt in een veilige citrix omgeving. Citrix is niet zo heel snel, dat is algemeen bekend, de Radiologen doen het liever via VPN, en dan via hun eigen browser.

Nu moet ik om 16.00 dus gaan uitleggen waarom ik niet wil dat hun via VPN gaan werken.
We hebben niet voor niets een grote citrix omgeving aangeschaft (niet alleen daar voor hoor.)

Wat kan ik nou voor feiten op tafel leggen waarom ik niet zou willen dat hun via (normale windows huis tuin en keuken VPN gaan werken ipv Citrix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Veiligheid.
Verhoogde kans op virusinfectie op critical servers.
Extra beveilingskosten zoals RSA tokens + hardware + certificaten daar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Uhh, jij zelf? Je hebt niet voor niets voor citrix gekozen lijkt me. Die afweging zal vast niet enkel en alleen zijn gebaseerd op de naam ofzo.

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-03 23:18
Begin je lekker vlot mee dan...

Het bekijken van grote foto's binnen Citrix is nog niet perfect maar wel enorm verbeterd met de laatste versies... Welke versie gebruiken jullie eigenlijk ?
Ik snap daarnaast niet dat wanneer jij ineens deze keuze moet verdedigen je blijkbaar niet weet waarom het zo opgezet is ?

Even heel simpel : Wanneer iemand met een thuis pc foto's gaat bekijken staan de gegevens op die pc. Al dan niet in de tijdelijke internet bestanden... Dat wil je gewoon niet.
Ik denk dat je beter kunt zorgen hoe de applicatie goed werkt binnen de citrixomgeving, dan is het probleem ook weg.

De uitspraak in de trend van "En Citrix is niet zo snel" zou helemaal niet nodig hoeven zijn namelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:29
Het gebruik van Citrix kost maar een fractie van de bandbreedte dan het downloaden van foto's naar de eigen PC's. Bovendien lijkt het me dat het niet de bedoeling kan zijn dat patientgegevens op iemand's prive computer komen te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05 17:28
Lol, nee begin er niet vlot mee, heb het ook verschrikkelijk druk!

Mag trouwens gezegd worden dat radiologen bijna alles voor elkaar krijgen wat ze willen, ook geld is geen issue. (meestal).

@ShellGhost:
Veiligheid en verhoogde kans op virusinfecties is een goede reden!

@WooK:
Ik heb zelf niet voor citrix gekozen, het ziekenhuis heeft dat.

@Renkie:
Is dat verbeterd? Heb je daar ergens bewijs van oid? We draaien overigens versie 4.0.

Ik moet mijn keuze niet verdedigen, citrix is niet mijn keuze geweest, geloof me, je weet pas hoe het werkt in het ziekenhuis wezen als je er werkt, heel anders :). Er wordt beslists wat ze willen hebben en je zorgt maar dat het er komt. Is eerst het ene aangeschaf, bevalt dat niet, dan maar dat.

Maar ik heb er gewoon een grafhekel aan om iedereen op VPN te hebben, klaar... dat is iets voor de beheerders, gebruikers krijgen Citrix. Ik vind het overigen snel zat.

Goede tip ook, ze staan op je computer, dat wil je inderdaad niet.

@Poltergeist, ook helemaal mee eens, volgens mij wordt dat mijn sterkste aanvoer reden.

[ Voor 14% gewijzigd door Praetorian op 25-04-2007 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik weet dat je presentatie al geweest is, maar:
Praetorian schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:52:
Maar ik heb er gewoon een grafhekel aan om iedereen op VPN te hebben, klaar... dat is iets voor de beheerders, gebruikers krijgen Citrix.
Waarom vind jij dat gebruikers geen VPN mogen krijgen?

Als de user gebaat is bij een snellere oplossing dan foto's via het ICA-protocol te bekijken, dan biedt je toch een oplossing aan die beter werkt voor hun en voor de beheerders nog steeds beheersbaar is?

Waarom stuur je niet aan om managed thuiswerkplekken uit te rollen, die via VPN een verbinding kunnen maken met het bedrijfsnetwerk?

En hoezo komen foto's die ik vanaf een shared folder bekijk automatisch in mijn temp internet files?

Die kans bestaat alleen maar als de foto's daadwerkelijk via een Webbrowser bekeken worden, en dan ook alleen als er niet SSL-verbinding gebruikt wordt. Komt nog bij dat op een managed werkplek kan IE zo ingeregeld worden dat de cache slechts 1 MB mag zijn en dat de pagefile tijdens shutdown gecleared wordt.

Het enige valide argument blijft dan een evt. tekort aan bandbreedte .

Ik ben een voorstander van Server Based Computing, maar er zijn nu eenmaal sommige gebruikers die gebaat zijn bij een andere oplossing. Biedt die dan ook aan... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1