Toon posts:

Raid probleem met IBM netfinity 5100

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een IBM netfinity 5100 ongebruikt in huis staan en heb er een tijdje geleden wat films op gezet omdat ik schijfruimte tekort kwam. Omdat ik de server toch niet gebruik wil ik deze weer verkopen, maar moeten mijn bestanden er eerst wel even af, dat lukt dus niet.

Er brand een oranje 'uitroepteken' op de voorkant van de server en ook de lampjes bij de hardeschijven zijn oranje gekleurd in plaats van geel.
Er zitten trouwens 3 hardeschijven in de server van elk 18,2 GB met 10000 RPM. Ik heb zelf totaal geen verstand van RAID configuraties of SCSI enzovoort, maar vind het wel vreemd dat ik helemaal niets heb veranderd qua instellingen enzo, maar dat de server toch ineens niet meer werkt.

Overigens is de foutmelding '2 drives defuncted' en '1 online' geloof ik, dat klopt ook wel, want bij slechts twee hardeschijven branden de oranje lampjes. Eerst wilde windows server 2003 gewoon 'booten' maar bleef deze hangen bij het inlogscherm. Ik heb toen de twee 'defecte' schijven in een ander slot geprobeerd en nu krijg ik zo'n dos scherm met een diskette die geplaatst moet worden (omdat er blijkbaar geen OS is geinstalleerd).

De specs van de server zijn:
PIII 866 mhz
256 mb
3 X 18,2 GB IBM ultrastar 10000 rpm
enzovoort.

Sorry voor de gebrekkige omschrijving van het probleem, maar zoals ik al zei heb ik totaal geen verstand van server-hardware.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-02 18:11
Ik denk dat de drie drives onderdeel waren van een raid5 array. Aangezien er nu 2 van de 3 drives "defuncted" zijn, is je raid array stuk en kan je dus waarschijnlijk fluiten naar je data. Lees anders even de RAID FAQ, dan weet je wat het inhoudt

[ Voor 17% gewijzigd door sig69 op 25-04-2007 12:20 ]

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet wel ongeveer hoe raid werkt maar het lijkt me sterk dat je je data kwijt bent als de schijven nog wel werken (tenminste, dat vermoed ik), maar hier vergis ik me dus in.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:19

lier

MikroTik nerd

'2 drives defuncted' en '1 online'
Voor een RAID 5 heb je drie drives nodig. Als twee van de drie uitvallen (defunct), dan houdt het echt op...

Lees anders eens op de site van BalusC hoe dit precies werkt.

Verder heeft IBM een prachtige site waar je erg veel informatie kan vinden.

Overigens, je probleem is heel duidelijk, je vraag niet.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op woensdag 25 april 2007 @ 12:49:
[...]

Voor een RAID 5 heb je drie drives nodig. Als twee van de drie uitvallen (defunct), dan houdt het echt op...

Lees anders eens op de site van BalusC hoe dit precies werkt.

Verder heeft IBM een prachtige site waar je erg veel informatie kan vinden.

Overigens, je probleem is heel duidelijk, je vraag niet.
Sorry, mijn vraag is dus; hoe krijg ik mijn data terug? Ofwel, hoe krijg ik de schijven werkend...

Maar zouden beide schijven dan ineens kapot zijn? Of komt het defect door dat ik de schijven heb verwisseld ofzo?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zet ze in ieder geval in de goede volgorde terug. da's vrij belangrijk namelijk. Maar als 'ie aangeeft dat twee schijven kapot zijn dan ben je gewoon fucked.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
pleister op de wonde: als er een of meer disken kapot blijken te zijn, mail me dan maar op iceheart89 [jeweetwel] gmail, ik heb nog een van die disken liggen, en een aantal compaqs die er zonder performanceverlies mee samen kunnen. een stekker, geen aparte power (80p of SCA scsi heet dat ;) ). die kun je wel voor een zacht prijsje overnemen.

maargoed, wissel die twee even om voor wat ik nu begrijp, en anders _zou_ je de pineut kunnen zijn ja.

maargoed, 2 disken tegelijk stuk lijkt me sterk.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Misschien een beetje late reactie maar hopelijk heb je er iets aan, je kunt vanaf de IBM site een Linux boot RAID disk downloaden voor je RAID controller.

Je kunt hiermee booten en je schijven weer on line zeten, heb ik zelf ook meerdere malen gedaan.

Uiteraard krijg je een waarschuwing, want ze staan niet zomaar op defunct/off line. Maar als je schijven en/of raid controller nog enigzins ok is moet dit werken. Check op je type RAID controller, waarschijnlijk iets van een 4L controller denk ik.

succes

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

iceheart schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:49:
[...]maargoed, 2 disken tegelijk stuk lijkt me sterk.
Zo sterk is dat niet hoor. Ik heb ze wel met 5 tegelijk stuk zien gaan.
Aan de server specs te zien gaat het hier om een minstens 4 jaar oude server en waarschijnlijk dito schijven. En ja, dan gaan die dingen kapot.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OC

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1