[Exchange 2003] Push mail genereerd hoog dataverbruik

Pagina: 1
Acties:
  • 1.714 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SierdW
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09-2025
Sinds dit weekend ben ik in het bezit van een HTC TyTN. Aangezien ik al een Exchange 2003 SP2 server had draaien was de wens (lees: eis) voor het gebruik van Push Mail dan ook snel gemaakt. In Exchange heb ik in de System Manager de benodigde vinkjes aangezet (nog even geen security gedefinieerd) en de TyTN heb ik ingesteld om gebruik te maken van Push mail gecombineerd met mijn server. Voor zover ik weet zou het nu moeten werken. :)

Het probleem is echter het (in mijn ogen) zeer hoge dataverbruik. Voor zover ik weet wordt er over GPRS een verbinding gemaakt die constant 'in leven' wordt gehouden, echter dmv zeer kleine hoeveelheden data. Mocht er een wijziging in de mailbox plaatsvinden dan zal de Exchange server de PDA opdracht geven te synchroniseren. Tot die tijd wordt er in mijn ogen niet gesynchroniseerd. De heartbeat die de verbinding in leven moet houden staat standaard ingesteld op 480 seconden, maar zal via een algoritme aangepast worden.

Vraag 1: Is bovenstaande juist; begrijp ik de werking van Push Mail?

Ik krijg echter niet direct (tijd =< 60seconden) een melding op de PDA, maar na ongeveer 8 minuten (he, daar zijn die 480 seconden weer). Om de 8 minuten initeert de PDA een volledige synchronisatie, ondanks het feit dat is ingesteld dat hij pas mag synchroniseren 'When new items arrive'. Bijkomend probleem hierbij is, dat in een uur tijd 140kb aan dataverkeer is gegenereerd. Aangezien ik een GPRS bundel van 5mb per maand heb, zal ik gemiddeld 170kb per dag mogen gebruiken om niet over die bundel heen te gaan. Het lijkt er dus op dat er -iets- niet goed gaat?

Vraag 2: Wat gaat er niet goed (of gaat juist alles goed :? ), in welke richting moet ik het probleem/oplossing zoeken?

NB Mocht iemand log-files verlangen om inzicht te krijgen in het probleem, ik heb ze voorhanden, zowel server als PDA logs. Echter ikzelf kan daar geen problemen in vinden.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Bandbreedte/dataverkeer is imo een nadeel van direct push. De dataverbinding zal altijd open moeten blijven. misschien een abbonnement nemen wat iets flexibeler is qua prijzen dataverkeer?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• SierdW
Ja natuurlijk en dat overweeg ik ook. Echter heb ik het idee dat er iets niet goed werkt/ verkeerd is geconfigureerd. Voor zover ik weet moet niet elke 8 minuten een full-sync worden uitgevoerd, maar moet ie dat alleen doen indien de server zegt dat er ook daadwerkelijk iets nieuws is.

Verwijderd

Dit klinkt niet goed zo. Mijn PDA (een I-Mate JASJAM, volgens mij is dat de TyTN maar ik kan het mis hebben) verbruikt weliswaar ook zoveel data bij direct push maar krijgt wel gewoon de mail vlot binnen. Nou is het een zakelijk abbo en de baas betaalt dus het zal me rukken hoeveel data precies maar het werkt bij mij in elk geval wel anders.

Als ik jou was zou ik heel dat directpush uitschakelen en op 5 minuten sync zetten als je persé direct je mail wilt. Wanneer je phone een GPRS of UMTS verbinding open heeft gebeurt het namelijk hartstikke vaak dat je wilt bellen, of gebeld wilt worden, en dat dan de telefoon geen verbinding krijgt omdat ie al GPRS open heeft. En dát is pas écht irritant. Bovendien gaat je portemonnee het leuk vinden, want sinds ie op elke 15 minuten synchroniseren staat is m'n data rekening ineens weer terug onder de 200 euro per maand. Boekhouding blij, en ik gewoon bereikbaar. Vrienden, vriendinnen, familie blij. M'n werk vast ook wel ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2007 10:26 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Ik heb net even getest. Ik krijg als ik mezelf een mailtje stuur, binnen 6 seconden de mail binnen op mijn PDA.

Ik weet eigenlijk totaal niet wat mijn verbruik is; ik heb PIT van T-Mobile dus het interesseert me ook niet echt :) Maar ik zal eens GPRS monitor installeren om te kijken hoeveel pushmail nu eigenlijk verbruikt.

edit:
GPRS monitor erop gezet; na 1x GPRS verbinding gemaakt te hebben en 1 syncrun te hebben gehad heb ik 36,29KB verbruikt (up & down); nu even een wijziging doorvoeren.

Move van een mail naar een subfolder: 42.22KB -> verschil: 5.93KB
10:44 staat de teller op 42.22KB)
10:54 staat de teller op 42.22KB)
Dan een mail sturen (via OWA naar mezelf; dus niet op de pda):
10:55 staat de teller op 46.84KB (Binnen 5 seconden binnen) (Verschil: 4.61KB)
En dan een geforceerde sync:
10:56 staat de teller op 59.15KB (Verschil: 12.31KB)
En dan GPRS verbinding verbreken en opnieuw syncen
10:58 staat de teller op 68.85KB (Verschil: 9.7KB)
11:39 staat de teller op 74.87KB (Verschil: 6.02KB; welliswaar 1 mail binnen gekregen)

Ik zal over een uur wel weer eens een update doen; maar volgens mij is er bij jou echt iets mis dat ie telkens een fullsync doet. Controleer eens of je GPRS verbinding niet automatisch verbroken wordt na een x aantal seconden (had ik eerst ook last van) en met GB-Soft Tweak heb ik er voor gezorgt dat de GPRS verbinding altijd aan blijft staan.

[ Voor 71% gewijzigd door Krypt op 26-04-2007 11:40 ]

Pvouput live

• SierdW
Op andere fora/websites ben ik te weten gekomen dat het probleem bij de firewall kan liggen die het niet leuk vind dat lange openstaande verbindingen worden gemaakt. Ergens wordt dus de verbinding verbroken, waardoor de PDA na de standaard heartbeat van 480seconden weer opnieuw gaat syncen.

Ik heb een Speedtouch 510i modem/router, en heb NAT timeouts gevonden en veranderd naar de volgende instellingen:
Timeout ICMP idle : 01h00m
Timeout UDP idle : 01h00m
Timeout TCP idle : 01h00m
Timeout TCP negotiation idle : 01h00m
Timeout Other idle : 01h00m
IKE outside port number : Floated

Echter dit lijkt het probleem niet te verhelpen. Nog steeds gaat de PDA na 8minuten een volledige sync houden.

Via TCPview op de server zie ik dat de sessie begint, en blijft bestaan, echter na 8 minuten wordt de sessie opnieuw gemaakt, maar op een andere client poort, hij gaat dan 1 poort omhoog.

Ik vind het allemaal maar vreemd, ik hoop dat iemand me kan helpen, misschien met het veranderen van instellingen in het Speedtouch 510i modem?

Verklaring Timeouts:
code:
1
2
3
4
5
6
timeout_ICMP The interval of time for which an ICMP protocol session is allowed to remain valid without any activity. Syntax: <HH:MM> or <MM>. OPTIONAL
timeout_UDP The interval of time for which an UDP protocol session is allowed to remain valid without any activity. Syntax: <HH:MM> or <MM>. OPTIONAL
timeout_TCP The interval of time for which an TCP protocol session is allowed to remain valid without any activity. This timeout value applies to a TCP session during its data transfer phase. Syntax: <HH:MM> or <MM>. OPTIONAL
timeout_TCP_nego The interval of time for which an TCP protocol session is allowed to remain valid without any activity. This timeout value applies to a TCP session during its establishment and termination phases. Syntax :<HH:MM> or <MM>. OPTIONAL
timeout_other The interval of time for which an IP session for a protocol other than ICMP, UDP and TCP is allowed to remain valid without any activity. Syntax: <HH:MM> or <MM>. OPTIONAL
ike_port The IKE outside port number. This is the translation port number for IKEv1 (fixed to 500 or floated).

/edit
Ik heb trouwens het idee dat indien ik een bericht een paar seconden na de eerste verbinding ontvang, dat de PDA dan wel een sync start en het bericht ontvangt. Echter, na een een paar seconden werkt dat niet meer. Er is dus toch iets wat de verbinding beeindigd...

[ Voor 39% gewijzigd door SierdW op 26-04-2007 15:53 . Reden: korte verklaring van timeouts ]

• Krypt
SierdW; als je wilt kun je testen met mijn exchange server. Dan kun je je PDA uitsluiten als het wel werkt.

Had je een PM willen sturen, maar directmessage staat bij je uit.

[ Voor 24% gewijzigd door Krypt op 26-04-2007 16:57 ]

Pvouput live

• SierdW
Dat is inderdaad een goed idee, directmessage heb ik aangezet en je een bericht gestuurd ;)

/edit
Nou het ligt niet aan mijn PDA, na een test met de server van Krypt is dat gebleken. Ik heb ook nog even een Exchange log online gezet, misschien dat iemand daar iets mee kan?

Link naar Exchangelog

[ Voor 67% gewijzigd door SierdW op 05-06-2008 11:30 . Reden: Link verwijderd... ]

• Krypt
Ok; PDA uitgesloten dus. dat is al 1.

Ik kan niet echt wijs uit je exchangelog; kan daar niet uit halen wat er mis mee zou kunnen zijn.

Wat misschien een optie is (het is wel even pielen), om je Speedtouch in Briding mode te zetten en je server je internet IP te laten krijgen. Als het dan nog niet werkt dan zit er iets mis in je exchange configuratie, en anders moet je naar je modem instellingen kijken.

Pvouput live

Verwijderd

Ik heb destijd flink last gehad met een 510i waarover ik VPN tunneltjes bouwde dat die met regelmaat zomaar dicht gegooid werden omdat de 510i die verbindingen verbrak.
Kun je een andere firmware proberen op je Speedtouch? Dat hielp bij mij namelijk enorm.

• SierdW
Krypt schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 08:04:
Ok; PDA uitgesloten dus. dat is al 1.

Ik kan niet echt wijs uit je exchangelog; kan daar niet uit halen wat er mis mee zou kunnen zijn.

Wat misschien een optie is (het is wel even pielen), om je Speedtouch in Briding mode te zetten en je server je internet IP te laten krijgen. Als het dan nog niet werkt dan zit er iets mis in je exchange configuratie, en anders moet je naar je modem instellingen kijken.
Hmmm, ik denk dat ik eerst even ga proberen zoals hieronder is omschreven om een nieuwe firmware te installeren. Nogmaals bedankt dat ik je server even mocht gebruiken :)
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 09:26:
Ik heb destijd flink last gehad met een 510i waarover ik VPN tunneltjes bouwde dat die met regelmaat zomaar dicht gegooid werden omdat de 510i die verbindingen verbrak.
Kun je een andere firmware proberen op je Speedtouch? Dat hielp bij mij namelijk enorm.
Klinkt mij als zelfde probleem in de oren, een verbinding die wordt beeindigd. Er is een nieuwere firmware voor de router beschikbaar, maar die heb ik tot op heden nog niet gebruikt omdat alles goed werkte. Ik zal me daar maar eens mee gaan bezighouden, tentamens zijn weer achter de rug :)

[ Voor 34% gewijzigd door SierdW op 27-04-2007 17:21 ]

• SierdW
Inmiddels nieuwe firmware geinstalleerd, maar niks verholpen. Je zou toch zeggen dat er ergens in de speedtouch een instelling moet zitten...

Iemand nog een idee?

• Krypt
SierdW; geen dank hoor voor het gebruik van mijn server. Dat ding staat toch niets anders te doen :)
Ik heb touwens nog een Zyxel ADSL2 modem die je kunt testen; ik weet niet of je in de buurt woont (Weert) dan kun je 'm zo op komen halen. Opsturen lijkt me niet zo'n goed probleem.

Disclaimer: Is om te testen; geen verkoop. Dus geen V&A :)
Edit:
RuG; Groningen dus. Lijkt me niet een optie :)
Misschien kun je van iemand anders even een ander momen lenen.

[ Voor 14% gewijzigd door Krypt op 01-05-2007 07:32 ]

Pvouput live

• SierdW
Nou, het werkt! Probleem bleek uiteindelijk in de hostheaders te zitten. Ik heb alle andere webservers gestopt nadat bleek dat activesync bij verkeerde webservers aan het subscriben was. Vervolgens alle exchange VDirs verwijderd en hersteld, blank hostheader toegevoegd en het werkt als een trein. Iedereen bedankt voor het meedenken!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Even voor de duidelijkheid: die hostheader stond op de default website?

Mijn spoorwegfotografie

• SierdW
Ik had al een hostheader op de default website staan, te weten webmail.domein.eu. Ik heb daar een blank hostheader op poort 80 aan toegevoegd en dat gecombineerd met het opnieuw laten opbouwen van de exchange mappenstructuur (How to reset the default virtual directories that are required to provide Outlook Web Access, Exchange ActiveSync, and Outlook Mobile Access services in Exchange Server 2003) heeft ervoorr gezorgd dat het nu werkt... Ik hoop dat dit antwoord geeft op je vraag ;)

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Jups it does, lege hostheader op de default site weghalen is idd niet zo handig :P Bedankt dat je nog even reageert :)

Mijn spoorwegfotografie

• SierdW
sanfranjake schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:47:
Jups it does, lege hostheader op de default site weghalen is idd niet zo handig :P Bedankt dat je nog even reageert :)
En daar was ik te laat achter gekomen. Ik had het al bijna zover om Exchange opnieuw te gaan installeren, maar dat heb ik gelukkig niet gedaan :9

Verwijderd

Ik kan bevestigen dat het probleem inderdaad ligt bij het weghalen van de "lege" hostheader bij de W3SVC1 website. Ik had namelijk het zelfde probleem en dankzij dit topic is dat nu opgelost :)

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-02 20:59
SierdW schreef op woensdag 25 april 2007 @ 12:23:
Ja natuurlijk en dat overweeg ik ook. Echter heb ik het idee dat er iets niet goed werkt/ verkeerd is geconfigureerd. Voor zover ik weet moet niet elke 8 minuten een full-sync worden uitgevoerd, maar moet ie dat alleen doen indien de server zegt dat er ook daadwerkelijk iets nieuws is.
Het idee achter PushMail is niet alleen om bandbreedte te reduceren, maar om de levensduur van je accu te verlengen.

SecEntMessaging.doc

Quote:
--------
The direct push algorithm dynamically adjusts its connection time to maximize battery life and minimize bandwidth usage. Administrators can adjust the timeout on their firewalls to help influence the adjustment process according to the type of devices in use and the volume of arriving messages.
-------

Er zijn dus meer zaken waar jij rekening moet houden. Als de timeout op je firewall niet goed staat ingesteld, dan kost je dat meer bandbreedte/accu.

veel succes.
Pagina: 1