(wifi)Router achter (wifi)router met een vreemde storing

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• demasterbaas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-03 15:25
Hallo,

Ik probeer het volgende:

Beneden: ADSL aansluiting met daaraan een Zyxel Prestige 2602HW met draadloos netwerk voor beneden.

Boven: KPN Experiabox (Gigaset SX551) met UTB kabel verbonden aan de Zyxel (switch naar switch) met draadloos netwerk voor boven.

Instellingen van de kastjes:

Zyxel:
Ip adres: 10.0.0.138
Subnet: 255.0.0.0
dhcp range: 10.0.0.150 (pool van 50)

fixed mac: (mac van de experiabox) = 10.0.0.170

SSID: Beneden
Channel: 10
64bit WEP

Experiabox:
Ip adres: 10.0.0.170
Subnet: 255.0.0.0
dhcp staat uit

SSID: Boven
Channel: 8
64bit WEP

Nu werkt het als zo:

Wanneer ik de Zyxel aan zet en de Experiabox uit laat staan, Kan ik via netwerk Beneden het internet benaderen. Wanneer ik vervolgens de Experiabox inschakel, kan ik via netwerk Beneden NIET meer op internet. Wanneer ik dan van netwerk wissel naar Boven (via de Experiabox dus) kan ik WEL internet op!

Het lijkt er dus op of het accespoint gedeelte van de Zyxel van slag raakt wanneer de Experiabox aan gaat!

Eerst had ik ook al mn subnets op 255.255.255.0, maar wanneer ik dan via netwerk Beneden (Zyxel) erop ging stond er bij de eigenschappen van de verbinding toch 255.0.0.0!? Via draad en netwerk Boven had ik wel de (bij de Zyxel>LAN en bij de Experiabox>Wireless) ingestelde 255.255.255.0.

Had het gevoel dat ze misschien met upnp in de war waren dus dat heb ik overal waar ik het zag uitgezet.

Voorheen (bij mn vorige provider die een oud(er) draadloos Speedtouch modem gebruikte ipv de Zyxel) werkte het perfect!

Heeft iemand een tip!?

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Probeer eens één SSID en zet de kanalen verder uit elkaar, bijv. kanaal 1 en kanaal 11.

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

• demasterbaas
Dat werkt op dit moment... alleen weet ik niet zeker of ik nou via de zyxel of de experiabox ben verbonden..?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

demasterbaas schreef op woensdag 25 april 2007 @ 10:40:
Dat werkt op dit moment... alleen weet ik niet zeker of ik nou via de zyxel of de experiabox ben verbonden..?
Dat is toch precies wat je wilt? Hij schakelt als het goed is nu naar de sterkste in de buurt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• R-v-R
  • Niet online
Als je dat echt graag zou willen weten kun je dat zien via de webinterface op de routers (geassocieerde stations o.i.d.) of op de status ledjes van de routers.

• demasterbaas
klopt, en ik zit het dichtst bij de experiabox dus grote kans dat die het sterkst is! maar die deed het de hele tijd al. ik wil weten of ik er ook op kan als windows als sterkste signaal de zyxel vind!

maar ik ga strax wel ff met mn laptop naar de kelder, dan zit de zyxel zeker dichterbij!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:06

Reptile209

- gers -

Schroef de antennes van de experia anders even los, dat moet een killer voor het signaal zijn :). En kijk dan met je wireless monitor (of Netstumbler ofzo) wat de sterkte van beiden is.

Zo scherp als een voetbal!

• R-v-R
  • Niet online
Waarschijnlijk kun je via de driver software op je laptop ook wel zien welk channel er gebruikt wordt.
Dan weet je meteen met welke router je een verbinding hebt opgebouwd.

• demasterbaas
gebruik altijd zero configuration dus die vlieger gaat niet op...

maar was zojuist beneden en weet zeker dat ik op de zyxel zat: ik had namelijk geen internet!

kan wel lokale adressen zien (10.0.0.138 en 10.0.0.170 werken prima!) maar geen websites openen. firewalls staan uit.

• demasterbaas
heb zyxel ff gemaild:

Geachte,

dit gaat helaas ook niet werken.

De 2602 modellen beschikken niet over een zogenoemde WDS(Wireless Distrubution System) functie, waar u eventueel 'roaming' voor wilt gebruiken.

Er zijn enkele ZyXEL produkten die dat wel kunnen, voor eventueel meer informatie, stuur een e-mail naar mailto:sales@zyxel.nl

De huidige opstelling gaat alleen werken als beide AP's elkaar niet in de weg zitten of elkander niet zien.

Met vriendelijke groet,
Best Regards,

• R-v-R
  • Niet online
Ik heb geen idee wat je aan Zyxel hebt gemaild maar WDS heeft er m.i. weinig mee te maken.
Dat gebruik je om een 2e access-point draadloos aan je 1e access-point te koppelen terwijl je wel gebruik kunt blijven maken met je laptop van dat tussenliggende wireless netwerk. (dus niet alleen van het dekkingsgebied van AP-2)
Aangezien je de twee apparaten via een kabeltje hebt verbonden snap ik het verband dus niet.
Het zou gewoon moeten kunnen werken, hoewel ik moet zeggen dat ik beide apparaten niet echt ken. Sluit ze aan via de switch poorten (niet WAN) en zet in de 2e router zo'n beetje alles uit.
(DHCP / routing / NAT etc.) zodat het al meer op een access-point begint te lijken.
Maar misschien dat iemand anders deze apparaten wel goed kent en hier ook ervaring mee heeft ?

• demasterbaas
die figuren bij zyxel mailen wel snel terug maar snappen er niets van volgens mij. ik heb ze een copy paste van de eerste post gemaild: vrij duidelijk verhaal dacht ik toch?

dit is het vervolg op de mailsessie:

ik:
"hallo,

wil dat zeggen dat ze ook geen gebruik mogen maken van dezelfde dhcp server (die in de zyxel dus). de ssid en channel zijn namelijk al anders... wat bedoelt u precies met 'in de weg zitten' ? voor zover ik weet is roaming namelijk 1 wifi netwerk dat door verschillende accespoints wordt uitgezonden zodat de netwerkkaart vanzelf de sterkste kiest. dat is namelijk niet wat ik wil: het mogen ook best 2 verschillende netwerken zijn, als ze maar van dezelfde adsl lijn gebruik kunnen maken!

mvg"

zyxel:
"Geachte,

er mag maar 1 DHCP server zijn in 1 netwerk, of het nu de ZyXEL modem is of de Experia box dat maakt niet uit.

In uw huidige opstelling moet er redelijk grote afstand tussen zitten tussen de AP-ondereel van de Experiabox en de AP-onderdeel van de ZyXEL modem.
M.a.w. dit gaat helaas niet goed werken of gaat zeker opleveren die niet direct op te lossen is.

Algemeen probleem

De computer weet dus niet welk/wanneer het signaal van welk Acess Point moet nemen, hierdoor kan de wireless computer(s) in de war/verstrikt raken.

Suggestie

We kunnen alleen een suggestie geven om bijvoorbeeld op de Experiabox kanaal 1 in te stellen en ZyXEL modem op 7 of anders en de antennes niet naar elkaar te richten.

Praktijk vraag

We krijgen meer van dit soort vragen, maar we raden toch aan om in thuissituaties met een 2602H modem i.c.m. een 2e Access Point, om alsnog 1 AP te gebruiken en de andere wireless-onderdeel uit te schakelen.

Met vriendelijke groet,
Best Regards"

Tja, vrij algemeen verhaal dus. En dat gebrabbel over andere channels instellen is ook heel leuk en aardig: ik ontvang hier 12 netwerken en je gaat mij niet wijsmaken dat ze allemaal niet op de default channel staan

Waarom een speedtouch (zonder wijzigingen in default kpn configuratie: niet eens een fixed mac voor de experia: niets aan gedaan dus!) + experiabox nou wel werkt en een zyxel + (dezelfde) experiabox niet is voor mij nog steeds een raadsel...

Ik heb nu de wireless bende in die zyxel maar uit gezet, moet nu alleen van 3 hoog naar de kelder zenden met de experia... lukt maar net! tis kiezen of delen: of op 1 hoog een zyxel met 1 antenne, of op 3 hoog experiabox met 2 antenne's (en op 4 hoog staan ook nog 2 pc's :) ).
Wel zonde, een modempje zonder wifi had ik nog wel liggen, heb ik dus voor niks bij m'n abo besteld!
Pagina: 1