Bij ons in het gebouw (kantoor, 20 werkplekken) hebben we een standaard netwerk liggen:
- Patchkast met twee 16-poorts 3Com 10/100 switches.
- Per kamer/werkeiland een 8-poorts Linksys 10/100 switch.
- Cat5 UTP bekabeling door kabelgoten.
Dit is eenvoudig en goedkoop: Een goede 16p 10/100 switch van 3Com kost EUR 80,- en een goede 8p 10/100 switch van Linksys kost EUR 35,-.
Deze zomer gaan we verbouwen, o.a. uitbreiden naar 40 werkplekken. Omdat het netwerk groter moet worden en de huidige opzet tegen z'n maximum aanzit, willen we dit grondig aanpakken. Bovendien zijn we toe aan een nieuwe telefooncentrale.
Alles bij elkaar genomen, willen we dus investeren in:
- Eén of twee goede, nieuwe 10/100/1000 switches in de patchkast.
- Per kamer/werkeiland een 8-poorts 10/100/1000 switch.
- Zo veel mogelijk de huidige bekabeling blijven gebruiken
- Power over Ethernet voor VoIP telefoons
- QoS ondersteuning in het hele netwerk voor VoIP verkeer
Ik heb flink rondgekeken, maar ik verdwaal een beetje in de mogelijkheden. Daarom wat vragen:
1. Klopt het dat 1000 mbit gelijk 3-4 keer zo duur is? Of kijk ik naar het verkeerde?
2. Klopt het dat PoE niet ingeburgerd en nog maar matig ondersteund wordt?
3. Wat is voor bovengenoemd netwerk goede apparatuur?
- Patchkast met twee 16-poorts 3Com 10/100 switches.
- Per kamer/werkeiland een 8-poorts Linksys 10/100 switch.
- Cat5 UTP bekabeling door kabelgoten.
Dit is eenvoudig en goedkoop: Een goede 16p 10/100 switch van 3Com kost EUR 80,- en een goede 8p 10/100 switch van Linksys kost EUR 35,-.
Deze zomer gaan we verbouwen, o.a. uitbreiden naar 40 werkplekken. Omdat het netwerk groter moet worden en de huidige opzet tegen z'n maximum aanzit, willen we dit grondig aanpakken. Bovendien zijn we toe aan een nieuwe telefooncentrale.
Alles bij elkaar genomen, willen we dus investeren in:
- Eén of twee goede, nieuwe 10/100/1000 switches in de patchkast.
- Per kamer/werkeiland een 8-poorts 10/100/1000 switch.
- Zo veel mogelijk de huidige bekabeling blijven gebruiken
- Power over Ethernet voor VoIP telefoons
- QoS ondersteuning in het hele netwerk voor VoIP verkeer
Ik heb flink rondgekeken, maar ik verdwaal een beetje in de mogelijkheden. Daarom wat vragen:
1. Klopt het dat 1000 mbit gelijk 3-4 keer zo duur is? Of kijk ik naar het verkeerde?
2. Klopt het dat PoE niet ingeburgerd en nog maar matig ondersteund wordt?
3. Wat is voor bovengenoemd netwerk goede apparatuur?
Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP