PoE 1000mbit netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Bij ons in het gebouw (kantoor, 20 werkplekken) hebben we een standaard netwerk liggen:
- Patchkast met twee 16-poorts 3Com 10/100 switches.
- Per kamer/werkeiland een 8-poorts Linksys 10/100 switch.
- Cat5 UTP bekabeling door kabelgoten.

Dit is eenvoudig en goedkoop: Een goede 16p 10/100 switch van 3Com kost EUR 80,- en een goede 8p 10/100 switch van Linksys kost EUR 35,-.

Deze zomer gaan we verbouwen, o.a. uitbreiden naar 40 werkplekken. Omdat het netwerk groter moet worden en de huidige opzet tegen z'n maximum aanzit, willen we dit grondig aanpakken. Bovendien zijn we toe aan een nieuwe telefooncentrale.

Alles bij elkaar genomen, willen we dus investeren in:
- Eén of twee goede, nieuwe 10/100/1000 switches in de patchkast.
- Per kamer/werkeiland een 8-poorts 10/100/1000 switch.
- Zo veel mogelijk de huidige bekabeling blijven gebruiken
- Power over Ethernet voor VoIP telefoons
- QoS ondersteuning in het hele netwerk voor VoIP verkeer

Ik heb flink rondgekeken, maar ik verdwaal een beetje in de mogelijkheden. Daarom wat vragen:
1. Klopt het dat 1000 mbit gelijk 3-4 keer zo duur is? Of kijk ik naar het verkeerde?
2. Klopt het dat PoE niet ingeburgerd en nog maar matig ondersteund wordt?
3. Wat is voor bovengenoemd netwerk goede apparatuur?

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-03 21:14
1) Het lijkt me logisch dat gbit wat duurder is dan 100mbit. Maar het is wel '10x zo snel'

2) Gbit en PoE gaan niet geheel samen. Gbit heef 8 aders nodig, PoE wilt er 4 gebruiken (Dit omdat 100mbit er ook maar 4 nodig heeft)

3) 3Com, Cisco. Dat lijken me opzich wel acceptabele merken :Y

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-03 07:29
Keiichi schreef op woensdag 25 april 2007 @ 10:21:
2) Gbit en PoE gaan niet geheel samen. Gbit heef 8 aders nodig, PoE wilt er 4 gebruiken (Dit omdat 100mbit er ook maar 4 nodig heeft)
Dat is onzin, power en data kunnen tegelijk over dezelfde pairs.

Ik weet niet wat je budget is maar ik heb goede ervaring met de Foundry FastIron GS serie, 24 of 48 poorten 10/100/1000 met PoE

[ Voor 17% gewijzigd door IcE_364 op 25-04-2007 10:47 ]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-03 21:14
IcE_364 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 10:43:
[...]

Dat is onzin, power en data kunnen tegelijk over dezelfde pairs.
Bij PoE+ wel ja :Y

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

@ Ice_364
Wat jij schrijft is onzin als je de normale PoE standaard hebt kunnen power en data niet over dezelfde pairs. Waardoor je verbinding dus 'automatisch' naar 100 Mbit gedowngrade worden.

Ik heb zelf een andere oplossing bedacht door een patch panel te maken waar 48 V DC op staat te koppelen met het data signaal dit werkt perfect, maar is (1 kabeltje) meer patchwerk (maar ook goedkoop).

Voor de 'core switches' zou ik wel wat duurdere (cisco o.i.d.) switches nemen en als je het goed doet hoeven deze geen PoE te ondersteunen (je wilt eigenijk ook geen users aan je core hebben) wat ook scheelt in de prijs. En natuurlijk 1000Mbit kost meer, maar zou ik ook alleen in de core gebruiken als ik jou was (ook met je PoE te maken).

Hoop dat je er wat aan hebt.

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03 07:56
Voor PoE heb je 2 mogelijke oplossing.

Je doet het via een PoE capable switch - zeker met Gbit poorten is dat een hele investering.
In de meeste gevallen heb je maar voor een aantal poorten die PoE nodig en dan rechtvaardigt de kostprijs van de switch het geheel niet.

In dat geval kan je opteren om je telefoons op een goedkopere 100Mbit PoE switch te hangen of te gaan voor een Midspan oplossing. Een midspan is een soort patchpaneel waar je aan de ene kant de switchpoort opkoppelt en de andere kant naar het patchpaneel cq. telefoon voert.

Als je dan toch voor een "core" switch gaat kijken zou ik zeker de HP Procurve reeks eens onder de loupe nemen. Qua functionaliteit en beheersbaarheid even goed en mijn insziens zelfs beter dan de Cisco producten en dat voor de helft van de prijs. Iets wat je zeker niet uit het oog mag verliezen is de "Lifetime waranty" die HP je biedt -- of zoals Joost Aarsen van HP het mooi uitdruk -- "Heb lef, heb durf -- go for the curve".

De Procurve productlijn
Midspan producten voor bestaande switches

This space intentionally left blank.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Zyxel heeft ook erg leuke switches, en vaak ook goed te betalen.
Ook met PoE.
(PoE of Auto Voip Qos)

Verder is het de vraag of je per werkeiland wel gigabit nodig hebt.
Voor regulier kantoorwerk voldoet 10 mbit nog steeds prima.
Dat kleine beetje surfen en mailen...

Dan kun je er beter voor zorgen dat je naar de backbone toe steeds een stapje hoger gaat.
Bijv. pc's op 10, dat via een tafel switch in de patchkast op 100 zetten, en die dan weer op de core switch met 1000 aan je server hangen.

Maar voor die 40 werkplekken is dat waarschijnlijk niet eens echt nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door aZuL2001 op 25-04-2007 11:48 . Reden: linkjes added ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Als het om snelheid gaat zou ik:

Core: 1000Mbit
Access: 100 Mbit

Maar de grootte van de Core switch hang van aantal access switches en servers e.d. af.
Je moet natuurlijk bij je keuze ook goed letten op ondersteuning van QoS.

Maar zet je de switches voor een werkeiland nou bij dat desbetreffene eiland neer?? :S

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2007 11:52 ]

Pagina: 1