Toon posts:

[Windows Server 2003] Remote Desktop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Wij zijn op dit moment bezig om een client-server omgeving te creeeren op de zaak. Het is een kleine company met 5 werkplekken. Achter deze 5 werkplekken draait een sever die waarschijnlijk uitgerust wordt met Windows Server 2003. Als jullie een beter OS weten hoor ik dat graag.

Nu is dit nog niet het probleem. We hebben plek voor 5 werkplekken maar ongeveer 10 mensen met een account. Nu willen wij dat als er op kantoor gewerkt wordt op deze 5 werkplekken dat de andere 5 mensen de mogelijkheid hebben om vanaf thuis via 'Verbinding extern bureaublad' ook kunnen inloggen op het systeem zonder dat de 5 mensen die op het kantoor aan het werk zijn daar last van hebben. Is dit mogelijk via windows server 2003? Of hebben we daar andere hardware/software voor nodig. Ik hoor graag jullie advies.

Alvast bedankt.

• RedCellNL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04-2024
Je kan standaard op Windows Server 2003 twee RDP sessies openen. Wil je er meer dan kan je op de server Terminal Services aanzetten. Hier zijn echter wel licencies voor nodig.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
En een soort van beveiliging a la vpn ofzo omdat anders iedereen kan connecten.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, een VPN is denk ik iets te hoog gegrepen. Het is puur de bedoeling dat gebruikers vanaf thuis kunnen inloggen op hun profiel terwijl de andere aan het werk zijn, en zo hun e-mail kunnen checken etc. Dat is dus mogelijk met Terminal Services?? Ik las wel op de website van microsoft dat je met terminal services applicaties kon uitvoeren vanaf de server.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Met terminal services krijg je gewoon een desktop. Let er dan bij de keuze van de server wel op dat dit met Small business server _niet_ kan, dan heb je alleen de beheermogelijkheid.
Wat heb je zelf al geprobeerd, gezocht en gevonden? er is best veel over dit soort onderwerpen te vinden op internet.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Local Host
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-02 14:41

Local Host

Het forum is om te leren.

Als het puur om het checken van e-mail gaat zou je Outlook Web Acces kunnen configureren , OF een vpn opstellen OF Terminal Service . Idd erg veel mogelijkheden :)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voor puur email alleen zou ik idd OWA (outlook web access) pakken, en dan het liefst http over ssl

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom is de keuze gemaakt voor een Remote Desktop achtige oplossing?

Er zijn ook nog alternatieven zoals het plaatsen van een "reguliere" werkplek bij deze thuismedewerkers. (die vervolgens via een VPN rechtstreeks verbinding maken met het bedrijfsnetwerk).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:39:
Waarom is de keuze gemaakt voor een Remote Desktop achtige oplossing?

Er zijn ook nog alternatieven zoals het plaatsen van een "reguliere" werkplek bij deze thuismedewerkers. (die vervolgens via een VPN rechtstreeks verbinding maken met het bedrijfsnetwerk).
Over de keuze zijn we het er binnen het bedrijf nog niet uit. Wij hebben voor ogen om de thuis computers van onze medewerkers gewoon te laten zoals deze zijn, deze kunnen gewoon hun eigen werk blijven doen. Maar tevens moet het mogelijk zijn verbinding te maken met het netwerk op de zaak. Ons leek dan Remote Desktop een goede oplossing. Wat versta je onder een 'reguliere' werkplek? Heb al druk gezocht naar Terminal Service en dat lijkt ook wel aan de wensen te voldoen. Maar de reguliere werkplek klinkt ook goed, maar wat moet ik me daarbij precies voorstellen?

Verwijderd

ga werken met Citrix, daar koop je een x aantal licenties voor

je hebt 1 dikke server nodig (voor 10 mensen niet zon dikke)
1 av
1 office pakket
1 firewall

goedkope pc's of misschien thin clients

je kan werken via een portal echt overal te openen, + direct je eigen desktop,

het beheren van zon server is ook idiaal

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:29

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 19:08:
ga werken met Citrix, daar koop je een x aantal licenties voor

je hebt 1 dikke server nodig (voor 10 mensen niet zon dikke)
1 av
1 office pakket
1 firewall

goedkope pc's of misschien thin clients

je kan werken via een portal echt overal te openen, + direct je eigen desktop,

het beheren van zon server is ook idiaal
Als je het hebt over Microsoft Office dan heb je toch echt voor elke user/connectie een licentie nodig hoor. Firewall en AV zal wel goed gaan, mits je de server varianten aanschaft.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
Citrix is niet de beste oplossing voor ons denk ik persoonlijk. De computers die we nu hebben zijn overal voor gelicenceerd, het enige wat eraan komt is een server. In eerste instantie werkt de server alleen in de LAN. Maar willen dit spoedig uitbreiden met een extern bureablad. Als je met terminal services een extern bureaublad kan opzetten hebben we hier voldoende aan bovendien lijkt dat ons het goedkoopst.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
citrix heeft ook een MKB oplossing hoor :) dat heet 'citrix access essentials' en is een add on voor 2003 Terminalservices. en er zitten TScals bij in. het mooie is dat alles via wizards gaat en dat zelfs een leek een secure gateway kan instellen :D

en ja die SSL vpn oplossing krijg je er dus gratis bij, alles in 1 en via een webinterface (die dus ook echt over ssl gaat en geen andere poorten nodig heeft) functioeneerd :)

* Zwelgje installeeerd namelijk wel eens van die kleine citrix omgevingen. veelal grote maar op zijn tijd ook wel eens de kleine

[ Voor 11% gewijzigd door Zwelgje op 25-04-2007 21:10 ]

A wise man's life is based around fuck you

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 16:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

afhankelijk van wat je allemaal op die server gaat draaien, zou ik als je een terminal server wilt gaan gebruiken hier een aparte server voor gaan inzetten, en zeker NIET exchange, sql en weet ik het wat nog meer naast office gaan draaien op dezelfde server.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
CAP-Team schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:14:
afhankelijk van wat je allemaal op die server gaat draaien, zou ik als je een terminal server wilt gaan gebruiken hier een aparte server voor gaan inzetten, en zeker NIET exchange, sql en weet ik het wat nog meer naast office gaan draaien op dezelfde server.
ach voor een bedrijf met 5 man...

vroeger :P kon je nog sbs2000 kopen en dan wel terminalservices gaan draaien, vaak zat had ik dan een server met 2gb ram en exchange en sql... en tja met wat tweakwerk kon je netjes exchange op 256mb ram houden en sql ook. dan had je nog 1.5 (om en nabij) over om terminalservices te draaien

dat ging prima, maar met sbs2003 kan je dat gelukkig niet meer :P

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1