Asus A7N8X - compoorten defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tweakers.not
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 21:52
Voor mijn schoonvader heb ik 2 jaar terug een pc in elkaar gezet, zoals tientallen daarvoor. Nooit problemen mee gehad, behalve dat als de computer een tijdje aan heeft gestaan en je opnieuw opstart hij soms bios piepjes geeft en dan geen beeld toont. 2 minuten wachten (afkoelen?) en weer aanzetten en alles werkt weer. Dit komt een keer per maand voor, maar is op zich het probleem niet.

Wat wel het probleem is, is dat de compoorten het niet doen. Ze staan actief in de bios. Ze worden herkend in Windows (geen gele uitroeptekens) en het is on-board, dus er zitten ook geen kabeltjes los of verkeerd. De compoorten hebben we tot voorheen nooit hoeven gebruiken, dus of ze altijd defect zijn geweest geen idee, maar ik krijg ze niet werkend.

Ik heb zitten denken aan driverproblemen of conflicten. In heb in de bios gespeeld met adressen en irq's. Biedt geen uitkomst. Ook een LiveCD gedraaid van Linux waar de compoorten herkend worden, maar ook onder Linux werken ze niet. Dan lijkt het mij dus niet meer een driver of settings probleem maar een hardwaredefect.

Ik heb een usb rs232 verloopkabel aangeschaft en geinstalleerd. Deze wordt netjes herkend in zowel Windows als Linux en voegen beide een extra compoort toe. Echter werkt deze compoort ook niet. Ook niet als ik in de bios beide compoort op het mobo uitschakel en alleen die externe compoort gebruik.

Het apparaat waar het om gaat is een wandelaars GPS met alleen compoort mogelijkheden. Als ik deze op een andere pc aansluit werkt deze probleemloos en zo ook de extra usb compoort werkt op een andere pc prima.

Bijkomend detail is wel dat de DVD brander die eigenlijk weinig gebruikt is, het (ook) opeens niet meer doet. Wordt nog wel herkend in windows, maar is niet benaderbaar. Ook in een andere PC werkt de brander niet meer. Maar voorlopig beschouw ik dat maar als een apart issue.

Het lijkt mij zelf een hardwareprobleem op het moederbord waarbij dataverkeer via compoorten gewoon defect is, onder welk OS dan ook, ook met een usb oplossing. Ik zit er aan te denken om het moederbord te laten vervangen door een nieuw exemplaar voor incl verzenden 50 euro, maar zal het probleem daar in zitten?

En kan zoiets ook op processorniveau zitten, dus de AMD. Lijkt mij onwaarschijnlijk, want volgens mij zal de aansturing en afhandeling van de compoorten geheel via de chipset van het mobo gaan en heeft de processor er niets mee van doen.

Ik sta open voor alle oplossingen en suggesties.

Specs:

Asus QF50A kast
Asus A7N8X-X mobo
AMD xp2800
2x 256mb 3200ddr
5200fx 128 mb
160gb maxtor
BTC 8x DVD
ps/2 muis en keyboard

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik betwijfel ten zeerste of een hardwareprobleem op het moederbord hier de oorzaak van is. Je USB->serial adapter heeft namelijk niets met de seriele poorten op het moederbord te maken, toch werkt ook dat niet. Dat doet mij aan een van twee dingen denken:

1) IRQ/address conflict
2) toch iets in software

Wat een IRQ/address conflict betreft- loop eens langs alle onboard en integrated meuk en zet uit wat je niet echt nodig hebt (gameport, parallelle poort, floppy controller etc). Haal ook ter controle zoveel mogelijk PCI kaarten weg en zet integrated audio even uit.

Oslik blyat! Oslik!

• tweakers.not
Zowel onder Windows XP SP1 en LiveCD van Knoppix 5.1 gaat het mis. Daarmee lijkt het mij geen software / driver probleem.

Is het trouwens niet zo dat veel onder Linux buiten het bios om gedetecteerd wordt? Wat dan zouden de instellingen in het bios er niet toe doen onder linux.

Ik kan vanavond weer bij de pc, maar qua irq/address conflicten heb ik de vorige keer niets kunnen vinden. Windows geeft ook aan dat alle apparaten correct werken. Geen uitroeptekens, etc. Ook heb ik alles qua com in het bios gezet op uitgeschakeld en ook dan werkt de usb-compoort niet. Dan zou een conflict moeten zijn tussen inderdaad andere poorten/geintergreerd spul. Zal dat 1 voor 1 uit gaan schakelen, maar normaal zou windows daar over moeten gaan mekkeren. Ik heb verder ook niets kunnen vinden dat addresses of irc geshared waren.

Hoe wordt trouwens het COM verkeer geregeld? Want, ik weet niet hoe, maar stel dat dat 'stuk' is, dan lijkt het mij om de chipset te gaan. Bij een USB variant, gaat het dan (buiten de usb aansturing om) ook via de chipset van het mobo, of zit deze geintergreerd in de USB-COM kabel. Op zich lijkt mij het laatste, omdat je een controller er bij krijgt zodra je het USB apparaat inplugt.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:56

Sebazzz

3dp

Oplossen zal in het geval van een defect mobo niet gaan, maar je kan een PCI COM kaartje kopen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

tweakers.not: bekijk de eigenschappen van je seriele poort in windoows..
en zorg dat deze juist ingesteld staan...

ik heb het hier over zaken als Baud rate (set deze op 11520) /parity etc

hoogst waarschijnlijk gaat het dan wel werken, wat betreft de rest van die machine...
uit elkaar trekken, opnieuw opbouwen -> koeling in de gaten houden
de standaard meuk zeg maar....

• tweakers.not
Het werkt. Ik heb een aantal zaken uitgezet in het bios als IR en meer van dat soort zaken die nooit gebruikt worden. Alle irq's, addresses, dma's etc genoteerd en gecontroleerd. En weer spelen met de instellingen. Op de een of andere manier stond een irq in windows anders dat hoe het in het bios vermeld was. Dit gecorrigeerd en gelijk werken natuurlijk :)

Bedankt voor alle suggesties.
Pagina: 1