Toon posts:

Notebook, T64-TL52 of C2D-T5500 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag, aan welk notebook zal ik het meest plezier hebben? Er komt in beide 2gb geheugen in en Vista Home Premium

Asus F3F-AP067C C2D-T5500,1GB,80GB,15.4",VHP
Intel Core 2 Duo T5500

of:

Asus F3M-AP022C T64-TL52,1GB,120GB,15.4",VHP
AMD Mobile Turion TL52 (New 64bit/Duo Core) 
(kan ik niet vinden op de site van Asus)

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 09:46
Wat wil je ermee doen?
Wat voor grafische kaart/chip zit er in beide laptops?

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Wat is je budget en wat ben je er mee van plan? Is accuduur belangrijk? Speel je games? Wil je HD filmpjes bekijken?

Zelf zou ik (als ik de PW zo wat zie) een andere laptop nemen: De Asus F3Tc. Die heeft een GeForce Go 7300 en is maar ~30 euro duurder als de F3M volgens de pricewatch. Echter heeft de F3Tc 1x 1GB DDR2-667 ipv 2x512MB DDR2-667 waardoor upgraden goedkoper is omdat je maar 1 latje hoeft te kopen ipv 2 en de 2 oude 512MB latjes moet verkopen. Uiteindelijk zal een F3Tc daarom evenduur/goedkoper zijn terwijl je wel een betere graka hebt :)

Vandaar dat ik nu even de F3Tc vergelijk met de F3F:

CPU:
F3F wint, echter zal het vaak niet merkbaar zijn. 10% verschil.

Geheugen:
F3Tc (ook de F3M) wint. Geheugen is welliswaar evensnel. Echter vormt de Core 2 Duo FSB van 667 een bottleneck terwijl de AMD echt gebruik kan maken van de volledige dualchannel capaciteit. Verder houdt de F3Tc meer geheugen over omdat er geen gedeeld geheugen voor de graka nodig is

Graka:
F3Tc wint makkelijk. De 7300 maakt gehakt van een intel integrated chipje. Verder heeft (ook de F3M) deze betere performance in HD beeld door middel van nVidia PureVideo. Las je games speelt zeker deze nemen.

HDD:
40GB extra voor de F3Tc/F3M lijkt me duidelijk

Batterij:
F3F wint door de zuinigere Core 2 Duo en deze heeft geen externe graka.

Gebruik je hem als typbak waarbij accuduur (heel) belangrijk is, neem dan de F3F. In alle andere gevallen zou ik voor de F3Tc gaan.

[ Voor 45% gewijzigd door GENETX op 25-04-2007 11:30 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem:
Een laptop met T5500 of een met TL-52.
Ik heb nu een centrino laptop en de batterij gaat ongeveer 2,5 uur mee en ik hoor de fan bijna nooit. Zal dit ook zo zijn bij de T5500? En hoe zit het met de TL-52?
Gremlin: hoe lang doe jij met je batterij? En hoor je de fan vaak?

• GENETX
Laatst was de fan aardig luid, maar dat kwam door de stof. Een stofzuiger doet wonderen :)

Ik hoor de fan wel redelijk vaak. Maar heb hem dan ook op max performance. Laat je echter niet afschrikken: De fan wordt gedeeld met een GeForce Go 7600 en die mag ook graag warm worden. Zodra ik wat internet en hem op energiebesparing/dynamisch heb hoor ik de fan eigenlijk niet. Verder hangt dit ook van de laptop af.

Accu: 3 uur maximaal met wat brightness omlaag (al is mn accu al een beetje brak). Heb dan wel een 8 cell accu er in. Een 6 cell die bij meer laptops (ook deze volgens mij) wordt geleverd doet natuurlijk minder lang op de accu. Ook hier geldt weer dat er ook een GeForce Go 7600 moet worden gevoed wat een budget typ laptop (en zelfs de Core 2's vallen voor mij daaronder) echt iets anders is tov een Multimadia/midend-gamebak. Zo won in een computerblad laatst een Dell Inspiron 1501 met AMD Turion 64 X2 TL-50 (en het model maakt geen reet uit op accubesparing) met maar liefst 5 uur op de accu. Ook een HP tabled schijnt met deze CPU richting 4-5 uur te gaan. De dell zou wel een 12cell accu er in hebben gehad. Toch liet hij zn broer (6400 met Core 2 Duo) achter zich en was de achterstand ook minimaal 1 uur!

Verwijderd

Ik wil ook zo'n F3Tc kopen.

Ik zal mijn laptop vooral gebruiken voor kantoorwerkjes, zoals mail, internet, word etc. Ook voor filmpjes te bekijken, avi films dan, en om filmpjes te maken die max. 3min duren. Daarom dat de gforce goed van pas komt bij dit model.

Mijn budget ligt redelijk laag (onder de 1000 euro) daarom dat ik voor de AMD kies en niet voor Intel core 2 dual. Of dit dan ook de goede keuze is weet ik niet. Ik hoor toch niet veel slechts over de AMD X2 processors.

Wat wel zeer belangrijk voor me is, en daarover lees ik wat minder goede zaken, is het fangeluid. Een laptop zou voor mij eigenlijk uiterst stil moeten zijn. Ik zal hem vaak tijdens het leren gebruiken. een draaiende fan is tijdens zo'n moment zeer lastig en leidt me af. Daarom dat een rustige laptop zeer belangrijk is. Op dit forum lees ik over de F3 serie zeer weinig goede comments over het fangeluid. Nu bon, dat zijn oudere berichten, misschien dat het tegen nu al opgelost is in de BIOS configuratie.
Daarom wil ik nog eens vragen, de F3Tc is deze stil in gewone stand (dan bedoel ik gewoon tijdens internet of typwerk of standby)? Of draait de fan na een uurtje iets te hard waardoor het geluid op je zenuwen kan gaan werken?

Bedankt voor de info.

Groeten,
Alex

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-01 17:44
Persoonlijk heb ik een beter gevoel bij laptops met een Intel chip (nee ik ben niet Intel minded; ik heb 2 amd pc's staan). Mijn T5600 geeft aan dat deze 5uur meegaat (op een 6cell accu van Dell, in een 640m). Cijfers van een AMD heb ik niet ter vergelijking

12cell accu in die Dell lijkt me onzin; 9cell is maximaal leverbaar. Een vriend van me heeft tegelijk met mij een 6400 gekocht, ook met een T5600, en deze gaat net 15-20 minuten minder mee (door de ati x1400 grafische kaart).

@omikros: volgens mij heb je voor het afspelen van filmpjes echt geen gforce nodig. Ik zou eens kijken naar een dell 640m; heeft een standaard videokaart, maar wel een 1440x900 resolutie. Beschikbaar voor minder dan €1000

• GENETX
Nu is die Dell Inspiron 6400 en vergelijkbaar wel erg goed op accu vindt ik zelf. Een AMD haalde daar ook de 5 uur mee. Mijn Asus moet het stellen met 3-2.5 uur, maarja GeForce Go 7600 is niet niks :)

Verwijderd

thanks voor de reacties

En wat ivm het geluid? Is die fan sterk te horen? Ik heb toch gelezen op internet dat de AMD minder warmte produceert als de INtel varianten...

• GENETX
Geluid is vaak een realtek chipje, niks bijzonders. Kan 7.1 via S/PDIF als ik het goed heb. Maar als je voor echte kwaliteit gaat moet je toch een extern kaartje kopen. Geluid is prima vind ik zelf, maar iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. Inbbouw is btwniet aan te horen zoals bij de meeste laptop :)

AMD minder warmte? Intel Centrino schijnt altijd koel te zijn... Zelf niet veel last van een fan eigenlijk, maar volgens mij is een Intel koeler en stiller. Maar AMD doet het ook zeker niet slecht. Alleen tijdens gamen hoor ik de fan, maarja dan moet de Go 7600 ook bijspringen :)
Pagina: 1