DHCP samenwerking met DNS niet goed.

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een vraag.

Ik heb hier een netwerk W2K3r2.

Nu hadden in het verleden alle printers een vast ingesteld IP adres en handmatig een aangemaakt record in de DNS zodat de naam terug te vinden is.

Nu heb ik echter in de DHCP server reservations aangemaakt zodat deze automatisch worden toegewezen met een vast IP adres.
Dit gaat goed, echter de DNS neemt dit niet op zoals ik zou verwachten.

Als ik de oude DNS records verwijder dan komen deze keihard weer terug (IP adressen van printers zijn veranderd). Hiermee bedoel ik de Reveste Lookup. De forward lookup word niet automatisch aangemaakt.
De printers zijn op hun nieuwe DNS naam dus niet bereikbaar, op IP wél.

De werkstations die door dezelfde DHCP server worden bediend worden wél gewoon netjes in de DNS opgenomen.

De DHCP server stuurt netjes het IP van de DNS mee.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Bij voorbaat vriendelijk dank!

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 25-04-2007 08:51 ]

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Niet toevallig nog ergens een vervelend WINS servertje draaien? Die veroorzaakte bij ons ook de meest vreemde problemen.

Edit: Typo

[ Voor 5% gewijzigd door Fox-Web op 25-04-2007 08:46 ]

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:01

DarkSide

theres no place like ::1

Heb je de cache al gecleared :?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Fairy
  • Niet online
Ja. De entry komt op de DNS server zelf ook al niet voor.
Fox-Web schreef op woensdag 25 april 2007 @ 08:45:
Niet toevallig nog ergens een vervelend WINS servertje draaien? Die veroorzaakte bij ons ook de meest vreemde problemen.

Edit: Typo
Er draait wel een WINS server, maar die heeft nooit problemen gegeven. Ik heb hem nu even gestopt om te zien wat er gebeurd, maar ik vrees dat het niet veel uitmaakt.

[ Voor 65% gewijzigd door Fairy op 25-04-2007 08:55 ]

• DarkSide

DarkSide

Je hebt er ook voor gezorgd dat de DHCP server DNS namen kan registreren in DNS voor clients die dit niet zelf kunnen? Weet het niet zeker, maar kans is groot dat de printer niet zijn naam zelf kan registreren en dat de DHCP server dit dus moet doen, en dus eigenaar van de DNS naam wordt. :?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de reden dat je printers een IP adres laat verkrijgen door DHCP? waarom niet gewoon statisch houden? dat is iets wat je 1 keer instelt en het verkleint het aantal oorzaken wat je moet nagaan bij eventuele problemen.

Om over je probleem te hebben sluit ik me aan bij DarkSIde, kan je DHCP server wel dns entries regelen voor clients die dit niet zelf kunnen?

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Fairy
  • Niet online
Ik had hiervoor 2 dingen aangepast maar die bleken niet te helpen. In de DHCP server:

De optie "Dynamically update DNS A and PTR record only is requested by the DHCP clients" omgezet naar "Always dynamically update DNS A and PTR records"

en

"Dynamically update DNS A and PTR records for DHCP clients that do not request updates (for example, clients running Windows NT 4.0".

----
@r!k schreef op woensdag 25 april 2007 @ 08:58:
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de reden dat je printers een IP adres laat verkrijgen door DHCP? waarom niet gewoon statisch houden? dat is iets wat je 1 keer instelt en het verkleint het aantal oorzaken wat je moet nagaan bij eventuele problemen.
Op basis van DHCP kun je veel prettiger beheren en eventuele aanpassingen kunnen via de server worden gedaan en niet op de printer zelf.

In het geval van een willekeurige bijgeplaatste printer hoeft men alleen maar het MAC adres door te geven en de admin kan een entry aanmaken om de printer toegang te geven op het netwerk.
Om over je probleem te hebben sluit ik me aan bij DarkSIde, kan je DHCP server wel dns entries regelen voor clients die dit niet zelf kunnen?
Volgens mij wel ?

[ Voor 65% gewijzigd door Fairy op 25-04-2007 09:02 ]

• DarkSide

DarkSide

Heb even gekeken hoe ik het hier heb geregeld. Maar ik kan wel op de naam van de printer pingen.
Echter dat is wel de naam die ik in heb gesteld op de printer zelf. Dus in het config menu van de nic van de printer. Niet de sharenaam die ik in windows aan de printer gegeven heb.
Ik zie geen A record oid in de DNS console staan. Maar de printer zijn zowel op naam als op IP adres bereikbaar. Ik draai hier geen wins, en heb wel een DHCP server draaien met daarin alle reservations voor de printers.

• Fairy
  • Niet online
Op IP zijn ze ook te benaderen, de printernaam staat ook in de printer ingesteld maar de DNS neemt deze niet over.
Pagina: 1