dataverlies bij wisselen HDD van SATA > SATAII?

Pagina: 1
Acties:

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Morgen krijg ik mijn nieuwe moederbord (GA-965P-DS3) binnen, die, in tegenstelling tot mijn huidige bord, SATAII ondersteunt. Mijn huidige harde schijf ondersteunt SATAII, maar is momenteel middels een jumper naar SATA gezet.

Als ik deze schijf overzet naar het nieuwe bord en deze daarbij uiteraard op SATAII wil laten draaien, bestaat er dan de kans dat er op enige manier data verloren gaan? Het is misschien een wat aparte vraag, maar ik wil niet het risico lopen dat ik 200GB+ aan data naar de knoppen help.

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022
werkt prima > geen data los
:+

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-02 19:45

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Nope, sata1 vs sata2 is alleen maar praatkanaal en doet niets met je data zonder dat ji het wil. Sterker nog Sata 1 schijven kunnen zonder problemen op sata2 poorten aangesloten worden, maar weet wel als je raid hebt dat verschillende controllers (afhankelijk van mobo en nb) wel problemen voor herkenning kunnen zorgen. Maar zonder jouw wil zal de data NOOIT verloren gaan. Het zal hoogstens neit werken (in dit geval werkt het wel sata1 vs sata2)

T60P Widescreen

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ooit wel eens gehoord van dataverlies toen we overgingen van ATA33 naar ATA66 en ATA100 en ATA133? Nee. Zelfde bij SATA, Het is gewoon een aansluiting, meer niet. Geen dataverlies dus :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Ja, ik ken P-ATA ook :)

Het punt is alleen dat ik nog nooit een schijf van SATA naar versie 2 daarvan heb gezet en, zoals gezegd, ik heb geen zin om eventueel data te verliezen.

Maar bedankt voor de snelle reacties!