Grafische interface loopt bijna helemaal vast

Pagina: 1
Acties:

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:49
Jongens, ik heb nu een super irritant probleem met mijn Ubuntu.

Op het moment dat ik in een lijst oid terecht komt waarin je kan scrollen loopt de rest van de grafische interface muurvast, nouja, vast, het reageert die meer. Als ik dat met alle nood het venster met Alt + F4 afsluit dan reageert alles weer. Symptonen zijn dan ik geen contextmenu's meer hebt, die verschijnen gewoon niet, desktop is bevroren, panelen zijn bevroren, windowmanager is bevroren, als ik dan probeer gksudo op te roepen om gdm te herstarten komt er een foutmelding, die gelijk naar de achtergrond flitst waarop ik één keer heel snel kon lezen dat die de 'muis niet kon vastzetten'.

En het wordt steeds maar erger. Het probleem is vandaag begonnen. Eerst 'ontdooide' de interface weer heel even en kon ik godzijdank via synaptic gdm, metacity en nautilus aanmerken voor een herinstallatie maar dat mocht niet baten. Ik heb geprobeerd om aantemelden in andere sessies maar dat werkt ook niet. Dit moest ik eveneens met sneltoetsen doen want mijn inlogscherm reageerde niet op de muis, alleen op toetsenbord, en zelfs dan soms niet. Ik ben ten einde raad. Ik hoop niet dat dit een herinstall word van Ubuntu. Het enige wat ik nog kan bedenken is xorg-server opnieuw installeren, maar voordat ik dat probeer heb ik liever jullie opinies.

Weten jullie raad?
Bvd :)
Sebas

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 18:54
Zelf heb ik geen ervaring met ubuntu, maar ik neem aan dat deze os ook gebruik maakt van wisselschermen.
Eenmaal ingelogt druk je meteen op ctrl-alt-F1, log je in en kan je vanaf daar verder werken.
Tip: om ubuntu zo te laten starten dat je buiten de grafische schil kan inloggen, verander de "5" naar een 3 in de volgende regel van je /etc/inittab: id:5:initdefault:

• Sebazzz
Ubuntu had een goede dag vandaag en ik kon in synaptic alle X libs en progs en ook metcity en GTK libs selecteren voor een herinstallatie. Ik kreeg ook een update voor gnome-panel. Probleem misschien opgelost. :)

EDIT: Nee. Helaas niet :( Even voor de duidelijkheid, dit is wat er gebeurt:
-Na een tijdje met dingen gewerkt te hebben waar een scrollbalk inzit (gaim, firefox, synaptic) bevriest de hele grafische interface, behalve de scrollbar widget zelf. Ik kan niet Alt-Tabben, ik kan gksudo niet goed uitvoeren, ik kan geen vensters verplaatsen, geen contextmenu's tevoorschijn halen (ook niet in het widget in kwestie), de panelen bevriezen, het desktop is bevroren. Alleen de widget in kwestie werkt vaak nog. Het enige wat ik eigenlijk kan doen is Ctrl + Alt + Backspace voor X restart, of Alt + F4 voor venster in kwestie af te sluiten, wat niet altijd tot gevolg heeft dat alles weer werkt. Bij X restart is loginscherm bevroren, ik kan alleen sneltoetsen gebruiken en typen (en zo inloggen). Als ik /etc/init.d/gdm restart doet blijven de problemen voorkomen. Alleen een reboot lost ze tijdelijk op, voor een paar minuten.

[ Voor 68% gewijzigd door Sebazzz op 25-04-2007 15:31 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ik denk dat je eens moet proberen al je .gnome* en .gconf* directories uit je ~ weg te gooien. Misschien ook wel je .gtk* directories. Je hebt dan - wat gnome betreft - weer een schoon profile en alle default instellingen. Misschien dat dat helpt.

• Sebazzz
Hmm ja dat helpt, perfect. Wel vervelend. :(

Bedankt!