[Debian] Foutmelding bij installeren drivers

Pagina: 1
Acties:

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Sinds een paar dagen heb ik nu linux (debian 4r0) op mn oude laptop staan. Helaas herkent hij mijn Sweex WLAN stickje niet. Inmiddels heb ik al het een en ander uitgevonden over de chip (rt73) en er drivers voor gedownload. Ik gebruikte de volgende commando's:
code:
1
2
3
4
5
wget http://rt2x00.serialmonkey.com/rt73-cvs-daily.tar.gz
tar xvfz rt73-cvs-daily.tar.gz
cd rt73-cvs-*
cd Module
make

vervolgens staat er dat ik "make" moet gebruiken. Dit werkt echter niet; hij geeft me terug dat
code:
1
2
3
make: *** /lib/modules/2.6.18-4-686/build: No such file or directory.  Stop.
rt73.ko failed to build!
make: *** [module] Error 1

Ik ben nu al de hele dag aan het zoeken om uberhaupt maar te begrijpen wat er bedoeld wordt, aangezien ik een absolute noob ben als het op linux aankomt. Momenteel zit ik nog aan een UTP kabeltje, maar wil toch graag wireless om online linux te leren gebruiken.

Ik lees ergens verder de volgende opmerking:
"Before you are able to compile and install drivers, you need the kernel-sources for your distribution installed."
Dit begrijp ik dan weer niet, heeft dat er iets mee te maken? Mag toch aannemen dat de kernel geinstalleerd is als mijn systeem online is... :? Ik heb mijn best gedaan om te achterhalen wat er bedoeld wordt, en alles wat ik begrijp is dat het iets met het hercompileren van de kernel te maken heeft. Alles is abracadabra voor me en ik heb het gevoel alleen nog maar dieper in de brei van informatie weg te zakken. Om mijn (inmiddels tweede) poging linux te gaan gebruiken niet weer vroegtijdig om zeep te helpen zou ik graag van jullie een hint hebben hoe ik met deze foutmelding om moet gaan. Wat moet ik precies intikken om de drivers te kunnen installeren? Ik zou jullie zeer erkentelijk zijn, terwijl de linux community er weer een user bij heeft :)

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Heb je een bijzondere reden om voor Debian te kiezen? Niet dat er iets mis mee is - ik wil het zelf ook op een oude laptop zetten - maar voor beginners is een Ubuntu-variatie wel handig. In Feisty Fawn (de nieuwste editie) werd speciale aandacht aan wireless besteed, dus is misschien een poging waard.

Over die kernel-sources heb ik wel een vermoeden, maar daar kan iemand anders je waarschijnlijk beter mee helpen. Ik wil geen onzin roepen hierzo...

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
je moet de kernel headers downloaden. Deze is hij nodig om een goede drive te kunnen compileren.

Doe eerst eens in een terminal: 'uname -r'

installeer dan als volgt de kernel headers:

sudo apt-get install linux-headers-' output van uname -r'

nu heb je de kernel headers geinstalleerd.

installeer ook gelijk maar pakket 'build-essential', dan weet je zeker dat je over gcc etc beschikt.

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Flapdrol is helemaal right, inderdaad kernel headers van je current kernel even installeren. Als er eventueel nog een configure scriptje bijzit kan je die desnoods nog runnen, maar als het goed is heb je aan die kernel header files genoeg :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Alleen werkt sudo niet op debian, tenzij dat zelf hebt geactiveerd. Gewoon su en dan het root password.

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
kan ik ook gewoon de root terminal gebruiken en dan sudo weg laten?

Dank voor jullie reacties, ik zal later vandaag gaan proberen of het werkt.
Waar zit trouwens de device manager in linux, mocht die er in een windows achtige manier zijn.

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
linux zelf kent geen device manager. Dat hangt namelijk af van je DE. Bij KDE moet je bijvoorbeeld kinfocenter gebruiken. Deze geeft echter alleen informatie weer. Je kunt daar geen aanpassingen doen aan je systeem.

echter met het commando 'dmesg' krijg je alle output van de kernel te zien.
Met 'modprobe' en 'rmmod' kun je drivers laden en uit het geheugen verwijderen.

[ Voor 27% gewijzigd door flapdrol85 op 31-05-2007 15:51 ]

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
sudo kun je in een root-terminal weglaten ja, en zo te horen heeft debian sudo niet eens geinstalleerd staan :) . Sudo is bedoeld om een enkel commando als een andere gebruiker, meestal root, uit te voeren.

'lsmod' geeft je alle geladen kernel-modules.
'lspci' geeft je alle pci- en chipset-hardware in je systeem.
'lsusb' doet hetzelfde voor usb.
in /proc staat nog wat info, en in /dev staan "bestanden" om met vrijwel alle hardware te kunnen praten.
in /etc staat de systeemconfiguratie.

Nee, in linux hebben we geen devicemanager an sich, maar wel veel krachtigere voorzieningen om alles te kunnen doen. Sommige distributies zoals SuSe hebben wel uitgebreide grafische frontendjes voor de meeste zaken, maar die zijn nooit compleet, en kunnen af en toe behoorlijk in de weg zitten.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Pagina: 1