CodeIT schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:10:
Ik ben op zoek naar 3 schifjes van 250GB voor een raid 5 setupje op mijn nieuwe moederbord (ICH8R voor de raid). Ik kwam 2 schijven van Seagate tegen:
de Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300 (EUR 58)
en de Seagate Barracuda
ES 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300 (EUR 50).
Bij mijn weten is de ES versie beter dan dan de eerste, waarom is deze dan goedkoper? (addertje onder het gras?)
Als snelheid niet belangrijk is zal ik inderdaad voor RAID5 gaan met onboard RAID. Ik heb zelf een moederbord met ICH8R en had daar drie Seagate Barracuda 7200.10 320 schijven aangehangen voor RAID5. Maar de maximale snelheid die ik had was 30Mb`s.
Ik heb toen maar gekozen om nog een schijf te kopen om RAID10 te draaien. Dit werkt zeer goed, ik haal nu ongeveer 145Mb`s.
Dit is veilig voor hardware fouten maar voor software fouten was ik nog steeds aangewezen om back-ups te maken. Omdat een schijf van 640Gb niet gemakkelijk op DVDs te krijgen is wilde ik dus twee partities of schijven. Doordat ik al 50% kwijt was door RAID10 zou er na het opsplitsen nog maar 320 overblijven.
Daarom heb ik er voor gekozen om 2x een RAID0 aan te maken. De tweede set is voor de back-ups en downloads. Mijn data staat zowel op de eerste als op de tweede set (behalve de downloads).
In Windows Vista Ultimate kun je instellen wanneer er een back-up moet worden gemaakt van je bestanden en wanneer er een complete back-up moet worden gemaakt. Ik heb ervoor gekozen om iedere dag nieuwe en gewijzigde bestanden te back-uppen en een keer in de maand mijn complete systeem.
Mijn data is dus veilig maar als een schijf in de eerste set stuk gaat kan ik mijn pc tijdelijk niet meer gebruiken. Maar de levertijd is ongeveer 2~3 dagen dus dat overleef ik wel. Ik kan anders altijd nog doorwerken met Ubuntu.
Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.