Kan Ubuntu niet opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Ubuntu 'Feisty Fawn' geinstalleerd naast windows (in andere partitie op dezelfde hd).
Ik heb bij de installatie gekozen voor een '/'-partitie en een swap-partitie. Ik heb geen foutmeldingen bij de installatie gehad, het verliep zonder problemen.

Ik kan echter niet in het geinstalleerde os komen: als mijn pc opstart verschijnt er geen 'dualboot scherm' en windows start op.

Weet iemand hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Herinstalleren, je grub heeft niet gepakt, heb het zelfde probleem gehad ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
Heb je misschien meerdere hd's? Dan heeft Ubuntu misschien in het MBR van een andere HD GRUB geinstalleerd. Je kunt dan eens proberen van die andere hd op te starten.

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Snake schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:13:
Herinstalleren, je grub heeft niet gepakt, heb het zelfde probleem gehad ;)
Ik heb hem al twee keer geinstalleerd, geen resultaat...
phsmit schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:13:
Heb je misschien meerdere hd's? Dan heeft Ubuntu misschien in het MBR van een andere HD GRUB geinstalleerd. Je kunt dan eens proberen van die andere hd op te starten.
Ik heb meerdere hd's aangesloten, maar ik zie wel dat er op de aangemaakte partitie in de map 'boot' een mapje 'grub' is aangemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:18:
[...]

[...]

Ik heb meerdere hd's aangesloten, maar ik zie wel dat er op de aangemaakte partitie in de map 'boot' een mapje 'grub' is aangemaakt...
Trek eens voor de fun je HDD met Windows erop uit?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Snake schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:19:
[...]

Ubuntu staat op diezelfde hd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:18:
[...]

[...]

Ja, dat klopt. Maar het MBR (dat zie je niet) kan op een andere HD geschreven zijn. Probeer eens van je andere hd op te starten (kan soms met F12, soms moet je het instellen in je bios).
Snake schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:19:
[...]

Lezen ;) ! Ubuntu staat op dezelfde schijf. Dat gaat dus niet werken

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
phsmit schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:21:
[...]

Ja, dat klopt. Maar het MBR (dat zie je niet) kan op een andere HD geschreven zijn. Probeer eens van je andere hd op te starten (kan soms met F12, soms moet je het instellen in je bios).
Ik heb mijn computer opgestart met een andere hd en kreeg de melding: 'GRUB loading stage1.5 please wait' en er gebeurde niets meer (computer bleef hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:20

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:37:
[...]

Ik heb mijn computer opgestart met een andere hd en kreeg de melding: 'GRUB loading stage1.5 please wait' en er gebeurde niets meer (computer bleef hangen)
Ah die melding had ik net ook :). Maar dan gevolgd door een Error 5. Volgens mij betekent dat zoveel dat linux niet op de aangewezen partitie staat waarnaar in Grub verwezen wordt.
Het makkelijkst is om even hier te kijken, daar staan wat linkjes hoe je Grub op de goede manier op je schijf krijgt. Er wordt uitgegaan van een installatie van Windows na Ubuntu, maar het idee blijft hetzelfde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

* Jungian vraagt zich af waarom ze überhaupt nog tekst op die installatieschermpjes zetten. Niemand schijnt het te willen lezen

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gwystyl schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:41:
[...]

Ah die melding had ik net ook :). Maar dan gevolgd door een Error 5. Volgens mij betekent dat zoveel dat linux niet op de aangewezen partitie staat waarnaar in Grub verwezen wordt.
Het makkelijkst is om even hier te kijken, daar staan wat linkjes hoe je Grub op de goede manier op je schijf krijgt. Er wordt uitgegaan van een installatie van Windows na Ubuntu, maar het idee blijft hetzelfde....
Thanks, ik heb nu het dualboot-scherm. Alleen staan de partities verkeerd ingesteld in het menu. Ik edit dit en druk op 'b' en linux start op. Even later ben ik terug in het dualboot-menu, maar de oude instellingen van de partities staan er weer: de nieuwe instellingen worden niet onthouden. Hoe kan dit opgeslagen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door /boot/grub/menu.lst te bewerken en in dit bestand de juiste instellingen in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 11:09:
Door /boot/grub/menu.lst te bewerken en in dit bestand de juiste instellingen in te voeren.
Heb ik geprobeerd, maar hij zegt dat ik 'no permissions' heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Softmore
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 12:12
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 11:10:
[...]

Heb ik geprobeerd, maar hij zegt dat ik 'no permissions' heb...
Eerst root worden door "su" te typen in een shell en dan de aanpassigen te doen via diezelfde shell, bv door aanpassingen via "vi" te doen.

Of in toets combinaties:
"sudo vi /boot/grub/menu.lst"+ "Enter"-toets
Password invoeren voor root-access
Aanpassingen doen aan het bestand door "insert"-toets te duwen.
Aanpassingen opslaan door "esc"-toests te duwen en dan ":wq" te typen en dan "Enter" te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Softmore schreef op woensdag 25 april 2007 @ 11:24:
[...]

Eerst root worden door "su" te typen in een shell en dan de aanpassigen te doen via diezelfde shell, bv door aanpassingen via "vi" te doen.

Of in toets combinaties:
"sudo vi /boot/grub/menu.lst"+ "Enter"-toets
Password invoeren voor root-access
Aanpassingen doen aan het bestand door "insert"-toets te duwen.
Aanpassingen opslaan door "esc"-toests te duwen en dan ":wq" te typen en dan "Enter" te duwen.
Thanks! Het werkt nu :)
Pagina: 1