Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:30
Ik ben momenteel werkzaam als ICT Manager en inmiddels 10 jaar werkzaam in de ICT. Hierbij bestaat een groot deel van de werkzaamheden uit technisch systeem en netwerkbeheer, informatiebeveiliging en het opzetten en uitvoeren van ICT beleid. Doordat de organisatie vrij klein is, behoren ook operationele activiteiten tot mijn werkvlak.

Als vooropleiding heb ik HBO Informatiemanagement gedaan en ben momenteel bezig met het behalen van een MBA (Master of Business Administration) titel. Het MBA traject (75% af) heeft mijn bedrijfskundige kennis en inzichten duidelijk verbeterd, wat ook juist het doel was.

Mijn interesse gaat uit naar een functie als (ICT) Security Manager waarbij een dergelijke functie vooral gericht moet zijn op de organisatorische / bedrijfskundige kant - zeg maar de spil tussen het gewone (top)management en de ICT.

Op deze URL is de beschrijving van een dergelijke functie te zien, zoals ik die ook graag zou zien: http://www.aranea.nl/wat_...manager_nou_eigenlijk.htm.

Ik heb ook al een leuke vacature op dit vlak gezien, waar ik onlangs op heb gesolliciteerd; nog geen reactie op trouwens, is ook pas verstuurd. Ik wil een beetje uit de techniek en het systeem- en netwerkbeheer en me meer met beleid, organisatie, etc bezig houden.

De vraag is nu hoe ik mij het beste kan "voorbereiden" op een dergelijke overstap. Bij veel vacatures wordt uiteraard ervaring gevraagd op het gebied van het opzetten en uitvoeren van ICT informatiebeveiligingsbeleid en het coördineren van de taken hieromtrent. Ik heb weliswaar ervaring binnen de eigen organisatie op dit vlak, maar dit is echter niet te "real deal". OK, ik heb een informatiebeveiligingsbeleid opgezet en ook de afgelopen jaren veel stappen op dit gebied verbeterd, maar een echte guru ben ik zeker niet.

Iemand tips? :)

• S2K
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-11 16:15

S2K

Als je als security manager wilt werken dan zal je toch minimaal CISSP, CISA , CISM of MSIT certificeringen/opleidingen hebben. MBA is niet echt het goede voorportaal. Maar wie weet in de huidige krapte van de markt is er veel mogelijk.

• JAHRASTAFARI
S2K schreef op donderdag 26 april 2007 @ 21:51:
Als je als security manager wilt werken dan zal je toch minimaal CISSP, CISA , CISM of MSIT certificeringen/opleidingen hebben. MBA is niet echt het goede voorportaal. Maar wie weet in de huidige krapte van de markt is er veel mogelijk.
Het probleem is dat ik echt geen verstand heb van deze certificeringstrajecten, hoe zwaar zijn ze, hoe lang duren ze, wat kosten ze? Je hoort er weinig over.

Ik zal me er de komende tijd in moeten gaan verdiepen. Punt is ook dat ik nu bijna klaar ben met mijn MBA (naar verwachting eind dit jaar) en eigenlijk niet direct zin heb om wéér 2 jaar achter de boeken te zitten... :X

Wie heeft 1 van deze trajecten erop zitten er en wat zijn de ervaringen?

Verwijderd

Nou, onze Security manager heeft volgens mij z'n MCSA nog niet eens, dus dat met die papieren dat zal wel meevallen, zeker nu.
Als er keuze te over is zijn papieren heel boeiend, maar nu kom je met een goeie CV en overtuigend gesprek ook een heel eind...
Ik zou als ik jou was gewoon eens voorzichtig gaan polsen. Vraag desnoods via via eens bij een headhunter na of ie brood ziet in je wensen. Als die je niet kan verkopen is het misschien inderdaad goed eens over certificering na te denken.

• JAHRASTAFARI
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 16:33:
Nou, onze Security manager heeft volgens mij z'n MCSA nog niet eens, dus dat met die papieren dat zal wel meevallen, zeker nu.
Als er keuze te over is zijn papieren heel boeiend, maar nu kom je met een goeie CV en overtuigend gesprek ook een heel eind...
Ik zou als ik jou was gewoon eens voorzichtig gaan polsen. Vraag desnoods via via eens bij een headhunter na of ie brood ziet in je wensen. Als die je niet kan verkopen is het misschien inderdaad goed eens over certificering na te denken.
Kun je mij een beeld geven van wat hij doet? Taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden?

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 21:39

Red Boll

Kick Ass!

Ermz... Al die termen...

Bedoel met Security Manager hetzelfde als de Security Officer die je bij veel organisaties hebt? (Verantwoordelijk voor bijv. het uit laten voeren van Critical MS Patches).

Ze zullen bij een aantal bedrijven het Security Management misschien onderbrengen bij een andere functionaris omdat je er geen hele fte mee kunt vullen...

Klinkt zeker wel als een leuke job in ieder geval...

Verwijderd

Ik ben een aantal jaar werkzaam als security manager bij een grote Nederlandse bank. Ik ben hier met een flinke dosis security kennis (technisch) begonnen, maar inmiddels ben ik ook een spil tussen management, beleid, architectuur en de techniek. Het is zelfs zo dat ik mij meer en meer moet focusen op de "business" en de organisatie.
Op het wat meer technische vlak heb ik mijn CISSP gehaald (en ben dat nog steeds "in good standing"), dit is slechts een goede basis! Ik vond het niet bijster zwaar om te halen, het examen is alleen vreselijk. December wil ik mjn CISA certificering halen.

Ik ben van mening dat je met je MBA en bedrijfskundige achtergrond juist heel goed kan functioneren in het informatiebeveiligingsspanningsveld. Zeker als je je realiseert dat informatiebeveiliging iets is dat een verantwoordelijkheid is van de business en (lijn) management: zonder die partijen geen commitment! Wel is het zo dat je balanceert tussen operatie (techniek), beleid (standaarden, richtlijnen) en management.

Wat ik zelf als frustrerend ervaar is dat je als security manager adviseert en in principe geen beslissingen neemt, hoogstens forceert. Tijdens een adviesvaardigheidstraining werd mij heel duidelijk gemaakt dat dit "nu eenmaal zo is als adviseur", enige remedie is om dan een baan als manager te zoeken.
Ik kan nog uren doorgaan, ik ben verknocht aan het vakgebied! Zeker als je onderwerpen als outsourcing, India, WBP. etc op je bord hebt liggen.

Succes met je keuze!
Pagina: 1