68HC11 board. Waar te verkrijgen.

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PostbodeSiemen
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08-2024
Howdy,

Om een beetje te klooien ben ik opzoek naar een expirimenteer bord op basis van een MC68HC11. Gewoon zo'n leuk systeempje met 32K geheugen wat inputjes, outputjes, wellicht een lcd-schermpje. Ik heb het internet al aardig afgestruind maar ik vind alleen maar amerikaanse zaken die deze verkopen en ook nog voor een aanzienlijk bedrag. Heeft iemand hier misschien enige suggesties hoe in Nederland aan zo'n board kan komen?
Ik heb wel een beschrijving van een "Handy board" en hoe je hem in elkaar moet zetten , maar dan zit ik alleen nog met het feit dat ik de printplaatjes moet zien te fabriceren. Wellicht is er hier iemand die daar ervaring mee heeft?

Nou jongens (en meisjes :)) verbaas me!!!

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
...heb je er dan ook 'n print lay-out van? :)
Als dat zo is, lijkt het erop dat dan je problemen over zijn: printjes etsen is niet zo'n probleem... :P

...With a touch of magic¿

• PostbodeSiemen
Op http://el.www.media.mit.edu/groups/el/projects/handy-board/hardware/index.html staat een hele beschrijving hoe je zo'n bord in elkaar moet draaien. Inclusief onderdelen lijst en de print-layout. Deze laatste hebben ze als gif en als postscript file.
Hoe moet je dan zo'n print fabriceren, heb je daar nog speciale apparatuur voor nodig? Ik zie me zelf nog niet met een kroontjes pen die lijntjes er in trekken. :)

• MNM(tm)
...ben 'ns ff aan 't rondkijken geweest op die site. 't Blijkt 'n dubbelzijdige print te zijn :( ...en van de nieuwste PCB-versie zijn zelfs nog geen PostScript files beschikbaar :(
'k zal eens proberen of 't wat wordt met de vorige PCB-versie.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:42
Voor meer info over 68HC11, kijk dan even op bd.thrijswijk.nl

Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75

• PostbodeSiemen
Weet hier iemand een beschrijving op het internet te vinden hoe je zo'n printplaat moet maken, ik heb namelijk geen flauw idee maar ik wil het wel graag weten!

• MNM(tm)
eh, 't maken van 'n printplaat (enkelzijdig) op zich is als lastig genoeg. Laat staan dat 'ie dubbelzijdig moet worden. Vergeet niet dan er bij professioneel gefabriceerde platen zgn. doormetaliseringen in de geboorde gaten zitten, waardoor de sporen op de bovenzijde, door de print heen, verbonden worden met de sporen op de onderzijde...
Nu is dat op de plaats van via's niet zo'n probleem: gewoon 'n draadje er doorheen en dan aan beide zijden solderen. Maar bij IC's (en met name PLCC-sockets) wordt aan de componenten-zijde solderen errug lastig.
Er zijn wel beschrijvingen over hoe je 't beste 'n print zelf kunt maken (Elektuur heeft er zelfs 'n heel boekje over gemaakt :)) maar 't beste is zelf proberen en van je fouten leren ;)

Idd, dat 68HC11 systeempje van de TH-Rijswijk is echt super! 'k Heb er zelf óók 'n paar jaar mee gespeeld en zit dan ook serieus te overwegen om 'n soortgelijk ding in mekaar te zetten... :)

Maareh Kelly, wat wil je eigenlijk allemaal met 't ding kunnen doen? (Suggesties zijn nl. altijd welkom, m'n systeempje zal daar vast geen hinder van ondervinden... ;))

Pagina: 1