Toon posts:

Game PC ~1100 Euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om binnekort een pc te kopen.
Ook wordt het dan vooral als game pc gebruikt.
Qua games speel ik van alles wat, beetje shooters, veel RPG's, race, veel strategie enzovoort enzovoort....
Na nu al een maand wikken en wegen is er het volgende systeem uit gekomen. Ik zou graag wat commentaar hebben op mijn keuze, ik wil namelijk het beste wat kan voor m'n budget, geen miskopen dus :P (prijzen van azerty)

Behuizing
Cooler Master Centurion 5, Zwart € 54,72
Tsja, wat kan ik hier over zeggen? Ik wilde een goedkope kast en de Centurion is dan gewoon zo'n beetje de beste die er te vinden is dacht ik. Hij is toch ruim genoeg om de hele grote GPU's er in te zetten? Oja, ik neem trouwens de zwart met zilver, die vind ik het mooist. :D

Voeding
Antec NeoHE, 500 Watt, Retail € 81,73
Gekozen op prijs en efficientie. De meeste 500 W voedingen zaten bij de 90E, en deze is (net als de Cooler Master iGreen) toch een tientje goedkoper. Hij wordt verder gezien als één van de meest efficiente voedingen op het moment (de betaalbare dan :P) en is modulair. Eerst ging ik voor de iGreen maar die heeft een onbekende levertijd bij azerty. Met deze voeding kan ik wel een tijd vooruit toch? Ook met een zwaardere Dx 10 kaart?

Bediening
Microsoft Business Hardware Pack, Zwart € 28,96
Gewoon goedkoop, ik vind het niet nodig om hier veel geld aan uit te geven. Het toetsenbord geeft steun bij je pols, wat ik zeer fijn vind.

Videokaart
Asus EAX1950PRO/HTDP/256M, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 153,43
Aangezien een directX 10 kaart er voor mij nog niet in zit ga ik voor een X1950 pro. Later wil ik upgraden naar een 2de generatie DX 10 kaart, en wil ik deze twee kaarten in crossfire zetten. Dat kan toch? Ik heb voor Asus gekozen omdat deze gewoon goedkoop was, en volgens mij scheelt het onderling niet heel erg, de één wat stiller, de ander wat koeler, maar veel verschilt het niet. Deze heeft een extra koeler, miss handig.

Harde Schijf
Samsung Spinpoint T166, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II € 80,33
320 Gb vind ik genoeg, en deze is me aangeraden, Spinpoints schijnen wel betrouwbaar en snel te zijn.

DVD-Rewriter
Samsung SH-S182D, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 28,23
Dit maakt niet veel uit dacht ik, deze aangeraden gekregen en heeft een mooie prijs en snelheid.

Speakers
Ik heb besloten om geen speakers te kopen om mijn JVC installatie aan te sluiten aan mijn pc, dat moet kunnen toch?

Moederbord
GigaByte GA-965P-DS4, Retail € 151,25
Eerst koos ik voor de Gigabyte DS3 omdat je met deze zo goed zou kunnen overklokken. Daarna ging ik toch voor een Asus P5B-E, omdat deze wat uitgebreider zou zijn en net zo goed zou kunnen overklokken. Nu ga ik toch voor de GigaByte DS4. Deze kan ook goed overklokken en ondersteund crossfire, wat ik van plan ben om later te gaan gebruiken. Er zijn veel positieve reviews van dit bord (hij zou het goede van de DS3 en de DQ6 zelfs combineren volgens een gelezen review!) en is mooi geprijst.

Processor
Intel Core 2 Duo, E4300, Socket 775, Boxed € 110,77
Dit was voor mij een makkelijke keus, als je dual core wil, is Intel op het moment beter, en als je wilt overklokken, dan zijn de E4300 en E6600 het best. Aangezien de laatste niet in mijn budget past, ben ik voor de E4300 gegaan.

Geheugen
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x 1 Gb € 85,33
Kingston is een zeer betrouwbaar merk heb ik gehoord, dus dat leek me wel een goede keuze. Ik heb voor PC5300 gekozen, ik ben wel van plan om te gaan overklokken, maar ben ik vind het al heel wat als ik de processor goed krijg op 3 Ghz, dus meer was niet nodig. 2 GB paste gelukkig nog net binnen mijn budget, dus dat heb ik ook gedaan.

Koeler
Scythe Infinity € 38,04
Is één van de beste CPU koelers van dit moment en ik kan hem betalen, dus dat heb ik maar gedaan. Ik hoorde dat eigenlijk de ThermalTake Big Typhoon beter is (en goedkoper!) maar azerty weigert om die in zijn assortiment te zetten :(

Monitor
Acer AL1916WAs, Zilver/Zwart, 19" € 167,42
Erg leuk scherm. Ziet er mooi uit, is 19” wide en is betaalbaar. User reviews die ik gelezen heb waren allemaal zeer enthousiast en positief.

OS
Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit, 1 user(s), NL € 84,20
Toch maar vista, oog op de toekomst en is niet eens zo veel duurder dan XP, dus waarom niet? Ik heb voor 32bit gekozen omdat dat goedkoper is en ik niet het idee heb dat 64bit nou zo veel meer toe voegt, of wel?

Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie € 35,00
Ik vind het toch wel handig als van tevoren door mensen die er echt verstand van hebben :P wordt getest of alles perfect werkt, en 1 jaar garantie is ook wel handig. Ik beschouw dit dus niet als geldverspilling.

Totaal Prijs: : € 1094,55

Bij voorbaat dank _/-\o_

PS oja, bijna vergeten, mijn budget is E 1100, en dat is echt de grens, dus aan tips om toch voor de 8800 GTS te gaan of zo heb ik niks aan :P

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

niet veel op aan te merken, maar als ik jou was zou ik toch nog eventjes wachten met het aanschaffen... zeker met aankomende prijzen. Vandaar dat ik je ook aanraad toch te gaan kijken naar een Dx10 kaart. Met een 500watt voeding kom je dan een heel eind, maar mocht je de high end kaarten nemen dan valt meer power toch aan te raden.

Voor de rest ziet het er netjes uit, maar waarom niet Ultimate ipv H.P.? heeft voor gamers zeker wel meerwaarde :)

Wabbawabbawabbawabba

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:36:
Videokaart
Aangezien een directX 10 kaart er voor mij nog niet in zit ga ik voor een X1950 pro. Later wil ik upgraden naar een 2de generatie DX 10 kaart, en wil ik deze twee kaarten in crossfire zetten. Dat kan toch? Ik heb voor Asus gekozen omdat deze gewoon goedkoop was, en volgens mij scheelt het onderling niet heel erg, de één wat stiller, de ander wat koeler, maar veel verschilt het niet. Deze heeft een extra koeler, miss handig.
Crossfire kan helaas niet op de Gigabyte DS4, SLI zou wel kunnen maar dan moet je een nVidia kaart nemen.

Crossfire kan alleen met 2 dezelfde kaarten.

[ Voor 3% gewijzigd door deCube op 24-04-2007 16:44 ]

Work hard & be brave.

• DingieM
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-11-2025
Nu al tegen DX10 kaart beslissen is beetje dom.
Maar eerste spellen pas eind dit jaar.

Al eens naar consoles gekeken?
Ik ben van PC gamen afgestapt, controller op de bank is veel leuker, en dat geldt voor de HDTV ook.
Geen muis-RSI meer!

• Remmertjuh
  • Laatst online: 31-10-2021

Remmertjuh

CSS: [Got] Remmertjuh

deCube schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:43:
[...]

Crossfire kan helaas niet op de Gigabyte DS4, SLI zou wel kunnen maar dan moet je een nVidia kaart nemen.

Crossfire kan alleen met 2 dezelfde kaarten.
Sli kan alleen met 2 dezefde kaarten, CF kan ook met 2 verschillende :)

XBL: Warheadheadshot

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 06:32
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x € 85,33
In de toelichting staat dat je 2 gig wilt, maar dit is toch zeker 4 gig bij elkaar .. Ik weet niet of je deze fout ook in je winkelmandje hebt gemaakt, als dat wel zo is dan kan dat ook weer 85.33 euro schelen

Edit: Je kan ook een Antec Sonata II nemen, inclusief 450 watt voeding. DAt scheelt ook weer de nodige euro's. I.p.v. voeding en kast apart

[ Voor 20% gewijzigd door kapert op 24-04-2007 16:52 ]

• deCube
  • Laatst online: 19-01 13:02
Remmertjuh schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:47:
[...]

Sli kan alleen met 2 dezefde kaarten, CF kan ook met 2 verschillende :)
Oh, foutje. ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:36:

Koeler
Scythe Infinity € 38,04
Is één van de beste CPU koelers van dit moment en ik kan hem betalen, dus dat heb ik maar gedaan. Ik hoorde dat eigenlijk de ThermalTake Big Typhoon beter is (en goedkoper!) maar azerty weigert om die in zijn assortiment te zetten :(
Dan iets waar ik wel beter in thuis ben. De Scythe Infinity is door SilentPCReview wel degelijk beter getest dan de ThermalTake Big Typhoon. Jou zou evt. ook nog voor de Scythe Ninja (rev. B ) kunnen gaan.

Work hard & be brave.

Verwijderd

kapert schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:49:
[...]

In de toelichting staat dat je 2 gig wilt, maar dit is toch zeker 4 gig bij elkaar .. Ik weet niet of je deze fout ook in je winkelmandje hebt gemaakt, als dat wel zo is dan kan dat ook weer 85.33 euro schelen
Nee hoor, dat 2x is de aanduiding van het aantal modules... dus 2 modules van 1 GB
Edit: Je kan ook een Antec Sonata II nemen, inclusief 450 watt voeding. DAt scheelt ook weer de nodige euro's. I.p.v. voeding en kast apart
True, maar dan heb je een 450W voeding. Als de TS later CF wil draaien met zware kaarten, heb je liever een zwaardere voeding. Bovendien is de door de TS gekozen voeding modulair.

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 06:32
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:54:
[...]

Nee hoor, dat 2x is de aanduiding van het aantal modules... dus 2 modules van 1 GB
Volgens mij niet, er staat toch duidelijk een komma voor 2x 85.33 euro ''667 MHz, 2 x € 85,33''
[...]

True, maar dan heb je een 450W voeding. Als de TS later CF wil draaien met zware kaarten, heb je liever een zwaardere voeding. Bovendien is de door de TS gekozen voeding modulair.
Ja dat is inderdaad waar, dan is de keuze die de TS nu heeft gemaakt wel goed :)

Verwijderd

Topicstarter
deCube schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:51:

Dan iets waar ik wel beter in thuis ben. De Scythe Infinity is door SilentPCReview wel degelijk beter getest dan de ThermalTake Big Typhoon. Jou zou evt. ook nog voor de Scythe Ninja (rev. B ) kunnen gaan.
Kijk! dat vind ik mooi! :P

Dan is het helemaal geen probleem

Bedankt voor de snelle reacties! _/-\o_

Dat geheugen is inderdaad 2x 1Gb
KatirZan schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:41:

Voor de rest ziet het er netjes uit, maar waarom niet Ultimate ipv H.P.? heeft voor gamers zeker wel meerwaarde :)
Sry, ben vast noob, maar heb geen idee wat je hiermee bedoeld B)

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:45

Pinjataaa

Hit me!

Bijna niets op aan te merken, alleen de hardeschijf.
Ik zou toch liever voor een Seagate gaan. Ik heb 2 spinpoints en ze zijn beide niet stil

Verwijderd

Topicstarter
kapert schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:59:
[...]

Volgens mij niet, er staat toch duidelijk een komma voor 2x 85.33 euro ''667 MHz, 2 x € 85,33''
Oeps, das inderdaad een beetje onhandig geknipt en plakt van azerty, daar staat namelijk , 2x en dan niks

Beetje stom om daar gelijk, prijs achter te zetten B)

Sorry, zal het veranderen

Verwijderd

kapert schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:49:
[...]

De antec Sonata II heeft een SMARTPOWER voeding! de neoHE is dan een betere keus :)

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

Pinobigbird

doesn't share food!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 17:04:
[...]

Oeps, das inderdaad een beetje onhandig geknipt en plakt van azerty, daar staat namelijk , 2x en dan niks

Beetje stom om daar gelijk, prijs achter te zetten B)

Sorry, zal het veranderen
Ik dacht, ik tel de prijzen die je noemt op en kijk of je dan 2x het geheugen hebt meegerekend. Wat blijkt, met 1x het geheugen kom ik op € 1099,41 uit, en niet € 1094,55 :?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 11:40
H.P. Home Premium :+

Ik zou ook voor ultimate gaan.. de voordelen van de zakelijke en de voordelen van de Home Premium versie van XP in 1 setje.. Ultimate OEM kost maar 180 € H.P. is 150 :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

Pinobigbird

doesn't share food!

To_Tall schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 17:07:
H.P. Home Premium :+

Ik zou ook voor ultimate gaan.. de voordelen van de zakelijke en de voordelen van de Home Premium versie van XP in 1 setje.. Ultimate OEM kost maar 180 € H.P. is 150 :+
Helemaal mee eens.
Voor de rest overigens een prima systeem lijkt me. Alleen ik zou zelf een goedkopere koeler nemen. In de best buy guides van maart staat de Artic Freezer 7 pro van € 18,30 bij Azerty. Deze schijnt prima de koelen, zeker als je niet (ver) gaat overclocken. Scheelt toch bijna 20 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door Pinobigbird op 24-04-2007 17:15 ]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Verwijderd

Antec Sonata II, Zwart € 96,40
Goede kast, word geleverd met een 450 watt voeding, wat genoeg is voor dit systeem.

Asus P5B, Retail € 101,30

Moederbord klokt goed, heeft ondersteuning voor een 1333MHz FSB zodat je in de toekomst makkelijk kunt upgraden.

Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x € 80,47
Goede kwaliteit, lange garantie, en snel genoeg om over te kunnen klokken.

Intel Core 2 Duo, E6320, Socket 775, Boxed € 160,63
Deze processor heeft een hogere FSB dan de E4300, waardoor je ook een hogere geheugenbandbreedte hebt, en heeft 4 MB L2 cache, wat soms tot wel 16% betere prestaties levert en is ook standaard iets hoger geklokt, dus deze lijkt mij de meerprijs zeker waard.

Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II € 73,78
Zeer snelle en stille harde schijf, met 5 jaar garantie.

Samsung SH-S182D, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 28,23
Zelfde brander als die jij hebt gekozen, is inderdaad een zeer goede.

Scythe Infinity € 38,04
Ook hier zijn we het over eens.

Asus EN8800GTS, 320 MB, GDDR3, PCI Express x16 € 275,60

Dit is een zeer snelle videokaart voor zijn prijs, en is directx 10, het prestatieverschil met de 640 MB versie is klein.

Puur een persoonlijke keuze.

Lijkt mij een prima monitor.

Ook niks mis mee.

Totaal: € 1135,03

Dit systeem heeft een veel betere prijs/prestatieverhouding dan die jij samen hebt gesteld. Het enige nadeel is dat je geen crossfire of SLI kunt draaien, maar als je het over 1,5 of 2 jaar aan een betere videokaart toe hebt, dan is gewoon een nieuwe kaart kopen al sneller dan een extra X1950pro voor crossfire. Zo is de 8800GTX in de meeste gevallen sneller als 2x X1950XTX in crossfire. Laat staan 2x X1950pro in crossfire, dan is zelfs de 8800GTS 320MB nog sneller.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2007 18:49 ]

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
Ik zou ook voor het systeem hierboven gaan MAAR dan met een Gigabyte DS3 die sneller en beter is dan een Asus P5B(wat mensen nu wel eens mogen onthouden!). En een Intel C2D E6420 Boxen cpu wat je er voor dat geld met gemak bij inkrijgt ;)

Specs

Verwijderd

Waarom toch met alle geweld een snellere cpu? Het is veel duurder, terwijl de TS aangeeft voor de E4300 te kiezen omdat dat goed overclockt. Voor minder geld heb je een processor die met minder moeite sneller gaat dan een E6*20. Bovendien is € 1100 de harde grens voor de TS.

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

De TS gaf aan dat 1100 echt de grens is dus dan lijkt me dat dat niet kan :)
Verder heb ik laatste 3/4 dagen ook nog even bijgelezen in het DS3/4 topic omdat ik binnenkort ook een pctje ga bestellen. Nu wilde ik gaan voor de Ninja en die past perfect maar de infinity blijkt niet zo lekker te passen op de DS3/4. De clips zullen niet lekker zitten, pas als je een minor mod uitvoert (met wat boutjes en ringetjes ed. voor meer info Gigabyte topic :)) zal de infinity pas echt goed zitten.
Misschien iets om over na te denken.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Verwijderd

je moet je niet blindstaren op snelheid, hogere geheugenbandbreedte en meer L2 cache dragen ook bij aan de snelheid ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:23:
Waarom toch met alle geweld een snellere cpu? Het is veel duurder, terwijl de TS aangeeft voor de E4300 te kiezen omdat dat goed overclockt. Voor minder geld heb je een processor die met minder moeite sneller gaat dan een E6*20. Bovendien is € 1100 de harde grens voor de TS.
Kijk, jij begrijpt mij helemaal _/-\o_
Dat was inderdaad het doel van die E4300, en als ik hem stabiel krijg op 3 Ghz, dan is hij toch ook een stuk sneller dan een stock speed E6320 of zelfs E6420

Dan nog wat, waarom een Sonata II in plaats van Centurion 5 met Antec NeoHe 500W?
Punt 1: Centurion 5 is een ruimere kast (en veel mooier!)
Punt 2: De NeoHe 500 is volgens mij ook een stuk beter dan een Smartpower 450W
Punt 3: Centurion 5 en NeoHe 500W past in budget, want E6*20 neem ik dus niet (zie nog steeds geen goede reden)

Dan nog een vraagje, ik was niet van plan om, zoals Spitfire zegt, 2 X1950 pro's crossfire te draaien, maar om later een goede Ati Dx 10 er bij te kopen en de X1950 pro dan te gebruiken voor de physics. Is dit mogelijk? Ook in verband met mobo keuze want ik weet niet of dit op de Gigabyte DS4 zou kunnen??

Qua hd: tsja, is die wel goed? want ik lees wel is berichten dat de spinpoints miss wel iets langzamer zijn dan seagates, maar wel betrouwbaarder. Als die seagate echter toch goed is, wil ik hem cker nemen, want hij is goedkoper :*)

Oja, sry dat ik zo hard ben over die grens, maar ik heb eigenlijk al niet genoeg geld, dus moet al wat lenen van m'n ouders, en meer kan dat dus echt niet worden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2007 19:42 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:34:
je moet je niet blindstaren op snelheid, hogere geheugenbandbreedte en meer L2 cache dragen ook bij aan de snelheid ;)
Als je gaat overclocken is de FSB (bij de C2D's) de grootste beperkende factor. Met een MP van 9x (E4300) kom je dus een stuk hoger dan met een MP van 7x resp 8x (E6320 resp E6420), bij dezelfde geheugenbandbreedte. Dat cache maakt niet genoeg uit om zowel het snelheids- als het prijsverschil goed te maken ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:35:
[...]

Dat was inderdaad het doel van die E4300, en als ik hem stabiel krijg op 3 Ghz, dan is hij toch ook een stuk sneller dan een stock speed E6320 of zelfs E6420
Eensch
Dan nog wat, waarom een Sonata II in plaats van Centurion 5 met Antec NeoHe 500W?
Punt 3: Centurion 5 en NeoHe 500W past in budget, want E6*20 neem ik dus niet (zie nog steeds geen goede reden)
Punt 1 (smaak) is natuurlijk ook erg belangrijk ja; voor Punt 2 zijn reviews beschikbaar en Punt 3 volgt uit beslissing hierboven ^^.
Dan nog een vraagje, ik was niet van plan om, zoals Spitfire zegt, 2 X1950 pro's crossfire te draaien, maar om later een goede Ati Dx 10 er bij te kopen en de X1950 pro dan te gebruiken voor de physics. Is dit mogelijk? Ook in verband met mobo keuze want ik weet niet of dit op de Gigabyte DS4 zou kunnen??
Volgens http://ati.amd.com/technology/crossfire/charts.html heb je 2 vrijwel gelijke kaarten nodig; hoe dit gaat zijn met de physics weet ik niet (misschien te vinden in V&B forum).
Qua hd: tsja, is die wel goed? want ik lees wel is berichten dat de spinpoints miss wel iets langzamer zijn dan seagates, maar wel betrouwbaarder. Als die seagate echter toch goed is, wil ik hem cker nemen, want hij is goedkoper :*)
De Spinpoint T166 is momenteel de stilste en (een van) de snelste desktopschij(f | ven). Meer info kun je ook goed vinden via google (zoeken op reviews van beide schijven, of, nog beter, vergelijkende reviews).
Oja, sry dat ik zo hard ben over die grens, maar ik heb eigenlijk al niet genoeg geld, dus moet al wat lenen van m'n ouders, en meer kan dat dus echt niet worden ;)
lol, het is jouw geld ;)

Verwijderd

E6xxx processoren zijn ook heel goed overklokbaar. Mijn E6400 loopt op 2,67 GHZ ondergevolt op 1.225 volt, maar is nog steeds minstens net zo stabiel als op stock speeds. Ik zit alleen op dit moment dat mijn processor 55 graden stressed wordt, dus ik moet eerst zorgen voor betere koeling.
Ik ben inderdaad met je eens dat de Centurion 5 mooier is, maar i.c.m de 500W NeoHe kom je uit op €130,00 tegen €90,00 met de Sonata II. Ik vind het het extra geld niet waard, ook al is de Centurion mooier.
Het 2e PCIe slot loopt op 4x dus dat is een behoorlijke bottleneck voor de kaart die je daarin gaat steken, dus als je crossfire wilt gaan draaien moet je toch minstens 2 8x slots hebben of het liefst nog 2 16x slots, met de toekomstige DirectX10 kaarten ben je die extra bandbreedte echt wel nodig. Verder moet je volgens Wikipedia ook 2 kaarten uit dezelfde serie hebben voor crossfire, maar ik weet niet of dat ook zo is als je de tweede kaart voor physics gaat gebruiken.
De 7200.10 serie zijn echt hele goede schijven, ze doen weinig meer onder voor de WD Raptors, en ja, ze zijn erg betrouwbaar, dat kun je alleen uit die 5 jaar garantie al wel opmaken.
In dat geval kun je inderdaad beter de E4300 nemen en die flink overklokken, maar die 8800GTS is echt een aanrader, je krijgt enorm veel prestaties voor die prijs, ze doen ook weining onder voor de 640 MB versie. Eventueel kun je nog wachten tot ATI zijn DX10 kaarten uitbrengt, de prijzen zullen dan ongetwijfeld zakken, en misschien zit er nog wel een beter kaartje tussen voor die prijs.

Edit: ik schrik er zelf van hoeveel ik heb getypt :+

Verwijderd

Topicstarter
zo, een paar kleine veranderingetjes, ik heb gekozen voor de Seagate Barracuda 7200.10 aangezien hij ongeveer even goed is als de samsung spinpoint, maar hij is wel lekker goedkoper :P

Ook heb ik mijn koeler vervangen door een Scythe Ninja, omdat hij iets goedkoper is, geen problemen met het mobo krijg, en volgens silentpcpreview koelt hij zelfs beter!
Dat was dus geen moeilijke keus

Iedereen bedankt voor de vele reacties, en plz ga zo door ;)

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:45

Pinjataaa

Hit me!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 21:41:
zo, een paar kleine veranderingetjes, ik heb gekozen voor de Seagate Barracuda 7200.10 aangezien hij ongeveer even goed is als de samsung spinpoint, maar hij is wel lekker goedkoper :P

Ook heb ik mijn koeler vervangen door een Scythe Ninja, omdat hij iets goedkoper is, geen problemen met het mobo krijg, en volgens silentpcpreview koelt hij zelfs beter!
Dat was dus geen moeilijke keus

Iedereen bedankt voor de vele reacties, en plz ga zo door ;)
Als het echt op de 10tjes aan komt zou ik kiezen voor de Arctic freezer 7 Pro.
Deze is echt waar voor je geld! Hij koelt bijzonder goed EN is muisstil

Verwijderd

En waarom ga je eigenlijk niet voor een 8600GT? Klein beetje sneller dan een 1950pro, stukje goedkoper, DX10, geen pci-e stroomconnector nodig...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 08:29:
En waarom ga je eigenlijk niet voor een 8600GT? Klein beetje sneller dan een 1950pro, stukje goedkoper, DX10, geen pci-e stroomconnector nodig...
http://www.guru3d.com/article/Videocards/426/22/: The GT is merely 15% faster than a 7600 GT in most scenarios; with the GTS performing at roughly 7900 GS or Radeon X1950 Pro performance. A Radeon X1950 Pro or 7900 GS for example will outperform the GTS in many scenarios and is a good amount cheaper. I can pick either one of them up here in the Netherlands for 150 EUR. Sure, these cards are not DX10 compatible but I think you'll see a lot of reviews today with exactly the same sentiment. Yours truly expected more performance.

En dit soort dingen lees ik overal :P
Dus ik koop liever nu de X1950 Pro en dan over een jaartje een écht goede Dx10 kaart, van de tweede generatie

Verwijderd

Ok, da's een goede reden. Dan waren mijn bronnen zeker nog van voor de intro (dus nog geen betrouwbare benches)?

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou kunnen, de meeste reviews vergelijken de 8600GT en X1950 pro niet eens, ze vergelijken hem met de X1600 :D
En volgens mij zijn m'n bronnen van na de intro
Dus ik hou het bij mijn X1950 pro

Verwijderd

Topicstarter
oké bedankt voor jullie hulp, uiteindelijk heb ik echter niet veel veranderd :D :

Cooler Master Centurion 5, Zwart € 54,72
Antec NeoHE, 500 Watt, Retail € 81,73
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II € 73,78 (veranderd van spinpoint)
Samsung SH-S183A, Serial ATA150, Zwart, OEM € 31,43 (veranderd naar sata van ide)
Geen speakers, gaat aan m'n stereo installatie
GigaByte GA-965P-DS4, Retail € 151,25
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x 1 GB € 85,33
Scythe SCNJ-1100P Ninja Rev. B + 120MM fan € 35,40 (veranderd van infinity)
Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie € 35,00
ongeveer € 1089,52 totaal

conclusie: dit is dus een goed systeem, waar nog wel een aantal jaar mee kan worden gedaan (al wordt de graka redelijk snel veranderd) en wat ook lekker goed te upgraden valt?
Als het antwoord Ja is, ga ik hem vanavond of morgen bestellen 8)
Als het antwoord Nee is, baal ik en ga ik hem nog proberen te verbeteren :P

Bedankt!

Verwijderd

Een 'ja' van mijn kant. Veel plezier ermee ;) Weet je trouwens zeker dat je het in elkaar laat zetten? Zelf doen is leuker :)

Verwijderd

Topicstarter
Kan best, lijkt me eigenlijk best leuk, maar ik krijg er dan gelijk een jaar garantie bij, en ze testen hem helemaal op compabiliteit. Aangezien ik er wel af en toe onderdelen van wil vervangen, zal ik er nog genoeg mee klooien ;)

Verwijderd

Topicstarter
oeps, ik kom net ergens achter.
Bij die Asus X1950 pro die ik heb gekozen, heb je twee versies, één non-Crossfire en één CrossFire
Stel dat het mogelijk blijkt om deze kaart te combineren met een DX10 kaart van ati waarbij de X1950 pro wordt gebruikt als physics kaart, is het dan een must om de crossfire kaart te nemen?
Het zou me niks uit maken, de prijs schilt maar 10 euro

het spijt me trouwens mocht dit een simpel basis vraagje zijn waarvan je dat antwoord zo kunt vinden, maar ik heb het niet gevonden:P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2007 22:04 ]

Verwijderd

Volgens deze eerder genoemde tabel van Ati zelf heb je geen aparte 1950rpo crossfire kaart nodig (twee identieke 'gewone' kaarten zou dus moeten werken). Asus meldt op de site echter het volgende: "To enable CrossFire mode, an additional ASUS EAX1950PRO CrossFire is necessary".
Maar de vraag of een 1950pro later te combineren is met een HD2xxx kaart voor physics kan (volgens mij) nog niet beantwoord worden, laat staan of je 1950pro een CF kaart moet zijn of niet...

Verwijderd

Topicstarter
dan doe ik het gewoon wel, het schilt maar tien euro.

Dan ga ik hem waarschijnlijk vanavond bestellen *O*

offtopic: m'n budget was 1100, zit nu rond de 1097,50.
Netjes... :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2007 15:52 ]

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

wat me opvalt is dat er veel mensen zijn die een scythe koeler in hun systeem zetten, ze koelen heel goed en zijn stil dat is waar en bewezen, maar dat mounting systeem schijnt echt superbrak te zijn! ik zou dan eerder naar een Tuniq Tower kijken of iets dergelijks die gewoon met een mounting bracket te bevestigen is en evengoed, zo niet beter koelt als een scythe, en bovendien is deze ook erg stil!

The number one enemy of progress is question

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog steeds niet m'n pc besteld, ik twijfel nogal ;)

@Guumuus: dat is in mijn geval niet echt een probleem, ik laat hem in elkaar zetten. En die Tuniq Tower: Mwah, is al zowiezo niet te bestellen bij azerty, en in bepaalde reviews lees ik toch wel dat installatie moeilijk was, en koelt slechter dan een Ninja. Of ik heb naar verkeerde reviews gekeken :P

Anyway, tips nog steeds welkom!
Systeem nog niet besteld!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik ga binnenkort ook een game-pc kopen, ook 1100 euro budget. Heb flink rond zitten kijken, heb m'n lijstje ook al op orde. Verschil met jou is dat ik al een flatscreen heb staan en ik heb dan ook een 8800GTS videokaart en een Intel Dual Core 6420 op m'n lijstje staan.
Maar de berichten van grote prijsverlagingen in de nabije toekomst worden toch wel steeds luider. Dus ik heb besloten toch nog ff te wachten (max. 3 weken).

Verwijderd

Topicstarter
tsja, dat flatscreen van mij kost 150 euro, dus daar kan je dan nog lekker leuke dingen mee doen :P

Hmm, je kan altijd wel blijven w8en, elke maand komt er wel wat nieuws, en ik ben al een maand aan het rond kijken, dus ga hem nu toch echt bijna bestellen ;)

offtopic: word al door m'n vrienden belachelijk gemaakt dat ik zo lang aan het twijfelen ben :P

Reacties nog steeds welkom

Dus post plz _/-\o_

• UltraR-pc
Yup, ken het, ben ook een enorme twijfelaar :P

Maar je kunt idd altijd wel blijven wachten, maar je kan jezelf natuurlijk wel een grens stellen. In mijn geval zo'n 3 weken, grote kans dat in die periode ATI z'n nieuwe DX 10 kaart heeft uitgebracht die wat prijs gelijk zal zijn aan de 8800gts maar qua prestatie zich kan meten met de 8800gtx (als je de verhalen moet geloven). En m'n huidige pc'tje houd het nog wel heel even uit :) , dat is natuurlijk ook belangrijk. Als jij echt geen fatsoenlijke pc hebt zou ik hem gewoon maandag/dinsdag bestellen (vandaag heeft weinig zin meer ivm met het weekend, en maandag oranjedag).

Edit: "elke maand komt er wel wat nieuws".
Dat is niet helemaal waar, het gaat om de nieuwigheden die voor jou interessant zijn, en wat videokaarten en prijsverlagingen in het algemeen betreft is het voorjaar/zomer over het algemeen het moment waarop grote veranderingen plaats vinden (iig de afgelopen jaren.). En als er echt iets leuks aankomt is dat imo het wachten dan nog wel waard (tenzij je dus echt niks hebt op het moment.)

Mijn basis voor electronica is altijd "koop wanneer je het echt nodig hebt."

[ Voor 29% gewijzigd door UltraR-pc op 27-04-2007 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
UltraR-pc schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 17:11:
Als jij echt geen fatsoenlijke pc hebt....
Op dit moment heb ik:
Pentium 4 2.66 Ghz
FX5200 128mb videokaart
512 Mb geheugen

enz...

Dus het wordt echt tijd voor een nieuwe, want als ik hiermee bijv. probeer Oblivion te spelen, draait hij als een Dia Voorstelling :P

Mijn grens was uiterlijk begin juni wil ik hem hebben, maar bijv het Gigabyte DS4 bord heeft een w8 tijd van 14 dagen, dus nu ga ik hem toch echt wel zo'n beetje bestellen.
By the way, kies jij nou ook voor DS4?

Nog steeds wil ik graag hulp, om twijfels over de goedheid weg te nemen! :D

• UltraR-pc
Nee, ik ga voor een wat goedkoper mobo'tje: MSI P965 Neo-F

Precies dezelfde versie als ik nu heb maar dan een ander socket :) (op het moment 754).

Edit:
mocht je het interessant vinden, de andere verschillen:

-zelfde hdd maar 250gig ipv 320 (heb me altijd goed weten te redden met een 80gig, alleen de laatste weken begint dat krap te worden, mocht het toch niet voldoende zijn, nieuwe hdd plaatsen zo gepiept :) )

-CPU koeler: Arctic Freezer 7 pro.

-Behuizing: Antec Sonata 2

[ Voor 53% gewijzigd door UltraR-pc op 27-04-2007 17:23 ]

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 14:50:
Heb nog steeds niet m'n pc besteld, ik twijfel nogal ;)

@Guumuus: dat is in mijn geval niet echt een probleem, ik laat hem in elkaar zetten. En die Tuniq Tower: Mwah, is al zowiezo niet te bestellen bij azerty, en in bepaalde reviews lees ik toch wel dat installatie moeilijk was, en koelt slechter dan een Ninja. Of ik heb naar verkeerde reviews gekeken :P

Anyway, tips nog steeds welkom!
Systeem nog niet besteld!
dan heb je inderdaad naar de verkeerde reviews gekeken:P

The number one enemy of progress is question

• Kaguya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-03-2025
Ik weet dat je later de huidige graka als physics kaart wilt gebruiken, maar het niet nog niet zeker of het uberhaupt kan met twee verschillende kaarten...
en volgens
http://www23.tomshardware.com/charts16/725-707-296.png

draait Oblivion niet al te fijn op 1280x1024 met alle toeters en bellen aan...ik neem aan dat je dat wel wilt met een nieuw systeem.

Ik zou DS3 mobo nemen en ~40 euro erbij doen[weet niet precies hoeveel] om een 8800GTS te nemen, puur voor de DX9 performance, DX10 support moet je maar als een extraatje zien.

Overigens, als je kan wachten tot juni zou ik dat zeker doen, Ati schijnt in Mei[ze zeggen twee Mei] de nieuwe serie uit te brengen => 8800GTS wordt waarschijnlijk goedkoper :D

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
@ TS: Wat kan ik me goed in jou vinden zeg! :9, Ik twijfel ook constant en moet mezelf echt pushen om eindelijk een knoop door te hakken....
Affein, ik had ook een budget van 1100 euro voor een mooi (game)-systeempje, en had zoiets als jou samengesteld... Maar als die prijsdaling, zoals Kaguya zegt, echt ong. 2 mei komt... is dit ZEKER het wachten waard... zijn er mensen die bevestigingen kunnen geven?? Zoja, dan wacht ik nog max. 1,5 week ofso want ik kan echt niet zonder computer blijkt, begin al allerlei bij-verschijnselen te krijgen :P

[ Voor 4% gewijzigd door RadiQal op 27-04-2007 22:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mmmm, blijft moeilijk, ik heb toch maar weer wat dingetjes veranderd.
Ik vind de DS4 toch wel duur en de kans dat hij die nieuwe crossfire techniek kan is klein volgens Ati, dus kies ik toch voor een goedkopere.
Ik ga voor de Asus P5B-E. Die schijnt even goed te zijn in overklokken als de DS3, maar heeft wat meer functies, zoals meer Raid ondersteuning. Het jammere is wel dat de DS3 solid Caps heeft, en de P5B-e niet.

Ook kies ik qua hd toch voor 250 Gb, omdat UltraR-pc helemaal gelijk heeft ;)
Je stopt er zo één bij en 250 krijg ik waarschijnlijk al niet vol

Over de koeling twijfel ik, de Arctic Freezer Pro 7 lijkt ook wel aanlokkelijk, al koelt hij wel slechter dan de Scythe Ninja. Ik ben namelijk vast veel te bang dat ik m'n mooie systeempje sloop, dus ik wil zeker weten of de Arctic wel een redelijk overklokte E4300 aan kan (somebody help?)

Graka vind ik nog steeds erg moeilijk! Ik lees hier dat wordt gezegd dat de release op 2 Mei is, maar ik lees toch meer berichten dat hij pas op 14 Mei is. Dat vind ik toch wel weer lang wachten :P
Ook lees ik dat die r600 kaarten een monsterlijk stroomverbruik hebben, dus dan zou ik misschien weer een duurdere voeding nodig hebben!

Ik ben wel bereid om nog ff te w8en, maar of ik dat tot 14 Mei kan volhouden ;)

Bas heeft qua bij-verschijnselen gelijk :P

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-01 13:52
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 20:02:
oké bedankt voor jullie hulp, uiteindelijk heb ik echter niet veel veranderd :D :

Waarom neem je een E4300 en geen E6300? Die is maar iets duurder en een stuk sneller.

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• RadiQal
Graka vind ik nog steeds erg moeilijk! Ik lees hier dat wordt gezegd dat de release op 2 Mei is, maar ik lees toch meer berichten dat hij pas op 14 Mei is. Dat vind ik toch wel weer lang wachten :P
Ook lees ik dat die r600 kaarten een monsterlijk stroomverbruik hebben, dus dan zou ik misschien weer een duurdere voeding nodig hebben!

Ik ben wel bereid om nog ff te w8en, maar of ik dat tot 14 Mei kan volhouden ;)

Bas heeft qua bij-verschijnselen gelijk :P
haha }:O
Maarja, ik denk dat je beter 2 a 3 weken kunt wachten voor zo'n grote aankoop... De ATi heeft nl. wel wat voordelen... Denk aan hogere clocksnelheid, meer geheugen, goedkoper dan de 8800GTX.. Daar wil je toch wel 2 weken op wachten :D
Maargoed, je zegt dat sommige mensen zeggen dat ie op 14 mei ge-releashed is, ligt ie dan ook meteen in de winkels dan?

*Bookmarked*>

• UltraR-pc
De Arctic koeler is idd minder dan de scythe, ik ben niet van plan ver over te gaan klokken, ik koop hem puur voor de stilte tov. de boxed koeler. In jouw geval zou ik gewoon bij de scythe blijven.

Wat betreft de grafische kaart, voeding moet iig geen enkel probleem zijn, als een antec 500 watt die kaart niet kan trekken kan ATI hem beter helemaal niet uitbrengen.
En wat het wachten betreft, ja ik vind die kaart het wachten waard, ik ga er vanuit dat hij erg goed is, en zelfs als dat tegenvalt neem ik aan dat de 8800's wel wat in prijs dalen.

Verwijderd

Topicstarter
UltraR-pc schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:32:
Wat betreft de grafische kaart, voeding moet iig geen enkel probleem zijn, als een antec 500 watt die kaart niet kan trekken kan ATI hem beter helemaal niet uitbrengen.
En wat het wachten betreft, ja ik vind die kaart het wachten waard, ik ga er vanuit dat hij erg goed is, en zelfs als dat tegenvalt neem ik aan dat de 8800's wel wat in prijs dalen.
Ja de voeding zit hopelijk wel goed, al wordt er gezegd dat er op de markt nu maar 2 PSU's zijn die twee X2900 XTX in CF aan kan

Hier staat wat over het stroomverbruik van de nieuwe kaart, das nie niks!

W8en zal ik dan nog maar even doen ;)
Over de prijsdaling, ja hopelijk daalt hij wel, en dalen andere dingen ook! Want op dit moment heb ik in m'n budget maar 200 over voor videokaart

• UltraR-pc
Donders, dat artikel heeft m'n verwachtingen over de R600 kaarten ff wat de grond ingeslagen. Wat een idioot ding! 30 cm. groot, een stroomverbruik van hier tot voorbij tokio....

Maar goed, ik ga nog steeds wachten. Ik schat zo in dat ik m'n pc half mei zal bestellen.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
verkeerd gelezen... Warm he?

[ Voor 92% gewijzigd door Fly-guy op 28-04-2007 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heel warm, nu bedenk ik me dat een goede koeling voor mij super belangrijk is!
Ik heb een kamer op zolder, waar de zon de hele dag op schijnt, en op een dag als deze is het net een oven :P

Ik weet het nog steeds niet met wat voor videokaart ik neem, maar ik denk dat ik niks meer ga veranderen. Ik zit nu 60 E onder mijn budget, en ik denk niet dat dat genoeg is om van de X1950 pro naar een nieuwe DX10 kaart te stappen met dezelfde resultaten

Waarschijnlijk hou ik dan de configuratie die ik nu heb

Tips nog steeds welkom of course! ;)

• RadiQal
Schrok hier wel van

Frames per second 1280x1024

Game
HD2900 XTX
HD2900 XT
8800 GTX

Company of Heroes
97.1
N/A
128.6

F.E.A.R.
84
79
125

Half Life 2: Episode 1
117.9
118.9
157.1

Elder Scrolls IV: Oblivion
100.3
101.4
110.5

... http://www.dailytech.com/...the+Start/article7052.htm

Affein, niet wachten op een x2***XT maar een prijsdaling van de 8800GT* ... 8)7 hihi...
Naja, je kunt natuurlijk wel wat redenen bedenken, zoals drivers etc. maar dit stelt me niet gerust..

Ohja, wil er overigns geen 2900XT VS. 8800GTX topic van maken, maar het ging even over, of de TS eventueel kon wachten..

[ Voor 111% gewijzigd door RadiQal op 29-04-2007 00:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb besloten om toch de pc te bestellen

Reden: ik heb geen zin om nog een maand te w8en, en m'n budget voor de videokaart is 220 E, en ik denk niet dat de 8800 GTS zo veel zal gaan dalen. Toch?

De videokaart die ik had gekozen heb ik wel vervangen door ééntje die me wat beter lijkt:

HIS X1950Pro IceQ3 Turbo, 512 MB, DDR3, PCI Express x16 € 210,02

Hij is wel een stukje duurder dan de Asus, maar deze is standaard wat overklokt, heeft een erg goede koeling, en heeft 512 Mb geheugen, wat denk ik toch wel erg handig is met een 19" wide screen. Klopt dat meer geheugen vooral bij grotere resoluties tot zijn recht komt? Dat d8 ik :P

Ook zou ik toch graag nog door iemand bevestigd zien dat mijn voeding (Antec NeoHe 500W) genoeg is om ook later nog zwaardere GPU's aan te kunnen, bijv de HD2900 (mocht ik die over een jaar willen kopen)

Iedereen super veel bedankt voor de berichten en de hulp d:)b

PS, ik bestel hem waarschijnlijk pas morgen avond, dus posten heeft zeker nog nut! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mmmm, lees net dat 512 geheugen eigenlijk geen meerwaarde bied op een 19" scherm, pas bij nog een stuk groter heeft het zin, dan kies ik toch maar weer voor de:
Asus EAX1950PRO/HTDP/256M, 256 MB, DDR3, PCI Express x16
Is 60 euro goedkoper
;)
Pagina: 1