Vista op RAID 0

Pagina: 1
Acties:
  • 776 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Er zijn al enklele topics aan dit onderwerp besteed, maar net niet het probleem wat ik heb, en heb dus geen oplossing kunnen vinden.

Probleem: Ik wil Windows Vista (Ultimate 64 bit, NL versie) op mijn RAID 0 configuratie zetten. Heb alles volgens mij goed ingesteld in de BIOS. Wanneer ik Vista probeer te installeren vanaf een bootable DVD, kom ik niet verder dan het scherm waar je kunt aangeven op welke partitie/harddisk je Vista wil zetten.
De RAID config stond er bij de eerste poging netjes bij vermeld. Het lukte me alleen niet Vista erop te installeren. Ik heb dat geprobeerd met het inladen van RAID drivers (uit het laatste nforce4 driverpakket), maar ik bleef steeds dezelfde error krijgen: iets als 'gekozen partitie voldoet niet aan de installatiecriteria'.
Wel moet ik erbij zeggen dat ik de drivers 1 voor 1 heb geprobeerd, terwijl ik later las dat je er ook meerdere tegelijk kan kan kiezen (ctrl+klik). Dat wilde ik gaan proberen, maar het lukt me nu niet meer om de RAID config te zien in dat eerste installatiemenu van Vista. Ik zie de ene keer 2 losse harddisks staan, na een reboot straat mijn derde (non-raid) harddisk er opeens ook bij, dan weer die derde harddisk samen met een van de twee RAID-disks, steeds wat anders lijkt wel..
Heb van alles geprobeerd in het BIOS, maar ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe het moet staan allemaal. Ik kan niet veranderen welk 'device' SATA 1 of 2 is, dat wordt zelf gekozen.
Hoe moet het allemaal staan en hoe kom ik voorbij dat irritante installatiescherm van Vista?

Mobo: Asus A8N SLI.
Harddisks: 2x Raptor 74 Gb, 1xWD 500GB
DVD-Branders: 1xBenQ, 1xLG.
Geen floppy.

Iemand een oplossing?

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-02 12:42

William/Ax3

We are Starstuff

Err uit je verhaal zie ik het volgende er niet bij staan:
Heb je wel in je RAID controller bios een raid opgebouwd?

Dan zou het namelijk (ga er even vanuit dat het bij vista gaat zoals in xp) als volgt.
Start de setup druk op f6 voor extra drivers.
Doe je RAID floppy drivers erin. En selecteer dat je deze wilt gebruiken.
Geef waar die moet installeren je raid paritie aan (die je dus opgebouwd heb in je raid controller bios).

kan zijn dat je ook nog in je bios die twee sata poorten op raid moet zetten. Hoe je dit doet + hoe je raid opbouwd staat in je mobo handleiding.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:47

TheVMaster

Moderator WOS
William/Ax3 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:33:
Err uit je verhaal zie ik het volgende er niet bij staan:
Heb je wel in je RAID controller bios een raid opgebouwd?

Dan zou het namelijk (ga er even vanuit dat het bij vista gaat zoals in xp) als volgt.
Start de setup druk op f6 voor extra drivers.
Doe je RAID floppy drivers erin. En selecteer dat je deze wilt gebruiken.
Geef waar die moet installeren je raid paritie aan (die je dus opgebouwd heb in je raid controller bios).

kan zijn dat je ook nog in je bios die twee sata poorten op raid moet zetten. Hoe je dit doet + hoe je raid opbouwd staat in je mobo handleiding.
Het gaat idd op dezelfde manier. Alleen kun je (gelukkig) ipv een diskette ook kiezen om drivers van cdrom/usb-stick te laden :)
Het is idd wel handig :+ om in de bios ff een raid-set aan te maken.

• tbenschop2
BEdankt, gelukkig was ik zelf zo slim om daar aan te denken :)
Ik heb dus idd in het BIOS een RAID config gemaakt en RAID is dus enabled.. Dat werkt allemaal prima, er staat 'healthy' bij, dus dat moet wel goed zijn.
In XP ging het idd met F6 en een floppy (overigens nooit geprobeerd, heb gewacht op Vista) , In Vista moet je dit dus doen in het eerste installatiemenu waar je de partitie/hd aangeeft waar Vista op moet komen.
Maar goed, daar krijg ik dus het bovenbeschreven probleem.... OF de harddisks staan niet juist vermeld in dat menuutje, of dat staan ze wel, maar dan krijg ik toch nog een foutmelding.

Nu is mijn eerste prioriteit om ervoor te zorgen dat de harddisks weer juist vermeld staan, dus (in mijn geval): 1 RAID config van die 2 Raptors, en 1 Western Digital 500 GB. En dus niet 2 losse raptors, of 2 lossraptors + de WD, of 1 raptor + de WD, wat ik nu de hele tijd krijg!

Ik zit met name te kloten met: -
-het enablen van RAID: welke devices moet ik enablen?
-alle devices op de goede plek krijgen in het BIOS (ik heb in totaal 5 devices: 2x Raptor, 1x WD, 2x DVD-writer), wat moet waar? Maakt het uit wat op 1st SATA, 2nd SATA, 1st IDE master, 1st IDE slave, 2nd IDE master, 2nd IDE slave, enz. staat? Zo ja, hoe kan ik dat goed zetten?

[ Voor 27% gewijzigd door tbenschop2 op 24-04-2007 16:16 ]

Verwijderd

Ik heb zelf een soortgelijk probleem. alleen is het dan zo dat als ik de drivers probeer te laden hij geen raid drivers wil laden terwijl ik de drivers wel uit het mapje sataraid haal. Wanneer ik dat probeer dan ziet hij namelijk alleen maar een Nforce sata controller.

• tbenschop2
hmm, gebruik je wel de laatste nforce4 drivers? Bij mij staan er 3 .inf bestanden in het mapje sataraid...
Probeer deze:

64-bit: http://www.nvidia.com/obj...amd_winvista64_15.00.html
32-bit: http://www.nvidia.com/obj...amd_winvista32_15.00.html

[ Voor 43% gewijzigd door tbenschop2 op 24-04-2007 16:20 ]

Verwijderd

ik in ieder geval wel.... er zijn trouwens ook geen anderen

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-02 21:26
Laat ik je alvast waarschuwen...

Ik ben een keer een HELE dag meebezig geweest en het is me nie gelukt het aan de praat te krijgen (hij zag de raid partitie gewoon niet) :>
Ik heb wel 20 verschillende drivers gedownt en geladen en ik weet niet hoevaak installatie opnieuw opgestart :)

Dit met....

AMD x2 3800+
DFI lanparty SLi-D
2 x 36 GB raptor

[ Voor 6% gewijzigd door Nano2009 op 24-04-2007 16:30 ]

Verwijderd

ik heb ook een DFI Lanparty alleen dan de ultra-D
icm 2 x baracuda 7200.10 250 + non raid 7200.8 250 GB

• bootchee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08-2015
Ik heb vista x64 in raid0 geinstalleerd met de 15.00 drivers. Tijdens installatie kiezen voor de drivers in zowel sataraid als sata_ide map, dit heb ik via een usb-stick gedaan. Dit op nForce4 mobo (DFI lanparty sli-d). Dit werkt prima met 3x WD2000JS sata schijven.

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
heb hetzelfde mb

vista op single sata disk ging perfect, alles werkte

vista 32bit of 64 bit op nvraid 0 installeren ging ook zonder extra drivers (gewoon standaard ingebakken drivers dus) MAAR ik kon geen Office 2007, Adobe Reader of Audio drivers installeren, wel bv Antivirus, Nero, ...

oplossing, nvidia drivers 15.00 installeren en probleem was opgelost, werkt als een zonnetje nu en bijna dubbel zo snel in raid 0 dan als in single disk

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

Pagina: 1