Toon posts:

Mini wan aanleggen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het plan is als volgt:

Punt 1
Bij een kennis van me moet er een WAN komen tussen twee woonhuizen. Er moet 150 meter UTP kabel of glas kabel getrokken worden van huis A naar huis B. De kabel zal zonder krommingen onder de grond komen te liggen in een dikke rioleringbuis.

De volle 100Mbit hoeft niet gehaald te worden, 10Mbit half-duplux zou bij wijze van voldoende zijn. Ik denk dus zelf dat 150 meter UTP zonder tussenkomst van een repeater goed zou moeten kunnen functioneren.

Waar ik mij zorgen om maak is het volgende: Hoe zit het met blikseminslag? Geeft een dikke rioleringbuis voldoende isolatie om de spanningverplaatsing naar de aan beide kanten aangesloten switches op de vangen? Kortom: overleven de switches een dergelijke blikseminslag? Met glas speelt dit scenario natuurlijk niet.

Punt 2
Nu is het ook zo dat er internet moet komen. Het internet signaal moet van 1500 meter ver gehaald worden. Volgens mij is dit met een straalverbinding goed te doen omdat er geen bomen of iets tussen zitten. Kan dit met huis-tuin-en-keuken apparatuur? Of is duur materiaal vereist?

Graag verneem ik tips en of trucs over hoe jullie zoiets zouden aanpakken...

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 12:43
150M is voor UTP wat aan de lange kant (zou mischien net kunnen werken, maar houdt niet over). Wat betreft bliksembeveiliging, hier zijn zogenaamde overspanningsbeveiligingen voor te krijgen die je gewoon aan je UTP kan klikken. Hoeveel geld heb je eigenlijks over voor een oplossing?

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
het zou kunnen met een richt antenne, maar dan zul je ws wel zendvermogen moeten verhogen lijkt mij... 1.5KM met wifi is nogal veel ;-)

Verwijderd

Op punt 2: dit is (theoretisch) te doen, je komt dan wel uit bij de duurdere apparatuur omdat je gebruik moet gaan maken van richtstraalantennes die een sterk geconcentreerde straal op 1 punt moeten richten (standaardantennes werken niet, omdat deze omnidirectioneel zijn en niet verder dan 15-20 meter komen).

Of e.a. in praktijk ook werkt is de vraag. Hier hebben we een tijd een draadloze verbinding over 1000 meter gedraaid met cisco apparatuur en dat liep prima. Jouw situatie kan natuurlijk afwijken dus probeer eerst de apparatuur op proef.

• sjun
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-01-2025
Gangbaar voor UTP is maximaal 90meter. Daar kan je wel iets mee rommelen als het geen kritische verbinding is maar ruim tweederde meer lijkt mij weinig stabiel. Je komt dus uit in het prijziger glasvezel met converters of op een deugdelijke straalverbinding die toch ook niet goedkoop zal zijn.

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:36

Totaalgeflipt

De enige echte

Dutch2007 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:58:
het zou kunnen met een richt antenne, maar dan zul je ws wel zendvermogen moeten verhogen lijkt mij... 1.5KM met wifi is nogal veel ;-)
Hij heeft het over 150 Meter, dat moet dus makkelijk kunnen met een richtantenne

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 12:43
Totaalgeflipt schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:03:
[...]

Hij heeft het over 150 Meter, dat moet dus makkelijk kunnen met een richtantenne
Bij punt twee heeft hij het over het internet 1500m verder op halen.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 16:25
ga je m door de wc halen? :+

stp kan toch 200m?

you had me at EHLO

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Excusses, verkeerd gelezen... Glas?

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06-2025
Totaalgeflipt schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:03:
[...]

nee dat is de afstand tussen de huizen, het internet moet van 1,5 KM gehaald worden als ik het goed begrijp

edit: moet iets vaker refreshen :)

[ Voor 6% gewijzigd door rkrythe op 24-04-2007 15:10 ]

Flickr

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Je kunt toch de modem plaatsen op het punt waar het internet komt, dan glas naar het eerste huis, en dan een straalverbinding of 2 stukken utp, met een switch/repeater,

Zowiezo, is er geen adsl mogenlijk op Pand A?
Dat bespaart je al 1.5 KM

[ Voor 5% gewijzigd door Totaalgeflipt op 24-04-2007 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties!

Iets meer relevante informatie:

In het aan te leggen WAN met al da niet een glas kabel is geen internet mogelijkheid. Bij een nabijgelegen pand is er wel een permanente internet verbinding, dus vandaar de straal verbinding.

Het budget is niet onbeperkt. UTP is financieel goed te doen, glas iets minder. Daarnaast is de WAN niet noodzakelijk als er geen "stabiele" straalverbinding tot stand gebracht kan worden. Bij slecht weer geen verbinding is niet zo'n probleem, het internet zal meer voor recreatie zijn...

Hebben jullie misschien type nrs van adviesproducten?

Bij voorbaat dank.

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Maar waarom vraag je niet op Huis A, adsl/of kabel aan, en zet je dan een straal/kabel verbinding op naar Huis B, dat bespaart je in kosten, en is minder storings gevoeliger,

Verwijderd

Topicstarter
Omdat er daar geen ADSL/Kabel etc. te verkrijgen is. Het betreft een boerderij... :)

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Deze antenne heb je 2x nodig: http://www.pagershop.nl/product_info.php?products_id=248
Dit accesspoint heb je 2x nodig: http://www.pagershop.nl/product_info.php?products_id=303
Deze bekabeling heb je nodig tussen het AP en de antenne: http://www.pagershop.nl/product_info.php?products_id=344

Zorg ervoor dat de coax kabel tussen je AP en je antenne zo kort mogelijk is! Dit voorkomt verlies van signaalsterkte.

*edit*
Of gewoon dit pakket: http://www.pagershop.nl/product_info.php?products_id=388

[ Voor 10% gewijzigd door Mishmash op 24-04-2007 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende bundel pakket werd door Router Shop geadviseerd:

http://www.routershop.nl/...2-4ghz-802-11b-g-band.htm

Als ik het pakket van de poster boven me bekijk is dat voorzien van een straalantenne en twee accesspoints en het pakket dat door routershop geadviseerd werd was meer een plasic blok, maakt dit nog verschil? In prijs niet echt, en het princiepe is volgens mij gelijk... Wat geeft jullie voorkeur?

Volgens mij is dit punt dan vrijwel afgesloten, bedankt daarvoor.

Wat ik me nog afvraag is het volgende: Is UTP cat5e bliksem gevoeldig als het in een dikke rioleringbuis ligt? Ik denk dat ik eerste een rol cat5e kabel probeer en mocht dat geen success blijken dat er een stukje glas komt te liggen...

Bij voorbaat dank.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

UTP / STP Cat 5/6 whatever gaat niet werken. Heeft niet zozeer te maken met de kabel maar meer met de golflengte van het ethernet signaal dat er overheen gestuurd wordt. Glasvezel werkt met andere golflengtes (logisch, is namelijk opties) dus dat kan veel langer :)
Wifi of glas is dus eigenlijk de enige optie. Of je moet voor Coax willen gaan, dat kan wel een langere max lengte hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:24:

Hebben jullie misschien type nrs van adviesproducten?

Bij voorbaat dank.
Als Bridge / Accesspoint: twee maal Cisco Aironet 1400 Series (outdoorversie omdat ik er even vanuit ga dat de bridge buiten komt?)
als antenne twee maal de 21 dBi Mast Mount Parabolic Dish (AIR-ANT3338)

Kijk ook even op de Cisco site. Dit is de combi die wij gebruikten. Dit zijn zo ongeveer de enige antennes waarmee je dit soort afstanden kunt overbruggen. Houdt rekening met een prijskaartje van € 4000,- :'(

Met andere merken heb ik geen ervaring, maar met een budget van een paar honderd ga je er niet komen omdat dit type antenne nogal prijzig is. Goedkopere antennes ga je deze afstand niet mee overbruggen. We hebben hier e.a. geprobeerd om 1km stabiel te overbruggen en dit werkte iig.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Stiensnet doet het met WAP54G's van Linksys.

Maar het kan ook als volgt:

Men neme een Linksys WRT54GL met een 6 dBi Omni antenne en een kabeltje.
In de WRT54GL flash je DD-WRT, je schroeft het vermogen op en zet 1 van beide routers in bridge/client bridge mode en hang de antennes buiten.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:53:
Het volgende bundel pakket werd door Router Shop geadviseerd:

http://www.routershop.nl/...2-4ghz-802-11b-g-band.htm

Als ik het pakket van de poster boven me bekijk is dat voorzien van een straalantenne en twee accesspoints en het pakket dat door routershop geadviseerd werd was meer een plasic blok, maakt dit nog verschil? In prijs niet echt, en het princiepe is volgens mij gelijk... Wat geeft jullie voorkeur?
Dat plastic blokje waar jij het over hebt is een vlak antenne, deze heeft een bredere straling dan een straalantenne. Voor jouw toepassing is het beter om een straalantenne te nemen ipv een vlakantenne.

Die posts hierboven over cisco apparatuur en 4000,- euro voor materiaal vind ik zelf ruim overdreven. De apparatuur die ik aangaf zal nog geneens de helft daarvan kosten en levert voldoende kwaliteit voor jouw toepassingen.

Verwijderd

Het kan zijn dat mijn indicate van €4000,- overdreven is. Echter, wij hebben hier geprobeerd een afstand van 1000m te overbruggen (tijdelijke pand naar vaste locatie). In eerste instantie hebben we daarbij ook geprobeerd goedkopere oplossingen toe te passen (zoals de oplossing die Mishmash aandraagt) maar bij ons werkte dat niet (ofwel niet ofwel niet optimaal). Wij kwamen bij uiteindelijk uit op de door mij voorgestelde combi.

Uiteindelijk kan het best zijn dat bij ons specifieke zaken voor problemen zorgen (hoewel er een goede line of sight was, alleen een kleine hoopje bomen), en dat de situatie bij topicstarter anders is.

Een tip, probeer of je de apparatuur op proef mag krijgen.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-03 08:43
offtopic:
Never mind :x

[ Voor 98% gewijzigd door Maks op 25-04-2007 10:49 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Wat is er mis met gewone ouderwetse COAX? Dit kost nagenoeg niets en kan makkelijk 185 meter aan (met dure kabels zelfs iets van 500). Een paar oude switches en je convert het aan beide kanten zo weer naar UTP. Kost niets, is 10 MBit Full Duplex is super betrouwbaar.

http://www.homenethelp.co.../maximum-cable-length.asp

en zoiets:
http://www.2dehands.nl/10-mb-hub-rj-45-coax-21694563.html

of direct aan je PC:
http://www.marktplaza.nl/...aart-10mb-pci-2716959.php

[ Voor 19% gewijzigd door BCC op 25-04-2007 10:57 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Om van pand A naar pand B te komen ga ik inderdaad gebruik maken van COAX, "Back to the **" >:)

Hoe zit het met de bliksemgevoeligheid van COAX in een dikke rioleringpijp?
Pagina: 1