Processorcooler verkeerd gemonteerd.

Pagina: 1
Acties:

• Blarretje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-10-2024
Ik zit met een klein dilemma. Enige weken geleden heb ik een nieuw systeem in elkaar gezet. De enige "kritiek" die ik krijg van diverse tweakers is dat de processorcooler verkeerd is geplaatst. In mijn geval wordt de lucht van boven naar beneden geblazen ipv van voor naar achter. Naar mijn mening zitten er nog genoeg casefans in de kast die voor een goede warmte-afdracht kunnen zorgen.

Voor foto's zie http://tweakers.net/productsurvey/survey/4293

Mijn vragen:

1. zit deze cooler verkeerd op het moederbord, (zo ja, waarom)
2. Is het slim om de cooler een kwartslag te draaien met het moederbord in de kast?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:38
mobo uit de kast halen bij het draaien, dat wel.

ik heb zojuist op mijn scythe ninja iets aan de plaatsing van de fan veranderd, PATS, van 43C load naar 37C load. ik raad het je aan. alhoewel, als je niet overclockt en je temps worden niet te hoog (hou wel headroom voor de zomer! ohja, en voor het verstoffen van je kast) kun je het uiteraard gewoon zo laten.

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Hij hoort idd een kwart slag gedraait, de lucht naar achter blazend. Het is 2 minuten werk om hem een kwart slag te draaien.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:13

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ligt het niet gewoon aan de plaatsing van het socket hoe de koeler komt te zitten?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
_Dune_ schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:05:
Ligt het niet gewoon aan de plaatsing van het socket hoe de koeler komt te zitten?
Zo te zien is het S775, dus hij kan op beide manieren.

• Blarretje
Dat klopt, het is een Socket 775 en de processorcooler kan op meerder manieren geplaatst worden

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:42

Totaalgeflipt

De enige echte

Ja, zoals al eerder gezegd kan hij op meerdere manieren, eigenlijk alle kanten op,
Ik zou hem zo plaatsen dat hij de lucht van rechts door de koelribben blaast, naar linus

dus:

code:
1
2
<--- (Cooler) <---
Dan word de warne lucht veel beter afgevoerd.

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-02 21:31

LieveNiels

On Fire

Maar het ligt er dus aan hoe je je airflow wilt hebben edit: zoals hierboven ;)

[ Voor 19% gewijzigd door LieveNiels op 24-04-2007 14:13 ]

Verwijderd

Lijkt me handig als ie op je outtake staat te blazen imo :')

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hij zit inderdaad verkeerd.
Ik heb hem zelf ook in zover ik me kan herinneren stond in de handleiding vrij exact beschreven naar welke kant ie moet blazen. Waarom denk jij het beter te weten dan de heren van Zalman ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

De vraag is natuurlijk hoe groot het verschil gaat zijn (als dat er al gaat zijn). Met die kast met een behoorlijke airflow zul je echt niet merken dat die fan naar beneden blaast. Zeker als je je mobo uit de kast moet halen... daar zou ik geen moeite voor doen (tenzij je temps nu veel te hoog zijn natuurlijk).

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:47

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

De voeding zit ook niet op een ideale plaats btw. De fan van de voeding zuigt nu de koele lucht (onder in de kast) weg door de voeding en voert deze naar buiten de kast. Voedingen met een intake fan als deze komen optimaal tot hun recht boven in de kast waar ze de warmere lucht afvoeren.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:07:
De voeding zit ook niet op een ideale plaats btw. De fan van de voeding zuigt nu de koele lucht (onder in de kast) weg door de voeding en voert deze naar buiten de kast. Voedingen met een intake fan als deze komen optimaal tot hun recht boven in de kast waar ze de warmere lucht afvoeren.
Dat is simpelweg de indeling van de kast, daar doe je niets aan. Bovendien maakt het helemaal geen klap uit, aangezien de lucht bij een fatsoenlijke airflow veel te kort in de kast is om onder invloed van temperatuurverschillen een grote verticale beweging te maken!

• Blarretje
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ga in ieder geval de temperatuur in de kast goed in de gaten houden en dan even bekijken of het handig is de processorcooler om te draaien.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
ATX kasten zijn eigenlijk op het princiepe van steigende warme lucht gemaakt. De airflow die het beste werkt is koude lucht onder er in en de warme lucht boven er uit. Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://lib.store.yahoo.net/lib/svcompucycle/guide-airflow.jpg
offtopic:
Let niet op de waardes

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:44
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:00:
Lijkt me handig als ie op je outtake staat te blazen imo :')
dat doet hij nu ook die antec kast heeft boven in de kast ook een outake zitten, maar toch lijkt het me beter om hem een kwartslag te draaien zodat hij de lucht van voor uit de kast aanzuicht en het er via de achterkant uitblaast nu zit je videokaart midden in je airflow

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:15
http://www.zalman.co.kr/e...=/upload/product/CNPS9700 LED.swf

In deze link staat dat hij zo dus het beste koelt, dus dan zou ik hem er zo opzetten. Het kan in elk geval geen kwaad het te proberen. Ik heb zelf een CNPS9500-AM2, en die heb ik er ook inzitten zoals in het filmpje, en die koelt gewoon goed.

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Bovendien blaas je nu dus warme lucht op je GPU, die zelf ook al genoeg moeite heeft om koel te blijven.

Bijkomend nadeel, omdat de airflow verstoort wordt, en er dus warmere punten in je kast gaan onstaan, gaan ook je fans harder draaien, en krijg je dus meer geluidsproductie

Edit
Zie nu ook dat de warme lucht langs je northbridge geblazen wordt, deze hebben het op dit moment al zwaar genoeg, fan omdraaien heeft 4 voordelen:

koelere lucht komt van onderen, koele lucht is zwaarder dan warme lucht.

1 - koele lucht komt eerst langs northbridge
2 - lucht gaat omhoog langs cpu
3 - lucht koelt nog net je power regulators mee (koelvinnen op mobo boven cpu
4 - daardoor wordt ook warme lucht niet in je kast rondgepompt, maar gaat netjes van beneden naar boven.

Ik zou inderdaad voor je voeding nog iets anders verzinnen... maar hoe precies kan ik je nu ook nog niet vertellen... thinkmodus on...
/Edit

[ Voor 53% gewijzigd door rdfeij op 25-04-2007 08:32 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Blarretje schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:01:
Ik zit met een klein dilemma. Enige weken geleden heb ik een nieuw systeem in elkaar gezet. De enige "kritiek" die ik krijg van diverse tweakers is dat de processorcooler verkeerd is geplaatst. In mijn geval wordt de lucht van boven naar beneden geblazen ipv van voor naar achter. Naar mijn mening zitten er nog genoeg casefans in de kast die voor een goede warmte-afdracht kunnen zorgen.

Voor foto's zie http://tweakers.net/productsurvey/survey/4293

Mijn vragen:

1. zit deze cooler verkeerd op het moederbord, (zo ja, waarom)
2. Is het slim om de cooler een kwartslag te draaien met het moederbord in de kast?
Wat heet verkeerd. Ik heb zelf ook zo'n Zalman op mijn oude P5WD2 bordje zitten.

De fan blaast naar achteren toe. In jouw geval wordt dus lucht aangezogen vanaf je VGA kaart naar boven toe. Als je daar de lucht naar buiten zuigt, dan zou er niets aan de hand moeten wezen. Immers, het is dan net alsof je zowel koeler als rear fan een kwart slag gedraaid zou hebben.

Je moet natuurlijk niet van bovenaf lucht naar binnen blazen; in ieder geval niet in deze opstelling. Want kan zou je nu de koeler geweldig tegenwerken: die probeert de lucht naar boven toe te blazen, en die top fan jan jouw duwt dan weer terug.

Als je via de top fan naar buiten zuigt, dan kun je het m.i. best zo laten. Anders zou je hem inderdaad een kwart slag kunnen draaien, zodat de fan naar de drive-case kant wijst. En in tegenstelling tot wat je vaak hoort, loont het ook om eens te testen of je, in die dwars positie, de top fan lucht naar BINNEN laat blazen. Klinkt alsof dat niet goed is, want traditioneel ben je gewend de warme lucht naar buiten te zuigen. Maar ik heb al verschillende kast reviews gezien waar men concludeerde dat juist het naar binnen blazen van koude lucht op de koeler juist beter werkt (als de koeler fan zelf natuurlijk naar "links" blaast). Ik zou het gewoon een keer proberen. Die top fans in zo'n Antec kast zijn in een handomdraai omgedraaid.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Hoe langer ik naar je opstelling kijk, des te meer gecharmeerd ik ben van de opstelling -- ervan uitgaande dat je top fan de lucht inderdaad naar buiten zuigt, en ik het goed gezien heb dat je fan naar beneden wijst (dus lucht naar 'achteren' = boven blaast). Want zo trek je prachtig koele lucht over de northbridge; en bovendien, i.p.v hete lucht over de mosfets te jagen bij een traditionele opstelling met gekantelde koeler, waaier je nu zijdelings, door de roterende bladen van de fan, alleen maar KOELE lucht over de mosfets, terwijl die warme lucht naar boven toe geblazen wordt.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Pagina: 1