Toon posts:

Probleem na noob overclock P5B deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Om maar meteen to the point te komen... ik ben een noob op gebied van overclocken en kwam uit na veel lezen bij de volgende link: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=115217

Ik heb die bios screens gevolgd alleen heb ik bij mij omdat ik een conroe 6600 heb de multiplier op 9 gezet... dit heb ik daarna pasg edaan vanuit windows vista zelf. Daarna vroeg hij mij om opnieuw op te starten en heb ik hem dit laten doen. Maar toen bleef hij hangen en ging mijn monitor uit omdat hij geen signaal ontving. Ds wat heb ik gedaan, ik heb op reset gedrukt. Maar hier reageerde hij niet op. Uiteiendelijk hem ik de stroom eraf gehaald doro de schakelaar van mijn voeding om te zetten. Hij ging natuurlijk netjes uit, maar toen ik hem weer aan wilde zetten reageerde hij niet meer. Toen ik mijn kast openmaakte zag ik dat als ik de stroom erop zette dat dan het powerlampje van mijn moederbord blauw knippert met frequentie van 1 seconde. Ik weet niet wat nu te doen aangezien ik er te weinig vanaf weet...

Ik heb geleezen dat ik het CMOS kan legen door de batterij van het moederbord af te halen maar ik moet dan weten hoe het bios opnieuw in te stellen ik zou dit zelf niet durven te zeggen hoe dit moet... Misschien is dit simpel mar tijdelijk durf ik nu niks meer te doen zonder het zeker te weten dat het veilig (genoeg) is. Daarom hoop ik op hulp van jullie, tweakers...

Ik heb dit systeem net 2 maanden en een half jaar voor moeten sparen... kan het nu zijn dat het helemaal kapot is dan?! Waarom bleef hij hangen, multiplier van 9 moet hij volgens asus kunnen...

Echt super bedankt voor reacties!!!!

Robbert

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:15
Een E6600 loopt standaard op multiplier 9 (266 x 9 = 2400 MHz). Op wat voor frequentie heb je de frontsidebus gezet?

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenTheStig op 24-04-2007 13:57 ]

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
Als je de CMOS cleared (dus dat verhaal met het batterijtje) dan start hij daarna weer gewoon op, je hoeft niet perse iets aan de BIOS te veranderen. Je moet alleen wel even in het boekje kijken, want behalve het batterijtje eruit halen moet je ook een jumpertje omzetten (jumper is een klein plastiek dingetje wat over 2 pinnetjes heen zit op je moederbord).

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je de CMOS reset (door batterij eruit, of de CMOS reset jumper/knop te gebruiken, zie manual), dan boot je bord daarna in een veilige staat. Zelfs als je dan niets in je bios verandert, zal het in ieder geval werken. Daarna rustig eens voorzichtig beginnen met het overclocken in stapjes, niet meteen een hele grote sprong wagen.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je hebt de CPU of het geheugen of iets anders te hoog ingesteld waardoor het zaakje niet meer werkt.
Ik zou me iets meer gaan verdiepen in overclocken voordat je blind settings van iemand anders over neemt. Elke hardware verschilt dus resultaten van de een zeggen niets.

Zet je voeding een paar seconden uit en daarna je PC weer aan en stel in de BIOS alles goed in. (Die batterij kan je er gewoon in laten. dit bord merkt vanzelf dat het niet goed is gegaan en reset de BIOS dan weer) Ga dan langzaam (gewoon vanuit de BIOS) overclocken. Lock PCI frequenties e.d. en verhoog langzaam de FSB enz. Neem ook even de overclock FAQ door, hier wordt een hoop in uitgelegd.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 24-04-2007 14:00 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Even in manual kijken hoe je cmos reset (jumper omzetten en batterij eruit).

[ Voor 191% gewijzigd door Viss op 24-04-2007 14:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:59:
Je hebt de CPU of het geheugen of iets anders te hoog ingesteld waardoor het zaakje niet meer werkt.
Ik zou me iets meer gaan verdiepen in overclocken voordat je blind settings van iemand anders over neemt. Elke hardware verschilt dus resultaten van de een zeggen niets.

Zet je voeding een paar seconden uit en daarna je PC weer aan en stel in de BIOS alles goed in. (Die batterij kan je er gewoon in laten. dit bord merkt vanzelf dat het niet goed is gegaan en reset de BIOS dan weer) Ga dan langzaam (gewoon vanuit de BIOS) overclocken. Lock PCI frequenties e.d. en verhoog langzaam de FSB enz. Neem ook even de overclock FAQ door, hier wordt een hoop in uitgelegd.
Voeding en dergelijke uitzetten ehlpt niet... hij blijft knipperen... Denk dat ik toch de batterij er even uit moet halen...

FSB had ik op 1066 MHz gezet...

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 20:46
Boktor schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:56:
Een E6600 loopt standaard op multiplier 9 (266 x 9 = 2400 MHz). Op wat voor frequentie heb je de frontsidebus gezet?
Ik hoop voor hem niet de 533 uit het plaatje :P
Edit: Oeps zie boven, nog erger! 1066 Pfff! Kook jij je CPU ff door.....

Maar idd CMOS clearen met jumper should do the trick, wel spanning eraf en batt eruit.

[ Voor 9% gewijzigd door wimpie007 op 24-04-2007 14:09 ]

Verwijderd

Dat was idd niet echt slim......9x1066=9594=LOL!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:11:

Maar de batterij eruit en de CMOS clearen zou moeten werken...???

• wimpie007
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:11:

9*1066= idd 9594,

maar misschien nu wel: 9*1066 = €200 voor een nieuwe 6600 :P

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:12:
[...]

Voeding uit (desnoods kabel) powerknop indrukken. Even wachten voeding weer aan en opstarten moet werken. Anders inderdaad voeding uit en batterij eruit, CMOS jumper op clear zetten. Dit staat allemaal in de handleiding van je moederbord uitgelegd :/

Hoe kwam je er trouwens bij om die absurde waarde in te stellen 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 24-04-2007 14:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
wimpie007 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:14:
[...]

9*1066= idd 9594,

maar misschien nu wel: 9*1066 = €200 voor een nieuwe 6600 :P
Zou het erg zo erg zijn dan?! :(
Hij bleef ff hangen en daarom had ik hem gereset toen hij niks deed probeerde ik hem opnieuw op te starten en daarna heb ik hem redelijk snel helemaal uit gezet en jullie geraadpleegd...

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:15:
[...]

Voeding uit (desnoods kabel) powerknop indrukken. Even wachten voeding weer aan en opstarten moet werken. Anders inderdaad voeding uit en batterij eruit, CMOS jumper op clear zetten. Dit staat allemaal in de handleiding van je moederbord uitgelegd :/
Ben nu ook bezig met de CMOS clearen... maar zit onder de GTS dus die er nu uitgehaald...

• Viss
FSB kan niet op 1066. 533 maal 9 is 4.8ghz. Kookt helemaal niets door alleen booten is lastig... Jumper omzetten (wel de goede zitten er 2 vlakbij elkaar....) batterijtje eruit en paar minuten wachten. Batterij terug en jumper weer om zetten. Boot. Als dit niet helpt de batterij er nogmaals uit, jumper weer om en een half uurtje wachten.

Mooi topic maar:

1) Om mee te beginnen is 533 FSB nogal hoog.
2) PCI express freq op 120, is veel te hoog. Op 100 vastzetten is beste imo.
3) vdimm en timings zijn vanzelfsprekend afhankelijk van het setje geheugen dat JIJ gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door Viss op 24-04-2007 14:18 ]

• JeroenTheStig
Uhm, weet je zeker dat het 1066 MHz was? Ik heb zelf ook een P5B deluxe, maar voor zover ik weet kan hij niet zover ingesteld worden.

Overigens, heb je die waarden in de bios ingesteld of heb je een softwarematige overklok toegepast? In het laatste geval zou er niets moeten gebeuren met de biosinstellingen, zodat na een reboot alles weer 'normaal' opstart.

[ Voor 47% gewijzigd door JeroenTheStig op 24-04-2007 14:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Boktor schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:16:
Uhm, weet je zeker dat het 1066 MHz was? Ik heb zelf ook een P5B deluxe, maar voor zover ik weet kan hij niet zover ingesteld worden.

Overigens, heb je die waarden in de bios ingesteld of heb je een softwarematige overklok toegepast?
Nee ik heb echt in het bios liggen kloten... en hij kan dus wel op 1066 MHz gezet worden zodra je de overige gegeven settings ingevoerd hebt.... Maar doe dat dus maar niet..;)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:12:
[...]

Als je de batt eruit haalt (dat platte batterijtje, er zit een clipje naast. Als je die opzij drukt, springt hij eruit. FF het battertijtje een min of 5 eruit laten en er weer in doen. Wellicht dat je ook een jumper moet verzetten. Kijk hiervoor in je handleiding!) dan wordt de BIOS naar zijn originele, veilige waarden herstelt. Dan moet je PC weer booten. Echter kan je dan ook foutmeldingen gaan krijgen (merk je snel genoeg aan de piepjes die er wel/niet komen) en dan is er helaas iets goed mis gegaan.

zoals je al heriboven gelezen hebt, je hebt je proc op ongeveer 9000 mhz laten draaien :P Das niet slim..... (en/of haalbaar atm ;) ) Volgende keer dus beter zoeken (@ GoT ;) ) en dan pas gaan Oc'en ;)

offtopic:
Langzaam, spuit 11 enzo :/ :>

Xbox Live ID:Notna8310

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:48
Viss schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:16:
FSB kan niet op 1066. 533 maal 9 is 4.8ghz. Kookt helemaal niets door alleen booten is lastig... Jumper omzetten (wel de goede zitten er 2 vlakbij elkaar....) batterijtje eruit en paar minuten wachten. Batterij terug en jumper weer om zetten. Boot. Als dit niet helpt de batterij er nogmaals uit, jumper weer om en een half uurtje wachten.

Mooi topic maar:

3) vdimm en timings zijn vanzelfsprekend afhankelijk van het setje geheugen dat JIJ gebruikt.
Heb je wel gelezen? Hij had die website bekeken en het zo neergezet als daar.
Dat is niet zijn instelling, hij had een klein deel veranderd.

[ Voor 3% gewijzigd door Xerox op 24-04-2007 14:20 ]

PSN: Redrafted

• wimpie007
Viss schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:16:

Mooi topic maar:

Ja volgens mij gaat je vid kaart er niet echt op vooruit qua snelheid met een PCI-E freq van 120 toch? Of wel Viss? Die van mij staat op 101 omdat ie anders stiekem toch op auto gaat.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je kan problemen krijgen met je S-ATA controllers als die via een PCI-e lane lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Notna schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:19:
[...]

Als je de batt eruit haalt (dat platte batterijtje, er zit een clipje naast. Als je die opzij drukt, springt hij eruit. FF het battertijtje een min of 5 eruit laten en er weer in doen. Wellicht dat je ook een jumper moet verzetten. Kijk hiervoor in je handleiding!) dan wordt de BIOS naar zijn originele, veilige waarden herstelt. Dan moet je PC weer booten. Echter kan je dan ook foutmeldingen gaan krijgen (merk je snel genoeg aan de piepjes die er wel/niet komen) en dan is er helaas iets goed mis gegaan.

zoals je al heriboven gelezen hebt, je hebt je proc op ongeveer 9000 mhz laten draaien :P Das niet slim..... (en/of haalbaar atm ;) ) Volgende keer dus beter zoeken (@ GoT ;) ) en dan pas gaan Oc'en ;)

offtopic:
Langzaam, spuit 11 enzo :/ :>
Maar ik heb alleen de multiplier van 8 naar 9 gezet... en toen hij op 8 stond deed hij het wel... waarom dan niet van 8 x naar 9x...? Die 8x 1066 moet dan toch ook al dodelijk zijn????

• Viss
Burnedphoenix schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:19:
[...] Heb je wel gelezen? Hij had die website bekeken en het zo neergezet als daar.
Dat is niet zijn instelling, hij had een klein deel veranderd.
Snap niet helemaal wat je bedoelt.
wimpie007 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:21:
[...]

Ja volgens mij gaat je vid kaart er niet echt op vooruit qua snelheid met een PCI-E freq van 120 toch? Of wel Viss? Die van mij staat op 101 omdat ie anders stiekem toch op auto gaat.
PCI-E op 100 of 101 vast werkt m.i. het beste. Hoger kan je een paar mhz schelen bij max OC van je kaart of max FSB bord/cpu maar de kans op een corrupt OS is aanwezig.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:27:
[...]

Maar ik heb alleen de multiplier van 8 naar 9 gezet... en toen hij op 8 stond deed hij het wel... waarom dan niet van 8 x naar 9x...? Die 8x 1066 moet dan toch ook al dodelijk zijn????
Je kan hem niet op 8x1066 hebben gehad, zelfs met 8x533 is de kans dat je pc boot vrij klein zonder de juiste koeling...

[ Voor 45% gewijzigd door Viss op 24-04-2007 14:33 ]

• wimpie007
Die multi hoort toch standaard al op 9 te staan?

Verwijderd

Topicstarter
mensen iets heel vreemds gebeurt er nu...

Ik heb mijn CMOS gecleared en bij aansluiten van de stroom stopt hij met knipperen...
dus ik was al blij... ik zet hem aan met de power knop en hij draait maarhij begint heeel hoog te piepen één constante hoge harde piep... ik heb hem uit schrik maar uitgezet... maar wat is dit ?? Is dit normaal??? Lijkt mij niet namelijk...

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Piepjes zijn niet wat je wilt horen.

Ik zou je toch echt nog eens (voor de hoeveelste keer?) aanraden om je handleiding door te nemen. Daar staat uitgelegd wat dit betekend.

Maar het ziet er uit dat je CPU niet helemaal lekker is.

• JeroenTheStig
Hoe lang duurde die beep?

edit

verkeerde copy/paste.

Dit zijn de codes van AMI-biossen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Beep(s)                 Failure
1 short                 DRAM refresh
2 short                 Parity circuit
3 short                 Base 64K RAM
4 short                 System timer
5 short                 Processor
6 short                 Keyboard controller Gate A20 error
7 short                 Virtual mode exception error
8 short                 Display memory R/W test
9 short                 ROM BIOS checksum
1 long, 3 short         Non-fatal--Conventional/extended memory
1 long, 8 short         Non-fatal--Display/retrace test

Vandaar dus de vraag; hoe lang duurde de piep? Heb je hem voortijdig uitgezet?

[ Voor 84% gewijzigd door JeroenTheStig op 24-04-2007 14:38 ]

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:33:

Ik heb mijn CMOS gecleared en bij aansluiten van de stroom stopt hij met knipperen...
dus ik was al blij... ik zet hem aan met de power knop en hij draait maarhij begint heeel hoog te piepen één constante hoge harde piep... ik heb hem uit schrik maar uitgezet... maar wat is dit ?? Is dit normaal??? Lijkt mij niet namelijk...
Je hebt als het goed is een handleiding bij je moederboard gekregen, daar staat in wat welk geluid betekend.

Ik gok echter dat je processor gaar is. Je bios is als het goed is nu weer gereset, dus je maffe overclock is verdewenen, maar waarschijnlijk is een ander onderdeel nu minder gelukkig en dat wordt gemeld via die piep.

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:36:
Piepjes zijn niet wat je wilt horen.

Ik zou je toch echt nog eens (voor de hoeveelste keer?) aanraden om je handleiding door te nemen. Daar staat uitgelegd wat dit betekend.

Maar het ziet er uit dat je CPU niet helemaal lekker is.
Beste fsfikke,

Ik heb mijn handleiding er al bij liggen en al doorgenomen zover het betrekking heeft op mijn probleem...! Daar staat bij mij niets in over 1 constante beep...

• !GN!T!ON
  • Laatst online: 30-01 00:41
error code opzoeken, naar ik mij herriner is een lange piep of je CPU dood of je RAM weet het niet zeker

Verwijderd

Topicstarter
Boktor schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:36:
Hoe lang duurde die beep?

edit

verkeerde copy/paste.

Dit zijn de codes van AMI-biossen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Beep(s)                 Failure
1 short                 DRAM refresh
2 short                 Parity circuit
3 short                 Base 64K RAM
4 short                 System timer
5 short                 Processor
6 short                 Keyboard controller Gate A20 error
7 short                 Virtual mode exception error
8 short                 Display memory R/W test
9 short                 ROM BIOS checksum
1 long, 3 short         Non-fatal--Conventional/extended memory
1 long, 8 short         Non-fatal--Display/retrace test

Vandaar dus de vraag; hoe lang duurde de piep? Heb je hem voortijdig uitgezet?
Ik heb hem inderdaad voortijdig utigezet maarnu opnieuw opgestart, piept ie 1x zoals normaal...
Dan krijg ik het gewone P5B deluxe opstart logo te zien en daarna geeft hij missing codes aan... en f2 om default te laden en verder te gaan...
dus op f2 gedrukt en krijg nu de melding missing operating system...

Ik had een RAID array, is deze nu dan weg?! Omdat hij het OS mist?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:43:
[...]

Ik heb hem inderdaad voortijdig utigezet maarnu opnieuw opgestart, piept ie 1x zoals normaal...
Dan krijg ik het gewone P5B deluxe opstart logo te zien en daarna geeft hij missing codes aan... en f2 om default te laden en verder te gaan...
dus op f2 gedrukt en krijg nu de melding missing operating system...

Ik had een RAID array, is deze nu dan weg?! Omdat hij het OS mist?
Misschien is het handig om even te pauzeren van dit hele gebeuren. Volgens mij ben je nogal geschrokken en nu aan het overreacten.

Als ie weer normaal opstart klinkt dat goed. Dan was die beep alleen om te zeggen dat je nooit meer zo'n OC in moet stellen ;)

Dat je OS niet meer gevonden wordt kan inderdaad komen omdat je eerst een RAID array had, je moet in je BIOS nu opnieuw instellen dat je die controller in RAID mode wil hebben, anders denkt ie dat het normale disken zijn.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:07

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:33:

Die piep geeft aan dat er iets kapot is of dat er een kabel niet goed is.

Je kunt de piep vaak in je moederbord bokje terug vinden of op het internet (zoeken naar het type )

Je hebt waarschijnlijk een Award bios en er zit een stekkertje niet goed of er is iets met je geheugen.

Als er iets stuk is hoop ik, aan de hand van het hele verhaal, dat het alleen je processor is.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:45:
[...]

Die piep geeft aan dat er iets kapot is of dat er een kabel niet goed is.

Je kunt de piep vaak in je moederbord bokje terug vinden of op het internet (zoeken naar het type )

Je hebt waarschijnlijk een Award bios en er zit een stekkertje niet goed of er is iets met je geheugen.

Als er iets stuk is hoop ik, aan de hand van het hele verhaal, dat het alleen je processor is.

Succes!
Ik ben erachter gekomen dat de power kabel naar mn gts niet goed vast zat, heb hem nu aangeduwd tot de klik en nu piept hij niet meer.... Ik moet dus alleen weer de bios wijzigen met betrekking tot het raid array... maar herkent hij daarna automatisch weer de raid setup of zou ik deze weer opnieuw moeten opzetten en dus alle data kwijt zijn?

@fsjikke, ik ben inderdaad erg geschrokken... sorry als ik over react.. maar ja was bang dat ik heel veel nieuwe dingen kon gaan kopen..

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Waarschijnlijk zijn je BIOS settings voor je RIAD ook gereset. Deze dus weer instellen. Alle BIOS opties nalopen dus: geheugen, schijven en configuratie etc... Nu wel netjes volgens de aanbevolen settings en kijken of alles weer loopt (het meeste kan je laten staan zoals het is).

Lees eerst eens goed alles door VOOR dat je begint (dat scheelt een hoop gedoe).

Als het een nieuw (en voor jouw duur) systeem is zou ik niet overclocken (edit: zonder veel kennis)
, maar hier ben je natuurlijk vrij in.

[ Voor 3% gewijzigd door Jouke74 op 24-04-2007 15:05 ]

"That was left handed..." - JJH

• JeroenTheStig
IBM (compatible?):
Continuous beep Power supply, system board

Ik weet niet of dit ook voor AMI-biossen geldt, maar check je powerkabels eens. Heb je de extra 12 Volt toevoer aangesloten, vlak boven de CPU?

edit

spuit 11 dus :) Was dus inderdaad powercable

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenTheStig op 24-04-2007 14:49 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:48:
[...]

Ik ben erachter gekomen dat de power kabel naar mn gts niet goed vast zat, heb hem nu aangeduwd tot de klik en nu piept hij niet meer.... Ik moet dus alleen weer de bios wijzigen met betrekking tot het raid array... maar herkent hij daarna automatisch weer de raid setup of zou ik deze weer opnieuw moeten opzetten en dus alle data kwijt zijn?

@fsjikke, ik ben inderdaad erg geschrokken... sorry als ik over react.. maar ja was bang dat ik heel veel nieuwe dingen kon gaan kopen..
Met je schijven zal niets mis zijn dus die worden zo meteen gewoon weer herkend als RAID array en je OS zal het ook nog gewoon doen.

Ik snap je reactie natuurlijk wel, geen OC'er die dat gevoel nog niet heeft gehad ;)

• Viss
Zolang je geen te gekke voltages gebruikt zonder de juiste koeling kan er weinig kapot. In het ergste geval nieuwe OS install en raid setup.

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:50:
[...]

Met je schijven zal niets mis zijn dus die worden zo meteen gewoon weer herkend als RAID array en je OS zal het ook nog gewoon doen.

Ik snap je reactie natuurlijk wel, geen OC'er die dat gevoel nog niet heeft gehad ;)
Haha... stiekem voelde het eigenlijk wel goed, die adrenaline... vanaf nu zal ik nooit meer iets zomaar doen zonder me diep ingelezen te hebben in de stof hier op het GoT... Ben nu mijn bios aan het instellen voor de RAID 0...

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:07

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:51:
[...]

Haha... stiekem voelde het eigenlijk wel goed, die adrenaline... vanaf nu zal ik nooit meer iets zomaar doen zonder me diep ingelezen te hebben in de stof hier op het GoT... Ben nu mijn bios aan het instellen voor de RAID 0...
Heheh dat van die adrenaline komt mij bekend voor. :)
Oh wat heerlijk, ik heb ooit eens een moederbord van mijn vader kapot gemaakt...

Je kunt idd gewoon je RAID instellingen van je moederbord terugzetten en dan moet je pc gewoon kunnen booten naar windows. (Mits je geen .dll error krijgt :P)

Verwijderd

Topicstarter
Last reply...

Jongens het is gelukt!!

Dank jullie wel!! Ik heb mijn vista back on track again... Dankzij jullie!! Nogmaals erg bedankt!!

Robbert

Verwijderd

goed om te zien dat je zo snel geholpen ben _/-\o_

• Vincent7
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-07-2024

Vincent7

Me = Wii

fsfikke schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:45:
[...]

Misschien is het handig om even te pauzeren van dit hele gebeuren. Volgens mij ben je nogal geschrokken en nu aan het overreacten.
Dit is de meeste wijze post die ik heb gelezen _/-\o_ Toen Robbertje begon te "flippen" dat er geen OS meer had, dacht ik al: rustig maar, even RAID weer aanzetten. Setting is natuurlijk op default na CMOS clear :P

Laat dit voor iedereen een wijze les zijn en niet zomaar met instellingen te veranderen als je nog niet voldoende weet. Veel succes nog Robbertje, met wat leeswerk komt dat OCen wel :)

Wii FC: 2129-2099-1796-3776

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad dat OC'n komt nog wel... :) Die constante beep was teken voor mij dat ik nu nog niet moet beginnen;) En dat ik zo snel geholpen ben komt dankzij de GoT... _/-\o_

• JeroenTheStig
GoT roeleert, de adrenaline nadat je je PC (mogelijk) hebt gesloopt ook :P

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Die constante beep kwam niet eens van je moederbord, maar van je GTS. Die beginnen allemaal te piepen als er niet genoeg prik op zit. Maar er was al op gereplyed, dus nu een beetje nutteloze info :)

En betreft dat OC'en, gewoon stapje voor stapje, eerst alles locken in je BIOS, en vervolgens je FSB stukje bij beetje ophogen. Zoals eerder aangekaart duik eens in GoT voor dat OC'en, dan kom je dr wel...

Hulde aan de tweakers, we save the day again! :+

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:30
staat ook in je boekje

you had me at EHLO

• JeroenTheStig
over RTFM gesproken :X

read the fucking topic ;)

Verwijderd

Boktor schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:10:
GoT roeleert, de adrenaline nadat je je PC (mogelijk) hebt gesloopt ook :P
Bwehehe, so true :D :')

Men, ik heb weleens met het zweet op m'n rug als een malle batterijtjes staan verwijderen en jumpertjes staan verzetten. Aanzetten, beeeeeep.. _O-

Maar het komt altijd weer goed!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01 08:02
Ik ben echt zwaar teleurgesteld in de tweakers in dit topic.... :o

2 hele pagina's vol, en niemand die precies snapt hoe de verschillende frequenties zich tot elkaar verhouden. Een FSB van 1066 kan zeker wel, de FSB bij Intel is zogenaamd "quad pumped" dit betekent dus dat de werkelijke FSB 1066/4 = 266Mhz is. 1066*9= 9.5Ghz is natuurlijk grote onzin, dit is namelijk een factor 4 te hoog.

Voor een duidelijke tutorial kijk hier eens:

http://www.hardware.info/...2_Duo_overklok_tutorial/1

• Zondagskindje
  • Laatst online: 14:19

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Bij je moederbord heb je een cd gekregen waarop Asus AI Suite staat, waarom gebruik je dat niet?

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• Vin87
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-01 16:08
Als je pc na het overklokken niet wilt booten dan is een reset dmv alleen de schakelaar op de voeding niet genoeg (iig niet bij mijn p5b-e plus). Je moet dan ook nog eens de kabel van de voeding eruit halen. Daarna zal hij booten.

• albatross
  • Laatst online: 29-12-2025
wasted247 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:16:
Die constante beep kwam niet eens van je moederbord, maar van je GTS. Die beginnen allemaal te piepen als er niet genoeg prik op zit.
Inderdaad; is een bekend fenomeen. Wat minder bekend is dat je die luide piep soms ook kunt horen bij veelal het uitzetten van je computer. Schijnt dat sommige moederborden net iets te vlug de stroom van de PCI-E afhalen. Mocht het iemand dus ooit nog overkomen, betekent dus verder niets. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Xqlusive schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:18:
Ik ben echt zwaar teleurgesteld in de tweakers in dit topic.... :o

2 hele pagina's vol, en niemand die precies snapt hoe de verschillende frequenties zich tot elkaar verhouden. Een FSB van 1066 kan zeker wel, de FSB bij Intel is zogenaamd "quad pumped" dit betekent dus dat de werkelijke FSB 1066/4 = 266Mhz is. 1066*9= 9.5Ghz is natuurlijk grote onzin, dit is namelijk een factor 4 te hoog.

Voor een duidelijke tutorial kijk hier eens:

http://www.hardware.info/...2_Duo_overklok_tutorial/1
In de BIOS heet het CPU frequentie, maar iedereen noemt dit FSB. Dat de FSB feitelijk wat anders is doet er niet zo veel toe, aangezien de TS vast houdt aan z'n uitspraak dat ie in de BIOS 1066 heeft ingesteld. (Verwijderd in "Probleem na noob overclock P5B deluxe")
In de BIOS kan je alleen de CPU frequentie veranderen niet de FSB. Dus de TS heeft het wel degelijk over 9*1066MHz. (ook in de AI suite vanuit windows kan je alleen de CPU freq. instellen, niet de FSB)

Maar omdat je 1066MHz niet eens in kan stellen moet de TS dus 'verkeerde informatie' gegeven hebben. Die 1066MHz kan je in de BIOS namelijk wel zien maar dat is niet de freq. die je in kan stellen. Dus het lijkt erop dat de TS de CPU freq heeft ingesteld en de FSB heeft afgelezen oid 8)7.
Beetje verwarrend allemaal dus :P
Zondagskindje schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:28:
Bij je moederbord heb je een cd gekregen waarop Asus AI Suite staat, waarom gebruik je dat niet?
Uit de TS:
"dit heb ik daarna pasg edaan vanuit windows vista zelf."
Ik weet niet of die AIsuite ook in Vista werkt maar de TS heeft dat dus wel geprobeerd. Verder zie ik niet echt in waarom hij wel vanuit Windows zou moeten OC'en?
Dat heeft ie vorige keer juist gegaan en dat ging dus niet echt goed :+

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 26-04-2007 15:21 ]

Verwijderd

Heb je de jumper al omgezet naast de batterij? Dus: Computer uitzetten, jumper omzetten naast de batterij (zijn 3 pinnetjes) Aanzetten, uitzetten, jumper weer terugzetten.

Overigens zou ik ook alle voedingskabels eens loshalen en weer opnieuw aansluiten.

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:53

Pinobigbird

doesn't share food!

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 15:23:
Heb je de jumper al omgezet naast de batterij? Dus: Computer uitzetten, jumper omzetten naast de batterij (zijn 3 pinnetjes) Aanzetten, uitzetten, jumper weer terugzetten.

Overigens zou ik ook alle voedingskabels eens loshalen en weer opnieuw aansluiten.
:/
Robbertje schreef op [red]dinsdag 24 april 2007[/] @ 14:58:
Last reply...

Jongens het is gelukt!!

Dank jullie wel!! Ik heb mijn vista back on track again... Dankzij jullie!! Nogmaals erg bedankt!!

Robbert

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Verwijderd

je shit kan haast niet kapot zijn.. ten eerste je bent toch van de vcore af gebleven ? want alleen daar kun je dingen mee aan de kook krijgen. En stel dat je aant koke was dan gaat de pc (normaal) gewoon automatisch uit voordat je iets kapot kunt koke. dus mijn vragen:

Heb je aan de vcore gezete?

en

Kun je nog de bios in?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 00:31:
je shit kan haast niet kapot zijn.. ten eerste je bent toch van de vcore af gebleven ? want alleen daar kun je dingen mee aan de kook krijgen. En stel dat je aant koke was dan gaat de pc (normaal) gewoon automatisch uit voordat je iets kapot kunt koke. dus mijn vragen:

Heb je aan de vcore gezete?

en

Kun je nog de bios in?
Lees eens de draad voordat je blaat :/

• Zondagskindje
  • Laatst online: 14:19

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

fsfikke schreef op donderdag 26 april 2007 @ 15:18:
[...]
Uit de TS:
"dit heb ik daarna pasg edaan vanuit windows vista zelf."
Ik weet niet of die AIsuite ook in Vista werkt maar de TS heeft dat dus wel geprobeerd. Verder zie ik niet echt in waarom hij wel vanuit Windows zou moeten OC'en?
Dat heeft ie vorige keer juist gegaan en dat ging dus niet echt goed :+
Omdat AI suite (werkt in Vista) op auto gezet kan worden waardoor er toch wordt overgeclockt zonder de problemen die de TS heeft ondervonden.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-01 23:51
klinkt heel hard als alarm van het moederbord.. Ik zou maar beginnen zoeken naar iets dat doorgebrand is. Haal alles uit je pc dat niet absoluut noodzakelijk is, geheugen eruit op één latje na (of kan een mobo zonder werken?), simpelvideo kaartje erin, alle schijven en drives los. Check alle condensatoren, check je voedingsspanningen,....

[ Voor 1% gewijzigd door Towap op 27-04-2007 11:28 . Reden: totaal irrelevant ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
HEH, beetje laat misschien, maar die piep van een GTSje klinkt inderdaad als het laatste oordeel. man, man wat ben ik daar van geschrokken toen ik m om half twee 's nachts vergeten was :+

* iceheart woont nog bij zn ouders, zusje van 14 en broertjes van 2x11... :+

en die "FSB" verschilt vzviw per moederbord naar wat ik gezien heb, de ene laat het je quad-pumped invoeren, de andere je DDR freq (don't ask me why...) en weer de ander je daadwerkelijke CPU freq.

* iceheart heeft zelf geen p5b maar voor zover ie uit zoeken kan zien geeft deze inderdaad de CPU freq aan. nee, dat zal niet werken.
maargoed, ik heb ook wel eens geprobeerd in een klal op 1333x9 te draaien, deed ie ook niet :+ alhoewel bij mij crashfreebios het probleem onderving...

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:41

Format-C

Tracing Rays

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:57:
[...]

Bwehehe, so true :D :')

Men, ik heb weleens met het zweet op m'n rug als een malle batterijtjes staan verwijderen en jumpertjes staan verzetten. Aanzetten, beeeeeep.. _O-

Maar het komt altijd weer goed!
Het komt niet altijd weer goed.
Ik heb al wel wat geheugenmodules en een mobo vernaggeld hoor... 3 weken terug nog een P5B Deluxe opgeblazen door wat al te enthousiaste FSB en geheugeninstellingen. :) Maar het geeft idd een kick als iets erg hoog staat ingesteld... Boot het systeem wel of niet? Hoe warm zal alles worden? Is het benchbaar? Zal het systeem na de overklok nog goed werken?

Ge-wel-dig... Vlinders/ adrenaline in je buik door een stuk electronica... :Y :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Format-C op 27-04-2007 11:32 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Muscrerior
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-12-2025
Zoek even op wat foutcodes (die piep) van je moederbord betekenen....weet niet of dat per fabrikant verschilt...bij mij betekende een constante toon iig een overhitte proc (in mijn geval door een koeler die er met plakband op zat(en de mensen van wie ik de PC gratis kreeg vonden het raar dat ie steeds uitviel))

edit: gij zult eerst refreshen, en daarna replyen :/

[ Voor 9% gewijzigd door Muscrerior op 27-04-2007 11:36 ]

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:22
Wellicht is het handig als je niet zo thuis bent om de eerste keer sleutelen aan bios instellingen te doen samen met iemand die er al wat meer in thuis is?

Verder kan je een P5B na een mislukte biosinstelling resetten door de stroom van de machine af te halen en dan nog even op de power knop te drukken.
Je ziet de ledjes op de kast dan nog even aangaan en dan is de pc echt stroomloos en zal het bios daarna weer in default stand (dus zonder overklok settings) opstarten.

Ik kan het fout hebben maar zo krijg ik die van mij weer aan de praat als ik iets teveel heb aangepast.

Succes!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ok, volgensmij is dit wel opgelost nu, om te zorgen dat het topic niet teveel meer in de aandacht blijft maar een slotje :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.