Audiopc upgrade, max. 500 euro

Pagina: 1
Acties:

• IceglovE
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-01 13:59
Ik wil mijn athlon2400xp/512mb systeem gaan vervangen omdat ik deze niet snel genoeg meer vind en het systeem in z'n geheel teveel geluid produceert. Ik zou natuurlijk kunnen investeren in het stiller maken van het systeem, maar ik vind investeren in een oud systeem zonde van mijn geld. Daarnaast trekt de processor het niet meer altijd in Cubase, waar de cpu load vaak de 100% aantikt.

Naast audiobewerking gebruik ik de pc voor office/surfen/e-mail etc. en af en toe eens een game. Mijn huidige systeem voldoet daar prima in, ik speel eigenlijk alleen oude games zoals unreal tournament of quake3 en dat werkte op mijn vroegere pentium 2 ook wel :)

Mijn budget is maximaal 500 euro, liefst minder. De volgende dingen uit mijn huidige systeem wil ik blijven gebruiken:
- asus dvd speler en nec dvd brander (beide IDE)
- terratec phase 22 pci geluidskaart
- systeemkast, maar daar wil ik wel een andere voeding inzetten
- floppydrive
- een 80gb IDE schijf die ik in een externe behuizing wil stoppen zodat ik 'm als backup kan gebruiken
- 4x usb 2.0 uitbreidingsdig van mijn huidige gigabyte ga7-vaxp

Waar ik, na veel lezen op tweakers en veel googlen op uit kom is het volgende:

Be Quiet Straight power 400w €55,13
Asrock Conroe945DVI €65,95
Core2Duo E6320 €160,53
2gb (2x1gb) Kingston pc5300 cas 5 €80,47
Samsung Spinpoint 250gb s-ataII €60,94
Cooler Master hyper TX processorkoeler €18,23
spire gigapod VI externe hdd behuizing €13,49

totaal: €454,84 (bij azerty)

De voeding heb ik gekozen omdat deze niet duur is, genoeg power moet leveren en heel stil moet zijn.

Het moederbord heb ik gekozen omdat hier 2 beeldschermen op aangesloten kunnen worden. Een ander moederbord dat dit kan heb ik niet gevonden. Ik werk met 2 (analoge) tft schermen en wil nog even geen videokaart kopen, omdat ik wil afwachten wat de DX10 kaarten gaan doen in prijs. Ik weet dat de intel 950 graphics chip weinig voorstelt, maar voorlopig moet het genoeg zijn denk ik. Verder krijgt dit bord goede reviews op onder andere anandtech.
Als HDD heb ik een samsung gekozen omdat deze het stilst zouden moeten zijn. 250 gb is meer dan zat, ik zet dingen toch vaak op dvd en zoals hierboven staat wil ik ook mijn 80gb schijf als backup gebruiken.
De hyper TX koeler zou heel stil moeten zijn en is niet duur, vandaar dat ik die heb gekozen

De externe hdd behuizing heb ik gekozen omdat dit (bij azerty) de goedkoopste is waar een 3,5" hdd in past. Ik ga de schijf niet vervoeren ofzo, maakt het nog veel uit welke behuizing ik kies?

Zou ik met deze configuratie een krachtig, betrouwbaar en stil systeem hebben? Maakt het wat uit dat ik voor een moederbord met 945 chipset heb gekozen in plaats van de nieuwere 965 chipset? Is er nog iets anders dat ik over het hoofd zie misschien? Eventueel zou ik voor een E6420 cpu kunnen gaan, maar ik heb het idee dat die niet heel veel performancewinst zal geven en eventueel is de E6320 ook nog wel op 2.14ghz te klokken met dit asrock moederbordje.

Wat een verhaal, bedankt voor het lezen in ieder geval :)

edit: typo

• IceglovE
Niemand een mening over dit systeem?

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:27
Ziet er goed uit
maar 1 ik ben niet zoon fan van dat moederbord, maar goed daar zijn de meningen over verdeeld.
En je hebt geen videokaart, en dit moederbord heeft er geen onboard voor zo ver ik weet.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:44
Hmm, 400watt is denk ik wat aan de krappe kant.. Ik zou iets van 450 doen denk ik. Zalman, Be Quiet, Antec, OCZ etc zijn toch de betere merken over het algemeen. Verder zou ik toch voor een kleine simpele videokaart gaan, een losse kaart gaat gewoon 10x rapper! En daar komt bij dat het videogeheugen dan van de kaart zelf komt en dat het niet van je ram wordt gesnoept ;)

Verder zou ik voor de Arctic Cooling Freezer7 Pro koeler kiezen. Deze is ongeveer even duur en qua prestaties zou hij het erg goed moeten doen.

Tip: blader nog eens door de Tweakers.net Best Buy Guide.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• IceglovE
Het moederbord heeft "2 independent display controllers" waardoor dualscreen mogelijk is via de onboard videochip. De onboard chip is een intel GMA950 Bron. Helaas kan ik echter geen ervaringen vinden over het dualscreen draaien met de onboard video. De kaart die ik nu gebruik is een geforce ti4600 en die is erg prettig dualscreen (beter dan de radeon9000pro die ik hiervoor had), maar gezien het een AGP kaart is kan ik die natuurlijk niet meenemen naar een ander systeem. Er zijn nog wel moederborden met een AGP slot, maar volgens mij zijn die allemaal oud.

Wat is er niet goed aan dit moederbord volgens jou?

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:44
Niks persoonlijks tegen het moederbord, echt niet. Het is echter de keuze onboard video.. Zeker als je aangeeft kleine games wil spelen en dual screen (wat voor resolutie btw?), zou ik zeggen voor een simpele videokaart te gaan. Zoiets als je hierboven noemt zal al een stuk beter draaien dan de onboard controller. (Denk ik, niet gebaseerd op feiten moet ik toegeven!)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• IceglovE
De resolutie die ik gebruik is 2560*1024 (32 bits uiteraard).
Eerlijk gezegd ben ik zelf ook niet zo'n fan van een onboard videochip, maar ik heb een beetje het gevoel mijn geld weg te gooien als ik nu voor bijvoorbeeld een geforce 7600gs zou gaan.
Van de andere kant word ik ook niet echt armer van een kaartje als de geforce 6200LE, al zijn de prestaties daarvan natuurlijk ook heel matig.

Ik zie dat asus met de M2n-VM DH ook een moederbord heeft met een ingebouwde geforce 6100 die dualscreen ondersteunt, deze is wel socket AM2. Ik ga eens even mijn huiswerk doen betreffende AMD (ook naar aanleiding van de BBG). Een X2 5000+ moet in ieder geval prima presteren en is met 145 euro niet duur te noemen.

Over de arctic freezer hoor ik trouwens heel wisselende berichten: de een vind 'm goed en fluisterstil, de ander vind 't een lawaaiige koeler. Over de coolermaster hyper TX heb ik alleen positieve reacties gelezen, maar deze koeler is wel minder populair en er is veel minder over te vinden. lastig lastig...

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat denk je van de core2duo E2160 voor 86 euro? Is wel pre-order, kan nog wel even duren. Het is dus een 800fsb 1.8 met slechts 1MB cache. Gezien de prijzen zou ik zelf als het goedkoop moet deze interessant vinden, en anders meteen liever door naar de E6600.

Die Freezer heb ik ook (in AMD uitvoering) bevalt erg goed en is echt stil.

Ik heb de a8n-vm csm wat de voorloper is van het bord wat je noemt. De onboard graphics was voor mij niet voldoende. Als niet-onboard oplossing zou ik op dit moment toch minstens een 7300GT nemen, maar de asus heeft geen dual dvi, wat jammer is.

Edit: die E2140/60 schijnt pas in juni te komen, duurt nog even dus.

[ Voor 97% gewijzigd door Gianni Rombios op 28-04-2007 20:20 ]

• IceglovE
Ok, ik ga toch maar voor een goedkoop passief gekoeld videokaartje in plaats van een onboard chip. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik de juiste resoluties kan draaien en heb ik een veel ruimere keuze kwa moederborden. edit: ik kan alleen nog steeds geen reden vinden waarom ik voor een 965 chipset ipv een 945 chipset zou moeten gaan. Is er een reden om de 945 af te raden?

Over de voeding: ik lees op onder andere spcr dat een 'gebruikelijk' systeem, dus zonder SLI en 10 hdd's, niet snel meer dan 300 watt zal gebruiken. Waarom zou ik dan toch een 450w voeding moeten nemen? Met het oog op de toekomst kan het verstandig zijn, maar eigenlijk ga ìk er vanuit dat hardware alleen maar energiezuiniger wordt.

Ik ga eventueel liever voor een E4300 dan voor een E2160. De extra cache van de E4300 moet toch wel wat opleveren en hij kost maar 2 tientjes meer dan een E2160. Daarnaast is de E4300 een bewezen goed overclockbare processor, mocht ik dat nog nodig vinden ooit.

[ Voor 8% gewijzigd door IceglovE op 29-04-2007 16:29 ]

• IceglovE
Als ik dit artikel zo lees, is het eigenlijk verstandiger een E4300/E4400 te kiezen dan een E6320. De 6320 heeft dan wel meer cache, maar in de meeste benchmarks van xbitlabs presteert hij gelijk òf minder goed dan de E4400. De E4400 is echter wel 30 euro goedkoper en de E4300 is zelfs 50 euro goedkoper. Clock de E4300 naar 2ghz en hij is gelijk aan een E4400 toch?

Rest mij 1 vraag betreffende audioprogramma's: heb ik in bijvoorbeeld Cubase nou veel aan de 4mb cache van de e6320 of niet? Als het verschil verwaarloosbaar is, ga ik gezien het prijsverschil voor de E4300 met een kleine overclock.

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Alhoewel ik je de e6320 had aangeraden kan je idd de e4300 nemen omdat deze goed overklokbaar zijn, alleen wist ik niet of je wel wilde overklokken. Ik heb alleen wel het idee dat een grotere cache meer performance oplevert bij cubase en als je niet gaat overklokken lijkt me de e6320 een beter keus. Als je de e4300 neemt moet je wel wat overklokken = meer hitte = fans die sneller draaien = lawaai. Hoe groot de impact is kan ik niet voorspellen, maar denk daar wel even aan.

Over de grafische kaart: mijn fx5200 draait makkelijk op die resolutie met 2 schermen dus kwa performance zit het met elke kaart van nu zeker goed. Jammer dat je je GF4400 (toch?) niet kan gebruiken want dat zou superoverkill zijn (dus meer dan voldoende :P) Probeer gewoon de goedkoopste pci-express kaart te krijgen die er is.

Succes!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Wat de schijf betreft zou ik wel de T166 versie nemen van Samsung. Die zijn een aardig stukje sneller (met 16MB cache) en ook nog wat stiller. . S166 is de stilste maar heeft slechts 8MB cache en gaat maar tot 160GB.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

stevenP schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 17:20:
Hmm, 400watt is denk ik wat aan de krappe kant...
Welnee 400 Watt is meer dan genoeg. Zelfs nog ruimte voor een simpele grafische kaart.

Yes, but no.

• IceglovE
deze site heb ik gebruikt om de aangeraden voeding te berekenen voor een:
core2duo E4300@2700mhz op 1.4v (is een schatting van mij) met 100% tpd load
2 s-ata schijven
dvdrw en dvdromdrive
geforce 7600gs
een extra geluidskaart
2x 80mm fans
capacitor aging van 20% en system load 100%

Er komt een aangeraden vermogen van 372 watt uit. Zonder capacity aging komt er 310 watt uit.
Gaat het slijten van de caps zo hard dat ik er rekening mee moet houden bij aanschaf? Zo ja dan kan ik beter een 450w voeding nemen, zo nee dan moet de 400w prima zijn.
edit: ik heb in het bovenstaande dus rekening gehouden met evt. uitbreidingen in de toekomst. Grafische kaarten zoals de gf8600 kun je nog niet kiezen op die rekensite.

[ Voor 38% gewijzigd door IceglovE op 30-04-2007 12:37 ]

• IceglovE
Op dit moment kom ik aan het volgende voor totaal 456 euro:
be quiet straight power 450w €63,62. Het prijsverschil met de 400w is 8 euro en met deze voeding ben ik sowieso verzekerd van genoeg stroom, ook met evt. upgrades.

core2duo E4300 €108,58

arctic freezer 7 pro €18,03. Omdat er toch wel veel positieve reviews over zijn en de hyper TX uit de startpost een lange levertijd heeft

Gigabyte Ga-945p-DS3 €80,09. €30 goedkoper dan de 965 variant en volgens deze review een prima overclocker. De 965 zal in de meeste gevallen vast hoger kunnen, maar dat heb ik niet nodig. Als het allemaal stabiel wil draaien op een fsb van 266mhz ben ik tevreden. Een andere optie die ik interessant vond was de asrock conroexfire-esata2. Deze heeft veel mogelijkheden voor weinig geld (75 euro). Echter heb ik gelezen dat overclocken op deze een probleem is/niet mogelijk is.
Dan is er ook nog de Asus P5L 1394. Deze is 10 euro goedkoper dan het gigabyte bord en heeft een eSata poort + firewire als extra. Kan er geen reviews over vinden maar de handleiding laat zien dat er uitgebreide bios opties aanwezig zijn.
Nu is de vraag: Maakt het kwa prestaties eigenlijk nog uit of ik de gigabyte of de asus koop?

Asus 7300LE videokaart €37.32. Dit was de goedkoopste kaart die ik kon vinden die d-sub+dvi-I heeft. Nog iets goedkopere kaarten als de 6200LE en de 7100GS hebben een d-sub en dvi-D uitgang en dat is niet makkelijk om te zetten naar d-sub.

2gb kingston pc5300 €74.13. Niemand heeft hier aanmerkingen op en het kost heel weinig
Samsung spinpoint T166, 320gb €75,16. Naar aanleiding van de tip hierboven. Schijf is ook iets groter dan ik aanvankelijk had uitgezocht.

Het duurt even maar ik heb het idee dat ik wel tot een definitieve configuratie begin te komen voor relatief weinig geld. Daar wil ik iedereen die meedenkt alvast hartelijk voor bedanken!

[ Voor 7% gewijzigd door IceglovE op 30-04-2007 13:39 . Reden: linkje toevoegen ]

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ik was zelf eigenlijk van plan mijn 3800x2 naar een e6600 te gaan ombouwen (voor betere performance met Sonar 6 PE) hoewel ik mogelijk toch blijf wachten tot de quadcores goedkoper zijn. Maar door dit topic ga ik toch ook maar een gelijksoortige upgrade uitvoeren. :7
Succes!

• IceglovE
Iemand een idee betreffende het moederbord? Als ik zoek op de p5l bijvoorbeeld, zie ik veel dingen als 'koop een p5b ', maar een duidelijke motivatie daarvoor kan ik niet vinden...

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 21:50
mieJas schreef op maandag 30 april 2007 @ 11:31:
[...]

Welnee 400 Watt is meer dan genoeg. Zelfs nog ruimte voor een simpele grafische kaart.
sterker nog, die voeding trekt waarschijnlijk ook gewoon een 8800GTS of 1980XTX bijvoorbeeld, al helemaal met maar 1 HDD en niet overclocken etc.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:27
IceglovE schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 13:14:
Iemand een idee betreffende het moederbord? Als ik zoek op de p5l bijvoorbeeld, zie ik veel dingen als 'koop een p5b ', maar een duidelijke motivatie daarvoor kan ik niet vinden...
Motivatie: dit moederbord http://www.azerty.nl/prod...il/89/12273/p5l-1394.html
heeft een verouderde chipset dit zou de prestaties van zijn systeem niet ten goede zijn waarschijnlijk dus kan hij beter een moederbord nemen met een chipset die voor de core 2 duo's zijn ontworpen zoals de intel p965 chipsets, en deze zit op een asus p5, en ook gigabyte ds3 enz

• IceglovE
Bedankt voor je uitleg!

Als ik hier en hier kijk, valt dat prestatie verlies wel mee. De p965 scoort voornamelijk hoger op geheugenbandbreedte, maar voor de p965 is ddr800 gebruikt en voor de p945 ddr667. De p945 ondersteunt geen ddr800, maar ik ben toch van plan ddr667 te kopen dus ik denk dat het voor mij in ieder geval dan, weinig uit zal maken of ik een p965 of p945 gebaseerd moederbord koop.

• IceglovE
Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/3221/thumblz5.jpg

Dit moet 'm worden!
Paar puntjes:
- ik blijf toch maar bij de 450w voeding, voor de zekerheid.
- toch een p965 chipset: deze ondersteunen, in tegenstelling tot de 945, quadcore en wie weet komt dat nog van pas in de toekomst
- extra casefannetje voor betere luchtafvoer :) Volgens mij is dit hetzelfde type fan als in de arctic silentium kast en die zijn erg stil.
- externe hdd behuizing laat ik even achterwege. Ik stop de schijf zolang wel even in een andere computer binnen het netwerk hier.
- niet meer een 2gb 'kit of 2' set geheugen maar 2 losse verpakkingen 1gb. Dit ivm levertijd en op de een of andere manier scheelt het nog 2 euro ook. Het geheugentype is verder hetzelfde, dan moet het niks uitmaken toch?

Ik blijf dus mooi binnen m'n budget en dit moet me een systeem opleveren waar ik weer een tijd mee vooruit kan. Nu heb ik een minder snelle processor dan in de startpost, maar wel een beter moederbord en een videokaart die voldoet aan mijn eisen op dit moment.

Als niemand meer iets belangrijks ziet dat ik over het hoofd kan hebben/heb gezien, bestel ik 'm vandaag.
Pagina: 1