Toon posts:

Alternatieven voor Exchange (Voor W2k3)

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Bedrijf waar ik stage loop van Novell overstappen naar Windows server omgeving. Novell GroupWise komt hierbij te vervallen dus we hebben een nieuwe mail server nodig. Mijn taak is om een geschikte pakket te vinden en het nodige onderzoek te doen.

Als eerste heb ik natuurlijk aan Exchange van MS gedacht maar die gaat het niet worden want:

- Veel te duur
- Bied de nodige functies niet

Ik heb dus een andere pakket dan Exchange nodig die geschikt is voor Windows server omgeving, geen linux dus ! Tweede belangrijkste eis is dat het mogelijk moet zijn om met meerdere mensen in 1 Inbox te kunnen werken, dus tegelijkertijd ingelogt en als ene mail leest wordt die mail bij de andere direct als gelezen gezien. +/- 70 accounts.

Zelf heb ik geprobeerd te zoeken maar 9 van de 10 keer zijn de pakketen voor linux. Wat heb ik zelf al geprobeert ?

- Keiro ( Bied de nodige functies niet )
- CommuniGate Pro ( Momenteel in test fase maar waarschijnlijk niet wat wij zoeken)

Iemand die andere pakketten kent ? Liefs van NL bedrijven ivm support en onderhandelingen.

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:57
Over welke functies heb je het nou, die de mailserverpakketten niet ondersteunen en die je toch nodig hebt?

Want exchange ondersteund volgens mij de 2 waarschijnlijke functies waar je het over hebt wel ..

[ Voor 44% gewijzigd door Wimlem op 24-04-2007 12:28 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-03 11:47
http://www.altn.com/Products/MessagingSolutions/MDaemon/

Kan voor zover ik weet alles wat exchange kan.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:22:[...]
[...]
Bied de nodige functies niet )
[...]
niet wat wij zoeken
Euh, ja, en wat zijn die "nodige functies"?
Zullen we d'r naar gaan raden en er zou een lekker rommelig topic van maken waar niemand iets aan heeft of ga jij met een lijstje van gewenste functionaliteiten komen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:01

Boss

+1 Overgewaardeerd

Zo heel veel goedkoper is Groupwise toch niet tov Exchange?

IMHO zijn er weinig producten die hetzelfde kunnen bieden als GroupWise en Exchange. en die paketten voor Linux hebben vaak toch ook gewoon een Windows binary?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Tonnetje schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:26:
Want exchange ondersteund volgens mij de 2 waarschijnlijke functies waar je het over hebt wel ..
Dus met Exchange kun je een Inbox hebben waar meerdere mensen tegelijk gebruik van maken op verschillende werkstations ? Worden die inboxen dan ook gesynchroniseerd (real-time) in Outlook ? Dus als ik een mail in mijn outlook lees dan ziet mijn collega geen ongelezen mail meer.

Met Novell Groupwise is dit wel mogelijk maar dan moet iedereen gebruik maken van dezefde login gegevens.

Maar Exchange is te duur dus ook al zou dat wel kunnen is het nog steeds geen goede optie.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:41
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:40:
[...]

Dus met Exchange kun je een Inbox hebben waar meerdere mensen tegelijk gebruik van maken op verschillende werkstations ? Worden die inboxen dan ook gesynchroniseerd (real-time) in Outlook ? Dus als ik een mail in mijn outlook lees dan ziet mijn collega geen ongelezen mail meer.

Met Novell Groupwise is dit wel mogelijk maar dan moet iedereen gebruik maken van dezefde login gegevens.

Maar Exchange is te duur dus ook al zou dat wel kunnen is het nog steeds geen goede optie.
Je hoor dat is perfect mogelijk, hebben tig klanten rondlopen die allemaal de "info" mailbox lezen in realtime! Kwestie van juiste rechten. En iedereen mag zijn eigen login houden.

Je kan zelfs de volgende opties dan ook nog gebruiken :

On behalf of : Dan krijg je een e-mail van bv : Jan Janssens on behalf of Info Bedrijfsnaam te zien
of
Send As : Dan krijgt de ontvanger enkel Info bedrijfsnaam te zien.

Dit werkt zeer goed. Ook in exchange 2007 zijn er verschillende verbeteringen gedaan aan de OWA / Shares + Sharepoint integratie etc. Zeker de moeite waard om te besturderen!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Gokje , maar producten die ongeveer hetzelfde kunnen als Exchange hebben ook erg goed gekeken naar de prijsstelling van Exchange. Verwacht daar dus geen wonderen van.

Verder heeft Merak ook een leuke mailserver, en ja het meeste op dat gebied is denk ik toch voor Linux.
(Zabbix en Scalix bijvoorbeeld)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Ja dit is mogelijk met exchange.
Tja uhhh... je wilt ook geen linux maar misschien dat je dat hier toch eens over moet gaan nadenken als die alternatieven wel doen wat je wilt en goedkoper zijn.

Ik ga dit alternatief dus toch noemen: zarafa

De server draait alleen onder linux volgens mij, maar het werkt goed samen met Outlook. Ze hebben ook een mooie webmail.

Kweet niet hoe de prijs is t.o.v. exchange, want ook zarafa is een commercieel pakket, maar ze zullen vast wel cheaper zijn dan exchange.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:55
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:40:Maar Exchange is te duur dus ook al zou dat wel kunnen is het nog steeds geen goede optie.
Wat is je budget dan, anders kunnen we je moeilijk een andere oplossing voordragen O-).

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-03 19:40
Duur is relatief. Als je straks 100 uur extra bezig bent met de inrichting van de nieuwe software tov bv Exchange, is dan de aanschafprijs nogsteeds van belang? Of kan je het MT ervan overtuigen dat beheerskosten ook iets is om rekening mee te houden?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:22:
[...]

Ik heb dus een andere pakket dan Exchange nodig die geschikt is voor Windows server omgeving, geen linux dus ! Tweede belangrijkste eis is dat het mogelijk moet zijn om met meerdere mensen in 1 Inbox te kunnen werken, dus tegelijkertijd ingelogt en als ene mail leest wordt die mail bij de andere direct als gelezen gezien. +/- 70 accounts.
Je hebt een Kana Mail nodig. Kan als client webbased of Powerclient proggie op Windows pc..
Maar ja, volgens mij is het duurder dan
Als eerste heb ik natuurlijk aan Exchange van MS gedacht maar die gaat het niet worden want:

- Veel te duur

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:34:
Zo heel veel goedkoper is Groupwise toch niet tov Exchange?
Groepwise hebben ze in de tijd van gulden gekocht, toen totaal niet eens 500 gulden betaald voor licentie met updates ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:53:
[...]
Ik ga dit alternatief dus toch noemen: zarafa
Die ken ik wel maar helaas linux.
leon1e schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:20:
[...]
Wat is je budget dan, anders kunnen we je moeilijk een andere oplossing voordragen O-).
Zo goedkoop mogelijk natuurlijk en je kan wel raden wie dat zegt ;)
Freezerator schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:36:
Duur is relatief. Als je straks 100 uur extra bezig bent met de inrichting van de nieuwe software tov bv Exchange, is dan de aanschafprijs nogsteeds van belang? Of kan je het MT ervan overtuigen dat beheerskosten ook iets is om rekening mee te houden?
Helemaal mee eens.

Ik heb toestemming om even exchange hier te installeren dus dat ga ik even mooi doen om te zien en te laten zien hoe dat werkt. Aantal dingen die ik nog wil weten...

- Klopt het dat je voor Exchange 2007 perse x64 server moet hebben ?
- Waar kan ik precies zien wat exhange nou kost ? Ik word een beetje gek van Microsoft website ! Er zijn toch wel fatsoenlijke Nederlandse MS reselllers ofzo die wel duidelijk uitleg en prijzen opgave hebben ?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
En wat als je nu zelf wat onderzoek probeert te doen.
Of had je graag dat wij het voor je uitzoeken en ook even komen implementeren (voor weinig).

Komop zeg, dit begint bijna te lijken op een huiswerk opdracht die je ons probeert te laten maken voor je.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

aZuL2001 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:05:
En wat als je nu zelf wat onderzoek probeert te doen.
Of had je graag dat wij het voor je uitzoeken en ook even komen implementeren (voor weinig).

Komop zeg, dit begint bijna te lijken op een huiswerk opdracht die je ons probeert te laten maken voor je.
Wat is er nou mis met de vraag of iemand goede alternatieven voor een bepaald software pakket weet. Dat is in principe het enige wat ie vraagt, met z'n allen weten we tenslotte meer dan iemand alleen.

Met de antwoorden zal ie alsnog ondezoek moeten doen of het wel voldoet aan de eisen.

Als deze vraag al niet meer gesteld mag worden, kunnen we net zo goed het hele forum opdoeken.

Sorry maar wordt ondertussen een beetje gestoord van de mensen, die als enig antwoord "Doe zelf eens onderzoek" kunnen geven, hou dan gewoon je mond dicht. Er zijn idd mensen die totaal niks willen doen, maar ik vind dit een doodnormale vraag.

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:57
gsmurf: Google jij dan even en knip en plak het kant en klare antwoord hier dan gelijk even....

Bel een softwarehuis/leverancier. die kunnen al deze vragen wel voor je beantwoorden.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-03 17:43

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tjonge jonge.. Beetje eigen inzet tonen mag wel hoor :|

Voordat je je blind staart op de kosten van het product: Kijk ook eens naar beheersbaarheid, support en beschikbare clienttools die je nodig hebt. Goedkoop is niet altijd een goede koop :)

En kijk voor de gein eens naar Small Business Server 2003 :)

Verder heeft dit niets met Netwerken te maken, maar meer met WSS

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:14:
[...]

Wat is er nou mis met de vraag of iemand goede alternatieven voor een bepaald software pakket weet. Dat is in principe het enige wat ie vraagt, met z'n allen weten we tenslotte meer dan iemand alleen.

Met de antwoorden zal ie alsnog ondezoek moeten doen of het wel voldoet aan de eisen.
Vrij simpel: Hier op GoT verwachten we enige inzet en vooronderzoek voordat je je vraag dumpt op het forum.
Een vraag als: "Weet iemand andere pakketten die zoiets kunnen?" zonder aantoonbaar eigen vooronderzoek en vereistte zijn dus not done op GoT.
En daar heeft aZul dus groot gelijk in.
Als deze vraag al niet meer gesteld mag worden, kunnen we net zo goed het hele forum opdoeken.
Onzin: Er zijn nog genoeg zaken waar wel gewoon over gesproken kan worden. Alleen GoT is geen helpdesk.
Sorry maar wordt ondertussen een beetje gestoord van de mensen, die als enig antwoord "Doe zelf eens onderzoek" kunnen geven, hou dan gewoon je mond dicht. Er zijn idd mensen die totaal niks willen doen, maar ik vind dit een doodnormale vraag.
Maak je niet druk :) nergens voor nodig.. :+

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En nog een extra toevoeging van leon1e:
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:01:
Ik heb toestemming om even exchange hier te installeren dus dat ga ik even mooi doen om te zien en te laten zien hoe dat werkt. Aantal dingen die ik nog wil weten...

- Klopt het dat je voor Exchange 2007 perse x64 server moet hebben ?
- Waar kan ik precies zien wat exhange nou kost ? Ik word een beetje gek van Microsoft website ! Er zijn toch wel fatsoenlijke Nederlandse MS reselllers ofzo die wel duidelijk uitleg en prijzen opgave hebben ?
Volgens mij mis je nog iets van een stappen plan. Het is natuurlijk prima om met Exchange aan de slag te gaan, maar als ik je argumenten uit de startposting zo zag geloof ik nooit dat je op dit moment een eerlijke vergelijking kunt maken tussen verschillende paketten (tip. lees je in op http://www.msexchange.org/ of andere sites en zorg dat je goed getest hebt).

Maak ook voor die tijd een lijstje met eisen die je organisatie stelt aan de server/client omgeving, is dit gelijk aan de huidige omgeving of heb je uitbreidingen nodig? Of kun je misschien met minder af? Maak dan een duidelijk overzicht van de kosten/nadelen/voordelen tussen de verschillende pakketten, de kosten van Exchange kun je het beste opvragen bij een software leverancier en schuif dit voor bij je "directeur".

Heb je zelf al een alternatief om naar te kijken gevonden trouwens? Tip kijk eens naar: http://www.kerio.com/kms_home.html, maar het prijsverschil met Exchange is echt niet enorm groot.

[ Voor 21% gewijzigd door Equator op 24-04-2007 14:31 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.