Voeding kapot. Hoe nu verder?

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mister2x
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik ben in het bezit van een IBM Aptiva, pentium 133, 78 mB ram.
Nu kon ik een keer, toen het systeem niet naar behoren werkte, de verleiding niet weerstaan om het spanningsknopje om te zetten naar een lagere spanning (115 volt). Pats, boem, computer verrot! Wat zal er kapot zijn, zal alleen de voeding kapot zijn of zijn er edele delen geraakt, zoals de mobo?
En a.u.b. geen commentaar op mijn stompzinnig gedrag :( , heb inmiddels toch al een nieuwe :D
Zag trouwens nog bij tweakers-aanbod het volgende aanbod een "ATX voeding 250 W in perfecte staat", kan ik gewoon elke willekeurige voeding inbouwen? Ik heb niet veel randapparatuur. Aanbod van die voeding: http://www.tweakers.net/aanbod.dsp?ID=1935

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Hoe nu verder?
Niet, denk ik..

• DennisBoom
  • Laatst online: 11-08 11:59
Met een beetje geluk en een goede voeding is alleen de voeding kaduk. Probeer je mobo eens met een andere voeding.

Geen beurs, geen tempo

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 09:54
Misschien zat er een zekeringetje in je voeding en met een beetje mazzel is het vervangen daarvan de oplossing... Ik heb nl die mazzel zelf eens een keer gehad :)

Greetz,
Seven

• Elect
  • Niet online
Ik heb dit dus ook gehad, maar dan per ongeluk ...

Meestal zit er in de voeding een zekering die voorkomt dat de rest van je apparatuur kapot gaat, moet je hem gewoon ff openschroeven en kijken of er een zekeringetje inzit dat kapot is (ik moest hem lossolderen)

Good luck,
Elect

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• Accident
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

meestal springt de zekering en anders zullen de VDR's doorgefikt zijn.

• FFF
  • Laatst online: 22:37

FFF

met een beetje geluk is idd alleen je voeding kapot,
en NEE je kunt er niet van alles ingooien, je moet eerst kijken of je een at of atx voeding hebt, denk een at dus atx past in dat geval niet, het kan ook zijn dat je een atx hebt en dan past een at weer niet (moeilijk he?)
op sommige moederborden kunnen ze allebij..
ik denk dat het probleen opgelost is als je een nieuwe waarschijnlijk at voeding er in zet (is makkelijk) alleen als je veel pecht hebt heb je je moederbord verneukt, dat kan samengaan met andere hardware.
mvg FFF

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:16

admiral866

The King Personality Disorder

maar waarom zou je die spanning dan 115 volts willen zetten?

Deed je het om je er iets aan zou kunnen hebben? Of was het gewoon puur omdat je wou weten of het kon?

Verwijderd

ik heb ook een graftiva ,zit in een minitower en een standaard ATX voeding past er niet echt in want dan komt ie tegen de cdrom aan..... :(

• mister2x
[b]<Quote> Deed je het om je er iets aan zou kunnen hebben? Of was het gewoon puur omdat je wou weten of het kon?</Quote>[/b]

(Waarom kan ik eigenlijk geen quotes maken??)

Wou een nieuwe computer, is ook gelukt! Maar achteraf gezien was het wel een vrij rigoureuze "oplossing". Maar ff zonder gekheid, was benieuwd wat die knop inhield, was nl. zo verleidelijk rood... En ik had daarvoor al een paar uur geprobeerd om Windows 95 van een oemdisk te installeren, maar dat ging niet omdat ik een nieuwe harde schijf erin had gezet eneeh blablabla

• mister2x
[b]je moet eerst kijken of je een at of atx voeding hebt[/b]
Er zijn dus twee standaarden en meer niet? Als je dus weet (ik dus niet) wat er in je computer moet, dan weet je zeker dat je de goede voeding hebt gekocht en hoef je je dus, mocht 'ie het niet doen, alleen nog maar te richten op de mobo? Hoeveek Watt moet een beetje voeding zijn?

• MNM(tm)
  • Laatst online: 04-09-2025
Noop, je hebt 'n IBM, en daarmee meteen standaard nr.3 ;) (Mja, Compaq haalt wat voedingen betreft standaard nr.4...)
IBM lijkt vaak wel 'n standaard ATX voeding te hebben, maar IBM maakt er een stomme gewoonte van om toch weer nèt ff af te wijken van wat zo'n beetje de hele wereld als standaard heeft gedefinieerd :( Oftewel: IBM zal ook in jouw Aptiva wel weer wat mafs hebben uitgehaald wat aan/uit betreft (apart draadje; niet via mobo; enz...)
Resultaat van 't schakelaartje op 115V zetten? Minstens 3/4 van 't primaire gedeelte naar de kl*te! Nee, is dus niet te repareren! ('k Heb er al zat gezien, fijn hè, zo'n LTS met van die K*T kinders, twee straten verder... :()

...With a touch of magic¿

• mister2x
Kan iemand eens een foto plaatsen van de voedingen die jullie hebben beschreven of kunnen jullie zeggen waar ik dat kan vinden?
Ik vind mijn voeding er vrij standaard uitzien (natuurlijk het is de eerste voeding die ik zie!). Ben ik ff blij dat ik nu een kloon heb!

Verwijderd

Ik heb het ook een keer gehad(twee weken terug).
je moet gewoon ff een zekeringetje kopen.
meestal 220 volt en 5.6 a of zo...
Hij kostte mij toen fl 1,-
gewoon even je voeding open maken en de zekering meenemen naar een electonicazaak.
Dat zijn standaard zekeringen.

• MNM(tm)
  • Laatst online: 04-09-2025
Jaja, 'gewoon' ff openmaken... Nou, dat kun je bij IBM-voedings wel vergeten. :( Die jojo's stampen die dingen dicht met popnagels :( :( GRRRR, je zóu ze toch...!
Afijn, wil je alsnog proberen 't ding open te krijgen (heeft naar mijn idee geen enkele zin, maargoed...) dan zul je die popnagels moeten uitboren (4mm geloof ik...), en vervolgens de boel goed schoonblazen met 'n slordige 4 bar... :P

...With a touch of magic¿

• mister2x
je hebt gelijk MNM(tm), het gaat inderdaad niet zo gemakkelijk met mijn voeding!
Ik zal n's zetten wat er precies opstaat:
ISSUE 1 EC E43706 P/N 75h8482 WK. 51 / 96 FRU :7 5H8483

Dat lachebekje was niet de bedoeling!!!!!!!!

Kema keur (toch wel!), merk Magnetek made in Italy
code: 3523-15-200
input: 100-127V~/200-240V~
50/60 Hz 4A/2A
OUTPUT DC +5v 18A; +12V 4.2A;
-12V 0.4A; -5A 0.3A;
+5V(AUX) 0.02A; +3.52V 10A
TOTAL OUTPUT POWER: 147 V MAXIMUM
NOTE: TOTAL POWER DRAWN FROM +3.52V
AND +5V OUTPUTS SHALL NOT EXCEED 90W.

!Danger
Gevaar niet openen. Gevaarlijke voltages.

• Palomar
  • Niet online
het is een P133, die zijn toch altijd AT?? (naar mijn weten wel..). Volgens mij past er altijd een AT voeding in hoor.. de 2 stekkers van 6 draden (12 draden in totaal) steek je in het moederbord. Het enige probleempje wat je zou kunnen tegenkomen is dat de aan/uit knop niet meer mooi aan de voorkant van de PCkast past (als dat het geval was), maar dan gebruik je de knop op de voeding zelf en als die er niet is laat je het draadje van met de aab/uit knop gewoon aan de achterkant van de PC bungelen..

Die voeding openmaken zou ik niet aan beginnen.. hij zit niet voor niks zo stevig vast en met waarschuwingsstickers enzo..

• mister2x
Het enige probleempje wat je zou kunnen tegenkomen is dat de aan/uit knop niet meer mooi aan de voorkant van de PCkast past
Dat probleempje is er niet, want de knop zit aan de voorkant en de voeding aan de achterkant (heb een miditower)
Die voeding openmaken zou ik niet aan beginnen.. hij zit niet voor niks zo stevig vast en met waarschuwingsstickers enzo..
Heb hem al opengemaakt met grof geweld, maar kan er geen wijs uit! :(

Verwijderd

Ik heb wel een at voeding voor je kost je alleen de verzend kosten Tweakers voor Tweakers.

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 11:10
het is een P133, die zijn toch altijd AT??
nope, niet altijd. maar in de tijd dat een p133 nog nieuw was was at wel normaal. een vriend van mij heeft ooit een p100 gehad in een atx kast.

• mister2x
Waarschijnlijk heb ik het probleem gevonden!
Het betreft waarschijnlijk een miniscuul zekeringetje van net 1 cm. lang. Die zal het probleem veroorzaakt hebben! Er staat het volgende op: T5AH250V (het staat aan elkaar)
Ik begrijp daaruit dat 'ie 250V is, maar hoeveel Ampere is die nou? Waarschijnlijk 5 ampere, maar wat betekenen dan die T en die H (de afkorting van de eenheid ampere is toch A?)?

Heb ik nu de goede (zekering) te pakken (niet dat ik weet dat er meer in zitten...)?

Ik vraag dringend aan Pualo of hij deze vragen (ook) wil beantwoorden, hij heeft er ervaring mee (vooral die vraag of ik de goede te pakken heb)!

• mister2x
???

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

De T staat voor traag, en inderdaad 250V en 5 Ampere uur H=uur op zijn engels...

Dat zal het probleem wel fixen.

Greetz Jur.

Verwijderd

ik heb dus ook zoiets gehad bij een oude 486 de voeding was kapot zeiden ze dus ik dat ding in het stopcontact doen ff kijken of hij echt niet deed toen zetten ik dat knopje dus om op 118 volt terwijl er dus 230 op stond en toen starte hij wel op dus als ik nu die computer op wil starten zet ik hem eerst aan gebeurt er niks dan zet ik dat kopje een paar seconde op 118 volt en hij doed het heel apart vind ik het zelf wel

Verwijderd

heb hier strax een 300watt redundant cooling ps over kost je iets meer als een standaard maar daar is de kwaliteit ook naar

• The System
  • Laatst online: 05-08 13:32
doe gewoon wat ik ook heb gedaan :)

schrof je voeding eruit en ga naar de dichtbijzijnde computerzaak en vraag of zo'n voeding hebben :)
en dan vragen wat voor soort het is en hoe duur en dan kijken en kopen :

system

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Als je er een andere AT in pleurt, let wel effe op dat je de stekkers er weer precies zo in doet.
Meestal moeten de 2 zwarte draaden naast elkaar.
Aangezien het een Graftiva is, zou het me nixs verbazen dat het niet standard is.

Op school hebben ze o.a. IBM's, en die voedings zijn ook niet standaard.
Zitten 2 zwarte stekkers en een extra voedings stekker bij aan.

Ik heb dus een sch*rft hekel aan Merk shit.
Voor de goede order: Merk Computers voor thuis gebruik.

Mzzl Diamon

And The Only One

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-08 22:14
* Sassie heeft het zelfde probleem als de topic starter
Dat leuke knopje met 220/110 bij de voeding was heel verleidelijk...
Tja erg stom, nu doe ie dus niks meer :(
(maar goed weet nu waarom ik voortaan van dat knopje af moet blijven :P).

Ik heb hem stiekem aal open gehad en als ik het goed heb (ben niet zo'n supertechnicus) is de beschermingslaag doorgesmolten (er zit tenminste overal doorzichtig zacht plastic op, ik neem aan dat dat de stroomcirculatie heeft gestopt als bescherming voor de rest van de PC).

Maar goed ik wil mijn PC nog wel weer gaan gebruiken dus ben ik van plan om een nieuwe voeding te gaan kopen.
Er is nog wel een erg belangrijke factor in het spel, mijn PC is een 486 DX en de oude voeding was er een van 200 W.
Ik neem aan dat het het verstandigst is om net zo'n voeding (qua vermogen) te kopen.

1) Zijn die nog makkelijk te vinden (in de computershops)?
2) Hoeveel moeten/mogen ze kosten zonder dat ik afgezet ga worden?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:01

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
1) pricewatch
2) pricewatch

http://www.tweakers.net/pricewatch/3701
meer dan 50 gulden betalen != slim
let er ook op dat je een at voeding nodig hebt, geen atx, die zal naar alle waarschijnlijkheid niet werken op een 486 mobo :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Sassie
Owja (ha'k eig. stiekem al gekeken, maar had ik er bij moeten zetten).

Maareh, zijn 2ehands/kringloopwinkels nog een optie?

En hoelang zullen de levertijden voor de shops ongeveer zijn?

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 07:28
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:33 schreef Sassie het volgende:
Owja (ha'k eig. stiekem al gekeken, maar had ik er bij moeten zetten).

Maareh, zijn 2ehands/kringloopwinkels nog een optie?

En hoelang zullen de levertijden voor de shops ongeveer zijn?
Hmm 27 juli.... En je bent al behoorlijke tijd gebruiker hier, dus je weet best wel hoe het moet.... De nood zal wel hoog zijn :)

Probeer het eens op een pc-dump oid. In leiden zitten er 2, restart computers http://www.restart.nl/ en PC-Service. Die gasten willen nog wel eens iets hebben liggen.

071-5148574 COMPUTERREPARATIE PC-SERVICE
STEENSTR 22 2312BW LEIDEN

Wat dacht je van een rommelmarkt ? Of een goed gesorteerde electronica boer.

Als je kijkt naar de connector op het moederbord, is dat dat 1 plug van wit of doorzichtig plastiv of zijn het 2 pluggen ? De eerste is ATX en de 2e is AT. Ik heb er nog wel een liggen voor je, moet je hem wel komen halen :)

Wel merk is je compu ? Is het een clone of een merk systeem ?? Effe wat meer info geven aub ;)

• Sassie
Ik heb er inmiddels zelf een gehaald bij de plaatselijke PC boer hier (Wageningen). Ik was eerst nog naar de kringloopwinkel gegaan, daar stonden een bult voedingen, mar ze wouden er 90 piek voor hebben. Dat was me te veel. Toen ben ik dus naar de PC boer gegaan en daar hadden ze er toevallig nog 1 liggen voor 39 piek (ik had mijn oude meegenomen om te kijken of alles hetzelfde was en dat was idd zo). Ikke blij natuurlijk *D.

De rest van de tijd heb ik geprobeerd de boel werkend te krijgen, dat lukte me uiteindelijk gistermiddag (althans 3,5" floppydrive en HD doen het, mijn (toch al brakke) CD-romspeler en 5,25" floppydrive niet, maar die gebruikte ik toch nooit).

* Sassie heeft 1 draadje door laten branden, maar die hoefde ik geloof ik niet ergens aan te sluiten (die hoort op de proc fan die in niet heb 9486 DX :P))

PS: Mijn pc is volgens mij 'merkloos' :).

PSPPS: Ben ik nou geslaagd voor mijn eerste echte tweak-examen? Ik heb mijn eerste HW-onderdeel vernaggeld en zelf weer een nieuwe in gebouwd :P.
Pagina: 1