Nieuwe service 9292ov, routeplanner.9292ov.nl

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Sinds een weekje ofzo heeft 9292ov een nieuwe dienst, die openbaar vervoer direct vergelijkt met reizen met de auto en zo de snelst mogelijke oplossing zou laten zien.

Vandaag nam ik eens de proef op de som op het traject dat ik dagelijks afleg tussen Nieuwegein en Den Haag. Met het OV neem ik dit traject bijna dagelijks, en ongeveer 1 keer per week pak ik om verschillende redenen de auto. Ik denk dat ik mij dus inmiddels wel redelijk een ervaringsdeskundige mag noemen op dit traject.

Mijn vermoeden over deze site bleek helaas gegrond te zijn. Het is puur ter promotie van het OV heb ik het idee.

Ter info een klein vergelijk met de tijden volgens 9292ov en mijn eigen ervaringen (ik heb er geen stopwatch bij gehouden, mijn eigen ervaring zijn dus geen exacte reistijden maar kunnen misschien 5 minuten afwijken van de werkelijke tijden):
Type vervoertijd volgens 9292OVEigen ervaringVerschil
Openbaar vervoer1 uur 351 uur 200 uur 15
Auto buiten de spits0 uur 520 uur 450 uur 07
Auto in de spits1 uur 541 uur 150 uur 39

De route die voorgesteld wordt om naar Den Haag te gaan vanaf Utrecht CS is wel erg creatief. Namelijk met de intercity richting Rotterdam, om vervolgens in Gouda over te stappen op de stoptrein naar Den Haag, terwijl er een rechtstreekse verbinding is tussen Utrecht en Den Haag, die slechts enkele minuten eerder vertrekt en ook goed haalbaar is. Vervolgens wordt er door 9292OV ineens een veelste optimistische inschatting gemaakt dat je binnen 5 minuten na aankomst bij de bus kunt staan en daar ook direct mee weg kan rijden. Mijn ervaring is inmiddels dat vanaf het station naar mijn werk lopen sneller is en dat die 1 uur 35 niet de snelst mogelijke tijd/route is.

Dan wat betreft met de auto. Volgens 9292OV zou ik tussen Woerden en Gouda in de file staan. Klopt die is er ook, maar de andere kant op. Op mijn traject heb ik het inmiddels al 2 keer gepreseert om op dat stukje van het traject in de traject controle te hard te kunnen rijden (129 waar 120 toegestaan is :X ), dus over welke file er gesproken wordt? :?

Vervolgens zou er vanaf Gouda alleen nog maar file staan Den Haag in. Het klopt wederom dat het vanaf Gouda druk is, maar file staat er pas, wanneer de snelheid op een traject aanzienlijk lager ligt dan de maximum snelheid. Op grote stukken kan je met meer dan 80 km/u doorrijden, alleen bij Bleiswijk stokt het, omdat daar aan de weg gewerkt wordt, waardoor de maximum snelheid ter plaatse is verlaagd naar 70 (die je ook bijna altijd kunt rijden). En zelfs als je al stilstaat, verlies je nog niet zoveel tijd als de 9292ov site aangeeft. En dan rij ik echt midden in de ochtend spits (stap dan om 7:15 in de auto en ben meestal om 8:30 over).

Kortom, de site geeft in mijn ogen een te negatief beeld voor de automobilist. Ik ben in de ochtend spits vaak net zo snel of sneller als met het OV, en het is eigenlijk nog goedkoper ook...

Wat is jullie ervaring met deze nieuwe service? Reis ik gewoon op een traject waar het niet werkt, of geven andere vergelijkbare trajecten dezelfde uitkomst (te denken valt aan Utrecht-Amsterdam bijv.)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Vanaf een dorp boven Eindhoven (met eigen treinstation) naar mijn werk op een bedrijventerrein in Eindhoven. Met de fiets doe je dat in 40 minuten, veel sneller dus als dat hele OV gebeuren.

Afbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/4854/reistijdkw7.gif

Dat hele OV is toch niet serieus te nemen :')
Vorig jaar twee keer met het OV naar een cursus geweest, de ene keer was wel sneller als de auto. De keer daarop was ik ruim 3,5 uur onderweg waarvan meer dan een uur in een bomvolle trein tussen de zwetende mensen zonder koeling aan elkaar geplakte gore zooi. Laat maar dan, ga wel in de file staan met airco in m'n auto en andere luxe (lekker muziekje op etc.).

9292OV kun je toch sowieso niet serieus nemen, dat was toch die site die een persbericht eruit had gedaan omdat ze nu een zwart-witte site hadden vanwege de snelheid 8)7
bron :D

[ Voor 16% gewijzigd door Tom op 24-04-2007 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

krietjur

Where am I?

Op mijn traject (Hengelo - Holten) werkt het wel aardig. Met OV 1:12, met auto 0:34. Voor die 0:34 moet je overigens wel heeeel langzaam rijden, heb het vanochtend in 25 minuten gereden en heb een behoorlijk deel maar 100 kunnen rijden vanwege de drukte. Boven de 120 sowieso niet gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:21
Ik heb ongeveer hetzelfde traject als de TS montfoort/ijsselstein naar delft. Dus bij De Meern a12 op richting den haag en bij Prins Clausplein de A13 op.
Meestal doe ik er in de spits 1:15 over idd. Maar moet wel zeggen dat ik ook al een paar keer 1:30 erover heb gedaan met een uitschieter naar 1:45. Nu is dat natuulijk in extreme situaties.

Maar idd, je hebt gelijk, onder normale omstandigheden overdrijft 9292 nogal ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Even gekeken naar Apeldoorn - Doetinchem. Wat opvalt is dat routeplanner.9292ov.nl een andere route met het OV berekend dan wanneer je normaal 9292ov.nl gebruikt. De laatste geeft een beter en sneller resultaat. Maargoed, daar gaat het nu niet om.

Reistijd met OV ligt op 1:24 als ik 9292ov.nl volg (bus naar Vorden, trein naar Zutphen, trein naar Apeldoorn). Met de auto zou het volgens de routeplanner in 58 minuten kunnen (inclusief parkeren that is).

Opzich klopt dat wel. Als het rustig is (en dat is het 's morgens om 6 uur) rij ik binnen 45 minuten naar Apeldoorn met de auto (naar plaats op bestemming). Waar ze geen rekening mee houden is hoe ik op het station kom als ik met OV wil reizen. Daarvoor zou ik de fiets pakken (+15 minuten). Dus uitkomen op 1:45. Vanaf Apeldoorn moet ik echter nog op plaats van bestemming komen (weer +15 minuten op de fiets). Zit ik al op 2 uur reistijd.

Ik reis vrijwel dagelijks met genoemde route met OV. Maar ik wissel het graag af en toe af met de auto. Helaas krijg ik geen benzinekosten vergoed en bovendien is er nooit parkeerplek als ik na 7 uur in Apeldoorn kom...

[ Voor 11% gewijzigd door matel op 26-04-2007 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:35
nou volgens die routeplanner ben ik altijd sneller uit met de auto van Maastricht naar Eindhoven.

Vervoersoort Reistijd Vertrek Aankomst Opmerkingen
openbaar vervoer 1:43 05:59 07:42 stadsbus, intercity, bus
auto 1:21 06:38 08:00 reistijd is met mogelijke files en parkeren
auto - parkeren - OV 1:27 06:45 08:12 P+R Parallelweg in weert

De P+R ontgaat me helemaal. denken ze nu dat je met de auto tot in Weert gaat rijden en dan de trein naar Eindhoven gaat pakken :? dan blijf ik toch lekker in de auto op de A2 plakken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:46

BrZ

Als ik kijk wat hij zegt over de route van huis naar m'n werk zegt hij dat het met het OV 34 minuten duurt: 20 minuten lopen, 6 minuten bus, 8 minuten lopen 8)7

Met de auto zou ik er 20 minuten over doen (eerder vandaag in 6-7 minuten gedaan). De reden? "autoreistijd is inclusief 10 minuten parkeertijd."

Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Het kan dus redelijk zeker gesteld worden dat deze service niet direct een kloppend beeld produceerd... zeker in de randstad zullen er waarschijnlijk grote verschillen zijn tussen verwachtte reistijd en werkelijke reistijd
Ik heb er vanochtend in de "redelijk drukke" ochtendspits zelfs maar 50 minuten over gedaan om met de auto op m'n werk te komen, en dat was inclusief een paar stukken aanzienlijk langzamer rijden dan de maximum snelheid en 2 rookpauzes (ook al snel goed voor 5 minuten minimaal tijdsverlies)...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Tom schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:47:
Vanaf een dorp boven Eindhoven (met eigen treinstation) naar mijn werk op een bedrijventerrein in Eindhoven. Met de fiets doe je dat in 40 minuten, veel sneller dus als dat hele OV gebeuren.
Afstandje best<->hightech campus? Mag ik vanaf volgende week ook regelmatig gaan rijden...
Aangezien je dan over die ringweg Eindhoven moet, die tijdens de spits stilstaat, is fiets misschien nog het beste ook.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Opzich wel een aardige service, maar helemaal kloppend is het inderdaad niet.
Hoewel een praktijk test laatst (Groningen -> Amsterdam Sloterdijk) ook in de spits sneller ging met de auto dan mijn collega's met de trein, is zelfs die routeplanner van 9292 't met me eens dat de Auto simpelweg sneller is.

Nog buiten het feit dat de auto inderdaad het voordeel heeft van airco & de eventueel gewenste mogelijkheid tot roken.

Wat betreft drukte in de trein, daar heb ik m'n collega's niet over gehoord. Ik weet overigens ook niet hoe druk 1e klas reizen tegenwoordig is.

[ Voor 30% gewijzigd door Harry op 27-04-2007 11:59 . Reden: wat toegevoegd. ]

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Zo lang de overheid geen personeelsfeestjes geeft valt dat wel mee :p

(een paar maanden terug een feestje gehad in Den Bosch... De treinen waar ik in zat waren in de 1e klas vol, maar in de 2de was volop plek 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als ik naar de route kijk wat mijn vriendin naar haar werk moet afleggen dan zou het OV ongeveer 40 min over doen en met de auto 15 min (OV site geeft een route aan via de stad (ja zo kan ik het ook wel maar dit is mijn eigen meting). Tja dan kies je toch liever voor de auto want dat OV is echt te ideaal want uit ervaring als je hier om 11 uur weggaat ben je er pas om 12 uur dus website is gewoon te positief. En als GVB weer eens een klein vertraginkje heeft of een metro die uitvalt nou dan is 1 uur echt veel te krap. Reken dan maar op 1 uur tot 1½ uur. Met de fiets doe je er ongeveer 30 / 40 min over. de OV planner hier in Amsterdam is veel te positief ingesteld. Duivendrecht is met de auto ongeveer 15 min (fiets 30 min) en met het openbaar vervoer 1 uur. Dus het is gewoon nep die hele handel.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1