Meerdere gebruikers zelfde excel document openen en bewerken

Pagina: 1
Acties:
  • 3.592 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116429

Topicstarter
Hallo,
Ik zit met een probleem. Ik heb hier op kantoor een netwerk en nu moeten 2 gebruikers vaak in hetzelfde excel formaat zitten om dingen te bewerken. Als iemand al het bestand heeft geopend en de 2de gebruiker wilt erin gaan, dan gaat hij naar alleen lezen mode omdat het bestand al bezet is. Is het mogelijk om met 2 gebruikers in hetzelfde excel document realtime dingen te wijzigen en opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cspare
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-06 06:56

cspare

What the deuce?!

Nee.
Maar je kan wel iets soortgelijks maken door de data centraal op te slaan en excel puur als view te gebruiken. Maar makkelijk is anders.

The one who says it cannot be done, should never interrupt the one who is doing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113297

dit kan door de werkmap te "extra->werkmap delen..." . als dezelfde cellen gewijzigd worden of met gebieden geschoven wordt door inserts ed, dan is dit niet zo handig natuurlijk wegens mogelijke gegevensconflicten met de andere gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is het niet mogelijk met een ander soort programma, wel een spreadsheet programma maar dan niet Excel? Openoffice misschien? Server hebben we hier staan dus het wordt al centraal opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 113297 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:13:
dit kan door de werkmap te "extra->werkmap delen..." . als dezelfde cellen gewijzigd worden of met gebieden geschoven wordt door inserts ed, dan is dit niet zo handig natuurlijk wegens mogelijke gegevensconflicten met de andere gebruiker.
Ok bedankt, dit helpt al een beetje. Alleen zit ik nog steeds tegen het probleem aan dat niet alles dus ververst wordt voor de andere gebruiker. Ik wil dus in dat excel document gegevens opslaan zoals vragen die klanten hebben en dan dat daaracher de afhandeling vermeld wordt. Het moet dus steeds ververst worden. Als u hier een oplossing voor heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 13:55
Als het zo iets simpel is, waarom maak je er dan geen webapplicatie voor, php/sql of access....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik weet niet of het op internet mag staan, maar bij de spreadsheet van Google Docs & Spreadsheets wordt er steeds ververst als je er met meerdere gebruikers tegelijk in werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 10:35
Anoniem: 116429 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:15:
[...]

Ok bedankt, dit helpt al een beetje. Alleen zit ik nog steeds tegen het probleem aan dat niet alles dus ververst wordt voor de andere gebruiker. Ik wil dus in dat excel document gegevens opslaan zoals vragen die klanten hebben en dan dat daaracher de afhandeling vermeld wordt. Het moet dus steeds ververst worden. Als u hier een oplossing voor heeft hoor ik het graag.
Kan dit niet beter in een eenvoudige database? Dan is je multi-user probleem meteen opgelost en heb je ook de andere voordelen van een database (bvb. beter doorzoekbaar, sorteren, etc).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rede dat ik het niet in een Database wil is omdat ik geen idee heb hoe ik dit kan opzetten. Op de server staat wel MS SQL maar om daar iets van te maken wat ik wil gaat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WimB schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:19:
Ik weet niet of het op internet mag staan, maar bij de spreadsheet van Google Docs & Spreadsheets wordt er steeds ververst als je er met meerdere gebruikers tegelijk in werkt.
Dat ziet er dan wel goed uit alleen hebben de computers die verbonden zijn met het netwerk geen toegang tot internet dus dat gaat niet lukken. Is er toevallig ook een offline versie van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87542

Als centrale gegevensopslag kun je ook access gebruiken
is een stuk makkelijker, plus je kunt ook mooie formulierejtes en dergelijke maken.

een export naar excell is vervolgens erg makkelijk indien gewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 87542 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:29:
Als centrale gegevensopslag kun je ook access gebruiken
is een stuk makkelijker, plus je kunt ook mooie formulierejtes en dergelijke maken.

een export naar excell is vervolgens erg makkelijk indien gewenst
Maar Access kan dus wel realtime met meerdere gebruikers op 1 document? Het gaat mij erom dat de wijzigingen gelijk door de andere gebruiker gezien kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 13:58

PromoX

Flying solo

Anoniem: 116429 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:11:
[...]

Maar Access kan dus wel realtime met meerdere gebruikers op 1 document? Het gaat mij erom dat de wijzigingen gelijk door de andere gebruiker gezien kunnen worden.
Met Access kan dit prima. Nadat een record opgeslagen is, is dit ook meteen zichtbaar voor de andere gebruikers.

Aangezien het (waarschijnlijk) om een beperkt aantal gegevens gaat, zou je zonder al teveel moeite een database op kunnen bouwen.

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zijn er trouwens nog andere opties dan Acces? Misschien iets goedkopers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 23:03
access? access RT is gratis :) je hoeft m alleen maar te bouwen met een betaalde versie van Access

edit: access rt is een programma van MS om database's te openen. - je kunt dan alleen niet nieuwe dingen toevoegen aan de applicatie (wel aan de tabellen)

[ Voor 65% gewijzigd door sjongenelen op 24-04-2007 15:14 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

open office (base) of een webtoepassing. als je een ms office professional licentie hebt zit access wel mee in het pakket (maar is misschien niet geïnstalleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 113297 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:50:
open office (base) of een webtoepassing. als je een ms office professional licentie hebt zit access wel mee in het pakket (maar is misschien niet geïnstalleerd).
Nee ik heb alleen licenties voor Excel aangezien ik die nodig heb voor Exact. Als het ook met openoffice Base gaat dan probeer ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116429 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:01:
Nee ik heb alleen licenties voor Excel aangezien ik die nodig heb voor Exact. Als het ook met openoffice Base gaat dan probeer ik dat.
even vergeten, maar je kan ook zonder access binnen ms office blijven. je kan immers steeds de dao of ado database engine aanspreken (en dus met dezelfde access-mdb bestanden werken), je moet dan wel alles zonder gui doen. of anders zelfs ms sql express. niet dat ik oo-base niet aanraad, maar expertise op dat vlak is mss moeilijker te vinden...
Pagina: 1