Toon posts:

(Server 2003 STND) Probleem met onboard NIC

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een beetje een vreemd probleem. Bij ons op de zaak hebben we 10 exact dezelfde werkstations, bestaande uit de volgende onderdelen:

- Asus P5PE-VM
- OCZ 512MB 400 Value CL2.5 (2.5-4-4-8)
- Hitachi 80GB 8MB SATA II

Al deze machines maken gebruik van de onboad netwerkkaart. Het netwerk is een 1 Gbit full duplex en als server gebruiken we een Windows Server 2003 Standard Edition R2. Deze draait uitteraard als domaincontroller.

Het probleem is het volgende:

Van inmiddels 3 van de 10 werkstations zijn de netwerkkaarten vervangen. Deze vallen gewoon ineens uit en worden ook nergens meer terug gevonden in de hardware eigenschappen van de machines. Als ik er een nieuwe, PCI 1 Gbit netwerkkaart in zet, is het probleem weg.

Nu kreeg ik vanmorgen een belletje dat er weer een zwervend profiel was. Dus ik log in op de server en probeer te pingen naar de betreffende machine, niks.

Om één of andere vage reden stoppen de onboard netwerkkaarten er mee. Als ik er een PCI kaartje in zet, komt de onboard na 5 keer reboten weer terug, maar blijft de PCI kaart wel werken.

Iemand een idee wat het probleem is? En nog belangrijker, de oplossing? Ik kan me niet voorstellen dat ik iedere keer maar gewoon de onboard kaart moet uitschakelen en er een PCI kaartje in moet zetten.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Dus eigenlijk heb je geen probleem met de server maar met de workstations?
Waarom die topictitel dan :?

Hoe staat in Windows op de workstation in kwestie de poweropties bij de netwerkkaarten?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, topictitel misschien een beetje ongemakkelijk gekozen. Ik heb zelf ergens het idee dat de server het probleem veroorzaakt, maar meer waarschijnlijk vind ik de switch of iets dergelijks.

@ShellGhost; alles staat op ingeschakeld. Windows kan zelf niks uitschakelen.

• ShellGhost
En in de bios?
Is er een bios update voor het moederbord wat er in zit?
Misschien dat die het probleem oplost.

Denk niet dat het aan de server ligt omdat de netwerkkaart in Windows weg is, niet de connectie naar de server of switch.
Dus een lokaal probleem, schat ik zo.

Verwijderd

Topicstarter
Het kan dus niet voortkomen uit een overspanning over het netwerk of zo?

Alle systemen zijn altijd up-to-date, inclusief de bios, die check ik iedere maand.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2007 09:45 ]

• ShellGhost
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 09:44:
Het kan dus niet voortkomen uit een overspanning over het netwerk of zo?

Alle systemen zijn altijd up-to-date, inclusief de bios, die check ik iedere maand.
Mag hopen van niet. :)
Dan zouden de porten op de switch ook instabiel van moeten worden of kapot gaan.

Wanneer is dit begonnen?
Meteen toen ze uit de doos kwamen of pas later?

[ Voor 9% gewijzigd door ShellGhost op 24-04-2007 09:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tot nu toe zijn die nog heel....

Het is gekomen toen we verhuist zijn. Hiervoor draaide ze op een 100 mbit, en zijn er nooit problemen geweest. Sinds februari zitten we in een nieuw pand en heb ik alles 1Gb aangelegt.

De problemen zijn sinds een week of 3 geleden en iedere week valt er tot nu toe 1 uit.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2007 09:51 ]

• ShellGhost
Hoe staan ze nu in Windows ingesteld?
100 of 1000?

• massareal
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12-2025
Heb het zelfde probleem hier op het werk met een onboard netwerkkaart in een relatief nieuwe HP/Compaq evo 7600. Als je bij de hardware kijkt en "verborgen apparaten" laat zien, staat ie er wel tussen.
Het geval is vermoedelijk dat je netwerkkaart O.D. (waarschijnlijk door een piekspanning van je switch) Een ander kaartje is de snelste/goedkoopste oplossing.

Volgende dingen getest en werkten niet (bij mij):
- nieuwe installatie
- nieuwere drivers
- bios flash
- default settings bios

Verwijderd

Topicstarter
@ShellGhost, automatisch, hij pakt 1 Gb

@massareal, helpt hier ook niet, bij verborgen apparaten zie ik hem ook niet.

• ShellGhost
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:02:
@ShellGhost, automatisch, hij pakt 1 Gb

@massareal, helpt hier ook niet, bij verborgen apparaten zie ik hem ook niet.
Zet ze eens op 100/full vast en kijk wat er dan gebeurd.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:38

lier

MikroTik nerd

Van welke datum is je moederbord ?
Op het Asus forum is wel een en ander te vinden over problemen met de onbard NIC, maar dan met name als deze op 100 Mb/s draait. Weet je zeker dat de pc's een gigabit connectie hebben ?

Heb je dit probleem al voorgelegd bij de leverancier ? Want het lijkt mij meer op een RMA verhaal...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet 100% zeker dat ze een gigabit connectie hebben, staat onderandere netjes bij de verbinding zelf. Ik weet niet of het een RMA verhaal is, maar een RMA aanvragen en verwerken duurt ongeveer 2 weken, en we hebben alle machines nodig. Vandaar dat ik gekozen heb voor een PCI NIC.

• lier

lier

MikroTik nerd

Probleem is bekend (en had je zelf ook kunnen vinden):

Voorbeeld 1
Voorbeeld 2

Oplossing is of voor RMA kiezen, of (in overleg met je leverancier) voor een alternatief kiezen (zoals zelf een NIC plaatsen).

Verwijderd

Topicstarter
Oplossing is ook door hem op 100 mbit full te laten draaien ben ik net achter. De voorbeelden die gegeven worden op de Asus forums kloppen in mijn geval niet dus.

Op 100 Mbit draaien ze prima en op 1000 gewoon NIET.

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Johnny E

Dôh !!

Is de switch waar de clients aan hangen wel goed geaard?
Als ze in een rack hangen ook zorgen dat deze goed geaard is.
Heb vaker meegemaakt dat gb verbindingen niet lekker werken indien de componenten niet geaard zijn.

Specs!

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:27:
Oplossing is ook door hem op 100 mbit full te laten draaien ben ik net achter. De voorbeelden die gegeven worden op de Asus forums kloppen in mijn geval niet dus.

Op 100 Mbit draaien ze prima en op 1000 gewoon NIET.
Vorbeeld 2:
It seems that 10/100 works fine, and 1000Mbps burns the chip.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Goed, bekend fenomeen dus. Verders niets met PNS te maken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.