Toon posts:

Betaalbare volumeknop

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een M-Audio Delta 44 als geluidskaart, waarvan de output direct aan m'n twee speakers hangt: Behringer Truth B2030A. Dat zijn twee actieve studiomonitors.

De kenner voelt 'm al aankomen: doordat hier geen mixer tussenzit, heb ik geen goede volumecontrol. Ik gebruik nu een zelf geschreven applicatie waarmee ik de master output van m'n geluidskaart kan aansturen via de volumeknoppen van m'n toetsenbord. Dit is echter verre van ideaal, bijvoorbeeld omdat dit niet werkt met ASIO-applicaties. Die komen dus keihard uit m'n speakers knallen zonder dat ik daar invloed over heb (tenzij ik het volume van m'n project aan pas maar dat hoor je dan ook terug als je gaat afmixen - de mix wordt gewoon echt zachter).

Ik wil eigenlijk geen gehannes met een mixer en zoek daarom een 'volumeknop'. Zoiets als de Volume 2 van SPL:
http://www.spl-usa.com/volume2/2602_inshort_E.html

Waarom ik dan niet dat ding van SPL koop moge duidelijk zijn: je bent meer dan 350 dollar kwijt...

Wie kent een betaalbaar alternatief? :)

• digitalmind
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:43
Een redelijke 2e hands voorversterker is misschien een goed idee.

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Bedoel je misschien zo iets:
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/28690.jpg

Link naar Creative die hem heeft.

Verwijderd

Topicstarter
digitalmind schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 09:10:
Een redelijke 2e hands voorversterker is misschien een goed idee.
Liever geen voorversterker natuurlijk, want ik heb actieve speakers. :)

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:17
Een mengpaneeltje :P Kan je nog meer dingen aan je speakers hangen ook...

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

stereo-potmetertje ertussen? Voor een paar euro ben je klaar. Tenzij je natuurlijk (wat jij wilt denk ik) echt goed geijkte (ofzo) potmeters wilt. Zodat beide kanalen écht evenveel gedempt worden. Voor een tientje ben je klaar denk ik.

Life is not about specs, it is about joy!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 09:23:
Nou en? Als je actieve speakers heb wil dat nog niet zeggen dat je geen voorversterker mag gebruiken.

Wat je zou kunnen doen is gewoon zelf een kabeltje maken met een stereo potmeter ertussen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Actieve speakers zijn speakers met een ingebouwde eindversterker. Een voorversterker zit er niet altijd in.
De term voorversterker is eigenlijk ook verkeerd want een voorversterker verzwakt alleen en versterkt niet (vandaar dat er ook passieve voorversterkers zijn die niet eens een stopcontact nodig hebben).

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
neem gewoon het kleinste mengpaneel van behringer, dan ben je voor 50-70 EUR gesteld, zoals dit

[ Voor 62% gewijzigd door webinn op 24-04-2007 10:16 ]

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-01 14:22

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Ik zou inderdaad ook gewoon voor een klein mixertje gaan dan ben je voor 50 a 100 euri klaar, en je kan er mics/instrumenten aan hangen of een draaitafel om te sampelen ofzo (weet niet wat voor muziek je maakt maar het kan handig zijn) als je extreem klein behuist bent is het misschien een ander verhaal.

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Beetje zinloos om voor een input en een output een compleet mengpaneel te kopen. Geef dat geld liever uit aan een degelijke pre.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-02 09:56

Metten

ik hou het graag simpel

[...]

Het enige signaal wat een voorversterker daadwerkelijk versterkt is het signaal van een platenspeler (MC/MM enzo). Signalen op lijnniveau zoals een CD speler of radio worden alleen maar verzwakt :)

Een voorversterker is feitelijk niet meer dan een schakelkast voor meerdere inputs met een volumeregeling erop. Het enige versterkende circuit zit in de phono ingang.

Voordeel hiervan is natuurlijk dat je ook andere apparaten op die speakers kan aansluiten :)

[ Voor 25% gewijzigd door Metten op 24-04-2007 10:21 ]

Verwijderd

Ik weet eigenlijk niet of deze ook aan een Windows PC werkt, maar ik heb op mijn mac dit leukje knopje:

http://store.apple.com/Ap...D?mco=16A08391&nplm=T4662

Afbeeldingslocatie: http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/5445.jpg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:21:
Ik weet eigenlijk niet of deze ook aan een Windows PC werkt, maar ik heb op mijn mac dit leukje knopje:
Dat knopje heeft natuurlijk het zelfde probleem als de huidige oplossing: software oplossing en dus werkt het niet met ASIO.

Overigens versterkt een voorversterker op het hoogste volume meestal wel een factor 2 tot 5. Met het signaal van een gemiddelde geluidskaart kunt je je amp niet volledig uitsturen.

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 24-04-2007 10:23 ]

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-02 09:56

Metten

ik hou het graag simpel

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:21:

http://store.apple.com/Ap...D?mco=16A08391&nplm=T4662

[afbeelding]
Ik denk dat dat ding exact hetzelfde doet qua signalen als de volume up/down toetsen op een toetsenbord. Het zal waarschijnlijk wel werken onder windows en zelfs met het programma van TS, maar het blijft softwarematig...

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Met een passive pre moet je rekening houden met de kabellengtes (capaciteit) omdat er anders een hoog af filter kan ontstaan. Ik denk met name bij actieve speakers, de kabels wel eens wat langer kunnen worden...
zie o.a.
http://www.rothwellaudiop.../passive_preamp_tech.html
http://www.dact.com/html/passive_preamp.html
(deze dingen ga je naturlijk niet kopen, veel te duur).

Ik zou gewoon een hifi (actieve) tweede hands voorversterker of menpaneel kopen. Voor 80 euro heb je een prima Tapco megpaneel, waarop meteen ook 2 uitstekende mic ingangen zitten. Klinkt prima (heb hem eens aangesloten op een Crown K2 en dat klonk gewoon goed).

[ Voor 7% gewijzigd door Duck-Twacy op 24-04-2007 11:00 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Pagina: 1