P182 + 8800GTX + 4xHD + C2DE6600 @ 3.6GHz, extra fans?

Pagina: 1
Acties:
  • 588 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 08:40
Hi, ik ben van plan om een Antec P182 behuizing aan te schaffen bij de rest van mijn nieuwe pc. Er komt in:

Asus P5B-E Plus mobo
Core 2 Dua E6600 welke ik op 3.0GHz en mogelijk later op 3.6GHz wil late lopen
4x SATA HD (2x 160GB Maxtor uit oude pc en 2x 320GB Seagate 7200.10 nieuw)
Asus GeForce 8800 GTX
NEC DVD/RW SATA, 18x
Creative X-FI Extreme Music
2GB PC6400 Twinmos RAM
Antec NeoHE 550W PDU

Nu wilde ik alle 4 HDs in de onderste drive bay doen, maar ik heb gelezen dat die Seagates wel wat warmte produceren. Ook mijn huidige Maxtors voelen niet echt koel aan na een tijdje load. Kan de 120mm fan plus de fan in de Antec voeding voldoende lucht door de windtunnel trekken die gevormd word door die onderste kamer in de P182? Of is een extra Nexus 120mm fan aan te bevelen?

Idem met de Geforce 8800GTX, is nog een extra 120mm intake fan voor de bovenste kamer in de P182 nodig of is de afzuiging van de huidige 2 exhaust fans van 120mm voldoende?

Ik heb de P182 gekozen omdat deze kast het beste de boel koel kan houden bij een zo laag mogelijk geluidsnivo. Daarom wilde ik liever ook niet alle fans op high zetten maar zet ik er liever een of twee extra 120mm fans in die dan ook op low of medium draaien.

Of maakt de 8800GTX fan al zoveel lawaai dat het onzin is om je case fans niet gewoon op high te draaien?

[ Voor 16% gewijzigd door The_Big_Easy op 24-04-2007 08:47 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gewoon proberen lijkt mij? Die lucht die je voeding uit de kast zuigt, moet ergens vandaan komen. Maar erg gericht is je koeling dan niet. Je kunt idd beter een extra stille fan voorin plaatsen, eventueel icm een fancontroller om het lawaai en de koeling beter in de hand te houden.

Die extra fan zal bovendien de 8800 ontlasten, waardoor deze fan minder zal hoeven te draaien. :)

• TokkieII
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-04-2008
Ik heb zelf een Antec P180 case met vergelijkbare hardware:

Seasonic M12 voeding, 3 seagates barracuda's (400GB) + 1 Maxtor Raptor (75GB) onderaan

Asus P5B Deluxe/Wifi-app MoBo + 2 x 8800GTX en nog één Maxtor Raptor in de upper drive bay.

De reden dat niet beide raptors in de upper drive bay zitten is omdat ik anders die beide 8800's niet in de case kreeg 8)7

Ik heb enkele weken gedraaid met de standaard fans maar ik vond de cooling te weinig op de standen low en medium en te luid op de hoogste stand. Daarom heb ik alle fans vervangen door nexus fans die nu allemaal aan de maximum snelheid draaien (iets meer dan 1.000rpm). Het geheel is nu lekker stil en cool genoeg in idle. Bij zwaar gamen (CoH, C&C op ultra settings op 1920x1200 monitor) klimt de temp wel doordat de GPU's behoorlijk warm worden (bij mij tot zelfs 100 °C, wat blijkbaar toch aan de hoge kant is vergeleken met andere GPU's).

In idle en onder normal load zijn de 8800's stil genoeg (PC staat in de slaapkamer) maar tijdens het gamen laat hij toch wel wat van zich horen. Op zich niet zodanig luid dat het stoort om te gamen of erna aan de pc verder te werken. Maar als ik ga slapen merk ik het verschil in geluidsniveau wel. Eens afgekoeld draait hij weer een stuk stiller.

Ik weet niet hoe warm de HD's worden in de onderste kamer, ik heb er nog niet aan gevoeld terwijl de pc op stond. Dus daar kan ik je niet bij helpen.

In de onderste kamer heb ik de standaard antec cooler vervangen door een Nexus fan. In de P180 die ik heb kan er verder geen fan meer bijgeplaatst worden in de onderste kamer.

Vlak voor de bovenste driver bay kon ik wél nog een extra fan plaatsen en daar heb ik dus ook netjes een Nexus geplaatst, wat mijn primaire GPU zeker ten goede komt. Ook de twee standaardfans aan de bovenkant en de achterkant van de case zijn vervangen door Nexus fans.

Een aandrader dus om meteen even die betere fans bij te bestellen.

Veel succes met je systeem! 8)

• The_Big_Easy
Roamor schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:18:
<knip>
Die extra fan zal bovendien de 8800 ontlasten, waardoor deze fan minder zal hoeven te draaien. :)
Daar heb je wel een punt!
TokkieII schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:51:
Ik heb zelf een Antec P180 case met vergelijkbare hardware:

Seasonic M12 voeding, 3 seagates barracuda's (400GB) + 1 Maxtor Raptor (75GB) onderaan

Asus P5B Deluxe/Wifi-app MoBo + 2 x 8800GTX en nog één Maxtor Raptor in de upper drive bay.

De reden dat niet beide raptors in de upper drive bay zitten is omdat ik anders die beide 8800's niet in de case kreeg 8)7
Raptors zijn toch van WD? Anyway, is het nog mogelijk om als je al 4 HDs in die lower drive cage hebt zitten nog ergens anders een HD te bevestigen? Die upper HD cage moet er uit heb ik gelezen om ruimte te maken voor de 8800GTX. Verlies je daarmee dan ook de mogelijkheid om meer dan 4 HDs te plaatsen in die P180/182? Of kun je die nog steeds monteren alleen niet meer in die cage?
Ik heb enkele weken gedraaid met de standaard fans maar ik vond de cooling te weinig op de standen low en medium en te luid op de hoogste stand. Daarom heb ik alle fans vervangen door nexus fans die nu allemaal aan de maximum snelheid draaien (iets meer dan 1.000rpm). Het geheel is nu lekker stil en cool genoeg in idle. Bij zwaar gamen (CoH, C&C op ultra settings op 1920x1200 monitor) klimt de temp wel doordat de GPU's behoorlijk warm worden (bij mij tot zelfs 100 °C, wat blijkbaar toch aan de hoge kant is vergeleken met andere GPU's).
Ik heb de specs van die Nexus eens opgezocht, maar is die 1000rpm niet bij het laagste voltage? de airflow de vermeld staat is bij dat toerental slechts ongeveer 37CFM, veel minder dan de 56 CFM flow die de Antec tricool op medium doet... Ennuh... is 100 °C niet echt veel te hoog?

Kun je trouwens die bijgeleverde airduct voor de GPUs nog gebruiken, of staat de grootte van die 8800GTX ook dat niet toe?
In idle en onder normal load zijn de 8800's stil genoeg (PC staat in de slaapkamer) maar tijdens het gamen laat hij toch wel wat van zich horen. Op zich niet zodanig luid dat het stoort om te gamen of erna aan de pc verder te werken. Maar als ik ga slapen merk ik het verschil in geluidsniveau wel. Eens afgekoeld draait hij weer een stuk stiller.
8)7 Laat jij die kast dag en nacht draaien? Pittige energie rekening lijkt me dat...
Ik weet niet hoe warm de HD's worden in de onderste kamer, ik heb er nog niet aan gevoeld terwijl de pc op stond. Dus daar kan ik je niet bij helpen.

In de onderste kamer heb ik de standaard antec cooler vervangen door een Nexus fan. In de P180 die ik heb kan er verder geen fan meer bijgeplaatst worden in de onderste kamer.

Vlak voor de bovenste driver bay kon ik wél nog een extra fan plaatsen en daar heb ik dus ook netjes een Nexus geplaatst, wat mijn primaire GPU zeker ten goede komt. Ook de twee standaardfans aan de bovenkant en de achterkant van de case zijn vervangen door Nexus fans.

Een aandrader dus om meteen even die betere fans bij te bestellen.

Veel succes met je systeem! 8)
Ik ga er in elk geval 1 Nexus bij bestellen, die ga ik dan als intake gebruiken. Daarna kijk ik wel ff wat de temps doen... Hoe kun je de temps van je HD eigenlijk betrouwbaar bepalen? Zijn er tools die dat kunnen uitlezen? Of moet je zelf met sensoren aan de slag?

Verwijderd

Kun je trouwens die bijgeleverde airduct voor de GPUs nog gebruiken, of staat de grootte van die 8800GTX ook dat niet toe?
Volgens mij zit er geen airduct bij de P182, maar alleen bij het oude model P180 (weet niet zeker, ik weet wel zeker dat er tegenwoordig geen airduct meer bij de 180 zit, maar nu zitten er clips op de bovenste harddisk-bay om een extra fan te bevestigen voor airflow over de grafische kaart)

De Nexus fans's zijn echt een vooruitgang op de standaard antec fan's. Ik kan je aanraden om er 4 te bestellen (ervaring). Koop dan de zwart-witte, die staan mooi in de kast. Plaatje van mijn P180:
Afbeeldingslocatie: http://img196.imageshack.us/img196/1836/afbeelding2635nw.jpg

• TokkieII
Raptors zijn toch van WD? Anyway, is het nog mogelijk om als je al 4 HDs in die lower drive cage hebt zitten nog ergens anders een HD te bevestigen? Die upper HD cage moet er uit heb ik gelezen om ruimte te maken voor de 8800GTX. Verlies je daarmee dan ook de mogelijkheid om meer dan 4 HDs te plaatsen in die P180/182? Of kun je die nog steeds monteren alleen niet meer in die cage?
- Hmm, ik heb mij vergist met de namen van de HD's. My bad }:O
- Ik heb nu 4 drives in de lower drive cage zitten. De upper drive cage is nog steeds geinstalleerd maar er zit maar één HD in omdat anders de 8800GTX er niet meer bij kon. Ik denk dat, als je maar één 8800GTX wil steken je de upper drive cage can laten zitten en er dus nog een HD in kwijt kan. Bij mij is één 8800GTX geplaatst ONDER de upper drive cage en één komt ter hoogte van waar de onderste HD zou zitten in de upper drive cage.
- Ik weet niet of je de HD's nog kan monteren als de drive cage eruit is.
Ik heb de specs van die Nexus eens opgezocht, maar is die 1000rpm niet bij het laagste voltage? de airflow de vermeld staat is bij dat toerental slechts ongeveer 37CFM, veel minder dan de 56 CFM flow die de Antec tricool op medium doet... Ennuh... is 100 °C niet echt veel te hoog?
- Oei, dan moet ik dringend het toerental van mijn fans eens gaan aanpassen. Hoewel hij nu toch wel lekker koel loopt. Maar bij games kan het misschien wat beter, zeker wat de GPU betreft.
- 100 °C is zeker hoog, veel hoger dan wat ik al van andere 8800GTX gebruikers heb gehoord. Maar de kaart lijkt er niet echt last van te hebben. Ik ga eens met die toerentallen van de nexus fans prutsen en zien wat er dan gebeurd.
- Bij mijn case was die airduct er in ieder geval al niet meer bij. En bij dual slot kaarten (zoals de 8800GTX) heeft dat toch geen effect omdat die de lucht zowiezo al naar buiten blazen.
8)7 Laat jij die kast dag en nacht draaien? Pittige energie rekening lijkt me dat...
- Ja, er zijn nog voordelen aan thuis wonen >:)
Ik ga er in elk geval 1 Nexus bij bestellen, die ga ik dan als intake gebruiken. Daarna kijk ik wel ff wat de temps doen... Hoe kun je de temps van je HD eigenlijk betrouwbaar bepalen? Zijn er tools die dat kunnen uitlezen? Of moet je zelf met sensoren aan de slag?
- Als ik me niet vergis kan je, mits speciale tools te gebruiken, de temperaturen van HD's uitlezen als deze S.M.A.R.T. ondersteunen. Zelf is me dit nog niet gelukt, maar in principe moet het kunnen.

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
TokkieII schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:51:

2x 8800GTX op een P5B....?

Verwijderd

Viss schreef op woensdag 25 april 2007 @ 15:52:
[...]

2x 8800GTX op een P5B....?
2x 8800GTX op een P5B deluxe, beter lezen dus lijkt me |:(

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Hehe denk niet dat de toevoeging deluxe het verschil maakt in dit geval......het is en blijft 965 chipset ;)

• TokkieII
De tweede 8800GTX wordt inderdaad niet op volle snelheid aangestuurd, maar dat is ook niet echt nodig gezien deze enkel gebruikt wordt om mijn twee zijschermen aan te sluiten. Gamen gebeurd enkel op het hoofdscherm (24" Samsung Syncmaster) dat aangesloten is op de 8800 die op de primaire PCI-Express poort hangt.

Het oorspronkelijke idee was om het Striker Extreme MoBo te gebruiken, maar wegens moeilijkheden met de beschikbaarheid eind 2006 heb ik (voorlopig) een ander moederbord moeten nemen.

• The_Big_Easy
TokkieII schreef op woensdag 25 april 2007 @ 15:21:
[...]

- Bij mijn case was die airduct er in ieder geval al niet meer bij. En bij dual slot kaarten (zoals de 8800GTX) heeft dat toch geen effect omdat die de lucht zowiezo al naar buiten blazen.
Die airduct was als ik me niet vergis toch vooral om koele lucht van buiten de kast aan te zuigen, niet om de warme lucht kwijt te raken... Maar goed, het schijnt dus dat die airduct al sinds de 1e revisie van die P180 er niet meer bij wordt geleverd, dus ook niet bij de P182 lijkt me...
- Als ik me niet vergis kan je, mits speciale tools te gebruiken, de temperaturen van HD's uitlezen als deze S.M.A.R.T. ondersteunen. Zelf is me dit nog niet gelukt, maar in principe moet het kunnen.
Hmmm... ik zal eens ff googlen...

Verwijderd

Viss schreef op woensdag 25 april 2007 @ 16:39:
Hehe denk niet dat de toevoeging deluxe het verschil maakt in dit geval......het is en blijft 965 chipset ;)
http://forumz.tomshardwar...xe-SLI-ftopict203300.html

Ja ik zie het nu ook 8)7 , wel een instinker zech als je ziet staan: 2 keer pci-express en je kan niet een sli draaien daarmee :(

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 17:25

xAn52

Whatever...

TokkieII schreef op woensdag 25 april 2007 @ 15:21:
[...]
HDtune kan dat prima.

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
TokkieII schreef op woensdag 25 april 2007 @ 17:00:
De tweede 8800GTX wordt inderdaad niet op volle snelheid aangestuurd, maar dat is ook niet echt nodig gezien deze enkel gebruikt wordt om mijn twee zijschermen aan te sluiten. Gamen gebeurd enkel op het hoofdscherm (24" Samsung Syncmaster) dat aangesloten is op de 8800 die op de primaire PCI-Express poort hangt.

Het oorspronkelijke idee was om het Striker Extreme MoBo te gebruiken, maar wegens moeilijkheden met de beschikbaarheid eind 2006 heb ik (voorlopig) een ander moederbord moeten nemen.
Is het dan euhm, niet idioot om zoveel geld aan 2X GTX te geven. Kan je even gooed voor je zijschermen een 8300 passive dual dvi steken

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
The_Big_Easy schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 08:44:
Idem met de Geforce 8800GTX, is nog een extra 120mm intake fan voor de bovenste kamer in de P182 nodig of is de afzuiging van de huidige 2 exhaust fans van 120mm voldoende?
Past die 8800GTX van jou dan in die P182? Ik heb er nu net zelf ook eentje (de SE); maar ik hoorde dat de bovenste drive bay dan niet meer geplaats kan worden met een 8800GTX.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• JJFS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:36
Heb sinds kort m'n cpu en moederbord ge-upgrade waarmee ik op het volgende systeem uitkom:

- Intel Core2Duo E6850 3.0Ghz
- 2 x 2Gb G.Skill PC6400
- Asus Striker Extreme
- Leadtek Geforce 8800GTX
- Scyte Infinity CPU koeler
- Antec P180 kast

Ik heb dus de kast nog met Airduct en aangezien mijn videokaart 90 graden wordt tijdens het gamen wordt de CPU ook onnodig 54 graden.
Ik heb de volgende fans aangesloten:

- Voorin 120mm blazend naar achteren.
- Bovenin 120mm blazend naar buiten
- En de CPU koeler blaast horizontaal naar achteren (komen 2 fans op uiteindelijk)

Nu zat ik dus aan dat Airduct te denken, maar wat is nou het beste in deze setup naar buiten laten blazen om de warme lucht van de videokaart weg te zuigen of juist andersom en koude lucht op de videokaart te laten blazen?

Als ik het zijpaneel eruit haal dan wordt de CPU ook snel 10 graden koeler en dus 30 idle i.p.v. 40 idle.
Pagina: 1