PC rendement meten (computer lokalen)

Pagina: 1
Acties:

• Cybex
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben een tool ontwikkeld waarmee het mogelijk is om het rendement van een computerlokaal (Windows XP clients) te meten. Althans, daar hoopten we op, totdat we er achter kwamen dat deze tool onbetrouwbaar is.

Wat hebben we gedaan:
Een PHP script checked om de 5 minuten alle computers die in de database staan via snmp. Er worden 2 dingen gecontroleerd, namelijk: is de computer online? en is er iemand ingelogd?

Het script doet een snmpget naar hrSystemNumUsers.0 en krijgt een waarde terug. Ik dacht dat als er niemand ingelogd was op de computer, dat deze een waarde >= 2 zou geven. En als iemand ingelogd was dit altijd de waarde 3 zou zijn (er zijn altijd 2 systemusers ingelogd). Maar ik kwam er dus achter dat m'n hele theorie niet klopte en daardoor is dit tooltje onbruikbaar geworden.

Je kunt het tooltje hier bekijken: http://monitor.hondsrugcollege.nl
(verzoekje: ga aub geen dingen toevoegen)

Een oplossing voor dit probleem zou kunnen zijn om in het loginscript sysContact en sysName te gebruiken om username te setten (extra feature, altijd handig) en of er iemand is ingelogd op de PC.
code:
1
snmpset -v1 -cprivate localhost 1.3.6.1.2.1.1.4.0 s %username%

Maar dit zijn nou niet bepaald mooie oplossingen.

Ik kan me voorstellen dat er meer intresse is voor een dergelijke tool, vandaar dat ik hier een berichtje plaats. Wie weet is er iemand die een veel beter idee heeft, of zelfs kan helpen met dit script?

Wat natuurlijk ook zou kunnen is dat er allang een dergelijk script bestaat waarvan ik het bestaan (nog) niet weet. In dat geval hoor ik het ook graag!

We maken overigens gebruik van een Novell netwerk (Open Enterprise Server)

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even een tip: zorg dat je deze tool zo snel mogelijk achter een wachtwoordbeveiliging zet. Er zijn mensen met heel wat minder nobele bedoelingen dan de gemiddelde tweaker die hier binnen de kortste keren een puinzooi van zullen maken.

• Cybex
  • Niet online
Er is een backup gemaakt en aangezien deze tool toch niet betrouwbaar is op het moment wordt deze tool nu niet gebruikt.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:13
Rolfie roept iets over DMZ, Firewalls, Webservers zowel intern als extern, applicaties zonder Wachtwoorden. Hmmm

Kan je niet beter een inlog script laten mee running bij het inloggen en uitloggen van de gebruikers en of opstarten van de Computer?

Eventueel via WMI queries het 1 en ander proberen?

• Cybex
  • Niet online
Jammer dat er inderdaad op geprutst wordt, had een beetje hoop dat men zich wel kon gedragen :)
Staat nu weer achter slot en grendel helaas.

Wat login script betreft, dat had ik inderdaad ook al bedacht (zie startpost). Ik ben bang dat ik die kant toch maar op moet, ik vind het niet de mooiste oplossing :(

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Wat voor rendement bedoel je precies en tools die aan/uit pc checken zijn er toch al? HP SIM bijvoorbeeld, Intel Deskview (o.i.d.)...

LinkedIn WoT Cash Converter

• Cybex
  • Niet online
Aan / Uit is niet genoeg. Computers kunnen de hele dag wel aan staan, maar dat betekend niet of ze de hele dag ook daadwerkelijk in gebruik zijn. Ik wil dus meten hoeveel gebruik er van de lokalen / computers gemaakt word.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-03 10:02

Arfman

Drome!

Interessant, zoiets zou ik ook wel willen hebben. We hebben een test egdaan met ZENworks Inventory, en alhoewel dat prachtig de hardware in kaart kan brengen, heb ik niks gezien wat ik kan gebruiken om daadwerkelijke usage in beeld te krijgen.

We hebben hier het probleem dat scholen klagen dat ze niet genoeg PC's hebben, terwijl er na 2 uur geen hond meer in het gebouw is. Als ik dat kan onderbouwen met harde cijfers ...

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• PcDealer
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Kun je die logs niet uit de Novell Directory halen? Immers een pc die aanstaat broadcast een MAC en IP, een user die inlogt geeft ergens een melding op de server.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Cybex
  • Niet online
[b][message=27911153,noline]
We hebben hier het probleem dat scholen klagen dat ze niet genoeg PC's hebben, terwijl er na 2 uur geen hond meer in het gebouw is. Als ik dat kan onderbouwen met harde cijfers ...
Precies, dat probleem ken ik. Zodoende ben ik ook op dit idee gekomen, moet het alleen wel goed werken :)
PcDealer schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:50:
Kun je die logs niet uit de Novell Directory halen? Immers een pc die aanstaat broadcast een MAC en IP, een user die inlogt geeft ergens een melding op de server.
Dat moet kunnen met auditting, maar da's bijna nog omslachtiger als met loginscripts gaan klooien.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:13

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, dit heeft niet echt iets met Professional Networking & Servers te maken..

Ik verplaatst het topic dan ook naar WOS

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kan je niet eens naar de PsTools van voorheen Sysinternals kijken? Volgens mij kan "PsLoggedOn" precies doen wat je wilt:

• Cybex
  • Niet online
Met PsTools kan ik niets, ik zou niet weten hoe ik dat verwerk in een mysql database of in een website.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Door de output te redirecten?

WMI kan eventueel nog meer opleveren, en dat kan je ook makkelijk in een database laten wegschrijven.

http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/createit.mspx

WMI Code Creator even doorsnuffelen, en hoe je records in een database zet via scripting is ook niet moeilijk te vinden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-03 10:02

Arfman

Drome!

elevator schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:49:
Kan je niet eens naar de PsTools van voorheen Sysinternals kijken? Volgens mij kan "PsLoggedOn" precies doen wat je wilt:
Is leuk als je een Windows omgeving hebt, maar bij ons zijn alle lokale logged on users (waar dit tooltje naar kijkt) een random gegenereerde naam (ZENworks).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan nog;
volgens mij wil de TS niet zozeer weten wie maar wel hoeveel en wanneer.
Dat zou op die manier wel vast zijn te leggen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1