Toon posts:

[XP] HD met 1 partitie neemt 2 driveletters in beslag

Pagina: 1
Acties:
  • 370 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb dus een probleem betreffende Windows XP SP2 en een HD.
Het probleem is dat mijn Windows-schijf, die maar 1 partitie heeft, zowel C: als D: in beslag neemt. In Explorer staan dus twee drive-icoontjes die allebei naar hetzelfde linken.
In Disk Management echter staat dat de partitie alleen C: heeft als driveletter, en daar kan ik de verwijzing vanaf D: dus ook niet verwijderen.
Ik heb in regedit ook even gezocht naar 'D:' (hopeloze zaak, aangezien je vanalles vindt à la 'Edited:blaat' en 'Enabled:blaat', maar toch doorgezet), maar niets relevants gevonden.
Ik vind dit vrij vervelend, omdat ik nu als eerstvolgende beschikbare letter voor een nieuwe HD M: heb.

Een voorgeschiedenis die misschien het ontstaan van het probleem helpt pinpointen:
- Windows XP is geinstalleerd op C:, onboard primary IDE, D: op onboard RAID
- Schijven omgewisseld
- Ubuntu geinstalleerd op D: die zich nu dus bevindt op primary IDE, bios GRUB laten booten vanaf D:, die vervolgens naar C: (op de RAID controller) linkt om windows te booten
(een paar maanden later)
- Ubuntu eraf gegooid, HD's weer terug omgewisseld, in recovery console van XP FIXMBR en FIXBOOT gedraaid om de windows bootloader terug te krijgen

En nu is het dus stuq -O-

Heb al wel rondgezocht, o.a. hier op GoT, en ik vond 1 relevant topic, maar de oorzaak van dit probleem is anders (het werd daar gefixt door een registry key te verwijderen, die ik niet heb)

Alvast bedankt!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Lijkt mij dat er behoorlijk wat mis is op die schijf (ook al werkt het uiteindelijk wel). Wat ik zou doen in dit geval is de partities verwijderen, fix mbr, optioneel formateren volledig, vervolgens indelen zoals je wilt met partities en opnieuw beginnen met installeren. Overigens zou ik als je dit allemaal doet alle andere harde schijven eruit laten, omdat daar nog oude verwijzingen op kunnen staan. Als je klaar bent met windows install, de schijven weer terug koppelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Dukey op 24-04-2007 12:21 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 14:57

pbd

Dukey schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:19:
Lijkt mij dat er behoorlijk wat mis is op die schijf (ook al werkt het uiteindelijk wel). Wat ik zou doen in dit geval is de partities verwijderen, fix mbr, optioneel formateren volledig, vervolgens indelen zoals je wilt met partities en opnieuw beginnen met installeren. Overigens zou ik als je dit allemaal doet alle andere harde schijven eruit laten, omdat daar nog oude verwijzingen op kunnen staan. Als je klaar bent met windows install, de schijven weer terug koppelen.
Vrij radicaal en lijkt me dus het allerlaatste om te doen maar ook alleen als je je er echt heel erg aan stoort.
Mijn gevoel zegt als ik dit lees dat het iets met GRUB te maken heeft. Aangezien je een tijd geboot hebt van D: en via GRUB doorverwezen bent naar C:. Als het verwijderen van de bootlader GRUB niet helemaal juist is uitgevoerd kan het zijn dat er nog ergens een verwijzing/pad naar D: staat die Windows dan gewoon overneemt. Let wel: Ik ken het (GRUB) zelf niet dus wat ik roep is puur speculatie/mijn gedachtengang

Zie dit topic bijvoorbeeld maar eens. Er zijn blijkbaar nogal wat problemen met het verwijderen van de GRUB loader. 1 commando die ik daar zie en niet in jouw startpost is: BOOTCFG /rebuild.
Wat je ook nog kan proberen is de schijf op de IDE interface even disconnecten (kabels eruit) en kijken wat Windows dan doet. Er is zoveel gewisseld met bootloaders en schijven op RAID en dan weer op de IDE controller dat het vermoedelijk trial and error zal zijn.

Ik zou mijn zoektocht naar de oplossing hierop (GRUB) richten totdat je dit werkelijk kunt uitsluiten. Kom je er helemaal niet uit dan moet je afvragen of die ene Driveletter voor jou voldoende aanleiding is om veel tijd in een complete herinstall te stoppen. Kan alleen jij beoordelen.

Verwijderd

Topicstarter
Nouja, als dat de enige oplossing is dan laat ik het wel even zoals het is, herinstalleren heb ik op dit moment geen tijd voor, je bent dan een dag bezig met alle apps en drivers opnieuw installeren, en alles wat je in loop van tijd gecustomized hebt is ook weer weg. Iemand nog een minder ingrijpende oplossing?

-edit-
Ah! Dat kan ik inderdaad wel even proberen. Moet nu even naar uni, maar post mn bevindingen later vandaag wel ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2007 13:10 ]

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 16:02
Heeft 1 van die akties misschien (onderwater) een SUBST uitgevoerd?

In command prompt :

- Met commando SUBST checken of er een verwijzing is van D: naar C:\
- Zo ja, met SUBST D: /D de boel verwijderen

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb dus even alle schijven behalve mn C: gedisconnect, geboot naar recovery console, weer FIBOOT, FIXMBR, BOOTCFG /rebuild gedaan, en vervolgens met alleen de C: eraan geboot naar windows, maar het probleem blijft.
Subst geeft alleen "invalid parameter - D:".
Helaas :/
Iemand anders nog briljante ingevingen?

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 16:02
Wat is de output van het commando MOUNTVOL in command prompt? Wijzen C en D naar hetzelfde volume? Eventueel kan je met mountvol ook een path verwijderen uit de mountpoints.

Zie ook http://www.microsoft.com/...us/mountvol.mspx?mfr=true

[ Voor 24% gewijzigd door DigiK-oz op 25-04-2007 15:51 ]

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
Hij stond niet in de lijst die je krijgt bij MOUNTVOL, maar "MOUNTVOL D: /D" was wel de oplossing :) :) :)
Hartstikke bedankt!
Pagina: 1