Toon posts:

NetBios Performance

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een klein netwerkje waarin ik een server heb neergezet die verschillende taken heeft. Hoofddoel is fileserving. Nu ben ik erachter gekomen dat de snelheden nogal te wensen over laten bij bijvoorbeeld het kopiëren van en naar de server bij gebruikmaking van Windows shares. Denk hierbij aan structureel en zeer constant 55% bandbreedte gebruik. Bij een FTP transfer heb ik nergens last van, die blaast lekker overal doorheen en pakt de volle (nou ja, 90%) bandbreedte van 100mb/s. Nu had ik bedacht dat wellicht de QoS service van Windows roet in het eten gooide, daar had het alle schijn van. Echter, nu heb ik de service QoS RSVP uitgeschakeld, maar het probleem blijft bestaan. Op de vraag: "Wil je wel dat het in een netwerk mogelijk is voor een user om alle bandbreedte op te slurpen?" Ja, dat wil ik. Al zou ik het liefste hebben dat ik kan aangeven welke user dat wel en welke user dat niet mag.

De server draait WinXP SP2, QoS is uitgeschakeld, alle hosts zitten netjes in dezelfde WORKGROUP. Server specs: P4 2,4 ghz, 512MB, Marvell gbit NIC (draait 100mbit), HDD's: SATA150.

Vraag is dus of iemand weet hoe je de performance limiet op Netbios in Windows XP onschadelijk kan maken.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-03 17:36

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 01:16:
Vraag is dus of iemand weet hoe je de performance limiet op Netbios in Windows XP onschadelijk kan maken.
Welke performance limiet bedoel je?

Overigens is Netbios een protocol voor name-resolution, ik neem aan dat (aangezien je het over Windows shares hebt) je het SMB protocol bedoeld... Controleer dan ook even of SMB-signing uitstaat, dit kan aardig wat uitmaken.

en ja, er zit verschil in snelheden tussen verschillende netwerkprotocollen en SMB is niet het meest snelle

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, de titel van dit Topic schept verwarring.

Wat betreft SMB-signing. Ik begrijp dat dit een "man-in-the-middle attack" voorkomt. Neem aan dat dit inhoudt dat iemand een sessie als het ware kan hacken en overnemen waardoor eventueel gevoelige data zomaar naar onbevoegden wordt gelekt. Dit is in mijn geval niet erg relevant omdat de server niet verbonden is met internet, maar door de firewall die er los voor staat slechts toegang tot het lokale netwerk toelaat. Is deze aanname correct? Of moet ik hier toch uitkijken voor minder betrouwbare hosts op het netwerk die wellich besmet zijn met virussen die hier een slaatje uit kunnen slaan?

Hoe het ook zei, ik heb de setting nog maar half kunnen vinden, ik heb op internet gezien hoe SMB-signing via het register is uit te schakelen, maar ik neem aan dat er nog wel een nettere manier is om dit te doen? Ik was zelf bezig te kijken bij lokaal beveiligingbeleid in gpedit, daar stuitte ik (in beheersjablonen->QoSpakketplanner) op een setting waar je kunt aangeven hoeveel bandbreedte er maximaal gereserveerd mag worden door het systeem. Dit heb ik nu op 0% gezet, met de gedachte dat het systeem zich nu niet meer bemoeit met de snelheid van transfers. Dit heeft op dit moment tot gevolg dat ik de 80% van 100Mbit aantik tijdens transfers. Niet verkeerd, maar het kan harder ;) Kun je me misschien alsnog even vertellen wat de manier is om SMB Signing uit te schakelen en of de aanname van hierboven correct is?

Verwijderd

Topicstarter
kick...

Heb het nog steeds niet kunnen vinden.. :(