USB printen in netwerk via 2 routers

Pagina: 1
Acties:

• WackoMacco
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09-2024

WackoMacco

Control yourself, not others.

Topicstarter
Hey, ik zit met het volgende probleem:
Van de week een Asus WL500g Premium met 2x usb aangeschaft. Sinds vandaag eindelijk de usb-harddisk en usb printer aan de praat (webcam werkt niet, sitecom vp-001, zal wel aan de chipset liggen ofzo). Anyway, het probleem is dat ik alleen kan printen vanaf de pc's die rechtstreeks aan de Asus router zitten. De Asus router zit aan een Sitecom DC-203, maar vanaf de pc's die aan de sitecom zitten kan ik niet printen... Ik heb daarbij dezelfde configuratie gevolgd als beschreven in de asus-handleiding (netwerk poortje aanmaken met ip 192.168.1.1). Ook heb ik geprobeerd om ipv dat ip adres 192.168.3.2 te nemen (wan-adres van de asus). Werkt niet :/
(enigzins) schematisch:

Cable Modem (casema)
||
Sitecom DC-203
||---------||----------||
PC1 PC2 Asus WL500g.Premium
----------------------||--------------------||
--------------------PC 3-------------Laptop (wireless)

In deze opstellingen kunnen de PC3 & Laptop wel printen, maar pc1 & pc2 krijg ik niet aan de praat :( iemand een idee???

[ Voor 9% gewijzigd door WackoMacco op 24-04-2007 00:30 ]

Roses are red, Violets are blue. I'm schizophrenic, and so am I.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Is logisch.
Je heb je asus met de WAN aan de Sitecom hangen, en op die poort acceptreert de asus geen printopdrachten, omdat daar normaal internet aan hangt.
En je zou toch niet willen dat iedereen vanaf internet kan printen.

Hang gewoon de pc's die aan de sitecom zitten aan de asus?
Lijkt me de makkelijkste optie.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• WackoMacco

WackoMacco

Topicstarter
euhm het probleem is juist dat waar de sitecom router staat, er kabels liggen naar de pc's. De printer staat op mijn kamer, en dat wil ik zo houden, daar het een all-in-one is. Als ik de asus op de plek vd. sitecom zet, dan heb ik niks aan de usb-poort omdat de printer daar niet bijstaat (andere kamer). Is er geen andere oplossing? (een extra kabel trekken tussen mijn kamer en de kamer met de sitecom is niet echt een optie)

• Romke

Romke

Dieselhead

Dan geef je de asus een LAN ip in de range van je sitecom, zet je de DHCP uit en hang je em met een LAN poort aan de sitecom ;)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 23:04
Of je zet de WL500g even in een andere modus. ( AP )

• WackoMacco

WackoMacco

Topicstarter
Dank voor de reacties.
@antipc
Momenteel heb ik DHCP aan daar ik naast mn gewone pc ook mn laptop aan de asus heb verbonden. Laptop gaat draadloos. ip-adres van de asus was al 192.168.3.2 (static ip opgegeven). Ip van de sitecom is dan ook 192.168.3.1

@smoothtweaker
welke modus doel je op? staat nu Home Gateway.
Heb nog de keuze uit router (reeds geprobeerd, zonder resultaat, al heb ik daar nog niet écht mee gekloot), en Acces point (deze is dus gewoon DHCP uitzetten, gok ik zo)

• Romke

Romke

Dieselhead

Accesspoint = DHCP uitzetten en verkeer van de WAN poort direct doorlaten naar het WLAN deel ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ff standaard tekstje ui t de kast trekken

Zorg dat je wireless router kan komen

Lukt dat niet
Stop stel je computer in op dhcp en verbind hem met je wireles router. (een draadje werkt in praktijk het beste).
ga naar je dos prompt (start -> run -> "CMD")
tik in ipconfig
het adres wat je als gateway krijgt je je router. tik dit adres in bij je browser

krijg je geen ip adres? reset dan je router. (meestal je reset 10 sec indrukken, soms terwijl je hem aanzet, check voor de zekerheid je manual)
1) zet dhcp uit op je wireless router

2) geef lan kant op je wireless router een ip adres dat past in je subnet. e.g. 192.168.1.99

3) stop de stekker van je modem/router niet in de wan poort van je wireless router maar stop deze in de lan poort van je wireless router

4) als je laptop een vast ip adres heeft, of als je modemrouter geen dhcp aan heeft staan
geef je je laptop een ander ip adres e.g. 192.168.1.123

------------------ op dit moment moet alles goed werken ----------------

5) nu mag je denken aan beveiligingen

bij voorkeur wpa(2) wanner niet aanwezig zul je wep moeten gebruiken
let op dat je voor wpa nog wel eens je drivers van de netwerkkaart moet upgraden
en soms ook je windows moet patchen

Iperf

• WackoMacco

WackoMacco

Topicstarter
Thankz,
Dit is de configuratie zoals ik deze eerst had, gebruikte 2 oude draadloze routers om mn wired netwerk draadloos toegankelijk te maken, zowel boven als beneden (slecht bereik, vandaar 2 wireless routers als accespoint). Maar wat ik me dan afvraag (moet bekennen dat ik ff te lui / druk ben om complete netwerk overhoop te gooien), kan ik dan nog altijd zowel met mn gewone pc als mn laptop verbinding maken? Dwz: deelt mn sitecom dan geen ip adres uit (192.168.3.2) aan mn asus, en probeert deze asus dit ip zowel aan mn gewone pc als aan de laptop te geven? Want dat gaat niet werken gok ik... Of zou het moeten kunnen als ik bv op mn pc een ip instel als 192.168.3.21 en op de laptop 192.168.3.22?
Als dhcp uit is krijgen ze alle 2 hetzelfde ip namelijk, gok ik zo?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja

nee, de asus doet niet meer mee met dhcp. krijgt nieks en deelt niks uit

het dhcp request van je laptop/pc wordt gewoon doorgespeeld naar je sitecom die het adres geeft

Iperf

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Gewoon niet de WAN port gebruiken van de Asus?
Als je gewoon de sitecom doorlinkt naar de asus, zonder weer te routen.
Dus gewoon als een extra switch met wireless functie (access point).
Dan heb je alles binnen 1 IP range.
Zet van 1 van de apparaten DHCP aan, andere moet uit, anders krijg je conflicten.

• WackoMacco

WackoMacco

Topicstarter
Thankz,
Internet werkt idd wel via deze weg, maar hoe benader ik dan de printer wanneer DHCP uit staat? de Asus heeft nu geen eigen adres meer (was 192.168.1.1, daar had ik een poort voor aangemaakt).
Via windows printer-wizard is de printer niet te vinden in het netwerk...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dhcp op je sitecom aan laten staan

Iperf

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je sitecom geef je ik noem wat 192.168.3.1
je asus geef je 192.168.3.2

je laat je sitecom DHCP uit geven van 192.168.3.3 tot 192.168.3.100 (oid)

404 Signature not found

• WackoMacco

WackoMacco

Topicstarter
Poosje zitten klooien. Weinig resultaat helaas:
Sitecom deelt gewoon ip-adressen uit.
Asus router DHCP uitgezet.
Voorheen was het asus wan-ip 192.168.3.2, maar me dunkt dat deze vervalt omdat ik dhcp uitzet (en dus de 'wandraad' vanaf de sitecom in een lanpoort heb gestoken). Laptop en gewone pc allebei handmatig ip opgegeven (192.168.3.3 en 192.168.3.4). Internet werkt op deze 2, alleen kan ik Hoe krijg ik de printer op de pc's aan de praat?? Ik heb zitten zoeken, volgens de originele asus-instellingen moet je een standard tcp/ip poort aanmaken, met ip 192.168.1.1
Dat zou nu 192.168.3.2 moeten zijn, ook geprobeerd, maar werkt niet :/
Wat zie ik over het hoofd??

[ Voor 12% gewijzigd door WackoMacco op 17-05-2007 17:18 ]

• Romke

Romke

Dieselhead

Heb je het adres van je Asus aan de LAN kant dan vast ingesteld?
Dat kan ik niet echt uit je post halen.

• WackoMacco

WackoMacco

Topicstarter
Wat een ge*** zeg..
Afijn, 't is gelukt tot dusverre :D
@ anti-xp: het ge-emmer zat inderdaad in die lan-ip van de asus. Wat ik echter niet wist is dat die asus perse alles goed ingesteld wil hebben, ook al gebruik je sommige delen (dhcp etc) helemaal niet. Toen ik m een lan-ip opgaf, vond-ie de rest blijkbaar niet stabiel genoeg, en heeft d'r elke keer zelf een brouwseltje van gemaakt. En als DHCP uitstaat is die router ook weer lastig te bereiken...
Iig, printen vanaf pc+ laptop werkt! Morgen maar eventjes printen vanaf andere pc's testen... Ben benieuwd. Zou die harddisk ook via deze weg moeten werken trouwens?

• WackoMacco

WackoMacco

Topicstarter
Printen op andere pc's werkt nu ook!
Bedankt voor de hulp!

Pagina: 1