Getik van relais knipperlicht

Pagina: 1
Acties:
  • 3.264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-06 16:00

Goverman

not loaded

Topicstarter
Op een lange snelwegrit verzinken je gedachten nog wel eens (bij mij wel soms). En ineens dacht ik, bij het inhalen van een auto:

Als ik de richtingaanwijzer aan zet dan hoor je het gebruikelijke getik. Waar komt dat getik vandaan? Schakelaartje of relais o.i.d. dat dichtbij het dashboard zit en het geluid maakt? Een aparte gadget? Wat is het?

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:44
een relais. Maar tegenwoordig is het een kunstmatige tik, zodat je weet dat ie aan staat, omdat mensen daar inmiddels aan gewend zijn.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

Maverick schreef op maandag 23 april 2007 @ 21:28:
een relais. Maar tegenwoordig is het een kunstmatige tik, zodat je weet dat ie aan staat, omdat mensen daar inmiddels aan gewend zijn.
jup en bij sommige autos hoor je de tik niet..
Deze zitten tegenwoordig vaak verwerkt in het instrumenten paneel en gaan bij bepaalde types uit bij het gebruik van de radio/navi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minkie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:58

Minkie

Groazers Unite.

En ik heb nog nooit meegemaakt dat bij het wachten voor een verkeerslicht een auto precies tegelijkertijd met zijn knipperlicht knipperde als de mijne.

Kan der wakker van liggen :')

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Minkie schreef op maandag 23 april 2007 @ 22:04:
En ik heb nog nooit meegemaakt dat bij het wachten voor een verkeerslicht een auto precies tegelijkertijd met zijn knipperlicht knipperde als de mijne.

:D :')

je gaat rare dingen doen bij het stoplicht he :D

ik kijk ook altijd meteen welke sneller gaat 8)7

Ik ben dan wel ZOOOO blij dat m'n S60 een niet hoorbaar ruitenwisser relais heeft.
Dat is toch wel ZO irritant als je eerst een klik hoort voordat de ruitenwissers heen en weer gaan :|

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Wat ook mooi is is dat het lampje aan de binnenkant van de auto vaak niet synchroon loopt met het lampje aan de buitenkant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

zo ding heet een clignoteur (knipperlichtrelais).. edit: of is 't nou clignateur...

http://www.google.com/sea...cd=1&q=clignoteur&spell=1

[ Voor 11% gewijzigd door iH8 op 23-04-2007 22:13 ]

Aunt bunny is coming to get me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Laatst online: 12-06 23:28

Twhomp

Stayin' Alive

paQ schreef op maandag 23 april 2007 @ 22:07:
[...]

Dat is toch wel ZO irritant als je eerst een klik hoort voordat de ruitenwissers heen en weer gaan :|
8)7

Ja, dat is het ergste wat er is! :?

Wees blij dat je nog auto's hebt zonder supercomputers die het gewoon lekker mechanisch/klein-elektrisch doen. Ik heb een auto met een relais-plank: het stikt van de relais bij mij. Bijvoorbeeld als de fan aanslaat: *klik*

Ik vind dat juist mooi man :)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Twhomp schreef op maandag 23 april 2007 @ 22:14:
[...]

8)7

Ja, dat is het ergste wat er is! :?
nee :?

dat is niet het ergste
maar wel HEEL irritant :)

dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Laatst online: 10-06 11:31

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Er zijn volgens mij ook bijzonder weinig auto's die precies even snel knipperen. Denk dat er al verschil zit tussen 2 dezelfde auto's

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Is dat iets bijzonders van de S60 dan, dat je geen relais hoort bij je ruitenwisser? Mijn Corolla doet dat ook niet, ik heb het eigenlijk nog nooit gehoord bij wat voor auto dan ook :o

Het relais van de knipperlichten is ook dermate stil dat ik eigenlijk gewoon niks hoor (of ik ben eraan gewend, zoals je aan het tikken van een klok kunt wennen).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
idd bij me 205 uit 85 hoorde ik ook niks uit de ruitenwissers hoor :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 23:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Grrrrrene schreef op maandag 23 april 2007 @ 23:28:
Is dat iets bijzonders van de S60 dan, dat je geen relais hoort bij je ruitenwisser? Mijn Corolla doet dat ook niet, ik heb het eigenlijk nog nooit gehoord bij wat voor auto dan ook :o

Het relais van de knipperlichten is ook dermate stil dat ik eigenlijk gewoon niks hoor (of ik ben eraan gewend, zoals je aan het tikken van een klok kunt wennen).
Peug 306 break van mijn vader heeft het wel.Ruitewisser hoor je duidelijk aanspringen. Maar dat heeft mogelijk ook te maken met de regensensor die het ding in geval van aan moet sturen. Overigens hoor je hem op de handbediening ook, maar alser idd en handbediening en een regensensor opzitten dan moet de ene stroom de andere aansturen en dat kan prima met relais :)
Clignoteurs hoor je btw ook gewoon in dat ding :)

Overigens zie je ook wel eens auto's waarvan het ene knipperlicht eigenlijk in een 2x zo snelle frequentie knippert. Dan is het andere licht stuk :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

flexje

got-father

gelukkig is die relais stuk bij mij en tript dat tikje non-stop in mn dashboard

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor zover ik weet is het oorspronkelijk helemaal geen relais. Het is een schakelaar met een bimetaal dat opwarmt als er stroom doorheen loopt waardoor het contact verbreekt. Na afkoeling maakt het opnieuw contact, en zo gaat de knippercyclus door.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Maverick schreef op maandag 23 april 2007 @ 21:28:
Kweenie wat jij 'tegenwoordig' noemt, maar de auto van m'n Pa & Ma komt uit '98 en is toch wel redelijk elektronisch qua boordcomputer en shit, maar daar zitten nog gewoon relais in hoor.

Afgelopen weekend er nog uitgesloopt, eentje is verrot, soms bleef 't knipperlicht naar links zomaar branden of ging ie zomaar tijdens het rijden aan (continu). Relais gevonden in het zekeringen-gedeelte bij bestuurder, omgewisseld en voila, toen bleef rechts soms hangen.. Goh, waar zou het probleem zitten :+ Relais dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Exirion schreef op maandag 23 april 2007 @ 23:48:
Voor zover ik weet is het oorspronkelijk helemaal geen relais. Het is een schakelaar met een bimetaal dat opwarmt als er stroom doorheen loopt waardoor het contact verbreekt. Na afkoeling maakt het opnieuw contact, en zo gaat de knippercyclus door.
Dat zou idd kunnen verklaren waarom als er 1 lamp stuk is, de andere sneller knippert.Stroomsterkte wordt dan hoger doordat er maar 1 ipv 2 aangestuurd worden --> meer warmte --> etc :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Osiris schreef op maandag 23 april 2007 @ 23:49:
[...]

Kweenie wat jij 'tegenwoordig' noemt, maar de auto van m'n Pa & Ma komt uit '98 en is toch wel redelijk elektronisch qua boordcomputer en shit, maar daar zitten nog gewoon relais in hoor.
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Een auto is tegenwoordig een stuk stiller gebouwd dan vroeger, waardoor je het relais van je knipperlichten niet meer hoort. Daarom zit dat geluidje erbij.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 14:44
Osiris schreef op maandag 23 april 2007 @ 23:49:
[...]

Nou '98 noem ik dus niet "tegenwoordig". :P Das 10 jaar geleden.. (bijna)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 14:45

YellowCube

Wait...what?

Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/turn_signals.png

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 15:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 13-06 14:56
Maverick schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 07:23:
[...]

Nou '98 noem ik dus niet "tegenwoordig". :P Das 10 jaar geleden.. (bijna)
Ook in je nieuwe auto zitten nog een hele stapel relais. Of denk je dat alle stroom voor de startmotor ook echt door het contactslot loopt? En alle stroom voor de verlichting door de schakelaars in je dashboard?

Knipperlicht 'relais' zijn ook nog heel gebruikelijk.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FragDaddy schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 08:43:
Knipperlicht 'relais' zijn ook nog heel gebruikelijk.
555 + een darlington gebruiken :+
Je eigen elektronische knipperlicht relais zonder te kloten met een balastweerstanden bij LED knipperlichten :+

Hoe heet een dergelijke setup ook weer? Een astabiele multivibrator? Tis alweer 2 jaar geleden :+

[ Voor 35% gewijzigd door Chevy454 op 24-04-2007 09:32 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 13-06 14:56
Chevy454 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 09:28:
[...]

555 + een darlington gebruiken :+
Je eigen elektronische knipperlicht relais zonder te kloten met een balastweerstanden bij LED knipperlichten :+
Ik heb vier jaar elektrotechniek en electronica gestudeerd.. Ik kan dezelfde schakeling ook maken met 2 transistors en een handvol weerstandjes. Is goedkoper :+

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-06 22:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een auto (ook een moderne met boordcomputers) stikt van de relais. Mijn bimmer heeft (uit m'n hoofd) al een stuk of 10 relais in de zekeringkast zitten (o.a. voor de injecie, brandstofpomp, knipperlicht, verlichting), en over de hele auto verschreidt nog een stuk of 10/20.
De reden is eigenlijk heel simpel. Een relais is simpel en bedrijfszeker. Daarnaast hoor je hem tikken en kan iedere simpele ziel die weet hoe je een schakelaar moet meten, nagaan of het ding nog contact maakt. Met een 555 + Darlington wordt dat al lastiger (en niet te vergeten, die darlington moet zo'n 100 Watt bij 12 Volt kunnen schakelen wat toch best veel vermogen is). Daarnaast heb je ook nog echte groot verbruikers, die met een relais toch zeker betrouwbaarder geschakeld kunnen worden (denk aan je verlichting, startmotor, brandstofpomp).

Bij mijn bimmer is het klik trouwens kunstmatig. Het relais zit onder de motorkap, en is onmogelijk te horen in de auto. Daarom zit er in m'n tellerunit een zoemer/klikker. Zo zal het bij de meeste auto's tegenwoordig zijn.

Dat een knipperlicht nooit met gelijke frequentie knippert komt door het grote aantal variabelen dat het tempo bepaald. Een knipperrelais is gebasseerd op een simpel RC-circuit, waarbij de weerstand wordt gevormt door de gloeilampen. Omdat gloeilampen nou niet echt de meest nauwkeurige weerstanden zijn, zal de RC-tijd dan ook altijd iets verschillen ten opzichte van een identieke setup met andere lampen.

Overigens, nog een reden waarom in de meeste auto's nog steeds een klasiek relais wordt gebruikt is, dat het wel een hele simpele indicator geeft als er een lampje stuk is (het knippert ineens wel heel snel). Aangezien het uitvallen van knipperlichten verkeerstechnisch nogal gevaarlijk (aan de voor of achterzijde kan je maar 1 lampje zien, en als die wegvalt, is de hele signaalfunctie in 1 klap weg), is het prettig direct in de auto te kunnen merken als er iets defect is.
Tegenwoordig willen ze nog weleens opvangen met systemen als check-control, maar mijn ervaring bij Hella was, dat dat nog niet echt heel betrouwbaar werkte...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Rev! schreef op maandag 23 april 2007 @ 23:30:
idd bij me 205 uit 85 hoorde ik ook niks uit de ruitenwissers hoor :?
alleen bij de interval bedoel ik

hoor maar eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een boordcomputer hebben auto's ook al weet ik hoe lang, dus om nou te zeggen dat je een moderne auto hebt omdat je een boordcomputer hebt... (wel zijn er natuurlijk enorme verschillen wat de boordcomputer kan en wat voor interface eraan hangt, als er uberhaupt een normale interface aan hangt. Veelal zijn de simpele boordcomputers alleen uit te lezen door de garage)

Het wordt inderdaad gewoon expres gedaan, ik heb het een keer bij een Saab gezien waarbij het gewoon in te stellen was in het menu, zelfs verschillende soorten geluiden. Dat geluid kwam dan gewoon via de speakers onafhankelijk van de andere geluiden over de speakers.

Nu vergeten mensen nog regelmatig de boel uit te zetten, dat terwijl bij het draaien van het stuurt het automatisch uit gaat en er een getik aan zit. Als ze dat getik weg zouden halen vrees ik dat men veel vaker vergeet het uit te zetten wat nog gevaarlijker is als ze totaal niet gebruiken.

Puur een veiligheidsissue dus.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 24-04-2007 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Anoniem: 178962 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:36:
Een boordcomputer hebben auto's ook al weet ik hoe lang, dus om nou te zeggen dat je een moderne auto hebt omdat je een boordcomputer hebt... (wel zijn er natuurlijk enorme verschillen wat de boordcomputer kan en wat voor interface eraan hangt, als er uberhaupt een normale interface aan hangt. Veelal zijn de simpele boordcomputers alleen uit te lezen door de garage)

Het wordt inderdaad gewoon expres gedaan, ik heb het een keer bij een Saab gezien waarbij het gewoon in te stellen was in het menu, zelfs verschillende soorten geluiden. Dat geluid kwam dan gewoon via de speakers onafhankelijk van de andere geluiden over de speakers.

Nu vergeten mensen nog regelmatig de boel uit te zetten, dat terwijl bij het draaien van het stuurt het automatisch uit gaat en er een getik aan zit. Als ze dat getik weg zouden halen vrees ik dat men veel vaker vergeet het uit te zetten wat nog gevaarlijker is als ze totaal niet gebruiken.

Puur een veiligheidsissue dus.
Alleen bij duurdere auto's en auto's met led-knipperlichten wordt de knipperfrequentie door de boordcomputer geregeld. Het gros van de auto's gebruikt daar nog steeds een knipper relais voor.
En modern beschouw ik een auto vanaf midden jaren 90. In mijn E36 (1995) was een boordcomputer nog optioneel en deed die niet veel meer dan verbruik, gemiddelde snelheid en dat soort zaken weergeven. Pas in de laatste 5 jaar ofzo is een boordcomputer echt een prominente rol gaan spelen in de hele besturing van een auto (vooral als gevolg van de steeds complexer wordende kabelbomen, waardoor de noodzaak van een databus ontstond, zodat een paar draadjes veel verschillende dingen kunnen aansturen).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat wil je nu precies zeggen?

Of het nu door een knipperrelias gedaan wordt of door de boordcomputer, het geluidje is nog steeds kunstmatig en heeft niets te maken met het daadwerkelijke relais dat het lampje aan de buitenkant aanstuurt.

Kijk maar in je eigen auto, het geluidje gaat gelijk op met het lampje op het dashboard, maar dat gaat niet gelijk op met de lampjes aan de buitenkant van de auto.

En een relais om de lampjes in het dashboard (wat vaak ook gewoon ledjes zijn, zelfs bij wat oudere auto's) te laten knipperen hoeft echt geen geluid te maken.

Of een auto van ruim 10 jaar oud nog modern genoemd mag worden... tjah das een andere discussie.
Boordcomputers zijn in ieder geval al een flinke tijd gewoon standaard, das een ding wat zeker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, leuk dat veiligheids idee... Maar volgens mij heeft 90% van de bestuurders nieteens door dat dat ding klikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:48:
Mjah, leuk dat veiligheids idee... Maar volgens mij heeft 90% van de bestuurders nieteens door dat dat ding klikt...
Das het probleem inderdaad :+

Een geluidje, een lampje, automatische uitschakeling en nog komt het zeer regelmatig voor dat men het ding aan laat staan. Ga je toch denken over hoeveel capaciteit menselijke hersenen daadwerkelijk hebben...

Maar goed, als als als, je weet niet hoeveel mensen het aan laten staan zonder het geluidje, dus lekker het geluidje erin halen (of zoals bij modernere auto's gewoon instelbaar in het menu, het volume, soort geluid, snelheid eventueel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Da's de eerste goede illustratie van een knipperlichtrelatie die ik ooit in mijn leven ben tegengekomen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:24:
[...]

alleen bij de interval bedoel ik

hoor maar eens :)
heb die auto allang niet meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Anoniem: 178962 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:27:
Wat wil je nu precies zeggen?

Of het nu door een knipperrelias gedaan wordt of door de boordcomputer, het geluidje is nog steeds kunstmatig en heeft niets te maken met het daadwerkelijke relais dat het lampje aan de buitenkant aanstuurt.

Kijk maar in je eigen auto, het geluidje gaat gelijk op met het lampje op het dashboard, maar dat gaat niet gelijk op met de lampjes aan de buitenkant van de auto.

En een relais om de lampjes in het dashboard (wat vaak ook gewoon ledjes zijn, zelfs bij wat oudere auto's) te laten knipperen hoeft echt geen geluid te maken.

Of een auto van ruim 10 jaar oud nog modern genoemd mag worden... tjah das een andere discussie.
Boordcomputers zijn in ieder geval al een flinke tijd gewoon standaard, das een ding wat zeker is.
Een knipperrelais is wel degelijk hoorbaar, alleen ligt het er maar net aan of hij onder de motorkap zit (zoals bij mijn BMW E36) of onder het dashboard (zoals bijvoorbeeld bij een Ford Escort of kleine peugeot's). Nieuwere auto's ken ik helaas niet zo goed, maar daar worden zekeringen en relais bijna altijd in de motorruimte gemonteerd. In het geval van montage in de motorruimte, heb je een verklikker nodig, die volgens jouw in bijna elke moderne auto zit. En het geval van montage onder het dashboard is dat niet nodig. Een dergelijk relais maakt meer dan geluid genoeg. Ik heb bij Hella die dingen verkocht, en ik kan je garanderen dat een relais nauwelijks veranderd is de afgelopen x jaar (opel gebruikt al zo'n 15 jaar dezelfde paar relais bijvoorbeeld). Bij relaissturing is het lampje in je dashboard ook gewoon een slaaf-aansluiting op het relais en loopt perfect synchroom met je knipperlichten. Alleen bij auto's uit het wat duurdere segment wordt deze functie wellicht overgenomen door de boordcomputer. Maar ook daar betwijfel ik of het knipperrelais wel helemaal vervangen is... Want wat doe je als je boordcomputer uitvalt (niet geheel ongewoon)? Dan werken je waarschuwingslichten ook niet meer als die via de computer lopen, en dat is toch iets wat je niet wil...

Ik vrees dat we ook verschillen in de definitie van een boordcomputer. Mijn E36 zit vol computers (ABS, Airbag, ontsteking, startonderbreker), maar heeft géén boordcomputer. Een boordcomputer heeft meer een functie richting comfort (automatische wissers, lichten, climate control, etc) en is daardoor ook betrokken bij de aansturing van de verlichting. Denk maar aan het 1 keer aan tikken is 3 keer knipperen, wat je in steeds meer middenklassers ziet. Maar dat is zeker nog geen standaard.

Wat betreft een moderne auto. De afgelopen 10/15 jaar zijn er geen spectaculaire ontwikkelingen meer gedaan. Vrijwel alle auto's rijden sinds die tijd met injectie motoren, onafhankelijke ophanging, stuurbekrachtiging en weet ik wat meer. Alleen op het gebied van comfort zijn er grote veranderingen geweest (mijn BMW heeft het comfort niveau van een kleine goedkope auto, gezien het ontbreken van o.a. airco en andere airbags dan voor de bestuurder). De enige echt revolutionaire auto is toch eigenlijk alleen de hybride. Bij de "normale" personenauto praat je eigenlijk vrijwel alleen nog over verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 11:49

GaMeOvEr

Is een hork.

Mijn BMW uit 1986 zit ook vol computers!

- Motorcomputer
- ABS computer
- Automaatcomputer
- Boordcomputer

Jaja! :+

(En voor mijn knipperlicht heb ik een relais. ;) )

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dus HlpDsK is niet de enige bot hier op GoT? :+

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 11:49

GaMeOvEr

Is een hork.

damned, busted! :(

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Bij mijn smartje is er nu 1 knipperlichtje stuk degene aan de zijkant zeg maar. En normaal gesproken als dat gebeurd gaat knipperlichten sneller knipperen maar smart eigenwijs al het is gaat het anders, daar gaat hij gewoon tik tak tik tak tik tak en dan 1 op de 5 keer of zo riketiktak en dan weer gewoon tik tak... zo cool dat ik expres daarvoo dat lampje nog niet vervangen heb... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 08:55
911GT2 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:29:
Bij mijn smartje is er nu 1 knipperlichtje stuk degene aan de zijkant zeg maar. En normaal gesproken als dat gebeurd gaat knipperlichten sneller knipperen maar smart eigenwijs al het is gaat het anders, daar gaat hij gewoon tik tak tik tak tik tak en dan 1 op de 5 keer of zo riketiktak en dan weer gewoon tik tak... zo cool dat ik expres daarvoo dat lampje nog niet vervangen heb... :o
En kan er nu iemand uitleggen waarom dat relais dus sneller gaat 'tikken' als er een lampje stuk is? Dat vraag ik me al héél lang af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
jvvv schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:52:
[...]

En kan er nu iemand uitleggen waarom dat relais dus sneller gaat 'tikken' als er een lampje stuk is? Dat vraag ik me al héél lang af :)
Iemand hierboven meldde al dat het knipperen veroorzaakt wordt met behulp van (zeg niet uitsluitend) een RC-netwerkje (Resistor/Condensator), waarbij de gloeilamp als weerstand wordt gebruikt. Zodra één lamp kapot gaat, gaat de weerstand van de "R" omhoog (aangenomen dat de lampen parallel staan) en daardoor zal het interval veranderen. Blijkbaar sneller :+

Dit redeneer ik uit die vorige post hierover, heb geen idee of 't écht zo werkt, maar 't klinkt mij vrij logisch in de oren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Anoniem: 178962 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:27:
....
....
Hmm... dat heb ik dus ff getest, en dat is dus bij mij niet zo. Als mijn dash-lampje aan is, dan is mijn buiten-lampje uit en visa-versa (Opel Calibra V6 '97 trouwens). But then again.... de Calibra is een ontwerp van '89. Dus misschien dat dat dan nog wel ouderwets is enzo :P

[ Voor 10% gewijzigd door gnimmeL_kraD op 24-04-2007 23:16 ]

Xbox360 gamerprofile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

ik heb toch al heel wat auto's gehad, en nog nooit eentje waarvan het buiten anders knipperde dan binnen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
paQ schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 23:22:
ik heb toch al heel wat auto's gehad, en nog nooit eentje waarvan het buiten anders knipperde dan binnen :?
Het knippert ook gelijk, alleen als buiten aan is, is binnen uit :P

Xbox360 gamerprofile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij mijn Renault Megane Coupe is het wel zo dat het binnen anders is als buiten (niet alleen andersom maar ook echt anders van snelheid). Bij m'n moeders Renault Megane Scenic is het ook, dus misschien is het een Renault eigen?

Mijn oude Opel Vectra had het volgens mij niet (is al lang geleden dat ik die had)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ach, Renault heeft toch al vaak eigen ideeën over hoe je iets heel simpels ingewikkeld kunt maken :p (nog niet zo erg trouwens als Citroën).
Ik zit trouwens even heel hard te denken hoe het ook al weer zat met een knipperrelais schakeling. De redenatie zoals Osiris die volgt klopt namelijk niet in een standaard RC-netwerk. Daar neemt namelijk bij een parallel geschakelde lamp de weerstand toe, waardoor de RC-tijd juist langer wordt (en het knipperen juist langzamer zou gaan).
Met een spanningsdeler kan dit wel voor elkaar krijgen => een kleine weerstand in het relais in serie met de lampen, RC-tijd laten afhangen van de spanning over deze weerstand, lamp gaat kapot, weerstand aan de lamp-zijde stijgt, spanningsval verschuift, waardoor over der weerstand meer spanning komt te staan en de RC-tijd daalt. Deze weerstand hoeft maar erg laag te zijn (in de orde van 1 of 2 Ohm) en daar wordt de spoel van het relais voor gebruikt.

Hier staat door free-electron op het circuits online forum mooi uitgelegt hoe het nog precies werk (staat redelijk onderaan).

Pagina: 1