Toon posts:

2 x raid 0 op P5N-E SLI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek me scheel of ik nou wel of niet 2 raid arrays tegelijk kan draaien op dit bord..
ik wil dus mn xp op 2 schijven in raid 0 draaien, en daarnaast mn opslag ook op 2 andere schijven in raid 0.

Ik kan er maar niet achter komen of dit uberhaupt wel mogelijk is. het bord ondersteunt dus raid:
0
0+1
5
jbod

maar kan er maar niet achter komen of ik nou ook raid 0 met 4 schijven kan draaien, laat staan 2 losse raid configuraties naast elkaar.

Ik doel dus op een hardwarematige raid, met de onboard nforce 430i chipset (i.c.m. jmicron jmb 360 sata controller) ....(of haal ik nou dingen door elkaar??)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ZUCHT.. Ik word er geen wijs meer uit.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stel dat het nou kan, hoe gaat dat dan met installeren?? F6 tijdens de install met de eerste 2 schijven, en later na de install de volgende 2 erin hangen, of kan ik al tijdens het installeren kiezen welke 2 schijven er als 1 moeten werken...

Stel nou dat dit niet kan: heeft het dan zin om 4 schijven op raid 0 te draaien, of is deze controller daar niet toe in staat.

Zit al dagen te zoeken, maar kan echt niks vinden over meerdere arrays (google, wikipedia, tomshardware, tweakers.net, anandtech enz...)

Tot slot, als het nou niet harwarematig kan, kan het dan softwarematig, of is dit nadelig?
Alvast bedankt voor jullie reacties, ook een link naar meer info is meer dan welkom! Greetz, Michael

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:02
De intel ICH7R en de Intel ICH8 kunnen wel "Multiple Raid Arrays" aan. Volgens Ome Tom:
"But Intel chipsets with ICH7 and ICH8 can rely on their Matrix Storage Technology, which allows one to install multiple RAID arrays across a common set of hard drives."

Op de site van Nvidia kan je info vinden over de gebruikte Nvidia Mediashield technologie in de P5N-E.

Op google kon ik weinig vinden of de P5N-E dat ook kon. Wel gevonden dat de EVGA Nforce 680i SLI "Multiple Raid Arrays" ondersteunt, maar dat is weer een 680i chipset.

[ Voor 3% gewijzigd door vleppyniles op 24-04-2007 10:53 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Zijn de schijven even groot?
Zo ja, dan kan je ze ook als Raid5 installeren. :)

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:02
Nog even verder gezocht en inderdaad een Multiple Raid setup kan gewoon met een P5N-E moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door vleppyniles op 24-04-2007 10:57 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Waarom zou je trouwens je opslag in raid 0 willen hebben?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:28:
Waarom zou je trouwens je opslag in raid 0 willen hebben?
1: Ik download een hoop 's nachts en terwijl ik aan het werk ben. Als ik dan thuis kom wil ik graag rarren, parren en branden tegelijk als het even kan. Als ik dit op 1 schijf doe, word ie verschrikkelijk langzaam, omdat het allemaal lees/schrijfbewerkingen zijn. Ik dacht zo dit probleem een beetje te omzeilen.

2: Omdat ik bijna alleen maar grote bestanden download, heeft het volgens mij ook zin om de cluster-grootte hoger te zetten, wat weer ongunstig zou zijn op een schijf met veel kleine bestandjes zoals mn OS.

Verwijderd

Topicstarter
vleppyniles schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:57:
Nog even verder gezocht en inderdaad een Multiple Raid setup kan gewoon met een P5N-E moederbord.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Hartstikke bedankt man, t scheelt ook als je weet op welke trefwoorden je moet zoeken he. Ben tamelijk nieuw in raid formaties, maar multiple raid valt bar weinig over te vinden. (0+0 dan)

Wat ik me vervolgens dan weer afvraag:
Is raid 0+0 ook een multiple raid setup dan? Ben nog nergens een voorbeeld tegen gekomen, en ook in het GOT raid faq, word hier met geen woord over gerept.

wat me weer op de volgende (vorige) vraag brengt:
hoe zet ik zoiets op? kan ik met de installatie van windows gewoon 2 keer raid 0 kiezen, of moet dit vanuit het bios..

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 21:18
je hebt een speciaal raid bios, hier stel je in welke schijfen voor welk arai gebruikt worden en hoe de arai moet heten

(met 0+0 lijk het meer alsof je van plan bent om met 4 schijfen 1 arai te maken, inplaats met 2 1)

[ Voor 30% gewijzigd door harrald op 24-04-2007 17:48 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nee, vanuit de BIOS van je RAID controller. Als dit een onbaord controller is krijg je na de POST de BIOS van de controller te zien (mits de controller in de BIOS op RAID mode staat)
Dan kan je gewoon RAID arrays aanmaken.

Dit staat natuurlijk allemaal exact beschreven in de manual van je mobo.

offtopic:
Verzin volgende keer alsjeblieft een betere titel :/

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 24-04-2007 17:51 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
ShellGhost schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:54:
Zijn de schijven even groot?
Zo ja, dan kan je ze ook als Raid5 installeren. :)
Zie ik geen brood in, prestatie voor alles. Heb nog een paar honderd gig aan ide-schijven liggen die 1 x in de 2 weekjes eens een keer het boeltje mogen back-uppen.
Ik heb wel vaker probleem-schijfjes gehad, maar tot nu toe ging het elke keer langzaam aan fout waardoor ik tijd zat had om de boel te vervangen. En als het toevallig eens in een systeem bestand mocht foutgaan, doet het doscommand scannow /sfc i.i.g. voor mij altijd wonderen.
(werkt ook vanuit bart PE)

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 17:49:
Nee, vanuit de BIOS van je RAID controller. Als dit een onbaord controller is krijg je na de POST de BIOS van de controller te zien (mits de controller in de BIOS op RAID mode staat)
Dan kan je gewoon RAID arrays aanmaken.

Dit staat natuurlijk allemaal exact beschreven in de manual van je mobo.
Nou, daar zit het em dus in denk.. in de handleiding worden veel mogelijkheden van dit bord besproken, maar hoe je het uitvoert.... 't is meer een overzicht dan een handleiding.

Nou heb ik het over het 100-pagina-dikke naslagwerk met de titel: user guide hoor, of staat er op de schijfjes meer info over hoe en wat??

BEDANKT VOOR ALLE REACTIES TROUWENS, HIER HEB IK ECHT WAT AAN!

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 21:18
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 17:56:
[...]

Nou, daar zit het em dus in denk.. in de handleiding worden veel mogelijkheden van dit bord besproken, maar hoe je het uitvoert.... 't is meer een overzicht dan een handleiding.

Nou heb ik het over het 100-pagina-dikke naslagwerk met de titel: user guide hoor, of staat er op de schijfjes meer info over hoe en wat??

BEDANKT VOOR ALLE REACTIES TROUWENS, HIER HEB IK ECHT WAT AAN!
hehehe ik begrijp heel goed wat je bedoelt met die handleiding. ;)
volgens mij had ik indertijd ook nog een pdf'je gedownload waarin het net ff duidelijker stond.(ik heb een p5wh deluxe met een ich7)

maar geloof me het wijst zich allemaal vanzelf uit. kan ook maar wienig misgaan sinds je os nog niet geinstalleerd is.

[ Voor 9% gewijzigd door harrald op 24-04-2007 18:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
harrald schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 17:47:
(met 0+0 lijk het meer alsof je van plan bent om met 4 schijfen 1 arai te maken, inplaats met 2 1)
Vanwege de verschillende doelen waar ik de arrays voor wil gebruiken, leek deze optie me gunstiger aangezien ik zo voor de opslag-schijven de clustergrootte e.d. kan vergroten, wat weer prestatiewinst betekent en minder stress oplevert voor mn hd's.

Als je trouwens denkt dat 4 schijven in 1 array me beter doet hoor ik het ook graag hoor (en waarom)
Het lijkt mij alleen beter om het zo te doen, omdat ik op de ene array nog lekker kan gaan spellen of zo, terwijl de ander druk bezig kan zijn met iets anders.
Bij 4 discs in 1 array moeten toch alle schijven samen aan het werk zijn voor alles.

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 07:26

pvr

airmail1

Dit ff lezen, dan kom je er wel ;)

http://www.hardware.info/...D_0_1_en_5_stapvoorstap/1

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Verwijderd

Topicstarter
heb aan de hand van een van jullie links wat gevonden.
Dat nvidia mediashield storage word dus zowel op de 650 als de 680 ondersteunt, wat zoveel betekent als ondersteuning voor verschillende of meerdere raid arrays. Kan ik eindelijk die 4 250 gigs gaan bestellen :)

http://sg.vr-zone.com/?i=4215&s=4

Verwijderd

Topicstarter
ziet er heel goed uit man! THNX!!
Pagina: 1