Ik ben aan een kameraad zijn computer aan het werken.
Het probleem begon met het spontaan heropstarten van de computer.
Windows kon zelfs niet meer opnieuw geïnstalleerd worden. Het liep telkens mis.
Er bleken condensatoren bol te staan. Deze zijn allemaal vernieuwd.
Daarna de voedingsspanningen gemeten -> in orde
Daarna werkte de computer anderhalve week lang probleemloos.
Na die anderhalve week begon hij van die typische blauwe error schermen van windows te tonen spontaan.
De condensatoren waren nog OK. De voedingsspanning op het moederbord gemeten -> ook perfect in orde.
Je kon zelfs geen enkel besturingssysteem meer installeren zonder vast te lopen.
Met die memory test van de Ubuntu CD heb ik het geheugen laten testen.
Blijkt nu dat er geheugenlokaties zijn die fouten gaven.
Geheugen was 1 reep DDR333 van 512 MByte.
In mijn eigen computer (met windows XP) gaf deze ook fouten (met de Ubuntu memory test) en crashte tijdens het opstarten van windows MSN live messenger.
Ik heb deze RAM vervangen door 2 repen van 256 MByte.
De computer starte ik terug op met de Ubuntu CD er in.
Ik kreeg het menu van Ubuntu te zien.
Toen ik de memory test opriep kwam ik in het memory test scherm terecht en liep de PC vast.
Na resetten krijg ik geen beeld meer. De standby LED op de monitor blijft aan zelfs.
De voedingsspanningen zijn er nog steeds.
Alle fan's draaien normaal.
Bij opstarten gebeurt het volgende.
Scherm licht niet op en blijft in standby.
Eerst een biep van normale toonhoogte die veel langer duurt dan toen de PC nog opstartte (normaal een kort biepje).
De diskette en CDROM's lichten eens op en gaan daarna uit (je hoort de motoren ook draaien en stoppen).
Daarna een biep van lage toonhoogte die zeer lang duurt (dit heeft hij nooit gedaan).
Dan houdt hij er mee op.
Als ik op het toetsenbord tokkel, reageert het diskettestation en krijg ik nog eens dezelfde langdurige lage bieptoon te horen. De Numlock, Capslock, en Scrollock lampjes van het toetsenbord veranderen ook.
Iemand een idee wat er mis ging en hoe dit kan opgelost worden?
Er is niks te ruiken van verbrand of iets dergelijks. De chips zijn niet geroosterd of worden niet heet.
Fabrikant moederbord : MSI
Type moederbord : MS-6533 (de Grafische kaart is een onderdeel van het moederbord zelf)
1 DVD ROM
1 CD RW
14 gigabyte harde schijf
512 Mbyte RAM
Het probleem begon met het spontaan heropstarten van de computer.
Windows kon zelfs niet meer opnieuw geïnstalleerd worden. Het liep telkens mis.
Er bleken condensatoren bol te staan. Deze zijn allemaal vernieuwd.
Daarna de voedingsspanningen gemeten -> in orde
Daarna werkte de computer anderhalve week lang probleemloos.
Na die anderhalve week begon hij van die typische blauwe error schermen van windows te tonen spontaan.
De condensatoren waren nog OK. De voedingsspanning op het moederbord gemeten -> ook perfect in orde.
Je kon zelfs geen enkel besturingssysteem meer installeren zonder vast te lopen.
Met die memory test van de Ubuntu CD heb ik het geheugen laten testen.
Blijkt nu dat er geheugenlokaties zijn die fouten gaven.
Geheugen was 1 reep DDR333 van 512 MByte.
In mijn eigen computer (met windows XP) gaf deze ook fouten (met de Ubuntu memory test) en crashte tijdens het opstarten van windows MSN live messenger.
Ik heb deze RAM vervangen door 2 repen van 256 MByte.
De computer starte ik terug op met de Ubuntu CD er in.
Ik kreeg het menu van Ubuntu te zien.
Toen ik de memory test opriep kwam ik in het memory test scherm terecht en liep de PC vast.
Na resetten krijg ik geen beeld meer. De standby LED op de monitor blijft aan zelfs.
De voedingsspanningen zijn er nog steeds.
Alle fan's draaien normaal.
Bij opstarten gebeurt het volgende.
Scherm licht niet op en blijft in standby.
Eerst een biep van normale toonhoogte die veel langer duurt dan toen de PC nog opstartte (normaal een kort biepje).
De diskette en CDROM's lichten eens op en gaan daarna uit (je hoort de motoren ook draaien en stoppen).
Daarna een biep van lage toonhoogte die zeer lang duurt (dit heeft hij nooit gedaan).
Dan houdt hij er mee op.
Als ik op het toetsenbord tokkel, reageert het diskettestation en krijg ik nog eens dezelfde langdurige lage bieptoon te horen. De Numlock, Capslock, en Scrollock lampjes van het toetsenbord veranderen ook.
Iemand een idee wat er mis ging en hoe dit kan opgelost worden?
Er is niks te ruiken van verbrand of iets dergelijks. De chips zijn niet geroosterd of worden niet heet.
Fabrikant moederbord : MSI
Type moederbord : MS-6533 (de Grafische kaart is een onderdeel van het moederbord zelf)
1 DVD ROM
1 CD RW
14 gigabyte harde schijf
512 Mbyte RAM