[WLAN] Connectie WRT54GS

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:41
Hallo tweakers,

Ik zit met een heel vreemd probleem. Ik kan met de ingebouwde netwerkkaart van mijn NX6110-notebook (een Intel) geen verbinding maken met mijn router (Linksys WRT54GS). Hij ziet het netwerk wel en vraagt ook om een wachtwoord. Daarna gaat de laptop verbinding maken, de zandloper verdwijnt na 2 minuten en verder gebeurt er niet. Geen IP ook geen melding dat hij op een IP aan het wachten is, geen foutmelding helemaal niets. De router hangt achter een Livebox en staat ingestelt als switch heb ik ook een PCMCIA-netwerkkaart en deze maakt zonder problemen verbinding, zowel in de NX6110 als in mijn andere laptop.

Ik ging er dus vanuit dat er iets mis was met de netwerkkaart van mijn laptop. Echter kan deze met alle andere netwerken gewoon verbinding maken, zowel beveiligde als onbeveiligde. Toch heb ik het volgende gedaan:
- Bios-update
- Windows 2x opnieuw geinstalleerd
- Driver opnieuw geinstalleerd, zowel de bijgeleverde, als de laatste van de HP als van de Intel-site
- Alle instellingen nagelopen
- favourite netwerken eruit gegooid
- Netwerkkaart uit de laptop gehaald en weer terug geplaatst
- netwerkkabel tussen de router en de modem verwisselt

Dit heeft allemaal niet geholpen. Aangezien dat het probleem zich niet voordeed bij andere routers, ben ik het probleem bij de router gaan zoeken.
- Instellingen nagelopen
- Werkende configfile erin geladen
- Firmware upgrade
- Terug naar de fabrieksinstellingen
- Alle beveiligingen eruit gehaald (wepkey, MAC-filter etc)
- Router ingestelt als router en niet als switch (kabel naar de modem er natuurlijk uit)
- DHCP staat aan
- Router omgeruild voor een ander exemplaar

Dit alles helpt niets. Het gekke is dat als ik een netwerkkabels aansluit alles werkt, zowel de "losse" router als de router als switch. Alleen draadloos dus niet. Het probleem is ontstaan nadat ik een nieuw moederbord in mijn vaste pc heb geplaatst. Echter als ik de pc niet aansluit (ook niet de netwerkkabel) dan is het probleem er nog. Heel af en toe heb ik wel verbinding, en dan weer niet.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:20

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb exact hetzelfde probleem! Ook livebox, wrt54gs en laptop. In mijn laptop (Dell D820) zit een Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG. Bij mij verbindt ie wel, maar krijgt ie soms geen IP adres (als ik handmatig een IP adres toeken doet ie het wel). Ik heb de WRT overigens in deze setting gereduceerd tot access point, de livebox verzorgt dus de DHCP.

Sinds ik XP heb verruild voor Vista lijkt het minder vaak voor te komen. Ik ga sowieso de livebox+WRT vervangen door een WAG200G (ADSL2 modem + wireless router in 1).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• L.N.
SeatRider schreef op maandag 23 april 2007 @ 20:56:
Ik heb exact hetzelfde probleem! Ook livebox, wrt54gs en laptop. In mijn laptop (Dell D820) zit een Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG. Bij mij verbindt ie wel, maar krijgt ie soms geen IP adres (als ik handmatig een IP adres toeken doet ie het wel). Ik heb de WRT overigens in deze setting gereduceerd tot access point, de livebox verzorgt dus de DHCP.

Sinds ik XP heb verruild voor Vista lijkt het minder vaak voor te komen. Ik ga sowieso de livebox+WRT vervangen door een WAG200G (ADSL2 modem + wireless router in 1).
Hier heeft het dus bijna een jaar zonder problemen gewerkt, maar sinds het nieuwe moederbord heb ik alleen maar problemen. Een vast IP toekennen heeft helaas hier geen zin.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

LuukNouwen schreef op maandag 23 april 2007 @ 21:00:
[...]

Hier heeft het dus bijna een jaar zonder problemen gewerkt, maar sinds het nieuwe moederbord heb ik alleen maar problemen. Een vast IP toekennen heeft helaas hier geen zin.
Ja, bij mij heeft het ook gewerkt, tot een week of 4 geleden... Probeer eens in je devicemanager "roaming agressiveness" op minimaal te zetten (die tip vond ik net toen ik googlede).

• L.N.
SeatRider schreef op maandag 23 april 2007 @ 21:05:
[...]

Ja, bij mij heeft het ook gewerkt, tot een week of 4 geleden... Probeer eens in je devicemanager "roaming agressiveness" op minimaal te zetten (die tip vond ik net toen ik googlede).
Zowel op minimaal als maximaal krijg ik geen verbinding. Heeft nog iemand tips?

• ralpje
  • Laatst online: 21:07

ralpje

Deugpopje

Dat losse kaartje, is dat toevallig ook een linksys? Ik ken situaties (zeker bij de S-variant, bij de L-variant van de WRT54g gaat het een stuk beter) waarbij verbinding alleen foetsoenlijk lukt met een linksys kaart. Bij andere kaarten is er geen verbinding, of dropt hij om de paar minuten.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• L.N.
ralpje schreef op maandag 23 april 2007 @ 21:35:
Dat losse kaartje, is dat toevallig ook een linksys? Ik ken situaties (zeker bij de S-variant, bij de L-variant van de WRT54g gaat het een stuk beter) waarbij verbinding alleen foetsoenlijk lukt met een linksys kaart. Bij andere kaarten is er geen verbinding, of dropt hij om de paar minuten.
Nee,dat is een no-namekaartje met een realtek-chip. Het is overigens een 11 mbit kaartje (de notebook heeft een 54 mbit-kaart).

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Goed. We hebben hier dus een incompatibiliteitsprobleem tussen de Linksys WRT54GS en de Intel 3945ABG op Win XP.

Luuk, kun je voor de gein eens proberen wat ie doet als je met Knoppix boot (moet je ff een iso downen)? Daarmee sluiten we het OS/driver issue uit.

• L.N.
SeatRider schreef op maandag 23 april 2007 @ 21:47:
Goed. We hebben hier dus een incompatibiliteitsprobleem tussen de Linksys WRT54GS en de Intel 3945ABG op Win XP.

Luuk, kun je voor de gein eens proberen wat ie doet als je met Knoppix boot (moet je ff een iso downen)? Daarmee sluiten we het OS/driver issue uit.
Dit lijkt mij sterk, aangezien ik Windows opnieuw heb geïnstalleerd en daarbij de meegeleverde drivers heb gebruikt. Deze hebben dus een jaar gewerkt en daarna niet meer. maar ik heb nog een Ubuntu-cd hier liggen. Ik zal die als Live-Cd gebruiken.

Edit: Ubuntu herkent de WLAN-kaart wel, maar het lampje op de notebook gata niet aan. Ik kan de verbinding wel configureren, maar heb geen idee of ik verbinding heb/ de WLAN-kaart aanstaat. Ik kon iig niet op een internetpagina

[ Voor 15% gewijzigd door L.N. op 23-04-2007 22:09 ]

• L.N.
Met ubuntu krijg ik ook geen verbinding. Zowel met draad als zonder. Dus deze test heeft niet opgeleverd. Heeft er nog iemand ideeen?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

LuukNouwen schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 18:14:
Met ubuntu krijg ik ook geen verbinding. Zowel met draad als zonder. Dus deze test heeft niet opgeleverd. Heeft er nog iemand ideeen?
In zoverre dat het niet OS onafhankelijk is, en het dus daadwerkelijk een hardware issue lijkt te zijn.

Edit: oeps, niet goed gelezen. Sorry.

[ Voor 5% gewijzigd door SeatRider op 25-04-2007 11:13 ]

• L.N.
SeatRider schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 19:25:
[...]

In zoverre dat het niet OS onafhankelijk is, en het dus daadwerkelijk een hardware issue lijkt te zijn.
Ik krijg de netwerkverbinding met draad ook onder Ubuntu niet werken en onder XP wel. Dit lijkt er meer op dat ik Ubuntu gewoon niet juist gconfigureerd krijg.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

En om nog even iets constructiefs toe te voegen, heb je de mogelijkheid om een alternatieve firmware te proberen, zoals beschreven in [Ervaringen] Linksys WRT54G(S) Firmwares ?

Welke hardware revisie heb je?

Hier kun je ook nog bergen informatie vinden: http://www.linksysinfo.org/forums/index.php

Meer specifiek hier.

[ Voor 46% gewijzigd door SeatRider op 25-04-2007 11:35 ]

• L.N.
Dank je SeatRider. Ik zal het allemaal eens doornemen als ik thuis ben.

Het probleem wordt nog vreemder. Ondertussen heb ik mijn desktop (waar ik dus het nieuwe moederbord in had gezet) geherinstalleerd. Sindsdien heb ik weer verbinding, op 1 keer na. Mogelijk is het probleem dus opgelost, maar hoe/wat/waarom -> geen idee.

• L.N.
De problemen blijven aanhouden. Ik krijg nu de helft van de tijd wel ene verbinding, de helft niet. Het lijkt me dus niet echt een instellingsfout. Eigenlijk lbijven er nu maar 2 dingen over: de draadloze netwerkkaart en de modem (die geeft het ip-adres, de Linksys router fungeert als switch). De modem is lastig te vervangen, dus daarom heb ik een vervangende netwerkkaart besteld. Ik laat nog weten of dit het probleem oplost.

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
lijkt me storing op het draadloze kanaal aangezien die echt onstabiel is.

heb je al eens geprobeert andere kanalen te gebruiken?
heb je al eens gekeken of er veel andere draadloze netwerken op het zelfde kanaal werken?
als eens gekeken of je in de buurt van het apparaat geen Dect telefoon station hebt staan?

ennuh luuk uit budel?:P

[ Voor 4% gewijzigd door Hardcore-Maniac op 28-04-2007 20:06 ]

• L.N.
Hardcore-Maniac schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 20:05:
lijkt me storing op het draadloze kanaal aangezien die echt onstabiel is.

heb je al eens geprobeert andere kanalen te gebruiken?
heb je al eens gekeken of er veel andere draadloze netwerken op het zelfde kanaal werken?
als eens gekeken of je in de buurt van het apparaat geen Dect telefoon station hebt staan?

ennuh luuk uit budel?:P
Niet uit Budel, maar nog zuidelijker.

Als het een storing is op het draadloze kanaal, waarom heb ik er dan ook last mee als ik 25 cm van de router zit? Tevens zou mijn andere netwerkkaart dan ook problemen moeten geven als het aan het kanaal lag. Andere kanalen heb ik ook geprobeerdm, het resultaat bleef hetzelfde.. Ik heb wel 2 dect-telefoons, maar die staan er al een jaar en hebben nooit problemen opgeleverd. Er zijn 4 of 5 andere netwerken, maar allemaal met een lage signaalsterkte en die zijn er ook al een tijd.

• MindStorm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik werk zelf in een winkel waar ook de Linksys WRT54G routers worden verkocht, maar ik kom zeer regelmatig een compatibiliteitsprobleem tegen tussen intel (centrino) chipsets en linksys apparatuur... Heeft het eerder allemaal wel gewerkt?

• L.N.
MindStorm schreef op zondag 29 april 2007 @ 17:35:
Ik werk zelf in een winkel waar ook de Linksys WRT54G routers worden verkocht, maar ik kom zeer regelmatig een compatibiliteitsprobleem tegen tussen intel (centrino) chipsets en linksys apparatuur... Heeft het eerder allemaal wel gewerkt?
Ja, het heeft een jaar gewerkt, toen begonnen de prolemen. Vervolgens heb ik de router omgeruild voor eenzelfde model nieuwe router, naar de problemen bleven.

• L.N.
Nou, ik snap er niets meer van :(

De problemen blijven nog steeds. De laptop is ondertussen op reparatie geweest en de netwrkkaart is vervangen. Echter bleef het probleem. Om een conflict tussen de router en de netwerkkaart uit te sluiten, heb ik en nieuwe Belkin-router gekocht. Maar ook dit lost het probleem niet op. Vervolgens ben ik bij mijn ouders geweest en daar werk het netwerk zonder problemen op de Linksys van hun buren (mag van de buren hun draadloos internet gebruiken, weet alleen daardoor het typenummer van de router niet). Vervolgens ben ik naar kennissen gegaan en daar werkt het netwerk ook niet. Heeft er nog iemand ideeën?

• L.N.
Kan niemand me helpen? ;(
Pagina: 1